Polmic - FB

aktualności

Wejherowo | Festiwal ArteFonie

ArtefonieFestiwal ArteFonie, który odbędzie się w dniach 3–5 września 2021, to nowy muzyczny przystanek kulturalny na mapie północnej Polski. Jego organizatorem i pomysłodawcą jest oktet wokalny Art'nVoices, który zdobył uznanie w Polsce i za granicą, laureat Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna”.

Z okazji 10-lecia działalności Art’n’Voices zaprasza na pierwszy Festiwal ArteFonie, łączący różne gatunki kultury wysokiej i prezentujący dokonania artystów młodego pokolenia, na którym będzie można usłyszeć zarówno muzykę kameralną, chóralną, organową, improwizowaną, jak i folkową czy jazzową. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Wejherowie w pierwszy weekend września, na który zaplanowane są trzy różne koncerty.

Otwiera go koncert jazzowy związany z projektem „Cassubia” Jakuba Klemensiewicza i Dominika Kisiela, który powstał dzięki inspiracji pieśniami ludowego artysty z Jastarni – Mariana Selina. Sobotni wieczór zostanie wypełniony muzyką kameralną i organową w przestrzeni Kościoła NMP Królowej Polski, gdzie wystąpią skrzypaczka Maria Perucka i organista Roman Perucki. Festiwal zakończy się koncertem jubileuszowym „Art’n’Voices – 10 lat na scenie”. Podczas tego wieczoru zespół wykona rozmaite utwory, prezentujące przekrój repertuarowy, w szczególności kompozycje polskich współczesnych twórców, które zostały zarejestrowane na płycie Midnight Stories.

Ważnym wydarzeniem w ramach Festiwalu ArteFonie jest konkurs kompozytorski, którego laureat zostanie nagrodzony podczas koncertu jubileuszowego Art’n’Voices. Zwycięski utwór, wyłoniony spośród 37 nadesłanych prac konkursowych, zostanie w tym dniu przez zespół prawykonany na żywo.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Anna Rocławska-Musiałczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu na stronie https://www.facebook.com/ArteFonie-103594345267981 

Wałbrzych | Uroczysty Koncert z okazji nadania Filharmonii Sudeckiej imienia Józefa Wiłkomirskiego

Filharmonia Wiłkomirskiego3 września 2021 o godz. 19.00 w Wałbrzychu odbędzie się Uroczysty Koncert z okazji nadania Filharmonii Sudeckiej imienia Józefa Wiłkomirskiego.

Po śmierci założyciela i długoletniego dyrektora Filharmonii Sudeckiej obecna dyrektor instytucji Elżbieta Łaganowska przy poparciu Prezydenta Miasta Romana Szełemeja oraz Wałbrzyskiej Rady Seniorów złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o nadanie patronatu. Podczas XXIII sesji Sejmiku województwa dolnośląskiego 29 października 2020 przyjęto uchwałę nr XXIII/558/20 w sprawie zmiany nazwy Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Uchwała jest uhonorowaniem zasług profesora Józefa Wiłkomirskiego dla tej instytucji kultury. Dolnośląscy Radni jednogłośnie poparli tę decyzję.

Uroczyste nadanie Filharmonii imienia Józefa Wiłkomirskiego odbędzie się podczas specjalnego koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Bartosza Żurakowskiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Katarzyna Duda. Muzycy wykonają Marsz triumfalny Józefa Wiłkomirskiego, a także Bolero Maurice’a Ravela, Lezginkę z baletu Gayane oraz Adagio „Spartakus i Frygia” z II suity baletowej Spartakus Arama Chaczaturiana. W trakcie koncertu odbędzie się równiez prezentacja nowego logotypu Filharmonii autorstwa wałbrzyskiego grafika Marcina Sikory.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia-sudecka.pl/ 

Lublin | Władysław Żeleński: w 100-lecie śmierci

FLSezon artystyczny 2020/2021 Filharmonicy Lubelscy rozpoczną cyklem koncertów poświęconych twórczości Władysława Żeleńskiego – kompozytora, pedagoga, wielkiego muzycznego autorytetu. 3 września 2021 o godz. 19.00 jego utwory symfoniczne zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej i wiolonczelista Szymon Krzemień pod batutą Wojciecha Rodka.

Kompozytor Władysław Żeleński występował jako dyrygent i pianista, był recenzentem „Czasu”, organizował koncerty. W 1888 roku na fundamentach krakowskiej Szkoły Towarzystwa Muzycznego utworzył Konserwatorium kształcące nowe pokolenie muzyków. Dzieła Żeleńskiego brzmiały nie tylko w Warszawie i pod Wawelem, gdzie spędził większość zawodowego życia. Z wielkim sukcesem zdobywały estrady Lwowa, Wiednia, Pragi, Paryża i Petersburga, wydawały je oficyny Lipska, Pragi, Mediolanu. Spuścizna kompozytora obejmuje niemal wszystkie gatunki i formy muzyczne uprawiane w II poł. XIX wieku, począwszy od utworów solowych, poprzez kameralne, aż po symfoniczne i operowe. Obchody 100. rocznicy śmierci artysty przywracają pamięć o nim i jego rzadko prezentowanej twórczości.

Cykl zainauguruje koncert poświęcony jego dziełom symfonicznym. Zabrzmi muzyka do dramatu scenicznego Lilla Weneda Juliusza Słowackiego, po raz pierwszy w Lublinie zabrzmi Romance na wiolonczelę i orkiestrę oraz Suita tańców polskich op. 47 i uwertura charakterystyczna W Tatrach. Partytura powstała w Paryżu, ale po raz pierwszy wykonano ją w Krakowie. Mimo tytułowych odniesień, trudno znaleźć tu nawiązania do oryginalnego folkloru góralskiego, na co zwracał już uwagę muzykolog Adolf Chybiński twierdząc, iż „jest to istotnie spojrzenie na Tatry, ale od południa, z okien dobrej restauracji w starym Szmeksie, gdzie wykwintne dania serwują wyfraczeni kelnerzy, do ucha przygrywa grajek cygański, a nastrój stwarzają kryształowe kandelabry i dobre węgierskie wino”.

Alina Staniak-Ziółkowska 

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonialubelska.pl/ 

Znamy laureatów 10. Grand Prix Komeda!

Grand Prix KomedaKilkudziesięciu gości ze świata kina, wyśmienite filmy, koncerty, spotkania i nagrody… Tak wyglądał tydzień z filmem w Ostrowie Wielkopolskim – czyli 10. Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy. W minioną sobotę publiczność poznała laureatów nagród, w tym głównej – Grand Prix Komeda za najlepszą muzykę w filmie.

O ostrowskim festiwalu mówi się, że filmów na nim się słucha. Rozstrzygany jest tutaj konkurs na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym. W tym roku w konkursowe szranki stanęło siedem wyśmienitych obrazów, a muzykę w nich oceniało jury w składzie: Ewa Błaszczyk, Kinga Dębska, Radzimir Dębski „Jimek”, Tomasz Lach, Paweł Mykietyn i Jan Kanty Pawluśkiewicz.

Nagrodę Grand Prix Komeda – statuetkę i 30 tys. zł – otrzymał w tym roku Bartosz Chajdecki, autor muzyki do filmu Mistrz w reż. Macieja Barczewskiego.

Werdykt jurorów został, tradycyjnie, przedstawiony w ostatni dzień festiwalu – podczas gali finałowej 28 sierpnia. Tego wieczoru w Ostrowskim Centrum Kultury przyznano także inne wyróżnienia.

Nagrodę Publiczności otrzymały dwie artystki: reżyserka Iwona Siekierzyńska i kompozytorka Marzena Majcher. Ostrowscy widzowie docenili ich film Amatorzy.

Na ostrowskim festiwalu od kilku edycji jest przyznawana Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. W tym roku odebrał ją znakomity kompozytor, nie tylko muzyki filmowej, Andrzej Korzyński.

W tym roku przypada 90. rocznica urodzin Krzysztofa Trzcińskiego Komedy, wybitnego jazzmana i kompozytora muzyki filmowej, który w Ostrowie Wielkopolskim spędził lata młodości. Jest także patronem festiwalu.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej – na stronie https://www.grandprixkomeda.pl/ 

56. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans – „Przekraczanie granic”

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na 56. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, dzięki której w dniach 3–12 września 2021 Wrocław oraz inne miasta Dolnego Śląska wypełnią się pięknem ludzkiego głosu. Motywem przewodnim tegorocznego programu jest przekraczanie granic.

Zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów odważnych i bezkompromisowych, gotowych przełamywać dotychczasowe konwencje i schematy, łączyć różne gatunki muzyczne i stylistyki. Festiwal zainauguruje wykonanie utworu Witolda Lutosławskiego Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot.

Wystąpią gwiazdy światowego formatu, wśród których pojawią się śpiewaczki Magdalena Kožená, Agata Zubel i Joanna Freszel, oraz zespoły: Il Giardino Armonico wraz z dyrektorem artystycznym festiwalu Giovannim Antoninim, NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Duncana Warda, Huelgas Ensemble, Quatuor Mosaïques, Klangforum Wien, Chor des Bayerischen Rundfunks, Wrocławska Orkiestra Barokowa, NFM Orkiestra Leopoldinum, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą poprowadzi Lawrence Foster, oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Agnieszka Frei

Zapoznać się z programem festiwalu można na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans 

Warszawa | VI SuperSam + 1: Edyta Jarząb & Anthony Pateras

Super SamDrugi koncert w ramach VI edycji cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 będzie miał miejsce w warszawskim Klubie SPATiF (al. Ujazdowskie 45) 2 września 2021 o godz. 20.00. Na jednej scenie wystąpią Edyta Jarząb i Anthony Pateras.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy, jak na przykład Edyta Jarząb i Anthony Pateras.

Artystka dźwiękowa Edyta Jarząb praktykuje „głębokie słuchanie” jako punkt wyjścia dla dźwiękowego aktywizmu. Tworzy audiosferę m. in. w teatrze tańca, za pomocą głosu, fal radiowych, field recordingu i elektroniki. Współtworzy społecznościowe Radio Kapitał w Warszawie i jest autorką poetyckich słuchowisk i interwencji dźwiękowych w przestrzeni miejskiej. Swoje prace oparte na improwizacji prezentowała m.in. podczas 7. festiwalu Canti Spazializatti, Warszawskiego Sanatorium Dźwięku, Aerosol Lab w Berlinie, wystawy „Organica. Zapisy Mechaniczne” w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest wielokrotną rezydentką eksperymentalnego studia WORM w Rotterdamie i stałą współpracowniczką interdyscyplinarnej platformy Q-O2 w Brukseli.

Anthony Pateras jest kompozytorem, pianistą i twórcą muzyki elektronicznej. Uzyskał tytuł magistra i stopień doktora na Monash University na podstawie prac naukowych, które skupiały się na związkach między kompozycją, improwizacją i muzyką elektroniczną. Tworzył kompozycje na zamówienie INA-GRM, Radio France, Südwestrundfunk, ensemble]h[iatus i Kitchen Orchestra Stavanger.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 

Chór Opery na Zamku z koncertem z okazji 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej

Cmentarz Stare łysogórki1 września 2021 z okazji 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej chór Opery na Zamku w Szczecinie wystąpi z koncertem „Tym, którzy zginęli dla Polski" na Cmentarzu Wojennym w Starych Łysogórkach w gminie Mieszkowice. Koncert odbędzie się o 20.00.

„Wiele rzek forsowałem, jeszcze więcej w swoim życiu widziałem... ale Odra na początku kwietnia 1945 roku wyglądała chyba najgorzej i wywoływała przygnębiające wrażenie. Widziałem rzeki większe i szersze, ale to były tylko rzeki, a tu przed nami rozpościerał się bezmiar wody: i rzeka, choć czasem trudno się było zorientować, gdzie jest koryto i rozlewiska, które miały kilometr i więcej szerokości. Wiedziałem dobrze, co nas może spotkać – nie będziemy mogli ani płynąć, ani iść... nie ulegało wątpliwości, że warunki forsowania będą diabelnie trudne” – wspominał po latach gen. Jerzy Bordziłowski, dowódca wojsk inżynieryjno-saperskich 1 Armii Wojska Polskiego, który kilka dni przed rozpoczęciem operacji berlińskiej udał się na rekonesans w okolice Siekierek. Jak się wkrótce okazało, pesymistyczne prognozy nie odbiegały od rzeczywistości. W ciężkich walkach podczas przekraczania Odry zginęło kilkuset polskich żołnierzy.

Chór Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej weźmie udział tak ważnej dla historii Polski i województwa zachodniopomorskiego uroczystości, w miejscu, w którym znajduje się blisko 2000 nagrobków żołnierzy poległych w czasie forsowania Odry wiosną 1945 roku i w walkach o Berlin. Zabrzmią tam utwory Fryderyka Chopina, Czerwone maki na Monte Cassino z muzyką Alfreda Schütza, Modlitwa obozowa Adama Kowalskiego, O ziemio polska Juliusza Łuciuka i Msza polska Jana Adama Maklakiewicza.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 

Szczecin | VII Turniej Muzyków Prawdziwych znowu na żywo!

Turniej Muzyków PrawdziwychW dniach 1–5 września 2021 Filharmonię w Szczecinie po raz siódmy wypełni muzyka tradycyjna. Muzycy i śpiewacy z całego kraju spotkają się w stolicy Pomorza Zachodniego, by w turniejowych zmaganiach zaprezentować całe bogactwo muzycznych i tanecznych tradycji różnych regionów Polski. Koncert inauguracyjny „Kresy klasycznie” odbędzie się 3 września o godz. 19.00.

Przesłuchania solistów instrumentalistów odbędą się w formie pojedynku na specjalnie utworzonej scenie w holu Filharmonii. Tym samym organizatorzy odwołują się do Ogólnopolskiego Turnieju Instrumentalistów Ludowych, organizowanego w Gryfinie z inicjatywy animatora Edwarda Mojsaka – cymbalisty pochodzącego z Białorusi, a osiadłego na zachodnim pomorzu. W tym roku każdy zakwalifikowany do wrześniowych zmagań otrzyma tytuł laureata.

Tegoroczny Turniej upamiętni trudne historie polskich rodzin zamieszkujących dawne Kresy Wschodnie oraz Sybiraków w powiązaniu z kultywowaną i odtwarzaną muzyczną kulturą tradycyjną.

Nieodłącznym elementem Turnieju Muzyków Prawdziwych od początku jego istnienia jest koncert inauguracyjny, w który zaangażowani są gospodarze, czyli Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie. W 2021 roku, z uwagi na kontekst kresowy, muzycy orkiestry pod dyrekcją Miłosza Bembinowa wykonają repertuar klasyczny nawiązujący do kultury tradycyjnej ziem wschodnich II RP, tworząc niejako podróż od Wileńszczyzny, przez Nowogródek, aż po ziemie stanisławowskie. W repertuarze znajdą się utwory napisane przez kompozytorów pochodzących z dawnych kresów (Romualda Twardowskiego i Romana Palestra), jak i premierowe wykonanie Koncertu fortepianowego autorstwa Mateusza Czarnowskiego, inspirowanego twórczością i działalnością Edwarda Mojsaka.

Więcej – na stronie https://turniej.filharmonia.szczecin.pl/pl 

Muzyczne lato w podkarpackich dworach

SPMKStowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów powraca z projektem „Muzyczne lato w podkarpackich dworach” 2021. Festiwal rozpoczną wydarzenia w Dworze Błotnickich w Dzikowcu (17 i 29 sierpnia o godz. 17.00), a następnie odbędą się dwa koncerty w Dworku Hupki w Niwiskach (17 i 22 września o godz. 16.00). Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny. Projekt zrealizowano przy wsparciu Województwa Podkarpackiego.

SPMKW ramach festiwalu zostaną zrealizowane 4 koncerty kameralne, które odbędą się w unikatowych zabytkowych dworkach. Celem projektu jest popularyzacja kameralistyki, poszerzenie znajomości muzyki polskiej, promocja młodych artystów, a także promocja podkarpackich pereł dziedzictwa kulturowego. Zaproponowany program w wykonaniu znakomitych artystów, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Muzyków Kameralistów, związany jest z polską tradycją dworów szlacheckich. Utwory wybitnych kompozytorów, tworzone i wykonywane w zaciszu siedzib ziemiańskich, przypominają o pięknej tradycji koncertów salonowych. Część programu zostanie poświęcona kompozycjom Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w 2021 roku. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowych utworów Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

Miejsca wydarzeń stwarzają idealne warunki do wysłuchania koncertów bez zbędnego rozmachu, w pięknym otoczeniu przyrody: publiczność może uczestniczyć w nich zarówno bezpośrednio w dworkach, jak i w ogrodach.

Tomasz Wawer

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: https://spmk.com.pl/