Polmic - FB

aktualności

Katowice | Dzieło Możdżera ponownie w Filharmonii Śląskiej

FSMissa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/ 

Warszawa | Koncert z okazji 80. urodzin Krzysztofa Jakowicza

FN28 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital mistrzowski Krzysztofa Jakowicza z okazji jego 80. urodzin. W interpretacji wybitnego skrzypka oraz pianisty Roberta Morawskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Henri Vieuxtempsa, Aleksandra Zarzyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego. W jego Sonacie a-moll partia fortepianu zyskuje dużo bardziej okazały kształt i szczególnie w efektownej trzeciej części zdradza wirtuozowskie aspiracje kompozytora.

Aleksander Zarzycki podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu. Jednym ze znanych utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego na skrzypce i fortepian jest Partia, w której kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 

Łódź | Koncert organowy à quatre mains

FŁ26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na wieczór organowy w wykonaniu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur – duo organowe. Przed koncertem będzie można skorzystać z VR – systemu wirtualnej rzeczywistości, który pozwala zajrzeć do wnętrza organów!

Bogactwo brzmienia organów i możliwość zmian barwy sprawiają, że na tym instrumencie efektownie prezentują się utwory na cztery ręce. Podczas karnawałowego koncertu organowego Krzysztof Urbaniak i Łukasz Mosur wykonają kompozycje oryginalne i transkrypcje dzieł orkiestrowych. Utwory fortepianowe na cztery ręce były szczególnie popularne w XIX wieku jako część repertuaru przeznaczonego do muzykowania amatorskiego, salonowego. W takim celu powstał zapewne zbór tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, wydany w 1884 r. Jak wskazuje tytuł (dosł. Przez Polskę), utwory nawiązują do polskiej tradycji muzycznej (mazurek, polonez) i do twórczości Chopina. Z tego zbioru zabrzmi utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”). Wyrazem patriotyzmu jest też słynny polonez Pożegnanie Ojczyzny, przypisywany Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu; w Łodzi zabrzmi jako parafraza autorstwa Maurycego Moszkowskiego.

W programie znajdą się też utwory barokowe (Koncert J.S. Bacha, parafrazy fragmentów z oper J.Ph. Rameau) oraz najnowsze. Usłyszymy m. in. Sound of the Future Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-organowy-quatre-mains 

Szczecin | Wieczór baletów polskich

Opera na ZamkuBalety polskie odkrywane na nowo: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w błyskotliwej interpretacji Roberta Bondary oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli – w dniach 25–26 stycznia 2020 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakle.

Zostaną zaprezentowane dwa balety jednoaktowe: żywiołowe Pieśń o ziemi i Na kwaterunku. Pierwsza choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną. Błyskotliwej interpretacji drugiej choreografii podjął się Robert Bondara – jeden z najlepszych choreografów w Polsce, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Balety w jego choreografii zostały wystawione w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Świtezianka Eugeniusza Morawskiego), w poznańskim Teatrze Wielkim (Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego).

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 - Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wieczór baletów polskich objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/403-wieczor-baletow-polskich 

Konkurs na dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku

PFBZarząd Województwa Pomorskiego ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Głównym zadaniem dyrektora PFB będzie kierowanie całokształtem działalności samorządowej instytucji artystycznej. Nowy dyrektor zostanie powołany na stanowisko na okres od 3 do 5 sezonów artystycznych.

Od kandydata wymagane jest udokumentowane ukończenie jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia (tytuł zawodowy magistra lub równorzędny) oraz co najmniej trzyletni staż pracy na stanowisku kierowniczym w instytucjach artystycznych lub organizacjach związanych z działalnością kulturalną, naukowo-dydaktyczną albo co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w samodzielnym zarządzaniu i realizacji projektów z dziedziny kultury o charakterze ogólnopolskim i/lub międzynarodowym.

Preferuje się kandydatów mających wykształcenie i kwalifikacje w jednej z dziedzin związanych z działalnością podstawową filharmonii; stopnie i tytuły naukowe w jednej z dziedzin związanych z muzyką; międzynarodowe kontakty w świecie artystycznym; znajomość przynajmniej jednego języka obcego; znajomość przepisów prawa dotyczących organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz funkcjonowania samorządu terytorialnego i przepisów prawa dotyczących zamówień publicznych, zagadnień z zakresu prawa pracy i finansów publicznych, pozyskiwania i wydatkowania funduszy pozabudżetowych oraz środków z UE.

Zarząd Województwa Pomorskiego zmienił termin rozpatrzenia złożonych ofert i zakończenia postępowania konkursowego związanego z przeprowadzeniem konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Termin ten został określony do dnia 30 czerwca 2020 roku (Uchwała nr 321/140/20 Zarządu Województwa Pomorskiego z dnia 21 kwietnia br).

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/pl/aktualnosci/1097-konkurs-na-kandydata-na-stanowisko-dyrektora-polskiej-filharmonii-baltyckiej-w-gdansku 

Łódź | Penderecki i Kilar w wykonaniu muzyków Filharmonii Łódzkiej

FŁGłównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 

Kraków | Sergei Babayan i Rafael Payare: klasyka z Gwiazdami à la Sinfonietta Cracovia

SC23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Bruksela | „Zaślubiam Cię...” – Stulecie powrotu Polski nad Bałtyk

Kisiel IwonaZ okazji setnej rocznicy powrotu Polski nad Morze Bałtyckie (odzyskania Pomorza przez Polskę) w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli odbędzie się niepowtarzalne wydarzenie artystyczne promujące polską sztukę. Podczas koncertu 5 lutego 2020 roku zostanie prawykonany utwór Iwony Kisiel.

Kompozycja pt. Once Upon the Sea skomponowana została specjalnie na tę okazję. Tak renomowani muzycy, jak fleciści Agata Długosz i Łukasz Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz dokonają jej światowego prawykonania. Poza tym w programie koncertu znajdą się utwory Karola Szymanowskiego, Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Kazimierza Serockiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Franciszka Dopplera. Koncertowi towarzyszyć będzie płyta wydana specjalnie na tę okazję pt. Zaślubiam Cię... Polska muzyka klasyczna w stulecie powrotu Polski nad Bałtyk / I Thee Wed... Polish Classical Music to Commemorate the Centennial Anniversary of Poland’s Return to the Baltic Sea. Na jej repertuar składać się będą utwory odegrane na koncercie oraz dzieła innych kompozytorów, takich jak Ryszard Klisowski, Adam Świerzyński, Henryk Mikołaj Górecki, Robert Muszyński i Zygmunt Noskowski. Równolegle prezentowana będzie wystawa malarstwa marynistycznego.

Całość wydarzenia odbędzie się z inicjatywy Europosłanki Pani Anny Fotygi. Organizatorem jest grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów w Parlamencie Europejskim, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, która rozpoczyna w roku 2020 jubileusz 75-lecia, oraz Muzeum Narodowe w Gdańsku.

Dostęp Polski do Bałtyku i zaślubiny z morzem to nie tylko symbol niepodległości, ale również niezależności gospodarczej. Polskie firmy z sektora energii wiedzą, że bezpieczeństwo w tym sektorze i nowe inwestycje przekładają się na dalszy rozwój Polski. Sponsorami, bez których wydarzenie nie mogłoby się odbyć, są Fundacja LOTOS – katalog wystawy prezentowanej w ramach wydarzenia Zaślubiam Cię... Stulecie powrotu Polski nad Bałtyk, Grupa Energa – płyta z koncertu, oraz PKN ORLEN – filmy, które zostaną zaprezentowane podczas konferencji historycznej nt. odzyskania Pomorza przez Polskę w Parlamencie Europejskim w Brukseli.

Laureaci XV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek Chełmno 2020

Koledy18 stycznia 2020 roku odbył się XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie. Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Nagrodą Grand Prix uhonorowano Żeński Chór Kameralny Di Nuovo z Poznania pod dyrekcją Doroty Wojnowskiej.

W Kategorii „Chóry mieszane” złote pasma otrzymały Chór Mocni w Wierze a cappella z Olsztyna, Chór Kameralny KOE z Sokołowa Podlaskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu Łódzkiego, zaś srebrne pasmo – Chór Kameralny Powidoki z Piastowa.

W kategorii „Chóry jednorodne” złote pasma przyznano Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu Di Nuovo z Poznania, Zespołowi Wokalnemu Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC z Warszawy, Chórowi Żeńskiemu Polirytmia z Zielonej Góry.

W kategorii „Zespoły wokalne” złote pasmo wywalczyły Zespół Solistów Lumen Vocale z Poznania i Zespół Wokalny Cantavi ad Homini ze Śremu; zaś srebrne pasmo – Zespół Wokalny Contrapunkt z Grudziądza.

Najlepszymi chórami seniorów zostały Chór Parati Semper ze Świecia (złote pasmo), Kameralny Chór Męski Cantilena z Wrocławia (srebrne pasmo) i Chór Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz z Łodzi (brązowe pasmo).

Wyróżniono też chóry parafialne: Schola Padre Pio z Gdańska i Cantate Collective parafii p.w. św. Jakuba Apostoła z Piotrkowa Trybunalskiego (złote pasmo), Chór Corda Cordi ze Śremu, Chór Iunctus z Oleśnicy i Chór parafii p.w. NMP Wspomożycielki Wiernych w Niemczu (srebrne pasmo), Chór Laudate Dominum parafii p.w. św. Kazimierza w Łochowie i Chór Głos Przemienienia parafii Morzewo (brązowe pasmo).

Najlepszymi chórami dziecięcymi i młodzieżowymi zostały, zdaniem Jury Dziecięcy Chór Intencja z Nakła nad Notecią i Chór Inovroclaviensis Cantans z Inowrocławia (złote pasmo) oraz Chór Dziewczęcy Canzona z Murowanej Gośliny(srebrne pasmo).

Nagrodę specjalną dla najlepszego dyrygenta otrzymała Aneta Mroczek – dyrygent Chóru Kameralnego KOE z Sokołowa Podlaskiego.

Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymali puchary i nagrody rzeczowe.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy wykaz nagród – na stronie https://e-chelmno.pl/pl/11_wiadomosci/58802_laureaci_xv_ogolnopolskiego_konkursu_koled_i_pastoralek_chelmno_2020.html