Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Warszawa | Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga

Wajnberg23 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

Skomponowana przed osiemdziesięciu laty VI Symfonia Dmitrija Szostakowicza należy do najbardziej oryginalnych dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora, ale też i najkrótszych. Trwa zaledwie pół godziny i podobnie jak Druga, Trzecia i później Dziewiąta posiada nietypową strukturę: potężne Largo i za nim dwie części szybkie: Allegro i Presto. Sytuacja polityczna w momencie powstania utworu nie sprzyjała jego recepcji, a Szostakowiczowi zarzucono niedostateczne „zaangażowanie”. Autor Lady Macbeth mceńskiego powiatu ogłosił bowiem, że pracuje nad wielką dziękczynną symfonią poświęconą Leninowi z udziałem solistów śpiewaków, chóru, której oczywiście nigdy nie napisał. Stworzył za to wielki mahlerowski fresk z doklejoną niemal sztucznie konkluzją w postaci wulgarnego prawie i pozornie tylko optymistycznego finału.

W tym samym roku, w którym powstała VI Symfonia Szostakowicza, dwudziestoletni Mieczysław Wajnberg ukończył klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim i zaczął komponować swoje pierwsze utwory. Wtedy też zaczęła się jego ucieczka na wschód, najpierw do Mińska, później do Taszkientu, gdzie poznał Dmitrija Szostakowicza, a ostatecznie w 1943 roku osiadł w Moskwie. Spośród kilkunastu utworów Wajnberga na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry to właśnie Koncert skrzypcowy z 1960 roku zyskał w ostatnim czasie całkiem sporą rzeszę propagatorów, z Gidonem Kremerem na czele. W Polsce niestrudzonym ambasadorem muzyki Wajnberga jest maestro Gabriel Chmura, który na ten specjalny koncert przygotował czteroczęściową, skąpaną w żydowskim folklorze, pierwszą Sinfoniettę z 1948 roku.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny227 

Warszawa | I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”

UMFCW dniach 23 i 24 listopada 2019 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z inicjatywy Dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. dr. hab. Tomasza Strahla odbędzie się I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”.

Podczas konferencji omówione zostaną utwory polskich kompozytorów na wiolonczelę, a w szczególności sonaty wiolonczelowe. Referaty na ten temat wygłoszą znakomici wiolonczeliści, autorytety w dziedzinie interpretacji, reprezentujący największe ośrodki muzyczne w Polsce, m. in. prof. dr hab. Tomasz Strahl, prof. em. dr hab. Andrzej Wróbel, prof. dr hab. Piotr Hausenplas, dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Stanisław Firlej, prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur.

24 listopada o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. H. Melcera będzie miał miejsce koncert, podczas którego publiczność będzie mogła posłuchać omawianych sonat autorstwa Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga, Haliny Krzyżanowskiej i Ludomira Różyckiego w interpretacji znakomitych artystów.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.chopin.edu.pl/pl/2019/10/polska-sonata-wiolonczelowa 

Poznań | IV Festiwal Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”

SwiatlodzwiekiW dniach 22–24 listopada 2019 roku w Poznaniu odbędzie się IV edycja Festiwalu Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”, prezentującego najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki.

Organizatorzy – Fundacja Wspierania Kultury „Our ‘PL’ace Foundation” – określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu jako „synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji”. Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje, zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu/koloru w jednym czasie. Organizatorom zależy, żeby zachować równowagę pomiędzy liczbą artystów, którzy tworzą projekcje wizualne i tych, którzy malują dźwiękiem. W tym roku udało się zaprosić grono wyjątkowych artystów, gwarantujących nie tylko różnorodność, ale także możliwość wielu interesujących dialogów świetlno-muzycznych.

„Światłodźwięki” to koncerty, jam session, a przede wszystkim wykłady-prezentacje w języku polskim i angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy i naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują najnowsze drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. O tym opowie brytyjska artystka medialna Florence To, dr Ireneusz Gawlik – programista z Krakowskiej AGH, dr Slavo Krekovič – muzykolog i artysta ze Słowacji, Lubomir Slovinsky – słowacki projektant i artysta cyfrowy oraz legendarny Thomas Köner z Niemiec, znany m.in. z nagrań dźwięków arktycznych lodowców.

Udział w wydarzeniu wezmą tacy polscy artyści, jak: dr hab. Patryk Piłasiewicz i Jarosław Majewski (kontrabas), Martyna Kabulska i Paweł Ernst (skrzypce), Piotr Mełech (klarnet), Jacek Buhl (perkusja), Jakub Królikowski (elektronika), Jagoda Chalcińska, Barbara Żach i Paweł Krupski (światło i projekcje).

Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji. Festiwal jest współfinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.swiatlodzwieki.pl oraz na profilu facebookowym: https://www.facebook.com-Festiwal-Sztuki-Audiowizualnej 

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych

Konkurs MoniuszkiW dniach 21-24 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Teatr Wielki – Operę Narodową w związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – i jest jednym z ważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody Roku Moniuszkowskiego. Dyrektorem Konkursu jest prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, pedagog śpiewu na Wydziale Wokalnym oraz Prorektor ds. artystycznych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia, praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej, upowszechnienie kultury polskiej, promowanie Regionu i Województwa Pomorskiego oraz wymianę doświadczeń. Do Konkursu zgłosiło się blisko 50 śpiewaków z całej Polski. Młodych śpiewaków będzie oceniało Jury w składzie: prof. Bożena Betley, prof. Izabela Kłosińska, prof. Agata Młynarska-Klonowska, prof. Ryszard Karczykowski i prof. Piotr Kusiewicz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe (przesłuchania I i II etapu, rozdanie nagród, Koncert Laureatów) w Sali Koncertowej w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku jest wolny! Dodatkowo cały Konkurs będzie transmitowany on-line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram Konkursu jest na bieżąco aktualizowany na: http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/harmonogram-konkursu/ 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | Nieobliczalne oblicza chórzystów

ZagajewskiKoncert, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 22 listopada 2019 roku o godz. 19.00, nosi tytuł „Nieobliczalne oblicza chórzystów”. Wszechstronnie utalentowani chórzyści Filharmonii Łódzkiej wystąpią tego wieczoru nie tylko jako śpiewacy, lecz także jako instrumentaliści i kompozytorzy.

Robert Grabowski (śpiewający w tenorach) wystąpi jako organista w fantazji Benedicam Dominum wczesnobarokowego kompozytora Paula Sieferta, działającego w Gdańsku. Marta Malarska (sopran), Agata Szmuk (mezzosopran), Piotr Wieczorek (tenor) i Adrian Łęczycki (baryton) wykonają partie solowe w Magnifikacie Marcina Mielczewskiego. Liryczną pieśń Mieczysława Karłowicza Pamiętam ciche, jasne, złote dnie usłyszymy w interpretacji Pawła Żaka (tenor) i Michała Kluski (śpiewa w tenorach, wykona partię fortepianu). W Chórze FŁ nie brak też zdolnych dyrygentów (Rafał Wiecha, Joanna Kruszyńska, Aleksandra Ryłko-Sutowicz, Magdalena Szymańska) i kompozytorów (Jakub Kowalewski opracował na chór pieśni Karłowicza). Maria Hubluk-Kaszuba, Joanna Kruszyńska i Robert Bednarczyk zaśpiewają Sześć pieśni kurpiowskich Szymanowskiego. Anna Krysztofiak zagra na lirze korbowej, zaś Maja Skoblewska i Paweł Zapart wystąpią w rolach konferansjerów. Ten niecodzienny koncert jest częścią obchodów 50-lecia Chóru Filharmonii Łódzkiej.

Ponadto podczas koncertu jubileuszowego zostanie prawykonana Muzyka madrygałowa Artura Zagajewskiego na chór sześciogłosowy i sześć instrumentów.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-choralny-nieobliczalne-oblicza-chorzystow 

Kraków | Prawykonanie Koncertu podwójnego Marty Ptaszyńskiej

FK22 listopada 2019 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego o godz. 19:30 będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu podwójnego Marty Ptaszyńskiej na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę.

Sama kompozytorka opisuje swój utwór jako czteroczęściowy koncert, który „jest w pewnym sensie ukłonem w kierunku koncertu barokowego, w którym grupa koncertująca będzie przeciwstawiana orkiestrze w najrozmaitszy sposób”. Partie solowe podczas jego premiery wykonają pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski – czyli Cracow Duo. Magazyn „The Strad” napisał o nich: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”. Fascynacja muzyką polską powoduje, że artyści od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i za granicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę i fortepian, m.in. szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych. Utwór Marty Ptaszyńskiej powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zainicjowany przez środowiska muzyczne program od 9 lat wspiera najnowszą twórczość muzyczną, zarówno jeśli chodzi o sam proces twórczy, jak i pierwszą prezentację dzieła przed publicznością. Filharmonia Krakowska dzięki ministerialnemu grantowi już po raz drugi zamówiła utwór muzyczny i dokonała jego światowego prawykonania, tym samym trwale wpisując się w jego historię.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Pawła Kapuły wykona również Melodie polskie op. 47 Mieczysława Wajnberga. Cztery części tej suity inspirowane są polskimi tańcami. W finale koncertu zabrzmi V Symfonia Antonína Dvořáka.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8525-KONCERT_SYMFONICZNY.html 

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Warszawa | „Eufonie” – spotkanie z Maestro Zsoltem Nagyem

Eufonie21 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Biurze Festiwalu Eufonie przy ul. Krakowskie Przedmieście 17 (wejście jak do biura podawczego MKiDN, była Galeria Art) odbędzie się spotkanie z Maestro Zsoltem Nagyem.

Pod batutą znanego węgierskiego dyrygenta będziemy mogli wysłuchać Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego na finałowym koncercie Festiwalu (23 listopada, szczegółowy program koncertu na https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/). Gospodarzem spotkania będzie dr Beata Bolesławska-Lewandowska, muzykolog, której zainteresowania badawcze koncentrują się wokół polskiej muzyki współczesnej. Rozmowa będzie prowadzona w języku angielskim, jednak wprowadzenie i podsumowanie zostanie przedstawione po polsku.

Maestro Zsolt Nagy (ur. 1957 r., Węgry) pełni funkcję pierwszego dyrygenta i doradcy muzycznego zespołu Israel Contemporary Players. Artysta ma na koncie ponad 800 premier, a także liczne nagrania radiowe i płytowe. Jest laureatem licznych nagród muzycznych, wieloletnim profesorem dyrygentury w Konserwatorium Paryskim.

Gorąco zapraszamy na to wyjątkowe wydarzenie – wstęp wolny!

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/