Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Recital Piotra Beczały w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Beczala28 października 2018 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miał miejsce recital Piotra Beczały.

Najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. W 2018 roku został okrzyknięty najlepszym śpiewakiem i nagrodzony Operowym Oscarem – International Opera Award. Od lat wykonuje najważniejsze partie tenorowe w Metropolitan Opera czy Wiener Staatsoper. Kolejny, po Janie Kiepurze, „chłopak ze Śląska”, który śpiewem i grą aktorską zdobywa z łatwością kolejne sceny operowe świata. Jego sukcesy porównuje się do kariery Luciana Pavarottiego, a samego Piotra Beczałę nazywa jego następcą. W Polsce śpiewa rzadko, dlatego recital pieśni z akompaniamentem fortepianowym Helmuta Deutscha to jedna z niewielu okazji, aby posłuchać mistrza.

Znakomici artyści wykonają utwory Stefano Donaudy’ego, Ermano Wolf-Ferrariego, Ottorino Respighiego, Francesco Paolo Tostiego. Druga część recitalu będzie poświęcona muzyce polskiej. Usłyszymy Sześć pieśni op. 2 Karola Szymanowskiego, pieśni Mieczysława Karłowicza (Czasem, gdy długo na pół sennie marzę; Na spokojnym ciemnym morzu; Rdzawe liście; W wieczorną ciszę; Zasmuconej; Przed nocą wieczną; Zaczarowana królewna) i Stanisława Moniuszki (Dwie zorze, Prząśniczka, Polna różyczka, Krakowiaczek ci ja).

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl

Koncert dla mieszkańców Katowic w ramach obchodów odzyskania przez Polskę niepodległości

NOSPRNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka już 28 października 2018 roku o godz. 18:00 uczci 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości wykonaniem monumentalnego dzieła Ignacego Jana PaderewskiegoSymfonii „Polonia”.

Wizualizację, które będą prezentowane podczas koncertu, stanowią fotografie należące głównie do zbiorów Muzeum Paderewskiego w Morges, Muzeum Polskiego w Chicago, Polsko-Amerykańskiego Muzeum w Port Washington oraz Instytutu Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku.

Koncertowi towarzyszyć będą filmy dokumentalne Ignacy Jan Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy oraz Prezydenci Paderewskiemu. Wydarzenie uświetni również wystawa przygotowana przez Wiesława Dąbrowskiego i Katarzynę Szumowską (tł. Mark Bence) Paderewski wygrał Polskę na fortepianie, od strony graficznej przygotowana przez Przemysława Sztandera.

Koncert organizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Darmowe wejściówki w ilości maks. 4 na 1 osobę dostępne w kasie biletowej NOSPR.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Jeruzal | Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier

CzasFundacja „Czas Sztuki” zaprasza 28 października 2018 roku o godz. 12:30 na czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” w drewnianym kościele z 1758 roku w miejscowości Jeruzal.

Tym razem zabrzmi najbliższa nam wszystkim muzyka polskich kompozytorów obfitująca w motywy i rytmy ludowe: walce i nokturny Fryderyka Chopina w aranżacji na kwartet smyczkowy, I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki i IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Utwory wykona kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zespół tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: I skrzypce – Maksymilian Grzesiak, II skrzypce – Katarzyna Boniecka, altówka – Aleksandra Demowska-Madejska i wiolonczela – Małgorzata Duź. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych kwartetów smyczkowych w Polsce, aktywnie uczestniczący w życiu muzycznym. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Mietek Szcześniak, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę Tutaj mieszkam (płyta ta w 2016 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk” za fonograficzny debiut roku jazz).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Generacje XXI

ZKPKoncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXI – odbędzie się 28 października 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncerty z cyklu „Generacje” organizowane są wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego od 2003 roku. Prezentowane są utwory różnych polskich i zagranicznych generacji kompozytorskich XX i XXI wieku, postaci źle obecnych lub zapomnianych, debiuty orkiestrowe, premiery w wykonaniu wytrawnych muzyków.

Podczas tegorocznej 21. edycji usłyszymy utwór Edwarda Pałłasza  Dziewczyna o płowych włosach na orkiestrę, Concerto for Accordion and Orchestra obchodzącego w tym roku jubileusz 80. urodzin Zygmunta Krauze, Fantasia luminosité na skrzypce i orkiestrę absolwenta UMFC koreańskiego kompozytora Eunho Changa. Ponadto odbędzie się prawykonanie Duetu → Solo na orkiestrę i elektronikę Piotra Roemera oraz utworu Jana Oleszkowicza Parada Koncert na perkusję i orkiestrę, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią tak znakomici wykonawcy, jak akordeonista Maciej Frąckiewicz, perkusista Miłosz Pękala, skrzypaczka Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy.

Koncert zorganizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” oraz programu „Zamówienia kompozytorskie” i dofinansowany w ramach programu wsparcia Niemieckiego Konkursu Muzycznego – projektu Niemieckiej Rady Muzycznej. Patronat nad koncertem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Katowice | BMW Art Club. Przyszłość – to sztuka

BMW27 października 2018 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej NOSPR odbędzie się pierwszy z dwóch spektakularnych koncertów z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Humali z towarzyszeniem światowej sławy muzyków w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”.

BMW Art Club 2018 to unikatowe wydarzenie, zainicjowane przez BMW i tworzonego przez najwybitniejsze instytucje kultury, w ramach którego organizowane są wyjątkowe wydarzenia z obszaru sztuki współczesnej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii stworzone zostaną wizualizacje przetworzonych cyfrowo krajobrazów, za które odpowiada Witek Orski i które ściśle współgrają ze strukturą utworów muzycznych składających się na program koncertu.

Program to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk. W programie koncertu znalazły się Koncert na róg i orkiestrę „Winterreise” i Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu światowej sławy trębacza Gábora Boldoczkiego. Zabrzmi Mi-parti na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i hipnotyczna Kołysanka Andrzeja Panufnika. Nie zabraknie dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego. Usłyszymy demoniczny, kipiący witalnością i energią Koncert klawesynowy op. 40 w wykonaniu Piotra Orzechowskiego i na zakończenie Trzy tańce na orkiestrę op. 34.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Transmisja do kin spektaklu nowojorskiej The Metropolitan Opera „Dziewczyna z Dzikiego Zachodu” Giacoma Pucciniego

MetŚwiatowej klasy tenor Jonas Kaufmann powraca do Met w westernowym dziele Giacoma Pucciniego. Szeryf, bandyta, złoto, poker, konie i wielka miłość to tematy Dziewczyny z Dzikiego Zachodu, którą nowojorska scena będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie 27 października 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem, niż z operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramirez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

Przygotowana z rozmachem inscenizacja autorstwa Giancarla Del Monaco powraca na scenę The Metropolitan Opera i do cyklu transmisji wraz z nową gwiazdorską obsadą. W głównych rolach wystąpią: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, czyli tytułowa Dziewczyna, i Jonas Kaufmann jako bandyta Ramirez (Dick Johnson). Dla niemieckiego tenora to powrót na scenę The Metropolitan Opera po czterech latach nieobecności. Željko Lučić będzie szeryfem Jackiem Rance’em, a w pozostałych rolach kowbojów i poszukiwaczy złota wystąpią: Michael Todd Simpson, Matthew Rose i Oren Gradus. Dyryguje Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim), a podczas transmisji będą wyświetlane polskie napisy.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Prawykonanie „Lightflight” Nikolet Burzyńskiej

Burzynska27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Bazylice św. Krzyża w Warszawie w ramach cyklu „Musica Sacra” odbędzie się światowe prawykonanie utworu Lightflight na skrzypce i organy utalentowanej kompozytorki Nikolet Burzyńskiej.

Nikolet Burzyńska jest laureatką licznych nagród międzynarodowych. Jej utwory wykonują znaczące orkiestry polskie i europejskie, a także soliści tej klasy, co amerykańska skrzypaczka Hilary Hahn. Najnowszy utwór Burzyńskiej powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

O Lightflight autorka pisze: „Światło i lot, lot do światła, światłolot, lekki lot... tytuł utworu można rozumieć niejednoznacznie. Kompozycja została zainicjowana przez wyjątkową skrzypaczkę Jolantę Sosnowską i dla niej napisana. Zostałam urzeczona jej zwinnością i zwiewnością gry, a także głęboką emocjonalnością i naturalnością frazowania. Świat dźwiękowy utworu to tryle i tremolanda od delikatnych przytłumionych, nosowych, czasem szeleszczących po iskrzące się i metaliczne w bardzo subtelnych odcieniach barw i „świateł" oraz przede wszystkim flażolety – trylujące, tremolandujące, wirtuozowsko zmienne oraz pastoralne, naturalne, dzielące strunę częściej niż zwyczajowo – w duchu pitagorejskim, wydobywając dalekie harmoniczne. Połączenie skrzypiec i organów otworzyło przede mną możliwości, których dotąd nie eksplorowałam: inspirujące łączenie barw i faktur, spajanie ze sobą tych dwóch instrumentów zwłaszcza w pięknej akustyce kościelnej. W wypowiedzi organowej również szukałam lekkości, feerii kolorów, ale także głębi i mocy brzmienia” - dodaje Burzyńska.

Skrzypaczce Jolancie Sosnowskiej, warszawiance osiadłej w Wiedniu, laureatce konkursów międzynarodowych specjalizującej się w odkrywaniu i kreowaniu muzyki nowej od baroku po współczesność, towarzyszyć będzie znakomity organista węgierski, partner Filharmoników Wiedeńskich, zdobywca pierwszych nagród w konkursach improwizacji organowej – Robert Kovács. Wybitni artyści zaprezentują ponadto dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Eugène Ysaÿe'a, Komitasa Vardapeda oraz Nicoli Matteisa. Zabrzmią też improwizacje organowe. Koncert poprowadzi redaktor PR2 – Magdalena Łoś-Komarnicka.

Wstęp na koncert wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Oblicza współczesnej perkusji

NOSPR26 października 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital Damiana Oleksiaka „Oblicza współczesnej perkusji”.

Perkusista Damian Oleksiak uczył się w POSM II st. oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W obu przypadkach jego nauczycielem był dr hab. Krzysztof Jaguszewski, pod okiem to którego pogłębia obecnie wiedzę na stacjonarnych studiach doktoranckich. Przez pewien czas studiował również w „Music Prince Claus Conservatoir” w Groningen (Holandia) w klasie Tatiany Kolev’ej. Do najważniejszych jego osiągnięć należą m. in. Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Marimbafonowym „Drum Fest” (Opole 2013), II miejsce na „International Marimba Competition” (Bamberg 2014), I miejsce w „XI International Young Virtuosos Competition” (Sofia 2015). Był uczestnikiem kursów oraz warsztatów perkusyjnych prowadzonych przez tak uznanych muzyków, jak: Marta Klimasara, Vassilena Serafimova, Mark Ford, Nebojsa Jovan Živković, Katarzyna Myćka, Casey Cangelosi, Eric Sammut czy Svet Stoynow. W roku akademickim 2014/15 był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego a w następnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest beneficjentem „Młodej Polski” (XIII edycja). Współpracuje z NOSPR-em, Orkiestrą Kameralną „ Aukso”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską oraz „Orkiestrą Muzyki Nowej”.

Podczas koncertu w NOSPR Damian Oleksiak zaprezentuje kompozycje Jose Manuela Lopeza, Iannisa Xenakisa, Dolfa de Kinkeldera, Emmanuela Sejourne’a, a także Arista Omen Śmierci Marcina Błażewicza i Konstrukcje na wibrafon Bogusława Scheffera.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Przesłuchania do Chóru Filharmonii Narodowej

FNFilharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania do Chóru, do grupy tenorów. Termin nadsyłania zgłoszeń – 4 listopada, zaś termin przesłuchań – 15 listopada 2018 roku.

Etap I będzie miał miejsce w Sali koncertowej FN. Należy wykonać dwa dowolne zróżnicowane utwory solowe. Mile widziane zróżnicowanie dotyczące czasu powstania (epoka), charakteru utworu, jego tempa i języka, w którym został napisany tekst.

Etap II odbędzie się w Sali prób Chóru FN. Obowiązkowy program jest następujący:

1. Maurice Duruflé, Requiem - Kyrie (w kwartecie);

2. Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem - Kyrie (w kwartecie);

3. Czytanie partii a vista;

4. Wykonanie fragmentu zadanej partii po krótkim przygotowaniu.

Zgłoszenia przyjmowane będą w formie elektronicznej. Życiorys, uwzględniający doświadczenie wokalne, oraz tytuły wybranych utworów należy przesłać do 4 listopada 2018 (włącznie) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W szczególnych przypadkach, po wcześniejszym kontakcie z Inspektorem Chóru FN, zgłoszenie będzie można przesłać tradycyjną pocztą lub dostarczyć osobiście. W zależności od liczby zgłoszeń może zostać wyznaczony dodatkowy termin przesłuchań.

Filharmonia Narodowa zapewnia udział akompaniatora. Próby odbędą się 15 listopada w godzinach przedpołudniowych. Uczestnik może zaangażować własnego akompaniatora.

Dodatkowe informacje udzielane będą telefonicznie lub mailowo: Sławomir Kaszuba – Inspektor Chóru Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 108, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Organizatorzy proszą kandydatów o umieszczenie w dokumentach rekrutacyjnych następującej klauzuli: „Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.”