Polmic - FB

aktualności

Premiera „Diffusions” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej w Belgii

Borowicz10 lipca 2018 roku podczas Międzynarodowego Kongresu Klarnetowego ClarinetFest w Ostendzie w Belgii odbędzie się premiera nowego utworu Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

Barbara Borowicz wraz z klarnecistką Kristine Dizon prawykonają Diffusions na dwa klarnety napisanego przez Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską.

10 lipca odbędzie się również koncert Oktetu Klarnetowego z Akademii Muzycznej w Krakowie, pracującego pod opieką dr Barbary Borowicz. W jego skład wchodzą studenci z klasy prof. Andrzeja Godka i dr Barbary Borowicz: Sara Ślemp, Izabela Żurczak, Oleh Malovichko, Rafał Gomółka, Jarosław Sroka, Mateusz Woźniak i Tomasz Sowa. W programie między innymi premiera utworu kosowskiego kompozytora Artana Hasani Funny Dialogue, który powstał z dedykacją dla oktetu.

Ponadto 11 lipca, występując gościnnie z perkusistą Bartoszem Sałdanem, podczas recitalu na Kongresie Barbara Borowicz wykona utwory polskich kompozytorów: Tamisage na klarnet solo Artura Kroschela (2018) i Reflexion na klarnet i perkusję Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2018).

Rybna | W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej

Aleksandra GajeckaKolejne kocerty „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” odbędą się 8 , 12 i 14 lipca 2018 o godz. 18.00 w Pałacu w Rybnej. Wystąpią klawesynistki Małgorzata Klajn oraz Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

Podczas koncertu 8 lipca, zatytułowanego "Klawesyn współczesny wśród śpiewu, metalu, afrykańskich mlasków i innych niesamowitości", usłyszymy utwory takich kompozytorów jak: François-Bernard Mâche, Ton Bruynèl, Jacob Ter Veldhuis i Mauricio Kagel. Obok towarzyszącej klawesynowi warstwy elektronicznej (ale także w jej wnętrzu), jako jeden z elementów natury pojawi się głos ludzki. Paleta dźwiękowych barw klawesynu kontrastowana będzie z nie tylko z ludzką mową, ale także z dźwiękami metalu, afrykańskiego języka mlaskowego i odgłosami natury. Wystąpi klawesynistka młodego pokolenia Małgorzata Klajn, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Marka Toporowskiego. Relizacją dźwięku zajmie się Krzysztof Sztekmiler, natomiast koncert poprowadzi Piotr Oczkowski.

„Dźwięki unoszą się w wieczornym powietrzu” to tytuł koncertu, który 12 lipca wykona Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (na zdjęciu). Będzie to koncert prezentujący różne techniki kompozytorskie odzwierciedlające wrażliwość, wyobraźnię i intelekt człowieka XX i XXI wieku. Wykonane zostaną m.in. utwory „dla klawesynisty, który mówi”, jak również „dla klawesynisty, który nie mówi i nie gra” (sic!). W programie: Claude Debussy, John Cage, Sergio Ortega, a także dwa prawykonania: Suita op. 37 bis na klawesyn Tomasza Kamieniaka oraz Asteryzmy na klawesyn i taśmę Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Kolejny koncert z cyklu, tym razem pod hasłem „Avanti!”, odbędzie się 14 lipca, a wśród wykonawców znajdą się uczestnicy Mistrzowskiego Kursu Klawesynowego.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Wstęp wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc: tel. 32 284 18 37.

6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki "Emanacje"

EmanacjeW sobotę, 7 lipca 2018, uroczystym koncertem na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach rozpocznie się 6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki "Emanacje". Impreza potrwa aż do 9 września, a dziesięć festiwalowych tygodni wypełni 40 zróżnicowanych koncertów na terenie Małopolski i Podkarpacia.

Festiwal zainauguruje koncert argentyńskiej pianistki, laureatki II nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000) – Ingrid Fliter. Artystka znana jest z doskonałych interpretacji dzieł polskiego kompozytora a jej album „Preludes” znalazł się w zestawieniu 10 najlepszych nagrań Chopina wszechczasów wg magazynu Gramophone. W Lusławicach usłyszymy autorski wybór nokturnów, a recital poprzedzi pierwszy w historii występ zespołu kameralnego Penderecki Piano Trio, w skład którego wchodzą m.in. muzycy fenomenalnego Meccore String Quartet.

Nie będzie to jedyny sceniczny debiut podczas tegorocznych "Emanacji". W 2018 roku świętujemy 85. urodziny wybitnego polskiego twórcy i patrona lusławickiego Centrum – Krzysztofa Pendereckiego. Penderecki Piano Trio, nieprzypadkowo powołane zostało do życia w jubileuszowym roku Mistrza – już wkrótce, specjalnie dla zespołu powstanie dedykowany mu, nowy utwór kameralny. Na drugi debiut przyjdzie nam zaczekać do 31 sierpnia, kiedy to zainaugurowany zostanie nowy projekt edukacji mistrzowskiej przygotowany przez lusławickie Centrum – Penderecki Youth Orchestra, złożona z utytułowanych młodych polskich instrumentalistów orkiestra smyczkowa, prowadzona przez wybitnego dyrygenta, dyrektora orkiestry kameralnej AUKSO – Marka Mosia.

2018 to także rok, w którym świętujemy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Stąd w programach festiwalowych koncertów muzyka polska będzie odgrywała znaczącą rolę. Wysłuchamy m.in. prawykonania nowego utworu Miłosza Bembinowa, recitalu Szymona Komasy „Pieśni polskie”, a także kompozycji Fryderyka Chopina (m.in. w wykonaniu „cudownych dzieci” światowej pianistyki – podopiecznych Fundacji słynnego chińskiego pianisty – Lang Langa). "Emanacje" podsumuje wrześniowy cykl koncertów realizowany we współpracy z warszawskim festiwalem „Chopin i jego Europa”.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 

Beethoven Pastoral Project

BTHVNW roku 2020 Niemcy obchodzą wraz z całym światem 250. urodziny Ludwiga van Beethovena. Oficjalny program rocznicowy BTHVN2020 odbędzie się pod patronatem Franka-Waltera Steinmeiera, prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. Jednym z rocznicowych projektów jest "Beethoven Pastoral Project".

Ludwig van Beethoven (1770-1827) urodził się w Bonn, które dziś jest nie tylko miastem kompozytora, ale także miastem ONZ i siedzibą Sekretariatu ONZ ds. Zmian Klimatu. Beethoven kochał naturę. Dla niego było to miejsce relaksu, samotności i inspiracji. Jego szósta symfonia "Pastoralna" muzycznie przedstawia harmonijną jedność między ludzkością a naturą. Dzisiaj natura jest zagrożona, a ludzkość jest na drodze do zniszczenia swojego środowiska i środków do życia.

"Beethoven Pastoral Project" ma na celu zwrócenie uwagi na temat "ludzkości i natury", reprezentowany w sensie romantycznym w muzyce "pastoralnej", oraz aktywne reagowanie na dzisiejsze pilne pytania dotyczące ochrony środowiska i globalnego zrównoważonego rozwoju oraz osiągnięcie celów Paryskiego porozumienie klimatycznego.

Organizatorzy projektu zapraszają artystów z całego świata do stworzenia międzynarodowej sieci w celu rozwijania i jednoczenia własnych wizji harmonijnego współżycia ludzkości i natury, z występami w Dzień Ziemi (22 kwietnia 2020), Światowy Dzień Środowiska Organizacji Narodów Zjednoczonych (5 czerwca 2020) lub inny wybrany dzień przed 5 czerwca 2020. Przedsięwzięcie przyjmie formę globalnego oświadczenia w sprawie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju  – dla lepszego świata dla milionów ludzi.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach: www.beethoven-pastoral-project.com i www.bthvn2020.de

Lipcowa odsłona VI Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego

Dolnośląski Festiwal1 lipca 2018 rozpoczęła się VI edycja Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, którego motywem przewodnim jest muzyka polska, „Viva la Polonia”!

"Polska i Francja – przyjaźć, miłość, tęsknota" to tytuł koncertu, którym duo Fortcello zainaugurowało tegoroczny festiwal w Pałacu Kamieniec. Polska wiolonczelistka Anna Mikulska i francuski pianista Philippe Argenty przedstawili publiczości program złożony z kompozycji wpisujących się w nurty narodowe, dzieląc się przy tym ciekawymi anegdotami na tamat prezentowanego repertuaru i jego twórców. Przed koncertem muzycy spotkali się z najmłodszymi słuchaczami podczas wspólnego koncertu w formie warsztatów.

7 lipca w Kościele św. Michała Archanioła w Lewinie Kłodzkim odbędzie się mistrzowski recital organowy Jürgena Benkö, który zagra na oddanych do użytku po 10-letnim remoncie lokalnych organach. W programie koncertu niemieckiego organisty znajdą się utwory Bacha, Mendelssohna, Francka, Gigouta, a także improwizacje na tematy polskich pieśni kościelnych. Dzień później w Pałacu Żelazno wystąpi Duo del Gesu: skrzypek Arnaud Kamiński i altowiolista Krzysztof Tymendorf. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Mozarta, Debussy'ego, Saczko, Maraisa i Haydna. Obydwa koncerty poprzedzą warsztaty dla dzieci.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wartburgu

Zbigniew PilchW sobotę 7 lipca 2018 o godz. 19:30 na Zamku w Wartburgu  (Turyngia, Niemcy) odbędzie się koncert Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Jarosława Thiela. Jako solista wystąpi wirtuoz skrzypiec Zbigniew Pilch.

W programie koncertu znajdą się następujące utwory: Karol LipińskiSymfonia B-dur op. 2 nr 3 „Sinfonia avec accompagnement de plusieurs instruments” (przed 1810), Feliks Janiewicz – III Koncert skrzypcowy A-dur, Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138, Symfonia A-dur KV 201.

Koncert organizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu we współpracy z Deutschlandradio. Emisja koncertu odbędzie się 20.07.2018 r. o godz. 20:00 na antenie Deutschlandradio.

Więcej informacji – na stronie NFM.

Toruń | Wyniki VI Konkursu Chóralnego im. M. Kopernika „Per musicam ad astra”

Per MusicamW sobotę 30 czerwca 2018 w Dworze Artusa uroczystym ogłoszeniem wyników oraz wręczeniem nagród zakończyła się rywalizacja chórów w ramach VI Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego im. Mikołaja Kopernika „Per Musicam ad astra” w Toruniu.

W rywalizacji wzięło udział 9 (z 13) chórów z Czech, Norwegii, Szwecji, Węgier i Polski a zmagania konkursowe trwały dwa dni pod okiem międzynarodowego jury w składzie: Jürgen Fassbender (Niemcy). Gabor Hollerung (Węgry), Krzysztof Szydzisz (Polska). Wyłoniono w nich zwycięzców poszczególnych kategorii, spośród których trzy chóry wytypowano do udziału w konkursie o Grand Prix festiwalu. Najlepszym z najlepszych okazał się Chór Abbellimento z Czech pod dyrekcją Jarmily Novenkovej. Ten sam zespół otrzymał także nagrodę specjalną za wybitne wykonanie utworu współczesnego kompozytora. Nagrodę Grand Prix w postaci symbolicznego czeku na 2000 euro wręczył jeden z Honorowych Patronów festiwalu, Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski.

Oprócz konkursu w ramach stałej formuły „Per Musicam ad astra” chóry goszczące w Toruniu w dniach 26 czerca – 1 lipca 2018 wystąpiły z koncertami dla publiczności Torunia, Chełmży i Rogowa oraz wzięły udział w warsztatach emisji głosu i interpretacji.

Jak co roku Organizatorzy zadbali także o koncerty specjalne. Festiwal otworzył koncert JP2 in memoriam, z udziałem Chóru Astrolabium i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, poprowadzony przez Dyrektor Artystyczną festiwalu, Kingę Litowską. Z recitalem wystąpił zespół wokalny Art’n’Voices z Wejherowa a w piątkowy wieczór (29.06) spektakl muzyczny Kupalnocka, mała nocka zaprezentował Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pod kierunkiem Krzysztofa Szydzisza. Spektakl inspirowany był słowiańskim folklorem nocy sobótki, a aranżacje części utworów przygotowała pochodząca z Torunia młoda kompozytorka Zuzanna Koziej.

Organizatorami festiwalu byli: Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium” w Toruniu, agencja meeting music (Niemcy) oraz Stowarzyszenie „Tumska 14” w Chełmży.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | 11. Festiwal „Wawel o zmierzchu”

WawelJedenasta edycja letniego festiwalu plenerowego „Wawel o zmierzchu” rozpocznie się 7 lipca i potrwa do 25 sierpnia 2018. Miejscem koncertów będę rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. 

W programie koncertów 11. Festiwalu „Wawel o zmierzchu” akcent padnie na wartości polskie i kulturę narodową (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Karol Szymanowski, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki). Wawel to miejsce dla Polaków szczególne. Dlatego muzyka, która rozbrzmiewać będzie podczas Festiwalu, przeniknięta będzie także aurą patriotyzmu (np. występ Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej z polskimi pieśniami narodowymi czy młodych śpiewaków w repertuarze Chopinowsko-Moniuszkowskim). Nie zabraknie motywów historycznych (np. koncert zespołu wokalnego Octava z utworami Bartłomieja Pękiela) oraz współczesnych (prezentacja polskiej muzyki nowej).

Jak co roku międzynarodowej publiczności przedstawią się Mistrzowie: pianista Karol Radziwonowicz, wiolonczelista Rafał Kwiatkowski, dyrygent Marek Moś, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Szymon Nehring (młody „ambasador” kultury polskiej w świecie), orkiestra CORda Cracovia czy zespół wokalny Octava. „Młodą wizytówką” festiwalu będzie koncert inauguracyjny „TERAZ MŁODZI”, na którym wystąpi czwórka utalentowanych muzyków: dwójka solistów-instrumentalistów i dwójka dyrygentów, wyłącznie w polskim repertuarze (Szymanowski, Szałowski, Penderecki).

Organizatorzy: Zamek Królewski na Wawelu, Fundacja Castello. Grupa Twórcza. Dyrektor artystyczny: Małgorzata Janicka-Słysz. Kierownik organizacyjny: Hubert Piątkowski.

Kraków | XIV Festiwal Muzyki Polskiej

FMP

W dniach 3–22 lipca 2018 roku w Krakowie odbędzie się XIV Festiwal Muzyki Polskiej, podczas którego można będzie usłyszeć zarówno muzykę dawną, jak i dzieła współczesnych kompozytorów w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów z Polski i zagranicy.

11 dni i 11 koncertów wypełnionych wielkimi dziełami m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Nowowiejskiego i Pawła Łukaszewskiego, a także utwory zagranicznych twórców inspirowane Polską – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, odbywająca się w roku 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od 3 do 22 lipca w Krakowie wystąpią wybitni artyści, m.in. amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, rosyjski pianista Philipp Kopachevsky, tajwański dyrygent Su-Han Yang oraz ceniona sopranistka Elżbieta Szmytka.

Na inaugurację 14. edycji festiwalu (3 lipca, kościół św. Katarzyny) zabrzmi Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego, obchodzącego w tym roku jubileusz 85. urodzin. Monumentalne dzieło ukończone w 1993 roku nawiązuje do bogatej i wielowiekowej tradycji łacińskiej mszy żałobnej. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu znakomitych solistów: Izabelli Matuły – sopran, Isabelle Vernet – mezzosopran, Wojciecha Parchema – tenor, Liudasa Mikalauskasa – bas. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Maciej Tworek.

Szczegółowy program – na stronie:  http://www.fmp.org.pl/