Polmic - FB

aktualności

Wiślica / Kielce | Prawykonanie "Orare-Torium" Jakuba Sarwasa

Jakub SarwasPrawykonanie Orare-Torium Jakuba Sarwasa będzie miało miejsce w Bazylice Kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy 5 lipca 2018 roku w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Następnego dnia dzieła wysłucha publiczność kielecka.

Inspiracją dla powstania utworu – jak notuje kompozytor – było pierwotne znaczenie słowa oratorium, jak również echa wydarzeń z X wieku na ziemiach Słowian. Utwór przeznaczony na na chór, solistów, live electronics i orkiestrę ma odwoływać się w swojej wymowie do pierwotnych dążeń ludzkiej duchowości i religijności.

W programie koncertu 6 lipca w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach znajdą się ponadto utwory W. A. Mozarta: Motet Exsultate, jubilate KV 165, Ave verum corpus K. 618 oraz Sancta Maria, mater Dei KV 273. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Chór Kameralny Fermata poprowadzi Jacek Rogala, jako solistka wystąpi Gabriela Gołaczewska.

Prawykonanie utworu Jakuba Serwasa Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/

Zmarł Kazimierz Rozbicki

Rozbicki2 lipca 2018 w wieku 86 lat zmarł Kazimierz Rozbicki – kompozytor, dyrygent, publicysta (m.in. Ruchu Muzycznego), pedagog, osoba zasłużona dla kultury polskiej, odznaczony m.in. Brązowym Medalem "Gloria Artis" i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Od 1965 był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Kazimierz Rozbicki studiował w Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie – kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego (dyplom w 1965) oraz dyrygenturę w klasie Bohdana Wodiczki (dyplom w 1966). Naukę kompozycji kontynuował w 1971 w Akademii Muzycznej w Belgradzie u Mihovila Logara. W 1959 otrzymał I nagrodę za Concerto da camera na dwie harfy i orkiestrę kameralną (1959) na konkursie kompozytorskim zorganizowanym w Warszawie z okazji 150-lecia istnienia uczelni muzycznej. Jako kompozytor debiutował dwoma utworami, wykonanymi na Koncercie Młodych Kompozytorów Warszawskich w 1960. Inne jego utwory były grane w wielu miastach Polski (m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1994) oraz w Filharmonii Leningradzkiej. Skomponował muzykę do ponad trzydziestu spektakli teatralnych.

W latach 1967-73 Rozbicki pracował jako dyrygent w Filharmonii Koszalińskiej. W latach 1969-80 był kierownikiem muzycznym Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Od 1977 był wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, pełniąc w Koszalinie, w latach 1985-92, funkcję kierownika punktu konsultacyjnego gdańskiej uczelni muzycznej. W latach 1991-2002 był pedagogiem Wyższej Szkoły Pedagogicznej (obecnie Pomorska Akademia Pedagogiczna) w Słupsku. Od 1999 prowadził jednocześnie wykłady na Politechnice Koszalińskiej. Od 1970 pisał ponadto recenzje i publikował artykuły o muzyce w koszalińskiej prasie oraz przygotowywał programy dla Filharmonii Koszalińskiej. Jest autorem kilkudziesięciu audycji muzycznych dla Radia Koszalińskiego. Dwukrotnie – w 1983 i 1985 – zorganizował w Koszalinie Festiwal Mozartowski, za co otrzymał nagrodę miesięcznika „Pobrzeże”. W 2013 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze − Gloria Artis”.

Ceremonia pogrzebowa odbędzie się 11 lipca br. o godz. 14.00 na Cmentarzu Komunalnym w Koszalinie, zaś o godz. 9 tego samego dnia w Kościele oo. Franciszkanów odbędzie się msza żałobna za Zmarłego.

Nagrody Związku Kompozytorów Polskich 2018

ZKPPrezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich na posiedzeniu w dniu 20 czerwca 2018 przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi dla promocji muzyki polskiej oraz (czwartą w historii) Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej.

Laureatką Nagrody Honorowej ZKP jest Lisa Jakielski – za znakomitą książkę pod tytułem Making New Music in Cold War Poland, wydaną przez University of California Press w 2017 roku, popularyzującą wiedzę o źródłach polskiej muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem roli festiwalu „Warszawska Jesień” w anglojęzycznych kręgach naukowych i czytelniczych.

Nagrodę ZKP za zasługi na polu edukacji muzycznej otrzymała Maria Magdalena Radziejowska – za wybitne osiągnięcia w kierowaniu czołową placówką edukacji muzycznej w Warszawie – Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 przy ulicy Miodowej, realizującą z powodzeniem misję kulturotwórczą. Prezydium Zarządu Głównego ZKP przyznając tegoroczną Nagrodę Edukacyjną pragnie podkreślić rolę Pani Magdaleny Radziejowskiej w pozyskaniu nowej siedziby dla szkół „z Miodowej”.

Uroczystość wręczenia Nagród będzie miała miejsce w czasie 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Warszawa | VI Festiwal „Strefa Ciszy”

StrefaW każdy weekend od 30 czerwca do 29 lipca 2018 roku w Łazienkach Królewskich odbywać się będzie międzynarodowy Festiwal Strefa Ciszy. Na kilku scenach plenerowych podczas ponad 100 koncertów wybrzmi muzyka z różnych stron świata.

Szósta edycja festiwalu obejmuje pięć weekendów, z których każdy poświęcony będzie innej muzyce i kulturze. Na początek, 30 czerwca i 1 lipca, usłyszymy polskie rytmy. Wystąpi m. in. orkiestra Kameralna N-Harmonia, która zaprezentuje Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Nasza muzyka rodzima zapoczątkuje festiwalową podróż w cztery strony świata: na północ (7-8 lipca), południe (14-15 lipca), wschód (21-22 lipca) i zachód (28-29 lipca). Koncerty odbywać się będą w łazienkowskich ogrodach przez cały dzień na kilku scenach jednocześnie: Scenie Żółtej przy Starej Kordegardzie, Scenie Pomarańczowej przy Wodozbiorze, Scenie Czerwonej przy Trou Madame i Scenie Purpurowej przy Świątyni Sybilli. Program poszczególnych festiwalowych dni ułożony jest w taki sposób, by goście mogli odbywać muzyczne spacery po Łazienkach, słuchając wielu różnych zespołów. W koncertach wezmą udział m.in. Camerata Silesia, Danar (muzyka irlandzka i celtycka), Bum Bum Orkestar (muzyka bałkańska), Yerba Mater (muzyka bliskiego i dalekiego wschodu) oraz duet Masecki/Rogiewicz (projekt „Ragtime”).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Festiwalu.

Radziejowice | X Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa

Festiwal WaldorffaW dniach 30 czerwca – 7 lipca 2018 w Radziejowicach odbędzie się jubileuszowy X Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa.

Przez z górą dziesięć lat w Pałacu w Radziejowicach odbywały się Radziejowickie Spotkania ze Sztuką, zapoczątkowane przez Jerzego Waldorffa. Szczególny wpływ na kształt kolejnych edycji festiwalu ma, od jego początku, Janusz Olejniczak, którego, interpretacje utworów Fryderyka Chopina (choć nie tylko) szczególnie poruszały słuchaczy. Wybitny pianista weźmie udział w koncercie inaugurującym Festiwal. Janusz Olejniczak z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Varsovia wykonają II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Orkiestra pod dyrekcją Andreya Boreyko zaprezentuje również Symfonię „Odrodzenie” e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza.

Podczas kolejnych wieczorów usłyszymy dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Stefana Kisielewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Józefa Świdra i Mieczysława Wajnberga.

Wieczorom festiwalowym będą towarzyszyć wystawy: „Metamorfozy” – rzeźby ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, „Klasycy współczesności” – wystawa malarstwa ze zbiorów Centrum Sztuki Współczesnej „Zachęta”, oraz wystawa portretów fotograficznych ze zbiorów Macieja Kłosia.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości „Niepodległa”. Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://palacradziejowice.pl

Poznań | Scena Letnia w Akademii Muzycznej 2018

PWzorem lat ubiegłych Fundacja Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania przygotowała atrakcyjną ofertę koncertową dla wszystkich tych, którzy planują spędzić lato w Poznaniu – cykl koncertów „Scena Letnia w Akademii Muzycznej” w dniach 30 czerwca – 1 września 2018 roku.

Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję. Do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę „Letnie Koncerty Ratuszowe”), a od 2013jest nią Aula Akademii (nazwę zmieniono na „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”). Na decyzję o zmianie lokalizacji koncertów wpłynął między innymi czynnik logistyczny – w Auli im. Stefana Stuligrosza może pomieścić się blisko trzy razy więcej słuchaczy, niż w salach Ratusza.

Na cykl wakacyjnych spotkań z muzyką w wykonaniu pedagogów i studentów Akademia Muzyczna zaprasza w środy lipca i sierpnia 2018 roku (4, 11, 18, 25 lipca oraz 1, 8, 22, 29 sierpnia) oraz w czwartek, 16 sierpnia, na godz. 17.00. Koncerty odbędą się ponadto na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania w dniach 30 czerwca i 1 września o godz. 12.15. W programie koncertów znajdą się utwory polskich kompozytorów XX-XXI wieku: Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Franciszka Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Ludomira Różyckiego, Władysława Żeleńskiego, a także odbędzie się prawykonanie utworu Trzy pieśni do słów Sergio Boscardina na sopran, klarnet, fortepian i elektronikę autorstwa Piotra Pawlika. Atrakcyjny, zróżnicowany repertuar oraz wysoki poziom wykonawczy sprawią, że i w tym roku prezentacje muzyczne w siedzibie Akademii oraz na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania staną się ważnym punktem wakacyjnej oferty kulturalnej miasta.

Wstęp na koncerty jest wolny i bezpłatny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://amuz.edu.pl/ 

Ostróda | II Arena Festiwal film & music

Arena FestiwalW dniach 29 czerwca – 1 lipca 2018 roku odbędzie się II Festiwal muzyki filmowej „Arena Festiwal film & music".

Arena Festiwal film & music narodził się w 2017 roku w odpowiedzi na ogromne zainteresowanie odbiorców muzyką filmową. Jest najmłodszym polskim festiwalem muzyki filmowej, który jednocześnie idealnie wpisał się w zapotrzebowanie na ten gatunek muzyki i charakter widowiska. Partnerem Strategicznym Festiwalu jest Centrum Targowo-Konferencyjne EXPO Mazury, w halach którego odbywają się koncerty i część wydarzeń towarzyszących. Organizatorami Festiwalu są dwie instytucje kultury województwa warmińsko-mazurskiego: Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego oraz Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie. Dyrektorem artystycznym festiwalu i jego pomysłodawcą jest Piotr Sułkowski – dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą: Agnieszka Holland– reżyserka i scenarzystka filmowa, Michał Lorenc – kompozytor, Jerzy Satanowski– kompozytor, aranżer, reżyser spektakli muzycznych, Antoni Komasa-Łazarkiewicz – kompozytor, producent muzyki filmowej.

Podczas tegorocznego Festiwalu odbędą się trzy koncerty: „Filmowe piosenki”, „Przeboje Kina Familijnego” i „Światowa Muzyka Filmowa”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego wykona m. in. muzykę Krzesimira Dębskiego do filmu Ogniem i mieczem, Michała Lorenca do filmu Bandyta, Henryka Kuźniaka do filmu Vabank oraz Wojciecha Kilara do filmów Trędowata, Smuga cienia, Ziemia obiecana, Dziewiąte wrota i Pan Tadeusz.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.arenafestival.pl 

Wrocław | XXII Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”

WieczoryOrkiestra Kameralna Wratislavia i jej dyrektor artystyczny Jan Stanienda zapraszają na XXII Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”. Publiczność będzie mogła posłuchać plenerowych koncertów na dziedzińcu zabytkowego Arsenału we Wrocławiu w dniach od 29 czerwca do 8 lipca 2018 roku.

Nie zabraknie wielkich muzycznych atrakcji, zarówno pod względem repertuaru, jak też doboru ciekawych artystów. Znany niemiecki pianista Hinrich Alpers przedstawi podczas inauguracji festiwalu interesującą i rzadko wykonywaną kameralną wersję Koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena (Koncert G-dur i Koncert Es-dur). Finał „Wieczorów” (8 lipca) uświetni muzyka Antonia Vivaldiego.

Śpiewaczki Paulina Horajska i Gabriela Gołaszewska przy udziale pianisty Krzysztofa Trzaskowskiego zaprezentują się w pieśniach i ariach m.in. Mozarta, Rossiniego, Pucciniego, Chopina i Moniuszki. Z kolei skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska z pianistką Joanną Kacperek zagrają wybór wspaniałych kompozycji kameralnych, w tym utwór Driady i Pan z cyklu Mity Karola Szymanowskiego.

Tradycją „Wieczorów w Arsenale” są także specjalne koncerty, poświęcone lżejszemu repertuarowi, wykraczającemu poza sferę muzyki klasycznej. 6 lipca Festiwal uświetnią swoim występem Grzegorz Turnau i Dorota Miśkiewicz, którzy wraz z innymi muzykami zaprezentują się w programie zatytułowanym „Czuła Reguła”.

Wszystkie występy rozpoczynają się tradycyjnie o godz. 20.00.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.wieczorywarsenale.pl/ 

Warszawa | Lutosławski, unizm, minimalizm

NTTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza 28 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”.

Podczas czerwcowego koncertu Chain Ensemble wykona utwory Lutosławskiego, Krauze, Sikory i Adamsa. Pełną skondensowanej energii i wyrafinowanego poczucia humoru Wariację Sacherowską (1975) Witold Lutosławski skomponował na siedemdziesiąte urodziny Paula Sachera – dyrygenta, bez którego wsparcia i przyjacielskiej opieki nie powstałoby wiele arcydzieł muzyki XX wieku.

Skrzące się blaskami kompozytorskiej wyobraźni Bukoliki Witolda Lutosławskiego prowadzą do hipnotyzującej muzycznej transpozycji idei unizmu Władysława Strzemińskiego – Kwintetu Zygmunta Krauze z kompozytorem w roli pianisty! Wciągający w swą narrację sekstet smyczkowy Elżbiety Sikory Sextuor à cordes poświęcony jest z kolei Witoldowi Lutosławskiemu, a dedykacja ta kodowana jest w gestach odwołujących się do jego twórczości. Shaker Loops Johna Adamsa ze smyczkowych zapętleń i oscylacji wytwarzają repetytywne stany ekstatyczne, które mogą wprowadzić w trans (ponoć wyobrażał sobie członków chrześcijańskiej sekty Shakersów w tańcu).

Więcej – na stronie: http://www.nowyteatr.org/pl