Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Koncert „Muzyka naszych czasów”

MuzykaAkademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, jako współorganizator Ogólnopolskiego Programu „Muzyka Naszych Czasów”, zaprasza na koncert kompozytorski 25 maja 2018 roku o godz. 18.00, prezentujący 8 utworów zakwalifikowanych do drugiej edycji projektu promującego polską muzykę XXI wieku.

Program „Muzyka Naszych Czasów” został zainicjowany przez „Stowarzyszenie Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego” oraz „Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego”. Ma na celu promowanie i wprowadzenie do szkolnictwa artystycznego polskiej muzyki XXI wieku, a wszystko to pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie koncertu majowego znajdą się utwory młodych kompozytorów: Voliere II na klarnet, wiolonczelę i kontrabas Aleksandry Kacy, Cala na akordeon, wiolonczelę, fortepian, wibrafon i klarnet Dominika Lasoty, Muzyka Współczesna na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Filipa Sporniaka, Adolescere na skrzypce, wiolonczelę kontrabas, perkusję i akordeon Kamila Kruka, Mohawk Tale na flet i fortepian Aleksandry Chmielewskiej, Prelude 2 na fortepian Marcina Jachima, Toccata na akordeon i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Synesthesia na akordeon Żanety Rydzewskiej. Utwory zaprezentują pedagodzy i studenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku, w tym dr hab. Andrzej Wojciechowski i dr hab. Paweł Rydel prof. AM.

Wstęp na koncert jest wolny.

Strona projektu na Facebooku: https://www.facebook.com/program.muzyka.naszych.czasow/ 

Otwock | Raduj się Matko Polsko!

MazowszeTegoroczny piętnasty już sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, związany jest z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Trzeci koncert cyklu pt. „Raduj się Matko Polsko!” w wykonaniu Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego odbędzie się 24 maja 2018 roku o godz. 19:00 w auli LO im. Gałczyńskiego w Otwocku.

Warszawski Chór Międzyuczelniany pod batutą Borysa Somerschafa wykona sakralne i świeckie pieśni polskich kompozytorów. Muzyczna podróż przez osiem wieków polskiej muzyki rozpocznie się w średniowieczu, a zakończy w czasach współczesnych. Usłyszymy mi.in. Bogurodzicę, Gaude Mater Polonia, kompozycje Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu w Otwocku są powiat otwocki oraz Liceum Ogólnokształcące im. K. I. Gałczyńskiego w Otwocku.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny.

Szczegóły na facebook.com/mazowszewkoronie  i stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl

Jelenia Góra | „Kompozytor – rezydent”: muzyka pełna inspiracji

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 23 maja 2018 roku o godz. 19.00 na koncert kameralny „Kompozytor – rezydent”, którego głównym bohaterem będzie Andrzej Kopeć.

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Kompozytor – rezydent” nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. Kompozytorem-rezydentem Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 jest Andrzej Kopeć – kompozytor i artysta multimedialny, łączący twórczość muzyczną i technologie komputerowe. Jest dwukrotnym laureatem konkursów Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach i Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda. W swoim dorobku kompozytorskim ma dzieła na obsady solistyczne, kameralne, chóralne i orkiestrowe oraz szereg projektów wykorzystujących środki elektroniczne. Współpracuje m. in. z Warszawskim Teatrem Tańca, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Legnickim Centrum Kultury, Planetarium Niebo Kopernika, Festiwalem „Artelier" w Szczecinie. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Współczesne formy twórcze oraz źródła ich inspiracji bywają zaskakujące. Dla melomanów niezwykłą propozycją będzie koncert, prezentujący muzykę współczesnych, polskich kompozytorów przełomu XX i XXI wieku: poza utworami Andrzeja Kopcia zabrzmią kompozycje Michała Ossowskiego i Włodzimierza Kotońskiego. W ich dorobku pośród utworów symfonicznych i teatralnych znajdują się także kompozycje kameralne i elektroniczne. Trendy wykorzystujące w pracy kompozytorskiej algorytmiczne narzędzia – od zwykłego kalkulatora, przez mało skomplikowane aplikacje, po oprogramowanie graficzne – wspomagają inwencję twórczą. W świat muzyki współczesnej, odkrywającej nowe możliwości dźwiękowe, wprowadzi nas Sepia Ensemble oraz autor większości prezentowanych tego wieczoru utworów – Andrzej Kopeć.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Łódź | Recital wiolonczelowy: Tomasz Daroch i Maria Daroch-Kujawińska

DarochTomasz Daroch – jeden z najbardziej utytułowanych wiolonczelistów młodego pokolenia – wykona recital z XX-wieczną muzyką kameralną. Przy fortepianie towarzyszyć będzie mu siostra, Maria Daroch-Kujawińska. Recital odbędzie się 22 maja 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi.

W programie kameralnego koncertu znajdą się kompozycje twórców XX-wiecznych. Jako pierwsza zostanie wykonana Sonata na wiolonczelę i fortepian FP 143 Francisa Poulenca z 1948 roku, której pierwsze szkice kompozytor stworzył jeszcze w trakcie II wojny światowej. Wykonawcy zagrają także Wariacje na temat Rossiniego H. 290 (1942) czeskiego twórcy Bohuslava Martinu. Jest to utwór inspirowany zarówno arią Dal tuo stellato soglio z opery Mojżesz w Egipcie Rossiniego, jak i skrzypcowymi wariacjami Paganiniego na ten sam temat. Po przerwie zabrzmi, skomponowana w oparciu o klasyczne wzorce Sonata d-moll na fortepian i wiolonczelę (1915) Claude’a Debussy’ego. Charakteryzuje ją subtelne wykorzystanie bogatej palety barw w partiach obu instrumentów. Koncert zakończy Fantazja na wiolonczelę i fortepian (1936) Aleksandra Tansmana – rozbudowany, mistrzowsko skomponowany dialog dwóch wykonawców.

Tomasz Daroch – jest absolwentem, a obecnie pedagogiem Akademii Muzycznej w Łodzi, w której w marcu 2018 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelowych. Otrzymał m.in. I nagrodę oraz Grand Prix podczas VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Pablo Casalsa w Budapeszcie i I nagrodę na 44. Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen. Prowadzi bogatą działalność artystyczną oraz pedagogiczną. Od wielu lat koncertuje również z rodzinnym trio fortepianowym Daroch Trio i w duo z siostrą Marią. Zdobyli wspólnie w kategorii duetów I nagrodę na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji o programie koncertu: http://www.amuz.lodz.pl

Olsztyn | Anna Dramowicz – mistrzowski recital organowy

FW-M18 maja 2018 roku o godz.19.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie miał miejsce mistrzowski recital organowy znanej olsztyńskiej artystki Anny Dramowicz.

W pierwszej części koncertu organistka zaprezentuje kompozycje Johanna Pachelbela i dwie arie ze zbioru ss. Klarysek ze Starego Sącza, które wykona na pozytywie. Już na organach usłyszymy utwór Pomp and circumstance op. 39 Edwarda Elgara. Następnie Anna Dramowicz wraz z udziałem kompozytora Jarosława Kordaczuka zaprezentują utwór jego autorstwa, dedykowany artystce noszący tytuł Antiphona pneumatica na monoctone i organy. W drugiej części recitalu solistka wykona Symfonię organową d-moll nr 1 op.14 Louisa Vierne.

W rozmowie dotyczącej wyboru programu do swojego mistrzowskiego recitalu organowego Anna Dramowicz wyraziła opinię, iż tym razem chce „ukazać organy jako instrument funkcjonujący w przestrzeni muzyki niesakralnej co dla wielu wcale nie jest taki e oczywiste".

Solistka jest absolwentką klasy organów prof. Jana Jargonia w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem i nagroda Ministra Kultury i Sztuki). W czasie studiów rozpoczęła działalność koncertową, stopniowo rozszerzając występy solistyczne o muzykę kameralną. Współpracuje z Warmińsko-Mazurską Filharmonią im. F. Nowowiejskiego (koncerty oratoryjne, prawykonania oratoriów F. Nowowiejskiego, nagrania w kraju i za granicą) i olsztyńskimi chórami. Gość recitalu Jarosław Kordaczuk studia kompozytorskie odbył w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, jest absolwentem klasy Andrzeja Koszewskiego). Jego zainteresowania twórcze rozciągają się od piosenki poetyckiej i muzyki dla dzieci po utwory eksperymentalne.

Szczegółowy program – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Koncerty studentów, pedagogów i pracowników UMFC na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w Watou (Belgia)

Internationaal_GregoriaansW dniach 4–13 maja 2018 roku odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w belgijskim Watou. Organizowany co trzy lata festiwal jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez gregoriańskich na świecie.

Do udziału w nim zostało zaproszonych 26 zespołów (około 400 śpiewaków) z czterech kontynentów: z Australii, Ameryki Południowej (Kolumbii), Azji (Korei Południowej, Japonii) i Europy (z Belgii, Francji, Norwegii, Estonii, Watykanu, Holandii, Hiszpanii, Łotwy). Polskę reprezentowały dwie schole złożone ze studentów, absolwentów, pedagogów i pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti oraz Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, obie prowadzone przez Michała Sławeckiego.

Program festiwalu obejmował ponad 30 koncertów i celebracji liturgicznych w Watou i miastach partnerskich. Główną dominantę stanowił repertuar gregoriański, choć wykonywane były również utwory prepolifoniczne i polifoniczne. Polskie schole śpiewały podczas codziennych liturgii oraz dały pięć koncertów w Watou i w Werviku; część z nich była transmitowana przez belgijskie Radio Klara. Oprócz klasycznego repertuaru gregoriańskiego zostały zaprezentowane utwory reprezentujące różne tradycje monodyczne: starorzymską, gallikańską, ambrozjańską, hiszpańską, repertuar prepolifoniczny oraz kompozycje pochodzące z polskich źródeł – z Sandomierza i Jasnej Góry.

Wyjazd został dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”.

Aleksandra Wojtachnia – III miejsce we Włoszech

AWW dniach 9–13 maja 2018 we włoskiej Filadelfii odbywał się już po raz dziesiąty Międzynarodowy Konkurs Muzyki Klasycznej, w którym wzięli udział młodzi muzycy z niemal trzydziestu krajów świata.

Concorso Musicale Citta’di Filadelfia Premio Speciale „Paolo Serrao” odbywa się w różnych kategoriach. W kategorii „śpiew solowy” w tegorocznej edycji wzięła udział i zdobyła III miejsce Aleksandra Wojtachnia – studentka magisterium na kierunku wokalistyka w Akademii Sztuki w Szczecinie. Aleksandra jest studentką klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, a na konkursie we Włoszech akompaniował jej znakomity pianista młodego pokolenia Michał Landowski (z klasy fortepianu prof. Bogusława Rottermunda). W ramach programu konkursowego Aleksandra Wojtachnia wykonała arię Dorabelli Ah, scostati z mozartowskiej opery Cosi fan tutte, pieśń Brahmsa Von ewigen Liebe, słynną Mandolinę Debussego i werystyczną arię Santuzzy Voi lo sapete Pietro Mascagniego z Rycerskości wieśniaczej, przekonując swoją interpretacją jury konkursu, ze świetną śpiewaczką Muanuelą Kriscak w składzie jury.

Przypomnijmy, że Aleksandra Wojtachnia była finalistką V Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w październiku ubiegłego roku. Ma także na swoim koncie, poza niezliczonymi koncertami z najróżnorodniejszym repertuarem tak w Szczecinie, jak i Schwäbisch Hall, Ueckermünde, Brüssow i Trampe, także debiut sceniczny w roli Chłopca w Czarodziejskim flecie Mozarta w ramach Festiwalu Opernale w Greifswaldzie i w Pałacu Bröllin, niedaleko Pasewalku.

Aleksandra Wojtachnia, wraz z kilkoma innymi laureatami konkursów muzycznych, będzie reprezentować w lipcu tego roku na prestiżowym koncercie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie najmłodszą uczelnię artystyczną w Polsce – szczecińską Akademię Sztuki.

XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka

Konkurs SpisakaW dniach 14–23 września 2018 roku w Pałacu Kultury Zagłębia odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej.

W roku ubiegłym rywalizowało ze sobą 143 młodych muzyków z całego świata, czego wynikiem było międzynarodowe podium w specjalnościach skrzypce, altówka i obój. Rok 2018 będzie należał do muzyków, którzy nie przekroczyli 30. roku życia, grających na fagocie, rogu i kontrabasie.

Młodzi muzycy chętni do wzięcia udziału w 12. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka mogą nadsyłać swoje zgłoszenia do 15 czerwca 2018 roku, później konkurs zostanie tradycyjnie zainaugurowany koncertem 14 września. Dzień później rozpocznie się wielka rywalizacja, która z dniem 23 września wyłoni młodych mistrzów instrumentu. Podczas wszystkich trzech etapów przesłuchań uczestnicy będą oceniani przez międzynarodowe jury, składające się z wybitnych muzyków i pedagogów z polskich i zagranicznych uczelni. Podczas ostatniej, trzeciej części przesłuchań, dwunastu najlepszych zagra na scenie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego, a całość zakończy się galą wręczenia nagród oraz koncertem laureatów.

Na przestrzeni lat konkurs stał się kuźnią młodych talentów, popularyzując jednocześnie najwybitniejsze osiągnięcia dziedzictwa kultury z obszaru muzyki klasycznej oraz czcząc pamięć urodzonego w Dąbrowie Górniczej Michała Spisaka. Głównym organizatorem konkursu jest Pałac Kultury Zagłębia, współorganizatorami natomiast Urząd Miasta Dąbrowy Górniczej oraz Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, która sprawuje również nadzór merytoryczny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.spisakkonkurs.pl 

III Festiwal muzyczny „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

TrzyMiędzy 22 maja a 12 czerwca 2018 roku w Warszawie odbędzie się III Festiwal muzyczny „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”.

Festiwal jest wyjątkowym przedsięwzięciem w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Podczas sześciu koncertów będziemy mogli usłyszeć m.in. dzieła Chopina, Szymanowskiego, Paderewskiego i Krauzego. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontacje słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. Koncerty Festiwalu Trzy-Czte-Ry odbędą się w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych z udziałem kompozytorów, wykonawców, muzykologów i dyrektora artystycznego festiwalu Macieja Grzybowskiego.

Podczas inauguracji Festiwalu 22 maja w roli solisty wystąpi autor II Koncertu fortepianowego – kompozytor i pianista Zygmunt Krauze z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej. 4 czerwca odbędzie się recital Szymona Nehringa – laureata nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej – w interpretacji którego usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, Igora Strawińskiego, a także Mazurki nr 1-4 op. 50 Karola Szymanowskiego. Solistką koncertu finałowego Festiwalu będzie Ewa Pobłocka, która wykona II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Michała Klauzy zaprezentuje także Utwór na orkiestrę nr 3 Zygmunta Krauzego i I Symfonię Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwaltrzycztery.pl