Polmic - FB

aktualności

Kraków | Porywająca opowieść o Jerzym Maksymiuku filmem otwarcia 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

jmFilm dokumentalny Koncert na dwoje Tomasza Drozdowicza otworzy 58. Krakowski Festiwal Filmowy. To pełna barwnych epizodów opowieść o wybitnym dyrygencie, pianiście i kompozytorze Jerzym Maksymiuku. Ceremonia otwarcia Festiwalu i światowa premiera filmu z udziałem twórców i bohaterów odbędzie się 27 maja 2018 roku w kinie Kijów.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona Ewa tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być całkowicie bezradny i zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych najprostszych czynnościach i podejmuje za niego wiele życiowych decyzji. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego do granic szaleństwa przez partytury.

„To kolejny polski film, który otworzy Festiwal i kolejny po Śnie o Warszawie Krzysztofa Magowskiego portret wybitnego muzyka”, – wyjaśnia Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Film o Czesławie Niemenie był złożony z archiwaliów i wspomnień, ten jest dynamiczną obserwacją procesu twórczego w zderzeniu z prozaiczną, często zabawną codziennością, którą trudniej zapisać w postaci kolorowej partytury. W filmie dokumentalnym Koncert na dwoje reżyser Tomasz Drozdowicz stworzył portret artysty wypełniony anegdotami zza kulis sal koncertowych, z których wybrzmiewają utwory największych kompozytorów. Przede wszystkim jednak ukazał historię miłości, pasji i talentu. Film Koncert na dwoje, wyprodukowany przez Studio Filmowe Autograf, był prezentowany na sesji Docs to Go! w ramach projektu „Doc Lab Poland” podczas Festiwalu w 2016 roku. W tym roku walczyć będzie o najwyższe laury w dwóch konkursach: międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic oraz w konkursie polskim.

Więcej – na stronie: http://www.krakowfilmfestival.pl

Nie żyje Andrzej Rakowski

arW dniu 3 kwietnia 2018 roku zmarł prof. dr hab. Andrzej Rakowski, ważna postać polskiego życia muzycznego.

Był wybitnym akustykiem naukowcem o międzynarodowej sławie, ale zajmował się akustyką również w kontekście praktyki muzycznej. Jako jeden z pierwszych w Polsce zajął się muzyką elektroniczną, badał uzdolnienia muzyczne, zajmował się stanem umuzykalnienia społeczeństwa polskiego. Był członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1963 roku.

Z wielkim smutkiem żegnamy naszego znakomitego związkowego Kolegę.

Związek Kompozytorów Polskich

Kraków | Jubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki

amJubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki, wpisujący się w obchody Jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Tradycja chóralnego muzykowania zajmuje znaczące miejsce na mapie kulturalnej Krakowa. Akademia Muzyczna w Krakowie pielęgnuje tę tradycję poprzez działalność Katedry Chóralistyki, której studenci przygotowują się do samodzielnego prowadzenia zespołów chóralnych, a w trakcie studiów tworzą także profesjonalny zespół chóralny, mierząc się z najbardziej ambitnym i wymagającym repertuarem wokalnym.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią połączone chóry Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chór Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im F. Chopina w Krakowie. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna tejże szkoły oraz soliści-wokaliści, a za pulpitem dyrygencki staną studenci dyrygentury chóralnej Akademii. W programie koncertu usłyszymy przekrój dzieł oratoryjnych kompozytorów rosyjskich, niemieckich oraz utwory Henryka Jana Botora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

TUTTI.pl - druga edycja

tuttiNie tylko Chopin: Wrobel, Wisłocki, Turski, Ścigalski, Rudziński, Pniewski, Natanson, Kolasiński, Bukowski – po muzykę tych kompozytorów także warto sięgać! Z programem TUTTI.pl, wspierającym wykonawstwo muzyki polskiej, jest to bajecznie proste.

TUTTI.pl jest przedsięwzięciem promującym twórczość kompozytorów polskich: od najstarszych, znanych nam utworów, po kompozycje powstające współcześnie. Bardzo duże zainteresowanie środowiska muzycznego pierwszą odsłoną programu potwierdza, że TUTTI.pl jest niezwykle potrzebną i wyczekiwaną inicjatywą. W pierwszej edycji rozpatrzono blisko 70 wniosków, rozdysponowano pulę 200 tysięcy złotych, a z listy 1700 utworów zostało wybranych do wykonań blisko 100.

W ramach drugiej edycji TUTTI.pl 2018/2019 Polskie Wydawnictwo Muzyczne dofinansuje wypożyczenia utworów wielkoobsadowych, zaplanowane do realizacji w formie koncertów, festiwali, przedstawień i nagrań pomiędzy 1 września 2018 a 30 czerwca 2019 roku. Instytucje, które zgłoszą najciekawsze propozycje repertuarowe uwzględniające utwory z listy dostępnych tytułów, mogą liczyć na rabat sięgający 70% kosztów wypożyczeń! Premiowane będą wybory nieoczywiste: utwory rzadko rejestrowane i wykonywane, ciekawie „skomponowane” programy koncertowe, przedsięwzięcia o walorach edukacyjnych.

Termin nadsyłania zgłoszeń mija 9 kwietnia 2018. Decyduje data wpłynięcia do oddziału PWM w Warszawie (ul. Fredry 8).

Szczegółowe informacje - na stronie: https://pwm.com.pl

Kielce | 26. Świętokrzyskie Dni Muzyki

sdmW dniach 5–20 kwietnia 2018 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się 26. edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii, Karol Anbild; pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach 1960-tych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny. Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Prologiem tegorocznego festiwalu będzie monograficzny koncert Pawła Łukowca zawierający m.in. jego oratorium Święta przy Tobie chwila oparte na poemacie lirycznym zmarłego niedawno kieleckiego poety Henryka Jachimowskiego. Ponadto podczas koncertu zostanie prawykonana najnowsza kompozycja Łukowca napisana dla pianisty Marka Mizery Anamorphosis na fortepian i smyczki.

Stałymi elementami Dni są przekrojowe recitale, rodzinne koncerty edukacyjne i prezentacje filmów dokumentalnych. W tym roku skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica i pianista Cezary Sanecki przybliżą szerokie stylistycznie spektrum muzyki polskiej od H. Wieniawskiego i K. Szymanowskiego do R. Twardowskiego i B. Kaszuby (16 kwietnia), a Jarosław Kordaczuk z przyjaciółmi zaprosi dzieci do niezwykłych, bo inspirowanych ruchem i tańcem, poszukiwań dźwięku (15 kwietnia). Film zaś poświęcony będzie postaci słynnego polskiego skrzypka pochodzenia żydowskiego, Bronisława Hubermana (18 kwietnia).

Zwyczajowo odbędzie się jeden koncert specjalny. Tym razem będzie nim wieczór pieśni Pawła Łukaszewskiego do słów poetów polskich. A klamrą dla wszystkich tych wydarzeń będą koncerty z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej z utworami odkrywanymi na nowo (Polonez J. Zarębskiego i Koncert fortepianowy R. Koczalskiego oraz Symfonia H. Warsa), przypominanymi po latach (Kościelec W. Kilara) i prezentowanymi w Kielcach po raz pierwszy (Concerto breve R. Twardowskiego, Koncert skrzypcowy Z. Bagińskiego i Góry A. Lasonia).

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Toruń | Polskie głosy

tos6 i 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 i 17.00 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki odbędą się koncerty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Pianista Michał Szymanowski zaprezentuje dzieła polskich kompozytorów XX–XXI w.

Koncerty „Polskie głosy” to muzyczna prezentacja osiągnięć kompozytorskich współczesnych twórców, ze specjalnym naciskiem na współpracę ze środowiskiem kompozytorskim województwa kujawsko-pomorskiego. W trakcie weekendu 6–8 kwietnia odbędą się dwa koncerty: symfoniczny i kameralny, oba poświęcone polskiej muzyce współczesnej.

Podczas koncertu 6 kwietnia zabrzmią: Comets Macieja Bałenkowskiego, II Koncert na fortepian i orkiestrę Włodka Pawlika, który autor stworzył w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, a także kompozycja zbiorowa Suita Pomerania. Suita została napisana specjalnie dla Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego i składa się z pięciu części: Zamek Krzyżacki Tomasza Cywińskiego, Kamienica pod Gwiazdą Rafała Kłoczko, Fortefikacje toruńskie Jędrzeja Rocha Rocheckiego, Katedra Świętych Janów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Jarmark Katarzyński Magdaleny Cynk. Kompozytorzy tego dzieła to absolwenci toruńskiej szkoły muzycznej, urodzeni w Toruniu. Wszystkie części, choć napisane przez różnych autorów, komponują się w harmonijną całość. Kulminacją wieczoru będzie polskie prawykonanie Dédicace VIII Piotra Mossa. Dzieła zaprezentują: Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Szymona Bywalca i Michał Szymanowski – artysta-rezydent Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie artystycznym 2017/18.

8 kwietnia pianista i Kwartet Smyczkowy TOS wykonają Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, który również napisał utwór w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.tos.art.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Han Bennink i Tomasz Gwinciński

ss12 kwietnia 2018 roku w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) o godz. 19.30 rozpocznie się tegoroczna edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. W cyklu wystąpień mistrzowskich 2018 zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Hana Benninka i Tomasza Gwincińskiego. Artyści wystąpią najpierw solo, a potem w duecie, w którym na scenie zagrają razem po raz pierwszy. Bennink jest artystą wizualnym oraz perkusistą; jego dwa talenty często zbiegają się, gdy muzykuje podczas swoich wystaw. Artysta łączy tradycyjne swingowanie z opanowanym do mistrzostwa freejazzowym brzmieniem.

Tomasz Gwinciński, jeden z założycieli tzw. sceny yassowej, jest gitarzystą, perkusistą i kompozytorem, studiował medycynę i filozofię, a potem kompozycję u Bogusława Schaeffera. Jest także producentem oraz twórcą muzyki teatralnej. Gwinciński współpracował z takimi muzykami, jak Ryszard „Tymon” Tymański, Mikołaj Trzaska i Kazik Staszewski. Można usłyszeć go na kultowym albumie Rozmowy s catem.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Pieśni sakralne zabrzmiały 101 metrów pod ziemią

Ecce_lignum_crucisW Wielką Środę, 28 marca 2018 roku, w Kaplicy św. Kingi – najokazalszej w swojej formie podziemnej świątyni w Kopalni Soli „Wieliczka”, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała pieśni sakralnych, które złożyły się na program koncertu Opery Krakowskiej pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”.

101 metrów pod ziemią zagłębiliśmy się w rozważaniach, których motywem przewodnim były padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Zaprezentowany repertuar wpisał się w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy. Publiczność szczególnie zachwyciła się wykonaniem Mszy Piotrowińskiej B-dur Stanisława Moniuszki na chór mieszany solistów i organy (sł. J. Wojewódzki). Podczas wieczoru usłyszeliśmy także Modlitwę Witolda Friemanna (sł. L. Staff), Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza (sł. J. Kulmowa) czy Pie Jesu Pawła Łukaszewskiego.

W świat pieśni religijnych, o których w słowie wstępnym opowiadała Małgorzata Janicka-Słysz, przenieśli widzów znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski oraz instrumentalista Arkadiusz Bialic, akompaniujący śpiewakom na organach. Publiczność, która nagrodziła artystów owacjami na stojąco, w zadumie opuszczała mury podziemnej świątyni.

Koncert odbył się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, a jego partnerem była Kopalnia Soli „Wieliczka”.