Polmic - FB

aktualności

Rzeszów | Symfonia światła

FR28 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie będzie miała miejsce premiera Symfonii światła Stanisława Fiałkowskiego.

Stanisław Fiałkowski jest dyrygentem, kompozytorem i aranżerem muzyki jazzowej, współczesnej i teatralnej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Stefana Stuligrosza. Założył orkiestrę Big Warsaw Band, z którą wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym na Targówku (obecnie warszawski Teatr Rampa). Jest twórcą muzyki do przeszło 20 spektakli teatralnych. Został odznaczony Medalem im. Krzysztofa Komedy, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Autor symfonii, Stanisław Fiałkowski, komentuje swoje dzieło w następujących słowach: „Symfonia światła oraz tytuły poszczególnych części – Cisza, Modlitwa za nich, Nadzieja – pod górę, Krzyk, Polska – to moje emocje, których doświadczyłem, stojąc 16 godzin w kolejce, aby oddać ostatni hołd Parze Prezydenckiej – Marii i Lechowi Kaczyńskim. Z potrzeby serca, każdym dźwiękiem, każdym akordem, starałem się oddać dramatyzm tamtych dni”.

Symfonię prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią: Aleksandra Orłowska, Ewa Uryga i Tadeusz Szlenkier.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.rzeszow.pl

Jelenia Góra | „Stabat mater” Karola Szymanowskiego

fd29 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmi Stabat mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

W ten wyjątkowy wieczór Filharmonia Dolnośląska zaprasza na wspólne przeżywanie wymownej i niezwykle głębokiej muzyki Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Jak pisze S. Golachowski w monografii o kompozytorze: „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła”. Sześć części łączy ascetyczną pod względem środków i techniki muzykę z pełnią osobistych emocji. Wrażenie wzmacnia polskie tłumaczenie sekwencji, dokonane przez J. Jankowskiego i wybrane przez Szymanowskiego jako podstawa dzieła. Całość pogłębia muzyczną zadumę i refleksję cierpień Marii opłakującej śmierć swego Syna.

W drugiej części koncertu usłyszymy Symfonię f-moll nr 49 La Passione Josepha Haydna. Tytuł 49 Symfonii Haydna, tak jak pozostałe, nie pochodzi od samego kompozytora. Nawiązuje on do pełnego melancholii oraz wzburzeń klimatu dzieła, kojarzącego się właśnie z Pasją i doskonale wpisującego się w ten podniosły wieczór.

Utwory zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej i Chór Uniwersytetu Wrocławskiego GAUDIUM pod dyrekcją Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią: Barbara Kubiak (sopran), Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (alt) i Kamil Pękala (baryton).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Łódź | Koncert Santander Orchestra

fl28 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina Santander Orchestra wykona utwory Zygmunta Noskowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Pomysłodawcami stworzenia orkiestry Santander Orchestra są Bank Zachodni WBK i Fundacja MyWay, realizujący projekt przy wsparciu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki Santander Orchestra młodzi artyści z całego kraju mają okazję doskonalić swój warsztat pod okiem znakomitych dyrygentów oraz tutorów, którymi są uznani w Polsce i za granicą muzycy i wykładowcy. Od 2015 roku młodzi muzycy występowali pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda i Jerzego Maksymiuka, grając w najbardziej prestiżowych i najnowocześniejszych salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie czy w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Na specjalne zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej, orkiestra wystąpiła również w ramach XX Jubileuszowego Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach i w Warszawie. Jesienią 2016 roku utalentowani artyści nagrali swoją pierwszą płytę, na której znalazły się utwory Fryderyka Chopina oraz Antonina Dvoráka. Dyrygentem został José Maria Florêncio, a orkiestrze towarzyszył na fortepianie Krzysztof Książek. Płyta ukazała się na rynku 30 listopada 2016 roku.

Podczas koncertu w Łodzi Santander Orchestra pod kierownictwem światowej klasy dyrygenta Lawrence'a Fostera – dyrektora muzycznego Opera de Marseille – wykona Poemat symfoniczny „Step” Z. Noskowskiego, Fantazja polska gis-moll op. 19 I. J. Paderewskiego i III Symfonię D-dur op. 29 P. Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi pianista Łukasz Krupiński.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.

Białystok | Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

umfcW dniach 26–27 marca 2018 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane badania, poświęcone współczesnej muzyce chóralnej oraz inicjatywy festiwalowe i konkursowe związane ze współczesną muzyką chóralną. Prelegenci omówią drogi rozwoju muzyki chóralnej i aktualne trendy kompozytorskie w XX i XXI wieku. Będą wygłoszone referaty na temat współczesnych technik kompozytorskich i praktyki wykonawczej. Odbędzie się też dyskusja twórców oraz praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku.

Do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili dyrygentów, chórmistrzów, muzykologów i teoretyków zainteresowanych muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi. Uczestnicy omówią m. in. problematykę wykonawczą kompozycji Szymona Godziemba-Trytka, fakturę chóralną w utworach Pawła Łukowca, twórczość chóralną Aleksandra Szeligowskiego i kompozytorów XX-XXI w. związanych ze Śląskiem Cieszyńskim. Referaty wygłoszą również kompozytorzy: Miłosz Bembinow Muzyka chóralna jako wizytówka kultury polskiej za granicą, Marek Raczyński Tam, gdzie rodzi się muzyka – oblicza współpracy kompozytora z dyrygentem, Marcin Łukaszewski Twórczość chóralna Wojciecha Łukaszewskiego, Szymon Godziemba-Trytek Symbolika Karawaki w utworze „Crux Christi salva nos” Szymona Godziemba-Trytka.

Konferencja odbędzie się w budynku dydaktycznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (ul. Kawaleryjska 5). Kierownikiem naukowym wydarzenia jest dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku „Schola Cantorum Bialostociensis” pod dyrekcją Anny Olszewskiej, który prawykona Stabat Mater na chór żeński autorstwa Zuzanny Koziej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Anna Lubańska zaśpiewa w Studiu Lutosławskiego

por25 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny w ramach „Filharmonii Dwójki”, podczas którego zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

„Filharmonia Dwójki” prezentuje koncerty z najbardziej prestiżowych sal Europy i świata, transmituje najważniejsze wydarzenia polskich festiwali muzycznych. W niedziele czas jest zarezerwowany na koncerty sezonu Polskiej Orkiestry Radiowej.

Podczas koncertu 25 marca z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy wystąpi ceniona mezzosopranistka Anna Lubańska. Na scenie pojawi się też aktor Wojciech Żołądkowicz.

W wykonaniu artystów usłyszymy Adagio na smyczki op. 11 Samuela Barbera, Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu) Hob XX:1 Josepha Haydna oraz Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

Koncert w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.studianagran.com.pl

Gorzów | Koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”

fg25 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski odbędzie się Koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”, podczas którego zabrzmi Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

Sekwencja Stabat Mater pochodzi z wieku XIII i przez długi czas wchodziła w skład kanonu liturgicznego. Odwołuje się ona do jednego z najważniejszych dla wiary chrześcijańskiej wydarzeń – ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii, a jej przewodnim tematem jest rozpacz Matki – Maryi – nad losem ukochanego Syna. Temat ten, ujęty w ramy średniowiecznej poezji, w epokach późniejszych stał się źródłem niewyczerpanej inspiracji dla poetów, malarzy czy wreszcie kompozytorów; dzięki temu, poza kontekstem religijnym, nabrał cech głęboko humanistycznych, uniwersalnych.

W dwudziestoleciu międzywojennym średniowieczną sekwencją zainteresował się Karol Szymanowski. Jego kantata Stabat Mater na troje solistów, chór mieszany i orkiestrę (1926), do tekstu współczesnego przekładu polskiego Józefa Jankowskiego, to niezwykle oryginalna kompozycja, choćby ze względu na wpływy folkloru góralskiego oraz archaizacje, którymi subtelnie przetykana jest impresjonistyczna tkanka dzieła. Niesie ono ze sobą również bardzo silny ładunek ekspresji, a jednocześnie, za sprawą prostoty środków wyrazu i przejrzystości faktury, sprzyja skupieniu słuchacza i kontemplacji.

Dzieło wykonają Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej i Chór Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solistów wystąpią: Barbara Żarnowiecka (sopran), Ewa Marciniec (alt), Jarosław Bręk (baryton).

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Gorzowskiej.

Wrocław | Danse macabre

nfm24 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Antje Weithaas wykona Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego.

Kolejne spotkanie w Narodowym Forum Muzyki będzie czasem kontemplacji. Prezentowany przez NFM Orkiestrę Leopoldinum program to zbiór poruszających dzieł udowadniających siłę muzyki w przekazywaniu nawet najtrudniejszych do ujęcia słowami emocji.

Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego należy dziś do najpopularniejszych utworów, które wyszły spod pióra mistrza polskiej muzyki XX wieku. Do rozpoczęcia pracy nad dziełem artysta został namówiony przez Jana Krenza. Początkowo Muzyka żałobna miała uczcić wspominaną w 1955 roku dziesiątą rocznicę śmierci Béli Bartóka. Lutosławski ukończył jednak kompozycję dopiero trzy lata później; na rękopisie umieścił dedykację: „à la memoire de Béla Bartók”. Zresztą nie tylko samą notatką na partyturze uczcił wielkiego węgierskiego kompozytora – do jego twórczości przede wszystkim nawiązuje brzmienie Muzyki żałobnej. Dzieło Lutosławskiego już po prawykonaniu spotkało się z ogromnym entuzjazmem odbiorców, a ceniony wówczas krytyk Bohdan Pociej pisał o nim: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej…”.

Ponadto usłyszymy Concerto funebre Karla Amadeusa Hartmanna i XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta w błyskotliwej orkiestracji autorstwa Gustava Mahlera.

Więcej – na stronie NFM.

Kraków | „Sinfonietka”: nareeeeeeszcie wiosna!

sc Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.