Polmic - FB

aktualności

Classical:NEXT – Rotterdam, 16-19 maja 2018

cnInstytut Adama Mickiewicza ogłasza kolejny otwarty nabór delegatów – polskich muzyków, menedżerów i promotorów – na najważniejsze targi muzyki klasycznej w Europie Classical:NEXT, które odbędą się w dniach 16–19 maja 2018 roku w Rotterdamie.

Mając na uwadze potrzebę rozwoju polskiego rynku muzyki klasycznej oraz promocji jego potencjału za granicą, Instytut Adama Mickiewicza po raz drugi organizuje stoisko polskie na Classical:NEXT. Nabór adresowany jest do tych organizatorów życia muzycznego, którzy pragną promować polskich artystów za granicą, rozszerzać sieć kontaktów i dystrybucji, podejmować współpracę z międzynarodowymi partnerami, a przede wszystkim – mają przemyślaną wizję międzynarodowej obecności artysty, produktu lub firmy/instytucji, które reprezentują. Osoby wyłonione w naborze zostaną zaproszone do wzięcia udziału w targach Classical:NEXT jako członkowie polskiej delegacji.

Classical:NEXT łączy formułę targów i konferencji branżowej. Stwarza uczestnikom możliwość swobodnych spotkań z najważniejszymi przedstawicielami międzynarodowego środowiska muzycznego, sieciowania, udziału w licznych konferencjach tematycznych i śledzenia najnowszych trendów w branży (w tym zastosowania nowych technologii w muzyce klasycznej). W 2017 roku wydarzenie zgromadziło około 1200 delegatów reprezentujących 640 firm i instytucji z 45 krajów, w tym: artystów, agentów koncertowych, przedstawicieli wytwórni płytowych, wydawców, agencji muzycznych, dystrybutorów, producentów, przedstawicieli mediów i instytucji artystycznych (www.classicalnext.com).

Żeby się zgłosić należy wypełnić formularz zgłoszeniowy (dostępny na stronie www.iam.pl) i przesłać go na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 2 kwietnia 2018 roku, do godz. 23:59. Wyniki naboru zostaną ogłoszone 5 kwietnia 2018 roku na stronie www.iam.pl 

Warszawa | Premiera quasi-opery dla dzieci Piotra Wróbla

fn18 marca 2018 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera quasi-opery dla dzieci w dwóch aktach Piotra Wróbla Król Midas w rękach bogów na podstawie scenariusza Katarzyny Podlasińskiej.

Kolejna premiera z cyklu „Opera w filharmonii” będzie wyjątkowym wydarzeniem. Po raz pierwszy zaprezentowana zostanie opera dla dzieci powstała w 2017 roku na specjalne zamówienie Filharmonii Narodowej. Głównym bohaterem przedstawienia Król Midas w rękach bogów w reżyserii Jitki Stokalskiej jest mityczny król Midas. Jego historia jest powszechnie znana i przez swą prostotę, a zarazem mądrość przemawia tak do dorosłych, jak i do dzieci. Król Midas zasłynął z zamiłowania do bogactwa oraz z tego, że przyprawiono mu ośle uszy. Podobnie jak inne postacie z mitologii, był igraszką w rękach bogów. Dlatego na scenie pojawią się tym razem mieszkańcy Olimpu, którzy mimo swego boskiego pochodzenia wcale nie są wolni od ludzkich słabości i przywar.

Nowością tej opery jest również obsada. Obok fortepianu pełniącego rolę orkiestry pojawi się złocisty puzon, który będzie symbolizował władcę o oślich uszach.

Utwór prawykonają: Magda Beucher (sopran), Krzysztof Ciupiński-Świątek (tenor), Karol Skwara (bas), Piotr Wróbel (puzon), Maurycy Stawujak (fortepian). Poprowadzi wydarzenie Katarzyna Podlasińska.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl

Mińsk | Muzyczna podróż przez stulecie

polmic

18 marca 2018 roku w Państwowej Filharmonii Białoruskiej w Mińsku odbędzie się koncert z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zespół Classic-Awangard pod dyrekcją Władimira Bajdowa wykona utwory kompozytorów polskich oraz twórców białoruskich.

Organizatorami koncertu są Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Mińsku oraz Białoruska Filharmonia Państwowa. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

„Tym koncertem chcemy uczcić setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku. Po 123 latach zaborów, kiedy Polska istniała tylko w sercach Polaków, Rzeczpospolita wróciła na mapę Europy i świata jako niepodległe państwo. W programie koncertu mamy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, wielkiego pianisty i wybitnego kompozytora, ale także polityka. Dzięki niemu sprawa niepodległości Polski zyskała poparcie Stanów Zjednoczonych Ameryki, a on sam został – choć na krótko – pierwszym premierem polskiego rządu po odzyskaniu niepodległości. Są w programie również utwory Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego kompozytora niepodległej Polski, odrodzonej w 1918 roku. Wraz z nią narodziła się w polskiej sztuce awangarda, a Szymanowski był w dziedzinie muzyki jej ojcem. Odwołuje się do tej międzywojennej awangardy Zygmunt Krauze, współczesny kompozytor o wyjątkowo wyrazistym indywidualnym rysie. Sięga on do wzorca „unizmu”, kierunku stworzonego po odzyskaniu niepodległości przez Władysława Strzemińskiego, jednego z najważniejszych malarzy i teoretyków tamtej nowej polskiej awangardy. Twórczość tych i innych polskich kompozytorów dopełni utwór białoruskiego kompozytora Dzmitryja Łybina Podróż z Krakowa do Wiednia.” – zaznacza Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Dyrekcja Białoruskiej Filharmonii Państwowej podkreśla: „Koncert ten będzie muzycznym prezentem dla sąsiedniej Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości i po raz kolejny potwierdzi długie i bliskie przyjacielskie relacje między naszymi republikami”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie Białoruskiej Filharmonii Państwowej.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Gdańsk | Cztery pory roku dla dzieci

418 marca 2018 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina odbędzie się koncert familijny „Cztery pory roku dla dzieci”.

Cztery kilogramy nut, po jednym z każdej Pory Roku, szczypta talentu skrzypcowego, dwie szczypty talentu wokalnego i pół łyżeczki poetyckiego tekstu. Składniki dokładnie mieszamy i cierpliwie czekamy aż powstanie apetyczne... ciasteczko! To niezawodny przepis na znakomitą muzyczną ucztę. Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na familijny koncert ze słynnymi Czterema porami roku Antonio Vivaldiego i piosenkami opartymi na motywach arcydzieła, które skomponował dr hab. Piotr Salaber, profesor Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, laureat nagrody Honorowa Perła Polskiej Gospodarki w dziedzinie Kultura.

Dzieci i dorośli wyruszą w niezwykłą podróż po muzycznych porach roku. Główny bohater Vivaldi będzie szukał inspiracji do stworzenia najpiękniejszego koncertu wszech czasów. Zafascynowany wiosennym śpiewem słowika psróbuje rozszyfrować ptasi alfabet. Zbudzony z letniego snu przez odgłosy nadchodzącej burzy chętnie będzie się bawił dźwiękami i tonacjami barw. Na jesiennym straganie w bajeczny sposób ożywi dary natury, tocząc z nimi zabawne spory o wyższości dźwięku C nad D. Zimą zaprosi do rodzinnego domu i przy kominku będzie snuł wzruszającą opowieść o choince i Świętym Mikołaju. Z pudełek z prezentami odpakuje wzruszające wspomnienia, a najpiękniejsze z nich ozdobi muzyką.

W koncercie wezmą udział aktorzy Bogdan Smagacki i Maja Gadzińska, klawesynista Aleksander Przeradowski, soliści baletu Opery Bałtyckiej oraz Orkiestra kameralna pod dyrekcją Natalii Walewskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl

Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie Niepodległości

Logo Niepodległa„Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie Niepodległości” to tytuł projektu, który Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje w 2018 roku w ramach programu „Kulturalne Pomosty”.

Projekt obejmuje organizację trzech koncertów muzyki polskiej wraz z partnerami z państw ościennych: Białorusi, Słowacji oraz Węgier. Trzon repertuarowy koncertów, promujących muzykę polską w kontekście 100-lecia odzyskania Niepodległości, stanowią utwory Ignacego Jana Paderewskiego – jednego z „ojców” niepodległości, Karola Szymanowskiego – który nadał muzyce odrodzonej Polski europejską rangę, oraz Zygmunta Krauzego – współczesnego kompozytora nawiązującego do idei unizmu Władysława Strzemińskiego. Ponadto za naszymi granicami zabrzmią utwory Mieczysława Karłowicza, Krzysztofa Pendereckiego, Hanny Kulenty, Wojciecha Kilara, Justyny Kowalskiej-Lasoń oraz Macieja Bałenkowskiego. Będzie można także usłyszeć utwory miejscowych kompozytorów nawiązujące do Polski, a wybrane przez zagranicznych partnerów.

Wykonanie wszystkich koncertów zostanie powierzone miejscowym muzykom i zespołom, w tym: Classic-Avantgarde Ensemble pod dyrekcją Władimira Bajdowa, Slovak Chamber Orchestra of Bogdan Warchal pod dyrekcją Ewalda Danela oraz Solti String Orchestra pod dyrekcją Mátyása Antála. Stworzy to możliwość zapoznania się zagranicznych wykonawców z muzyką polską, która ma szansę trafić na stałe do ich repertuaru. Każdy z koncertów poprzedzać będzie prelekcja przygotowana przez miejscowego eksperta, wspartego niezbędną informacją źródłową przekazaną przez organizatorów.

Miejsca i terminy koncertów: Państwowa Filharmonia Białoruska, Mińsk (18.03.2018), Slovak Radio Building, Bratysława (27.09.2018), Óbudai Társaskör, Budapeszt (05.11.2018).

Przedsięwzięcie finansowane z środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Warszawa | Tadeusz Paciorkiewicz: w 20. rocznicę śmierci

UMFC19 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert poświęcony pamięci Profesora Tadeusza Paciorkiewicza.

Kompozytor, pedagog i organista przez wiele lat związany był z Państwową Wyższą Szkoła Muzyczną w Warszawie: rozpoczął działalność pedagogiczną w 1954 roku. W latach 1963-69 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii i Dyrygentury, a w latach 1969-71 – rektorem warszawskiej uczelni. Tadeusz Paciorkiewicz otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Ministra Obrony Narodowej (1968 i 1974), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1969 i 1978), Nagrodę Państwową III stopnia (1969), Odznakę Zasłużonego Działacza Kultury (1972), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1979) oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1985). Został również odznaczony Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Za Zasługi dla Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Złotą Odznaką Honorową Za Zasługi dla Warszawy.

Tadeusz Paciorkiewicz nigdy nie kokietował awangardy. Szedł zawsze własną drogą, która wiodła obrzeżami tradycji. Na Festiwalu „Warszawska Jesień” wykonano tylko dwa jego utwory, co wskazuje na zachowawczy charakter muzyki Paciorkiewicza. W programie koncertu usłyszymy utwory organowe i kameralne kompozytora: Sonatę fis-moll, Dyptyk i Fantazję gotycką na organy, Arię na altówkę i organy oraz Duet koncertujący na organy i fortepian. Utwory zaprezentują organiści Sebastian Kuczyński, Paweł Opala, Krzysztof Ostrowski, Szymon Sobutkowski, Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, altowiolistka Joanna Ławcewicz-Musialik i pianista Maciej Wota. Opieka artystyczna: dr hab. Jarosław Wróblewski, prof. UMFC

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 marca w Chopin University Press.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Opera „Tango” Michała Dobrzyńskiego wg dramatu Sławomira Mrożka

Tango17 marca o godz. 19:00 oraz 18 marca 2018 roku o godz. 18:00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (Al. Solidarności 76b) zostanie wystawiona opera Michała Dobrzyńskiego Tango wg dramatu Sławomira Mrożka.

Tango Sławomira Mrożka, jedna z pereł polskiego dramatu, to w swojej dwuznaczności, ponadczasowości materiał wręcz wymarzony do eksperymentu z formą i konwencją. Fakt, że do dzisiaj nikt nie podjął ryzyka przełożenia dramatu na język opery jest tyle samo zdumiewający, jak intrygujący. Nie bez znaczenia jest fakt, że specyfika dzieła należącego do kanonu literatury wymaga czegoś więcej niż tylko oprawienia muzyką. Bezspornie fakt, że od strony kompozytorskiej podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński, staje się gwarantem umiejętnego połączenia współczesnego warsztatu kompozytorskiego najwyższych lotów ze zrozumieniem specyfiki literackiego pierwowzoru. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że sam Dobrzyński w mistrzowski sposób przełożył już na język współczesnej opery Operetkę Witolda Gombrowicza i to tak udanie, że zarówno opinie krytyków jak i melomanów były jednogłośne: znakomicie. A warto zauważyć, że ta jednogłośność ocen nie jest efemeryczna. Sukces potwierdziło zaproszenie na festiwal oper kameralnych w Wiedniu, skąd transmitowała je telewizja ARTE.

Opera jako sztuka daje możliwość doskonała ukazania wieloznaczności literackiego pierwowzoru. Do typowych środków wyrazu, typowego arsenału scenicznego dramatu, dochodzi walor muzyki, frazy, budowania napięcia, konfliktu, dźwiękiem, muzyką. To bezspornie idzie w parze z wieloznacznością i wielopłaszczyznowością akcji dzieła Mrożka. Mnogość konfliktów, odmienności odczytywania ich intencji, czy wreszcie samego przekazu w myśl akademickiego „co autor chciał nam przez to powiedzieć” to pole popisu w konwencji opery. Biorąc pod uwagę warsztat kompozytora, jego artyzm i doświadczenie zespołu wykonawców, można spodziewać się kontynuacji sukcesu Operetki, a samo Tango bezspornie wpisze się na karty najnowszej historii Warszawskiej Opery Kameralnej.

Informacja o biletach – na stronie: www.operakameralna.pl

Szczecin | Dzieje grzechu

Dzieje17 marca 2018 roku o godz. 19:00 Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza widzów na balet Dzieje grzechu z muzyką Mieczysława Karłowicza w choreografii Karola Urbańskiego.

Doskonale wytańczona narracja okraszona jest przepięknymi kostiumami i imponującymi wizualizacjami. Silne emocje i piękno tańca w najczystszej postaci. Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl inspirowany filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Balet Dzieje grzechu to spotkanie z literaturą, a nawet z… filmem. Spektakl zyskał wyraz filmowy, stając się baletem fabularnym, taneczną adaptacją opowiadanej treści. Karol Urbański, twórca tego spektaklu, zilustrował opowieść muzyką z epoki – późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza, które zaprezentuje Orkiestra Opery na Zamku pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka. Solowe partie wokalne wykonają Joanna Tylkowska-Drożdż i Paweł Wolski.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Poznań | 47. Poznańska Wiosna Muzyczna

pwmW dniach 16–22 marca 2018 roku po raz 47. odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich i Agencję More Than One Production.

To niezwykłe wydarzenie, zapoczątkowane przez wybitnego kompozytora Tadeusza Szeligowskiego, ponownie zgromadzi znakomitych muzyków, których usłyszeć będzie można podczas 15 koncertów. Festiwal skierowany jest nie tylko do odbiorców niezwiązanych na co dzień ze środowiskiem muzycznym, ale także do znawców muzyki chcących poznać najnowsze utwory w doskonałym wykonaniu.

Festiwal zainauguruje koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza, podczas którego zabrzmią Łańcuch II. Dialog na skrzypce i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto zespół prawykona Morze traw na orkiestrę Janusza Stalmierskiego. Podczas Festiwalu odbędzie się kilka premier dzieł polskich twórców. 18 marca Wieniawski Kwartet prawykona utwory Strumień czasu – Trwanie Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej i Weast / Zawschód Jerzego Zieleniaka. 19 marca Duet Soprancello po raz pierwszy zaprezentuje publiczności Psalm 131 na sopran i wiolonczelę Katarzyny Kwiecień-Długosz i Brevis Jakuba Polaczyka, zaś Sinfonietta Pomerania – Koncert na fortepian i małą orkiestrę Zbigniewa Kozuba oraz utwór Ex imo mari na orkiestrę kameralną Moniki Kędziory, który powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Duet Manko Zapała wykona po raz pierwszy 20 marca kompozycję No meaning detected na skrzypce i elektronikę Rafała Zapały. Tego samego dnia usłyszymy nowy utwór Tomasza Skweresa Meledictio na flet prosty, flet altowy, harfę i klawesyn w interpretacji Ensemble airborne extended (Austria). Sonoristic trio na klarnet, wiolonczelę, fortepian i elektronikę Piotra Pawlika prawykona 21 marca Meta Ensemble. Podczas koncertów 22 marca odbędzie się premiera kompozycji Wojciecha Ziemowita Zycha Flarea na flet i harfę w wykonaniu duetu Fl:Ar-Art, zaś Barbara Borowicz i Bartosz Sałdan zaprezentują publiczności po raz pierwszy Reflexion na klarnet i perkusję Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie Festiwalu.