Polmic - FB

aktualności

Gala Fryderyk 2017

fGala Fryderyk 2017 w kategoriach muzyki poważnej odbędzie się 24 kwietnia o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Statuetki „Fryderyk 2017” zostaną przyznane w 8 kategoriach muzyki poważnej. O nominacje do nagrody w tej kategorii konkurowało 121 albumów. Nagrodą Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć artystycznych zostanie uhonorowany Piotr Paleczny.

Podczas uroczystości wystąpi m.in. Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy, „Pianohooligan”, Aleksandra Kuls i Marcin Koziak oraz Camerata Silesia. Galę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Uroczystość wręczenia „Fryderyków” będzie transmitowana na żywo nie tylko w Programie II Polskiego Radia (od godz.19.30), ale także poprzez streaming video live na stronie Polskiego Radia.

Organizatorem wydarzenia jest Związek Producentów Audio-Video ZPAV i Agencja STX Jamboree. Oficjalnym Partnerem – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Patronat Honorowy objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacje dotyczące 23. edycji Fryderyków, w tym tegoroczne listy nominowanych artystów oraz biografie laureatów Złotych Fryderyków znajdują się pod linkiem: www.zpav.pl

Nie żyje Stefan Sutkowski

s22 kwietnia 2017 roku w wieku 85 lat odszedł Stefan Sutkowski, twórca Warszawskiej Opery Kameralnej, którą kierował ponad 50 lat. Ale jego zasługi dla muzyki polskiej są znacznie większe.

Dzięki niemu publiczność poznała pierwszą wersję Halki Moniuszki różniącą się znacznie od tej wystawianej powszechnie, albo operę Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny Franceski Caccini, którą przyszły król Władysław IV tak się zachwycił we Włoszech, że potem stworzył teatr operowy na Zamku w Warszawie. To w WOK wystawiano dzieła Monteverdiego, Händla, Purcella, obecne na wszystkich światowych scenach ale nie w Polsce.

Stefan Sutkowski stworzył też w 1991 roku Festiwal Mozartowski, jedyną imprezę na świecie, która co roku prezentowała wszystkie 23 dzieła sceniczne Mozarta. Jeździła też wielokrotnie z nimi po świecie. […] Był nie tylko dyrektorem teatru, a wcześniej muzykiem-oboistą. Należał do odkrywców, którzy przywrócili polskiej kulturze zapomniane skarby muzyczne. Już w 1957 roku stworzył Musicae Antiquae Collegium Varsoviense – pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej, grający na oryginalnych instrumentach z epoki. […] Stworzony przy WOK Ośrodek Badań Muzyki Dawnej dokonał wielu odkryć XVII-wiecznych i XVIII-wiecznych utworów spoczywających w zakamarkach polskich i zagranicznych bibliotek. […] Przy WOK powstała też Fundacja Pro Musica Camerata, dzięki której wydawano nuty oraz płyty z muzyką polską – od średniowiecza do wieku XIX. Sam zaś dyrektor stworzył prywatne wydawnictwo Sutkowski Edition Warsaw, którego czołowym osiągnięciem jest „Historia muzyki polskiej" (także w wersji angielskiej), obejmująca opracowania od czasów najdawniejszych do współczesności oraz monografie wybranych tematów.

W 2012 roku Urząd Marszałkowski woj. mazowieckiego, któremu podlega Warszawska Opera Kameralna, odwołał Stefana Sutkowskiego ze stanowiska dyrektora.

Źródło: Jacek Marczyński Artysta umarł razem ze swoim teatrem (RP)

Marzena Majcher „Chemia Miłości” – prawykonanie

m26 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w PROMie Kultury (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert z wizualizacją, podczas którego zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy utwór Marzeny Majcher Chemia Miłości.

Marzena Majcher – kompozytorka i gitarzystka, absolwentka UMFC (kompozycja) oraz łódzkiej Akademii Muzycznej (gitara klasyczna). Jest autorką muzyki do ponad 30 filmów, sztuk teatralnych oraz współczesnej muzyki poważnej. Filmy z jej muzyką były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na Festiwalach Filmowych na całym świecie. W 2016 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występowała na wielu prestiżowych Festiwalach, m.in. na Festiwalu Filmowym OFF Camera Plus w Krakowie, na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Przyrodniczych w Łodzi.

Jej kompozycja Chemia Miłości powstała w ramach stypendium z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Utwór jest kontynuacją eksperymentów muzycznych kompozytorki, polegających na kodowaniu na język muzyki innych przestrzeni i struktur pozamuzycznych z otaczającego nas świata. Chemia Miłości jest inspirowana substancjami chemicznymi, które odpowiadają za stan zakochania, potocznie nazywane „chemią miłości”. Dzięki takiemu eksperymentowi można odkryć bliskie związki między muzyką i chemią. Podczas koncertu zabrzmi także kompozycja 88 Fraktali inspirowana geometrią fraktalną.

Utwory wykonają: Małgorzata Kubala (sopran) i Kwartet smyczkowy NSQ +, za wizualizację będzie odpowiadać Andrzej Wojciechowski.

Po koncercie odbędzie się rozmowa z kompozytorką, która przybliży słuchaczom proces twórczy powstania swojego dzieła.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Międzynarodowe Forum Altówkowe

fW dniach 24-26 kwietnia 2017 roku w Poznaniu odbędzie się II Międzynarodowe Forum Altówkowe, organizowane przez poznańską Akademię Muzyczną.

Pomysłodawcą i organizatorem Forum jest komitet w składzie: dr hab. Marcin Murawski, prof. AM, dr hab. Izabela Mrozek i doktorant Kamil Babka z poznańskiej Akademii Muzycznej. Pierwszy i trzeci dzień Forum wypełniony zostanie wykładami o tematyce związanej z altówką, o problematyce zdrowotnej zawodu muzyka, oraz o sylwetkach kompozytorów i ich twórczości na ten instrument, natomiast każdego dnia odbywać się będą warsztaty dla altowiolistów prowadzone przez pedagogów akademickich z Polski i z USA, a także koncerty.

24 kwietnia o godz. 18.30 w Willi wśród Róż – Salonie Nowowiejskiego będzie miał miejsce pierwszy koncert w ramach Forum, którego program obejmuje kompozycje na altówkę solo (m.in. autorstwa Knoxa, Kimbera, Bibera, Theofanidisa), oraz na dwie altówki (Bartoka). Drugi koncert, zaplanowany na 25 kwietnia o godz. 19.00 w Auli Stuligrosza poznańskiej Akademii Muzycznej, przyniesie kilka premierowych wykonań współczesnych kompozycji... oraz kilka niespodzianek. Trzeciego dnia zamykający Forum koncert rozpocznie się o godz. 16.00 w Polsko-Norweskim Centrum Kultury w Poznaniu, podczas którego melomani usłyszą wyłącznie utwory na altówkę solo i na dwie altówki.

Zaproszeni pedagodzy i wykonawcy Forum reprezentują polskie uczelnie muzyczne (prof. dr hab. J. Pisarski – krakowską Akademię Muzyczną, prof. dr hab. J. Kukuła-Kopczyńska – łódzką Akademię, dr hab. L. Bałaban – Akademie bydgoską i poznańską, dr hab. E. Mrożek-Loska – katowicką uczelnię, dr B. Maliszewski – gdańską Akademię Muczyczną, dr D. Stanisławska – Akademię Muzyczną w Łodzi). Forum po raz pierwszy gości dr M. Gebrian z USA (University of Wisconsin-Eau Claire), a szczególny udział prof. dr hab. P. Urbańskiego z poznańskiego UAM oraz dyplomowanego fizjoterapeuty P. Jezierskiego (www.physioart.pl) dopełnia listę zaproszonych gości.

Wszystkie wykłady, warsztaty i koncerty są otwarte dla publiczności.

Więcej informacji o Forum – na stronie: www.amuz.edu.pl 

29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

2W dniach 23-30 kwietnia 2017 roku pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, odbędzie się 29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, którego dyrektorem artystycznym jest Prezes Krakowskiego Oddziału ZKP Marcel Chyrzyński.

Ideą przewodnią Festiwalu – oprócz wykonania muzyki kompozytorów polskich – będzie prezentacja twórców z kręgu nordyckiego. Melomani usłyszą kompozycje z Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii, ale również z Holandii. Gościem specjalnym festiwalu będzie bardzo ceniona w świecie kompozytorka z Finlandii, na stałe rezydująca we Francji, Kaija Saariaho. Wygłosi ona wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi otwarty kurs mistrzowski dla studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane jej utwory, m.in. na koncercie inauguracyjnym, który odbędzie się 23 kwietnia o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Notes on Light na wiolonczelę i orkiestrę kameralną autorstwa Saariaho wykona kolejny gość specjalny festiwalu, znakomity duński wiolonczelista – Jakob Kullberg (profesor Royal Academy of Music w Londynie). Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Oprócz dwóch koncertów festiwalowych, w których Kullberg weźmie udział (również z duńskim kwartetem smyczkowym Kroger Quartet), poprowadzi on kursy mistrzowskie w krakowskiej Akademii Muzycznej. Podczas festiwalu będzie miała miejsce również sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Odbędzie się też spotkanie z kompozytorem i muzykologiem z Holandii Leo Samamą, który skomponował specjalnie na festiwal Kwartet smyczkowy nr 3. Podczas spotkania, które poprowadzi Jerzy Stankiewicz, odbędzie się również projekcja ostatniego wywiadu z Olivierem Messiaenem, który przeprowadził z nim Leo Samama.

Dla miłośników muzyki elektronicznej, tradycyjnie odbędzie się koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie pt. „Koktajl elektroniczny”. Niezwykle ciekawie zapowiada się wykład dra Piotra Kletowskiego pt. „Nordyckie brzmienia w kinie – od Sibeliusa do Pärta” ilustrowany filmem Marka Piestraka Test pilota Pirxa (1979) z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika.

Finał tegorocznej edycji, który odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, przyniesie m.in. prawykonanie światowe III Symfonii krakowskiego kompozytora Macieja Jabłońskiego. Podczas festiwalu zaprezentowanych będzie m.in. 15 prawykonań światowych i 10 pierwszych wykonań w Polsce.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.zkp.krakow.pl 

W hołdzie Kopernikowi

kWarmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zaprasza na koncert ,,W hołdzie Kopernikowi”, który będzie miał miejsce w Zamku Olsztyńskim (Sala Kopernikowska) 23 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmi utwór Lucjana Marzewskiego Rapsodia Kopernikowska. Kompozytor i chórmistrz Lucjan Marzewski (1943 – 2015) pracował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, gdzie był kolejno kierownikiem Katedry Wychowania Muzycznego, prodziekanem Wydziału Pedagogicznego, prorektorem i dziekanem Wydziału Wychowania Artystycznego, a od 1999 roku – kierownikiem Katedry Muzyki. Do 2010 roku piastował stanowisko dyrektora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Równolegle pracował w Akademii Muzycznej oraz Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Przez dwadzieścia lat był związany z teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego. Kierował Chórem Męskim „Surma”. Za swoją bogatą i wszechstronną działalność Profesor został uhonorowany odznaczeniami „Zasłużony Działacz Kultury”, „Zasłużony dla Warmii i Mazur” oraz Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Utwór Marzewskiego wykona zespół kameralny Pro Musica Antiqua i goście: Leszek Szarzyński (flet), Jerzy Szafrański (obój / rożek angielski), Agnieszka Panasiuk (klawesyn), Paweł Panasiuk (wiolonczela), Agnieszka Dziewulska-Pawłowska (mezzosopran) oraz hiszpański artysta Alber Catala Climent (fagot). Zespół wystąpi pod dyrekcją Katarzyny Bojaruniec.

Koncert poprzedzi prelekcja Pawła Błażewicza Warmia Kopernika.

Koncert Marcina Zdunika w Filharmonii Narodowej

z25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert kameralny z udziałem tegorocznego artysty-rezydenta Filharmonii Marcina Zdunika.

Podczas koncertu, współorganizowanego i współfinansowanego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”, wiolonczelista Marcin Zdunik, skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz i pianista Paweł Wakarecy wykonają utwory Igora Strawińskiego (Suite Italienne), Wojciecha Ziemowita Zycha (Mikrologia (czule) stosowana), Maurica Ravela (Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę) i Franza Schuberta (Trio B-dur D. 989).

Sukces baletu Pulcinella (1920) Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie, w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim. Ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Zycha, dedykowana wiolonczeliście Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku. Tego wieczoru zabrzmi w interpretacji Zdunika.

Swą niezwykłą Sonatę na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitonalność) i fakturalnych.

W finale koncertu muzycy wykonają jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – Trio Schuberta.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.pl

Ocalić od zapomnienia

p22 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z cyklu „Ocalić od zapomnienia", poświęconego obchodom rocznicy powstania w getcie warszawskim, podczas którego zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Pawła Kleckiego oraz Romana Palestra.

W roku 2017 przypada 110. rocznica urodzin Palestra. Zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia, kompozytor w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937), która zabrzmi podczas koncertu, to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza wykona ponadto Wariacje orkiestrowe op. 20 Pawła Kleckiego oraz II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. Premiera zdumiewającego II Koncertu fortepianowego Tansmana odbyła się w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 000 słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika. Podczas koncertu 22 kwietnia partię fortepianu w tym utworze wykona Jonathan Plowright.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Koncert orkiestry Sinfonia Varsovia upamiętniający 74. rocznicę powstania w getcie warszawskim

mW ramach obchodów 74. rocznicy powstania w getcie warszawskim 21 kwietnia 2017 roku o godz. 20:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Varsovia.

W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie A Lonely Star over Be’er Sheva (2011/2017) Jerzego Maksymiuka, który poprowadzi orkiestrę. W roli solisty wystąpi pianista Marek Bracha.

Koncert otworzy premiera kompozycji Maksymiuka, która została zainspirowana atmosferą i klimatem największego miasta pustyni Negew w Południowym Dystrykcie Izraela. Po utworze maestro Maksymiuka zabrzmi IV Symfonia warszawianina Mieczysława Weinberga, której premiera odbyła się w 1961 roku: symfonię zaprezentowała wówczas Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej pod batutą wybitnego Kiryłła Kondraszyna. Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana powstało w roku 1940 w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Los Angeles. Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę Richarda Addinsella przyniósł swemu twórcy niebywałą sławę. Został napisany w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającym losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.polin.pl