Polmic - FB

aktualności

Nie żyje Roderyk Lange

l16 marca odszedł do wieczności Roderyk Lange – niezwykle oddany tańcu polski badacz, założyciel Polskiego Forum Choreologicznego, fundator i wieloletni redaktor „Studia Choreologica”.

Od 1967 mieszkał w Wielkiej Brytanii. W 1975 uzyskał doktorat z etnologii, a w 1977 habilitację na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie (PUNO) w Londynie. Od 1979 do 1992 roku jako profesor PUNO wykładał etnografię na tymże Uniwersytecie. Wykładał również w Laban Art of Movement Centre w Addlestone, Centre for Dance Studies na wyspie Jersey, którym kierował do 2003, w Queen’s University w Belfaście, na Univeristy of Edinburgh i w Goldsmiths’ College na Uniwersytecie Londyńskim. W 1993 założył Fundację Instytut Choreologii w Poznaniu. Redagował roczniki „Dance Studies” i „Studia Choreologica”. Współpracował z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2009-2014 był prezesem Polskiego Forum Choreologicznego.

Roderyk Lange napisał wiele książek i artykułów, był redaktorem kilkudziesięciu numerów czasopism, wydawnictw źródłowych oraz opracowań naukowych na temat tańca – od prac zajmujących się Labanowską analizą ruchu i kinetografią, poprzez liczne eseje i książki na temat polskiego folkloru tanecznego (m.in. Kujaw, Pałuk i Wielkopolski), metodyki i metodologii badań nad tańcem, a także antropologii tańca.

NOSPR kameralnie / Nonet

s16 marca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert kameralny, podczas którego zostaną wykonane Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Miniatury liryczne Józefa Świdra swoją popularność w repertuarze kwintetów dętych zawdzięczają starannie dopracowanej, a jednocześnie zwięzłej formie i umiejętnie wykorzystanemu bogactwu barw instrumentalnych. Uwagę słuchaczy przyciąga także zmienność nastrojów w siedmioczęściowej suicie, w której nie brak subtelnej liryki, dobrotliwego humoru i cech tanecznych. Wśród pierwszych wykonawców utworu (prawykonanie podczas Jugendmusikfestspiele w Bayreuth w 1976 r.) byli dzisiejsi muzycy NOSPR – Wiesław Grochowski i Jan Hawryszków, wówczas studenci katowickiej uczelni muzycznej.

Ponadto artyści NOSPR wykonają tego wieczoru Grand Nonet F-dur op. 31 Louisa Spohra oraz Nonet nr 2 Bohuslava Martinů. Louis Spohr - jeden z najwybitniejszych muzyków I poł. XIX wieku, wirtuoz gry na skrzypcach (konkurował z Paganinim), pedagog, kompozytor i dyrygent - uważany jest za pomysłodawcę obsady nonetowej w kameralistyce, obsady łączącej sekcję dętą ze smyczkową. W rzeczywistości idea takiego składu (co potwierdził sam Spohr) pochodzi od Johanna von Tost, kupca bławatnego, który był admiratorem talentów kompozytora i jego mecenasem. W ramach wdzięczności Spohr spełnił jego życzenie, dotyczące obsady zamówionego utworu, obejmującej w rezultacie: skrzypce, altówkę wiolonczelę, kontrabas, flet, obój, klarnet, waltornię i fagot, a zatem skład z niewielką liczebną przewagą instrumentów dętych. Nonet nr 2 Bohuslava Martinů to jedna z wielu kompozycji napisanych dla zespołu działającego od 1924 roku pod nazwą Nonet Czeski (Český nonet). Cały trzyczęściowy cykl utrzymany jest w neoklasycystycznych ryzach, co sprowadza się do wyraziście zarysowanych tematów, klarownej faktury i sięgania do techniki kontrapunktycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Koncert symfoniczny w Filharmonii Opolskiej

kMarszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny 17 marca 2017 roku, finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych.

Podczas koncertu w wykonaniu Filharmoników Opolskich pod dyrekcją Daniela Raiskina zabrzmią dzieła Edwarda Elgara, Aleksandra Głazunowa i Mieczysława Weinberga.

Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 to chyba najbardziej barwna kompozycja Wajnberga. Autor ukończył studia kompozytorskie w Mińsku u Wasilija Zołtariowa; ten zaś był wychowankiem Bałakiriewa i Rimskiego-Korsakowa. Można by więc określić Wajnberga „wnukiem” wielkich twórców okresu szkół narodowych. Słychać to pokrewieństwo w jego muzyce, a Rapsodia jest przykładem owej tendencji. Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 Edwarda Elgara zabrzmi w interpretacji koncertmistrzyni grupy wiolonczel Orkiestry Filharmonii Agaty Gawin-Gluzy. Będzie to pierwsza (z czterech) w tym sezonie solowych prezentacji Filharmoników. Kompozycja Elgara sławę zyskała dzięki kobiecie – Jacqueline du Pré – i mimo, że Koncert nagrali później dziesiątki innych wiolonczelistów, to wielu odbiorców kojarzy pełne nostalgii frazy Elgara z kobiecą wrażliwością. W finale koncertu zostanie wykonana V Symfonia „Bohaterska” Aleksandra Głazunowa. Nie może umknąć uwadze na wskroś rosyjski charakter dzieła, co zważywszy na uczuciową, ekstrawertyczną, ale ujętą w ramy zachodniego perfekcjonizmu osobowość maestro Daniela Raiskina, faktycznie zwiastuje symfonię zmysłowych uniesień.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl

Muzyka Północy na chór a cappella

f18 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Muzyka Północy” w wykonaniu Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

„Muzyka jest jak morze: stoimy na jednym brzegu i widzimy dal, ale drugiego brzegu dojrzeć niepodobna” – pisał Henryk Sienkiewicz w powieści Quo vadis. Melancholijne, pełne zadumy utwory kompozytorów z krajów nordyckich wypełnią koncert chóralny stanowiący unikatowe wydarzenie w skali sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej, podczas którego chór najczęściej pełni rolę współwykonawcy dzieł oratoryjnych. Znakomity zespół, od 2009 roku prowadzony przez Teresę Majkę-Pacanek, jest obecnie jednym z najlepszych chórów w Polsce. Uczestniczył w wielu uroczystościach o randze międzynarodowej, takich jak koncert w Berlinie w 1990 roku z okazji zjednoczenia Niemiec czy kanonizacja papieży Jana XXIII oraz Jana Pawła II w Watykanie w 2014. Podczas licznych tournées chór koncertował niemal w całej Europie, na Bliskim Wschodzie, w Stanach Zjednoczonych oraz byłych republikach Związku Radzieckiego; jako pierwszy polski zespół wystąpił w mediolańskiej La Scali. Zapraszany przez Krzysztofa Pendereckiego do wykonawstwa jego muzyki, uhonorowany został Grand Prix du Disque za nagranie jego Pasji wg św. Łukasza. Na kartach pierwszego wydania Stabat Mater wielki kompozytor umieścił dedykację poświęconą Chórowi Filharmonii Krakowskiej, która stanowi dla zespołu cenną pamiątkę współpracy.

Prezentowane podczas koncertu „Muzyka Północy” kompozycje chóralne artystów szwedzkich (Ludvig Norman, Thomas Jennefelt, Otto Olsson, David Wikander, Hugo Alfvén), norweskich (Edvard Grieg), fińskich (Jaakko Mäntyjärvi), niemieckich (Andreas Hakenberger) i łotewskich (Ēriks Ešenvalds) różnią się przeznaczeniem, fakturą, obowiązującym w danej epoce stylem, charakterem, a także tematyką i językiem warstwy tekstowej. Łączy je piękno ludzkiego głosu i radość ze wspólnego śpiewania, którą naprawdę warto odkryć. Podczas koncertu zabrzmi również utwór Parce mihi polskiej kompozytorki Agaty Krawczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej

k18 marca 2017 roku o godzinie 19.30 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert współczesnej muzyki chóralnej.

Koło Naukowo-Artystyczne wydziału I oraz Koło Artystyczno-Naukowe wydziału V UMFC zapraszają na Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej. W sali koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2, Warszawa) zabrzmią utwory chóralne studentów Katedry Kompozycji, a ich przygotowaniem zajęli się studenci Dyrygentury Chóralnej. W składzie zespołu wokalnego znaleźli się nie tylko przedstawiciele Katedry Dyrygentury Chóralnej, ale także sami kompozytorzy, którzy dzięki udziału w próbach mieli możliwość sprawdzenia swoich koncepcji w praktyce.

Podczas koncertu odbędą się między innymi prawykonania świeżo napisanych na tę okazję utworów: Z wierszy październikowych Wiktora Gniazdowskiego, All stands still Julii Janiak, Beyond the light Aruto Matsumoto, Chwała Ojcu Krzysztofa Ratajskiego, Deus caritas est Michała Malca, Elegia Dominika Lasoty, Stepy akermańskie i Grób Potockiej Marcina Marchewki.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

MocArt RMF Classic dla Orkiestrownika w kategorii „Rzecz z klasą”

mPodczas uroczystej gali RMF Classic 13 marca 2017 roku ogłoszono zwycięzców konkursu MocArty 2016. Instytut Muzyki i Tańca oraz Narodowy Instytut Audiowizualny został wyróżniony w kategorii „Rzecz z klasą” za aplikację Orkiestrownik.

Po raz siódmy MocArty RMF Classic wręczono w restauracji „Concept 13”, w domu handlowym VitkAc w Warszawie. Słuchacze stacji wybrali swoich faworytów w czterech kategoriach: Człowiek Roku, Wydarzenie Roku, Muzyka Filmowa Roku i Rzecz z Klasą.

Do MocArtów w kategorii Rzecz z klasą nominowano również tak rozmaite produkty jak projekt pawilonu Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie, książki wydawnictwa „Wytwórnia”, AIRLY (czujnik zanieczyszczeń powietrza) czy kolekcja mebli Piotra Polka.

Statuetkę MocArta RMF Classic w tej kategorii przyznano Instytutowi Muzyki i Tańca oraz Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu za aplikację mobilną na smartfony i tablety Orkiestrownik. To nowoczesny przewodnik po muzyce klasycznej, adresowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży, który wprowadza w świat orkiestry, pokazuje instrumentarium, muzyków, dyrygenta, próbę i koncert. Znakomite narzędzie edukacyjne – można rzec – klasyka XXI wieku!

Orkiestrownik można pobrać ze sklepów Google Play oraz iTunes. W wersji podstawowej aplikacja waży 55 MB, natomiast na życzenie użytkownika, istnieje możliwość pobierania dodatkowych materiałów do pamięci urządzenia.

http://orkiestrownik.pl/ 

„W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897-1986)” - Międzynarodowa Konferencja Naukowa

pPrelekcje, koncerty, wystawa - to najważniejsze wydarzenia w ramach konferencjiktóra odbędzie się w dniach 13-14 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z okazji 120. rocznicy urodzin kompozytora.

Organizatorem jest Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Specjalnymi gośćmi konferencji będą obie córki kompozytora: Mireille Tansman-Zanuttini i Marianne Tansman-Martinozzi.

Podczas dwóch koncertów będzie można usłyszeć muzykę Tansmana w wykonaniu pracowników i studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Gościem specjalnym będzie gitarzysta Łukasz Kuropaczewski.

Dopełnienie konferencji oraz koncertów stanowić będzie wystawa zatytułowana „Aleksander Tansman - kompozytor, pianista i dyrygent”.

Więcej informacji: www.amuz.wroc.pl

ZOBACZ: program PDF

„Balance Lost”

p12 marca 2017 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert chóralny pt. „Balance Lost”, podczas którego zabrzmią Piosenki Witolda Lutosławskiego.

Dzieła chóralne wykonają dwa zespoły: Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Magdaleny Maj oraz Chór NFM pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Koncert otworzy kompozycja Balance Lost autorstwa Any Gnjatović. „Wierzę, że to, jak uczymy się życia, doświadczamy i interpretujemy związane z nim zjawiska, jest bardzo podobne do tego, w jaki sposób dzieci uczą się języka” – tymi słowami autorka wprowadza słuchacza w swoją kompozycję. Pod koniec utworu artystka przypomina słuchaczom fragment wzruszającej francuskiej pieśni o pożegnaniu, czyli Mille regretz.

Balance Lost to nie jedyna kompozycja, którą usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu dwóch chórów Narodowego Forum Muzyki. Przed nami niesamowita podróż przez współczesną muzykę chóralną z różnych stron świata – m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Belgii czy Argentyny. Brzmienia chóru dopełnią nie tylko dźwięki fortepianu, lecz także od lat chętnie wykorzystywana przez kompozytorów elektronika.

W finale koncertu zostanie zaprezentowana twórczość chóralna jednego z najważniejszych rodzimych kompozytorów XX wieku – Witolda Lutosławskiego. Tym razem zabrzmią utwory przeznaczone dla dzieci – kompozycje niezwykle cenne, lecz często niesłusznie zapominane. Lutosławski stworzył je bowiem specjalnie z myślą o najmłodszych twórcach i słuchaczach, mając na uwadze ogromną wartość edukacyjną muzyki. Sam mistrz tak mówił o tej części swojej twórczości: „Komponowałem drobne utwory, które czemuś służyły, robiłem to dla przyjemności, uważałem za pożyteczne (...). Chciałem pisać dla szkół, dla dzieci, dla zespołów kameralnych, innymi słowy ta muzyka nie rozwijała mojej osobowości, ale była po prostu służbą (...)”. Nic więc dziwnego, że te utwory artysty, których jest w sumie kilkadziesiąt, cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych melomanów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat

k11 marca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Kwartetu Śląskiego „To co najlepsze. Polska i Świat”. Zespół wykona Symfonię rytuałów Witolda Szalonka.

Witold Szalonek (1927-2001), wychowanek, a potem profesor katowickiej Akademii Muzycznej, należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. O jego randze świadczy powołanie, w roku 1971, na stanowisko profesora kompozycji w berlińskiej Hochschule der Künste. Pasją Szalonka był dźwięk jako taki – dźwięk, którego zakres dalece przekracza konwencję muzyki Zachodu ostatnich stuleci. Inspirowały go kultury pozaeuropejskie, zwłaszcza azjatyckie oraz australijska. Dudnienia, szmery, a nawet tzw. „koguty” i „kiksy”, wydobywające się z instrumentów dętych, uczynił materiałem muzycznym, nazywając je „dźwiękami kombinowanymi”. Często rezygnował z kompozytorskiej władzy, oddając wykonawcom pole do improwizacji. Ale umysł miał ścisły, więc granice swobody były precyzyjnie wytyczone. Symfonia rytuałów (1996) należy do szczytowych osiągnięć Szalonka. O jakie rytuały tu chodzi? O strojenie, o ćwiczenie na instrumencie, o interpretowanie i o taniec. Ot, codzienność muzycznej ćwiczeniówki (może z wyjątkiem tańca), tym razem jednak umieszczona na estradzie, oświetlona i podniesiona do rangi sztuki. W tym późnym i monumentalnym dziele prawie wszystko jest precyzyjnie zapisane, a wykonawcom stawia się wymagania najwyższe.

W interpretacji Kwartetu Śląskiego tego wieczoru zabrzmi również Kwintet Es-dur op. 44 (1842) – najpopularniejsza kompozycja kameralna Roberta Schumanna. Partię fortepianu wykona koreańska pianistka Zheeyoung Moon. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl