Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Wyspy szczęśliwe

NFM 30.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki 30 marca 2023 o godz. 19.00 pojawi się utytułowany śpiewak Szymon Komasa, który zaprezentuje bogaty wybór pieśni polskich twórców. Ponadto repertuar wzbogacą cieszące się niegasnącą sławą dzieła Johannesa Brahmsa oraz arcydzieła muzyki francuskiej pochodzące z dorobku Claude’a Debussy’ego czy Erika Satiego – w aranżacji na dwa fortepiany, przy których zasiądą Sophia Muñoz oraz Adam Kośmieja.

Stefan Kisielewski wyznawał ideę muzyki czystej, wolnej od jakichkolwiek sensów i znaczeń. Zrobił jednak wyjątek, komponując w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia wokalne miniatury liryczne do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, oddające intymny charakter poezji i będące zaprzeczeniem myśli przewodniej jego własnej twórczości. Komasa wykona dwie z nich, należące do cyklu Siedem pieśni: Modlitwę ślepego lunatyka oraz Prośbę o wyspy szczęśliwe.

Czytaj więcej: Wrocław | Wyspy szczęśliwe

Katowice | Harfa chromatyczna vs. diatoniczna albo Filharmonia Narodowa vs. NOSPR

NOSPR 30.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kameraliści Filharmonii Narodowej i NOSPR 30 marca 2023 o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR zaprezentują utwory na harfę, flet, klarnet i kwartet smyczkowy takich kompozytorów, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Osvaldo Golijov, André Jolivet oraz Aleksander Tansman.

By zaprezentować szerokie możliwości autorskiej harfy chromatycznej, w 1904 roku francuska firma Pleyel zamówiła utwór u Claude’a Debussy’ego, w tym czasie już jednego z najbardziej uznanych kompozytorów w kraju. O tym, że konkurencja nie śpi wytwórnia przekonała się niecały rok później, gdy marka Érard o to samo poprosiła Maurice’a Ravela – ten natomiast miał uwypuklić zalety harfy diatonicznej. Panowie wywiązali się ze zleceń, a dzięki temu literaturę do dziś cieszą efekty twórczych zmagań: Tańce (sakralny i świecki) pierwszego oraz Introdukcja i Allegro (zwane często małym koncertem harfowym) drugiego autora.

Zabrzmi również neoklasyczna Sonata na dwoje skrzypiec Aleksandra Tansmana – pozycja rzadko obecna na estradach, a warta posłuchania!

Czytaj więcej: Katowice | Harfa chromatyczna vs. diatoniczna albo Filharmonia Narodowa vs. NOSPR

Poznań | „Stabat Mater” Szymanowskiego i Pergolesiego

TW Poznan 29.3.23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Daniela Cardim i Edward Clug – ikony światowej współczesnej choreografii, po raz pierwszy w Polsce, wraz z tancerzami Teatru Wielkiego w Poznaniu przedstawią swoje wizje Stabat Mater Karola Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego 29 i 30 marca 2023 o godz. 19.00.

W interpretacjach choreograficznych znajdziemy bogate spectrum emocji – od cierpienia i żałoby, po afirmację życia, od wstrzymującego oddech poczucia straty, po akceptację tego, co przynosi los. Dwie części spektaklu tworzą historię o kobiecie-matce. Synergia dźwięku i ruchu, wielowymiarowość przekazu, doskonała interpretacja tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu - Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://opera.poznan.pl/pl/stabat-mater-wieczor-baletowy-cardimclug 

Zielona Góra | Wielkanocny Festiwal Kameralny po raz trzeci!

WielkanocnyFestiwalKam 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Wielkanocny Festiwal Kameralny, który tym razem będzie miał miejsce w Pałacu w Starym Kisielinie – Zielonogórskim Ośrodku Kultury w dniach 26 marca - 4 kwietnia 2023. W programie każdego koncertu znajdzie się muzyka polska  romantyczna i najnowsza. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.

Podczas tegorocznej edycji zaplanowano występy artystów związanych z Zieloną Górą, jak również koncerty wybitnych polskich instrumentalistów, m.in. Jakuba Jakowicza, Katarzyny Budnik, Marcina Zdunika, Grzegorza Mani. Duet fortepianowy Krzysztof Książek i Agnieszka Zahaczewska-Książek, laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, wykonają utwory M. Moszkowskiego, J. Zarębskiego i S. Rachmaninowa. Podczas koncertu 26 marca zabrzmi najnowsza kompozycja Marcina Zdunika Piano Quartet, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Zielona Góra | Wielkanocny Festiwal Kameralny po raz trzeci!

27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

FestiwalBeethovena 23W dniach 26 marca – 7 kwietnia 2023 odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu.

Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem”, naświetlając problem koegzystencji kultury wschodu i zachodu w muzyce. Obok dzieł mistrza z Bonn usłyszymy utwory m.in. Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga. W programie znalazło się też polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy.

W programie Festiwalu w sposób szczególny zaakcentowane zostały utwory Krzysztofa Pendereckiego, którego 90. rocznica urodzin przypada w roku bieżącym. Przypadająca 29 marca trzecia rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego uczczona zostanie koncertem kameralnym jego dzieł (koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura).

Czytaj więcej: 27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Wesołowski, Chausson, Françaix

POSI 25.3.23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapraszamy na koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego z udziałem solistów: skrzypka Wojciecha Niedziółki, uznanego za najlepszego polskiego uczestnika XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, i klarnecistki Agaty Piątek, laureatki XIII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka. Koncert z udziałem młodych, dobrze rokujących talentów będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 25 marca 2023 o godz. 19.00.

W ich wykonaniu usłyszymy Poemat na skrzypce i orkiestrę op. 25 Ernesta Chaussona, Koncert klarnetowy Jeana Françaixa oraz dwa utwory kompozytora, dyrygenta, pianisty, teoretyka muzyki, managera, dyrektora Filharmonii Śląskiej Adama Wesołowskiego: Śpiewy aniołów i Taniec sfer niebieskich.

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Wesołowski, Chausson, Françaix

Warszawa | „Dyrygent-rezydent”: Koncert Pasyjny na Kamionku

KoncertPasyjny 25.3.23Tradycyjny Koncert Pasyjny Sinfonii Varsovii na Kamionku, który w 2023 roku odbędzie się 25 marca o godz. 19.30 w Sanktuarium Matki Bożej Zwycięskiej, bodaj po raz pierwszy przynosi muzykę z wyjątkowo odległych okresów historii muzyki. Dystans czasowy dzielący najstarszy i najnowszy utwór programu liczy blisko 700 lat – od chorału gregoriańskiego i polifonii średniowiecznej w wykonaniu bazylejskiego Ensemble Peregrina, przez klasycyzm Haydna, po mistrzów muzyki XX wieku – Paula Hindemitha i Witolda Lutosławskiego. Żywioły wykonawstwa muzyki dawnej i współczesnej gry orkiestrowej połączy Zofia Kiniorska, dyrygentka-rezydentka Sinfonii Varsovii w sezonie 2022/23. Wstęp wolny!

Muzyka żałobna Lutosławskiego miała powstać na 10. rocznicę śmierci Béli Bartóka w 1955. Kompozytor ukończył utwór dopiero na początku 1958. Potrzebował czasu do stworzenia nowego języka muzycznego, który w kolejnych latach przyniósł mu międzynarodowy rozgłos. Wykonanie Muzyki żałobnej przez Sinfonię Varsovię przypadnie w przeddzień 65. rocznicy premiery utworu, której dokonał Jan Krenz z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o programie: https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/koncert-pasyjny-na-kamionku/ 

Kraków | Ogólnopolski konkurs wiedzy „20 spojrzeń na Witolda Lutosławskiego”

20Spojrzen 23Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W świętującej jubileusz 25-lecia krakowskiej ASM II st. w dniach 24-25 marca 2023 odbędzie się konkurs wiedzy „20 spojrzeń na Witolda Lutosławskiego”. Do Krakowa zjedzie 48 uczniów szkół muzycznych II st. z całego kraju. Część wydarzeń w ramach konkursu będzie otwarta dla publiczności. Organizatorami konkursu są: Centrum Edukacji Artystycznej oraz Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna II stopnia im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie. Wydarzenie objęte zostało Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Pierwszego dnia konkursu (piątek, 24 marca) o godz. 16.45 dr Małgorzata Sułek wygłosi wykład pt. Twórczość użytkowa Witolda Lutosławskiego. Nie zabraknie m.in. wspomnienia o piosenkach pisanych przez Lutosławskiego pod pseudonimem Derwid. Finał konkursu 25 marca o godz. 11.45 zyska pełną emocji formułę typową dla teleturniejów i będzie świetną okazją do zapoznania się z życiem i twórczością Lutosławskiego. Oba te wydarzenia – na które wstęp jest bezpłatny – odbędą się w auli ASM przy ul. Prostej 35A w Krakowie.

Czytaj więcej: Kraków | Ogólnopolski konkurs wiedzy „20 spojrzeń na Witolda Lutosławskiego”

Norwegia | NeoArte – Synthesizer of Arts – Oslo edition

NeoArte 23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zespół NeoQuartet w dniach 24-26 marca 2023 organizuje zagraniczną edycję Festiwalu NeoArte: „ Synthesizer of Arts - Oslo edition” to trzy dni koncertów w Norwegii, którym towarzyszyć będą instalacje artystyczne, performance oraz panele dyskusyjne. Wydarzenia będą się odbywały we wnętrzach Forstanderskapssalen at Sentralen, Gamle Raadhus Scene, Kulturkirken Jakob oraz Tøyen Kirke w Oslo.

Idea Festiwalu, odbywającego się od 2012 roku, skupia się na artystycznej syntezie. Jest platformą do spotkania się artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, dając tym samym okazję do międzyśrodowiskowego fermentu, szansę na nowe powiązania i interdyscyplinarne efekty.

Czytaj więcej: Norwegia | NeoArte – Synthesizer of Arts – Oslo edition