Polmic - FB


patronaty

25. Portrety Kompozytorów

25. Portrety KompozytorówW roku jubileuszu swojego 70-lecia  Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na 25. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 7-8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Piotra Komorowskiego i Sławomira Zamuszko.

Wystąpią znakomici soliści i kameraliści, m.in. Stanisław Miłek (akordeon), Julia Samojło (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela), Łucja Szablewska-Borzykowska (mezzosopran) oraz duet Flute O’Clock i Kwartet Opium. W repertuarze znajdą się kompozycje, które udowadniają, że muzyka to sztuka zaangażowana, a potrzebę grania i słuchania dźwięków da się wytłumaczyć ważnymi względami społecznymi.

Six Persons, mimo pozornie ścisłych założeń formalnych, to w rzeczywistości odważny esej o masowym dostępie do kultury, ujętym w aspekcie kondycji mediów publicznych. Powiększające się rozwarstwienie dochodów obrazuje z kolei Europejczyk w Meksyku – mała fantazja na temat indiańskich melodii ludowych. Próbę zdefiniowania obszarów percepcji wspólnoty pokoleniowej podejmują aż dwie kompozycje na kwartet smyczkowy: Stroboskop oraz Rozkojarzenia. Natomiast Nasha Shkapa, z niemal wzorcowo dobranym parytetem gatunków (KotNosorożecDróbKrowaŚwinia), porusza bolesny problem wykluczenia (Żmija, Która Jest Innego Autorstwa, Ale Koniecznie Chciała Też Wystąpić).

Koncerty zostały zorganizowane we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów


Koncert mikołajkowy Aleksandra Dębicza

Cinematic Piano6 grudnia 2015 roku o godz. 18.15 w Muzeum Narodowym w Warszawie wystąpi Aleksander Dębicz, nazywany czarodziejem fortepianu i porównywany do Ludovico Einaudiego, Leszka Możdżera czy Ólafura Arnaldsa. W programie znajdą się kompozycje pochodzące z jego bestsellerowego albumu Cinematic Piano, a także aranżacje pozostające w nastroju świąt Bożego Narodzenia.

Dwa lata temu Dębicz stał się czarnym koniem jednego z najbardziej niezwykłych konkursów muzycznych na świecie – Transatlantyk Instant Composition Contest (w którym artyści improwizują ad hoc przed publicznością muzykę do filmu prezentowanego przed nimi na ekranie) – i zwyciężył deklasując konkurencję. Wygrana otworzyła mu drzwi do wydania debiutanckiej płyty Cinematic Piano. Album szybko stał się bestsellerem i do dziś utrzymuje się w pierwszej trójce sprzedaży płyt z muzyką poważną. Repertuar grudniowego koncertu obejmie kompozycje pochodzące ze wspomnianego albumu oraz aranżacje utworów świątecznych. W programie usłyszymy m.in.: A Letter to Mr. Desplat, The Temple, Fun in The Park, Prometheus, A Letter to Mr. Newman, Noir, The Wannabe Spy, The Island, The Thief in Persia, Song of Destiny, Find Your Neverland.

Urodzony we Wrocławiu Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, będąc większości z nich laureatem, zdobywcą nagród specjalnych lub finalistą. Doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów. Jego muzyczne poszukiwania obejmują nie tylko działalność solową, lecz także kameralistykę. Artysta współpracuje w wyróżniającymi się artystami młodego pokolenia, bierze również udział w projektach pozostających w stylistyce muzyki jazzowej oraz popowej m.in. z Kasią Stankiewicz.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF

XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

XXIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI KAMERALNEJ W dniach 21 listopada – 5 grudnia 2015 roku odbędzie się XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, w ramach którego publiczność będzie miała okazję uczestniczyć w pięciu koncertach: w Sali Kameralnej NOSPR – 21 i 25 listopada o godz. 19.30, a następnie w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – 29 listopada o godz. 18.00 oraz 2 i 5 grudnia o godz. 19.00.

Idea tegorocznej edycji Festiwalu to Mistrz i uczeń, a wraz z nią pytanie, czy ta relacja to wyzwanie czy anachronizm? Czy mentoring to innowacja, trend czy może znak naszych czasów? Artyści spróbują to prześledzić – w różnych epokach, stylach i kierunkach. W takiej formule mieści się twórczość kompozytorów pochodzących z bliskich i odległych kręgów kulturowych i stylistycznych, począwszy od Polski, przez Rosję, Francję i Anglię, po Amerykę Południową. Tegoroczny festiwal składa się z przykładów tej relacji w osobach i utworach takich kompozytorów, jak: Ginastera – Piazzolla, Voughan-Williams – Ravel, Mendelssohn – Gade, Bridge – Britten, MaliszewskiLutosławski, Gliére – Prokofiew i Miaskowski. W niektórych jednak przypadkach okazuje się, że to uczeń stał się mistrzem, że przerósł nauczyciela. Nazwisko tego drugiego popadłoby w zapomnienie, gdyby nie jego fenomenalny student. A zatem Mistrz i uczeń, nauczyciel – mistrz jest chyba słusznym rozwinięciem tytułu tegorocznej edycji Festiwalu.

W obsadzie wykonawczej młodość również zderzy się z doświadczeniem. Na jednym z koncertów studenci wystąpią razem z nauczycielami. Do grona tegorocznych gości zaproszeni zostali zarówno młodzi artyści, laureaci licznych konkursów i przesłuchań (Szczepan Kończal - pianista, Julia Łopuszańska – studentka w klasie harfy katowickiej AM), jak i akademickich profesorów o imponującym dorobku estradowym i dydaktycznym (Maria Szwajger-Kułakowska, Tomasz Miczka, Tomasz Strahl). Spośród dwóch Oktetów, które znalazły się w programie – Nielsa Gade i Rheinholda Gliére’a – pierwszy wykonany zostanie przez Kwartet Śląski z młodym angielskim Kwartetem Jubilee, w drugim natomiast z gospodarzami wystąpi Kwartet Camerata.

ZOBACZ: program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
 

Kwartet kwartetów – współczesna muzyka polsko-włoska

altKoncerty współczesnej muzyki polsko-włoskiej zatytułowane Kwartet Kwartetów odbędą się 15 listopada 2015 roku w Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny na warszawskiej Pradze (ul. Otwocka 14) oraz 2 grudnia 2015 roku w Mediatece Start-Meta w Warszawie (ul. Szegedyńska 13A).

Wydarzenie organizowane jest dzięki współpracy Fundacji Ensemblage oraz włoskiego stowarzyszenia kompozytorow Cluster. Oba ugrupowania promują muzykę współczesną (kameralną, operową, teatr instrumentalny) oraz powiązanych z nią utalentowanych wykonawców. Współpraca między Cluster i Ensemblage zaowocowała już koncertami z polską muzyką w takich włoskich miastach jak Lucca czy Genua, a prezentowana była przez włoskie zespoły kameralne.

Podczas koncertów wykonane zostaną utwory czterech kompozytorów młodego pokolenia: Girolamo Deraco (Citta Fantastica), Claudio Jose Boncampagni (Cordes), a także Marcina Piotra Łopackiego (Kwartet smyczkowy op. 45) i Andrzeja Karałowa (Kwartet smyczkowy). Kompozycje prezentują szeroki wachlarz stylistyczny: od ekspresjonizmu przez sonoryzm, aż po punktualizm. Repertuar zostanie wykonany przez Two plus 2 Quartet, złożony z młodych, ale doświadczonych i wielokrotnie nagradzanych instrumentalistów związanych z Ensemblage.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zespół Bez Zobowiązań w cyklu „Music +”

Bez Zobowiązań2 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Bez Zobowiązań w składzie: Robert Marcinkowski (gitara, śpiew), Grzegorz Śmiałowski (gitara, śpiew), Marco Trimboli (perkusja). Wstęp wolny.

Ścieżki Roberta i Grzegorza zetknęły się w 1995 roku w chatce na Niemcowej w Beskidzie Sądeckim i jak do tej pory nierozerwalnie przeplatają się muzycznie, tworząc nieformalną grupę Bez Zobowiązań. W 2004 roku nagrali płytę Szałosolot z towarzyszeniem innych muzyków, łącznie w siedmioosobowym składzie. W 2014 roku dołączył do nich Marco, który od razu zdobył sympatię publiczności. Zespół ma na swym koncie utwory poezji śpiewanej do tekstów własnych, jak i innych, mniej lub bardziej znanych poetów. Podczas grudniowego koncertu zabrzmią między innymi takie piosenki, jak: Landrowerowa serenada, Uwielbiam przełęcze, Kocham Cię Zimo, Czekaj mnie, Wieczorna chandra, Szałosolot, Niewiele drogi już w nas.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Zespół Bez Zobowiązań w cyklu „Music +”

Koncert laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Grażyny BacewiczW piątek 27 listopada 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert Laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. W programie Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję Grażyny Bacewicz oraz prawykonania nagrodzonych utworów Manuela Martineza Burgosa (I nagroda), FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) i Johna Weeksa (III nagroda). Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz soliści: Agata Piotrowska-Bartoszek (obój), Dagna Sadkowska (skrzypce) i Manuel Blanco (trąbka).

Po raz pierwszy podczas koncertu zabrzmią utwory nagrodzone w ramach 5. edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Będą to: Dung-Chen na trąbkę solo i orkiestrę smyczkową Manuela Martineza Burgosa z Hiszpanii (I nagroda), Daidu na skrzypce solo, 3 perkusistów i smyczki tadżycko-kanadyjskiej kompozytorki FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) oraz ...intothatgoodnight na obój miłosny, perkusję i orkiestrę smyczkową Brytyjczyka Johna Weeksa (III nagroda). Wszyscy laureaci przyjadą do Łodzi, aby usłyszeć prawykonania swoich utworów i odebrać nagrody. Nagrodzone kompozycje zostały wyłonione spośród 94 partytur nadesłanych na konkurs z niemal całego świata – z wielu krajów Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Oceniało je międzynarodowe jury, które obradowało pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauzego w łódzkiej Akademii we wrześniu tego roku.

Koncert jest artystyczną inauguracją Międzynarodowego Festiwalu im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, na który składają się również Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Grażyna Bacewicz – interpersonalnie i kontekstualnie” (27-28 listopada 2015) oraz 1. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz (9-13 grudnia 2015).

 

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Koncert laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz

IV. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Neofonia” i Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski

Neofonia 2015W dniach 30 listopada i 1 grudnia 2015 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Neofonia, której towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Temat tegorocznej edycji konferencji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością II stanowi kontynuację ubiegłorocznych rozważań nad inspiracjami dla twórców muzyki nowej oraz dalszymi kierunkami rozwoju muzyki najnowszej. W czasie dwudniowych obrad studenci z uczelni muzycznych z Gdańska, Krakowa, Lublina, Wrocławia i Poznania debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi: źródeł inspiracji w muzyce nowej, współczesnych technik kompozytorskich, indywidualizacji środków stylistycznych, poszukiwania wyrazu artystycznego, kontekstualności dzieła muzycznego, różnorodności kategorii estetycznych oraz problematyki recepcji muzyki nowej. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany myśli i doświadczeń młodych badaczy wywodzących się z różnych ośrodków akademickich. Ponadto pierwszego dnia konferencji wykład inauguracyjny wygłosi dr hab. Krzysztof Moraczewski z Instytuty Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, natomiast drugiego dnia mgr Tomasz Kozieł, dyrektor T&M Music wygłosi wykład na temat: O muzycznej „kampanii reklamowej” – jak się reklamujemy, co powinniśmy brać pod uwagę i jakie częste błędy popełniamy?

Dnia 30 listopada o godzinie 19.00 w Auli Nova w poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski towarzyszący konferencji, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia, reprezentujących polskie uczelnie muzyczne z Bydgoszczy (Paweł Sławiński, Ryszard Lubieniecki, Stanisław Zdrojewski), Gdańska (Piotr Jędrzejczyk, Jakub Nikiel), Katowic (Tomasz Kozieł) i Poznania (Paulina Zujewska, Paweł Michałowski, Filip Grześkowiak, Tomasz Citak, Przemysław Jan Kowalski, Karol Klugowski, Mateusz Matysek, Michał Janocha, Aleksandra Słyż, Dominik Puk). Oba wydarzenia zostały zorganizowane z inicjatywy Koła Artystyczno-Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program konferencji – plik PDFprogram koncertu – plik PDF

Muzyka i metafizyka

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w sobotę 28 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zespołem Muzyka i metafizykapokieruje Michał Maciaszczyk, dyrygent i skrzypek mieszkający na stałe w Wiedniu. W programie koncertu znajdą się Passacaglia op. 1 Antona Weberna oraz Poemat symfoniczny „Życie bohatera” op. 40 Richarda Straussa.

Przeznaczona na orkiestrę Passacaglia Antona Weberna pochodzi z pierwszego opusu austriackiego kompozytora. Chociaż skomponowany w 1908 roku utwór utrzymany jest jeszcze w systemie tonalnym i słychać w nim wpływy muzyki Arnolda Schönberga (u którego Webern się uczył), to jednocześnie zawiera on wiele oryginalnych cech stylu kompozytorskiego jednego z ojców muzyki XX wieku. Z kolei kompozycja Richarda Straussa reprezentuje gatuenk poematu symfonicznego, który twórca doprowadził do perfekcji. Dzieła takie jak Śmierć i wyzwolenie, Dyl Sowizdrzał, Tako rzecze Zaratustra czy Don Kichot są majstersztykami muzyki orkiestrowej. Należy do nich również nieco rzadziej wykonywany poemat Życie bohatera op. 40, skomponowany w 1898 roku. Utrzymany w tonacji Es-dur utwór w metaforyczny sposób opowiada historię kluczowych momentów z życia tytułowego bohatera. Poszczególne części poematu obrazują kolejno m.in. bohatera, jego adwersarzy, kompanów, bitwę i w końcu pożegnanie bohatera ze światem.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Dariusz Swoszowski – Oratorium Peregrinus

Oratorium PeregrinusPrawykonanie oratorium Peregrinus na 3 soprany solo, narratora, chór, organy i orkiestrę autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego odbędzie się 28 listopada 2015 roku o godz. 16:00 w kościele pw. św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej (woj. małopolskie). Dzień później koncert zostanie powtórzony w kościele pw. św. Idziego Opata w Zakliczynie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotuje Aleksandra Bośković-Różak oraz Łucja Nowak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń.

Dariusz Swoszowski, kompozytor i pedagog młodego pokolenia urodzony w Tarnowie, opisuje dzieło następującymi słowami: Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach i Stowarzyszenie Entuzjaści Uśmiechu SPON.
Koncerty współfinansowane przez: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz Urząd Starostwa Brzeskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Dariusz Swoszowski – Oratorium Peregrinus

100-lecie urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego w Gdańsku

altW ramach obchodów jubileuszu 100-lecia urodzin gdańskiego kompozytora Henryka Hubertusa Jabłońskiego Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na cykl koncertów w hołdzie swojemu pedagogowi. Wydarzenia pod hasłem Henryk Hubertus Jabłoński In Memoriam odbędą się w dniach 21-27 listopada 2015 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

3 listopada 2015 roku minęło 100 lat od dnia urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego – gdańskiego kompozytora, wieloletniego (1954-1980) wykładowcy kompozycji i instrumentacji w PWSM (obecnie Akademii Muzycznej) w Gdańsku. Podczas uroczystych obchodów tego okrągłego jubileuszu, przypadających na ostatni tydzień listopada, Akademia Muzyczna w Gdańsku zaplanowała szereg koncertów prezentujących bogatą twórczość kompozytora. Wykonawcami podczas każdego z nich będą pracownicy i studenci uczelni. Całemu wydarzeniu będzie towarzyszyła okolicznościowa wystawa przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wstęp na wszystkie koncerty w ramach obchodów jubileuszu jest wolny.

Pełny harmonogram wydarzeń: www.facebook.com/events/1054673797960452 

Patronat medialny nad obchodami jubileuszu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: 100-lecie urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego w Gdańsku

3. AŻ Festiwal: osobowości, orkiestry i prawykonania

AŻ Festiwal Łódź 2015 Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na trzecią edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 14 do 28 listopada 2015 roku. Podczas tegorocznej odsłony wydarzenia, którego nazwa zawiera w sobie jednocześnie adres imprezy: A-Ż – Akademia na Żubardzkiej, wystąpią m.in. Kevin Kenner, Agata Szymczewska i Adam Makowicz. W ramach siedmiu koncertów zaprezentują się cztery orkiestry działające w łódzkiej uczelni.

Podczas inauguracji festiwalu I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha zabrzmi w wykonaniu Agaty Szymczewskiej – zwyciężczyni Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. Tego samego wieczoru publiczność usłyszy również Koncert podwójny na 2 fortepiany i orkiestrę as-moll op. 88a Brucha, który zagrają Witold Holtz i Wojciech Kubica – pedagodzy łódzkiej Akademii. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty, która wykona także Suitę „Ognisty ptak” Igora Strawińskiego.

18 listopada Adam Makowicz wystąpi z programem składającym się z amerykańskich standardów jazzowych, opracowań utworów Fryderyka Chopina i własnych kompozycji. Tytuł jego koncertu Grać pierwszy fortepian został zaczerpnięty z książki wydanej w tym roku przez Polskie Wydawnictwo Muzycznej – wywiadu-rzeki, który z artystą przeprowadził Marek Strasz.

W ramach AŻ Festiwalu Kevin Kenner – laureat Konkursu Chopinowskiego z 1990 roku – 26 listopada zagra dwa koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina. Partia orkiestrowa w obu utworach zabrzmi w autorskiej transkrypcji na kwintet smyczkowy opracowanej przez wykonawcę we współpracy z Krzysztofem Dombką. W Koncercie e-moll op. 11 soliście będzie towarzyszyć akademicka Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ prowadzona od pulpitu przez swojego szefa artystycznego Łukasza Błaszczyka, zaś w Koncercie f-moll op. 21 zagra kwintet smyczkowy złożony z wybitnych polskich kameralistów (Łukasz Błaszczyk – skrzypce I, Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce II, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Krzysztof Firlus – kontrabas).

Na finał festiwalu, który odbędzie się 28 listopada zaplanowano orkiestrowe prawykonania utworów łódzkich kompozytorów: …istota nasza równa snów tworzywu… na orkiestrę Olgi Hans, Abyss na perkusję i orkiestrę Tomasza Szczepanika i circulatio na dwa akordeony i orkiestrę Artura Zagajewskiego. Publiczność wysłucha także Preludiów elegijnych 2 na dwa flety i orkiestrę smyczkową Olgi Hans oraz Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Poza Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi na festiwalu zaprezentują się również inne zespoły działające w uczelni: Orkiestra Barokowa, Big Band i dwukrotnie Orkiestra smyczkowa PRIMUZ. Efektownie zapowiada się wspólny koncert dwóch ostatnich zespołów – Orkiestry PRIMUZ i Big Bandu – które 21 listopada zagrają muzykę filmową i rozrywkową pod batutą Tomasza Szymusia, dyrygenta i aranżera znanego z popularnych programów telewizyjnych. 23 listopada kameralny koncert muzyki skandynawskiej zaprezentują tenor Mika Nisula i pianista Tuomas Niininen.

7 festiwalowych koncertów odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej. Bilety w cenie od 5 zł do 30 zł do kupienia w kasie biletowej sali (wtorek – piątek w godz. 14.00-18.00 oraz godzinę przed każdym koncertem).

Szczegółowy program – na stronie: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/150108-3-az-festiwal

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

I Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

altFundacja „Sinfonietta Pomerania” zaprasza na I Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” odbędzie się w dniach 14-22 listopada 2015 roku w Gdańsku. Jego nazwa, powstała z sentymentu dla morskiego kolorytu miasta, odnosi się również do zaplanowanych w ramach wydarzenia wykonań muzyki reprezentującej nowe, ciekawe nurty we współczesnej twórczości muzycznej.

Program festiwalu składa się z dzieł, które budzą dziś szczególne zainteresowanie znawców, mediów i publiczności. Ich twórcy należą do różnych pokoleń, uprawiają różne gatunki i style muzyczne – łączy ich jednak nietuzinkowe podejście do zadań twórczych. Ponadto specjalnie na potrzeby festiwalu utwory napisało kilkunastu polskich kompozytorów., m.in. Krzysztof Olczak, Marek Czerniewicz, Zenon Kowalowski, Beniamin Baczewski, Tadeusz Dixa, Krzysztof Grzeszczak, Andrzej Dziadek, Piotr Moss, Grzegorz Jurczyk, Magdalena Cynk.

W przeciągu ośmiu dni zaplanowano aż jedenaście prawykonań. Podczas festiwalowych koncertów zabrzmi także klasyka muzyki XX-go wieku: dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, kompozycje rodzimych twórców średniego i młodszego pokolenia, a obok tego dzieła zagranicznych „tytanów” muzyki XX wieku, takich jak Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm czy Bernd Alois Zimmermann.

Wystąpią wybitni soliści i zespoły z całej Polski, wśród których znajdą się zespoły trójmiejskie: działająca od dwóch lat Orkiestra „Sinfonietta Pomerania”, Chór Kameralny „441 Hz”, NeoQuartet, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wśród zaproszonych solistów i kameralistów pojawią się artyści z Gdańska, Katowic, Łodzi oraz ze szwajcarskiej Bazylei, gdzie działa i tworzy zaproszony przez organizatorów wybitny niemiecki skrzypek i kompozytor, Friedemann Amadeus Treiber.

Koncerty będą odbywać się w Nadbałtyckim Centrum Kultury, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina oraz Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

ZOBACZ: program festiwalu - plik PDF

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Sympozjum „Maria Szymanowska i jej czasy” – po raz trzeci w Paryżu

3. Międzynarodowe Sympozjum Maria Szymanowska i jej czasy zatytułowane Talenty w wydaniu kobiecym: mity i rzeczywistość odbędzie się w dniach 25-27 listopada 2015 rokualt w Stacji Naukowej Państwowej Akademii Nauk w Paryżu. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Ambasador Rzeczpospolitej we Francji Andrzej Byrt.

Pierwszy wieczór uświetni koncert Łakomstwo na muzykę, podczas którego zabrzmią utwory skomponowane wyłącznie przez kobiety. Na wiedeńskim pianoforte Johanna Aloisa Graffa z 1825 roku, pochodzącym z kolekcji Petry Somlai i Barta van Oorta, kompozycje wykonają: Ekaterina Glazovskaya, Marcia Hadjimarkos, Claudia Dafne Sevilla Carrion, Petra Somlai, Françoise Tillard, Edoardo Torbianelli, Bart Van Oort, Elisabeth Zapolska oraz Iwo Zaluski.

Kolejne dwa dni przeznaczone będą na wystąpienia naukowców i muzyków z różnych krajów Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Wśród prelegentów znajdą się: Valérie Cossy (Lozanna), Jérôme Dorival (Lyon), Helen Geyer (Weimar), Irène Minder-Jeanneret (Berno), Françoise Pitt-Rivers (Paryż), Irena Poniatowska (Warszawa), Maria Stolarzewicz (Weimar), Maja Trochimczyk (Los Angeles), Jean-Marc Warszawski (Paryż). Sympozjum poprowadzi Elisabeth Zapolska-Chapelle (Paryż) – autorka projektu Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy, w ramach którego odbywa się wydarzenie.

Referaty zostaną poświęcone działalności takich artystek, jak: Isabelle De Charrière (1740-1805), Angelica Kauffmann (1741-1807), Marianne von Martinez (1744-1812), Elisabeth Vigee Le Brun (1755-1842), Maria Theresia von Paradis (1759-1824), Hélène de Montgeroult (1764-1836), Maria Anna Czartoryska de Wittemberg (1768-1854), Jane Austen (1775-1817), Sophie Gail (1775-1819), Louise Reichardt (1779-1826), Hortense de Beauharnais (1783-1837), Caroline Boissier-Butini (1786-1836), Maria Szymanowska (1789-1831), Annette von Droste-Hülshoff (1797-1848), Fanny Hensel (1809-1847), Clara Schumann (1819-1896).

Organizatorami wydarzenia są: Société Maria Szymanowska i Stacja Naukowa PAN w Paryżu. Patronat medialny nad sympozjum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Krajobraz fundamentalny w cyklu koncertów Music +

alt18 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +” zatytułowany Krajobraz fundamentalny. Wystąpi sopranistka Łucja Czarnecka z towarzyszeniem pianisty Piotra Grodeckiego.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego (Polały się łzy me, Konwalijka, Nad wodą wielką i czystą, Gdy ostatnia róża zwiędła, Siwy koniu, Szumi w gaju brzezina, Chłopca mego mi zabrali ), Fryderyka Chopina (Precz z moich oczu, Piosenka litewska, Dumka) oraz Mieczysława Karłowicza (Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, Mów do mnie jeszcze, Zasmuconej, Na śniegu, Z Erotyków, Pod jaworem).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Krajobraz fundamentalny w cyklu koncertów Music +