Polmic - FB

aktualności

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Z ziemi włoskiej do polskiej

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza 13 lutego 2021 roku o godz. 19.00 na koncert poświęcony muzycznemu dziedzictwu kulturowemu Włoch, w którego programie znajdzie się obszerny wybór kompozycji mistrzów muzyki włoskiej. Włoski będzie również ceniony w swojej ojczyźnie, podziwiany w całej Europie i poza nią, doskonale znany też warszawskiej publiczności dyrygent Massimiliano Caldi.

W sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią dwie efektowne i pełne wdzięku uwertury Rossiniego – do Kopciuszka i Włoszki w Algierze, a także kompozycje pochodzące z najwybitniejszych oper późniejszego okresu: preludium do III aktu epokowej Traviaty Giuseppe Verdiego oraz intermezzo z werystycznej Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego.

Atrakcyjny program dopełni Concerto soirée, którego autor – Nino Rota – pamiętany jest przede wszystkim jako „kompozytor Felliniego”. Rota był muzykiem o doskonałym „klasycznym” wykształceniu kompozytorskim, podziwianym od wczesnej młodości – sam wręcz ubolewał, że sławę zawdzięcza bardziej filmom, niż swym dziełom koncertowym. Błyskotliwy utwór na fortepian i orkiestrę przypomni właśnie to mniej znane oblicze włoskiego mistrza – podziwiano w nim błyskotliwą wirtuozerię oraz wdzięk i dowcip porównywany do dzieł Prokofiewa. Usłyszymy go w wykonaniu Maurizia Bagliniego, który bardzo pozytywnie zwrócił uwagę publiczności XIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 1995 i choć nie został wówczas laureatem, to późniejsza kariera potwierdziła jego wielki talent. Zwyciężył niebawem w World Music Piano Master w Montecarlo i rozpoczął aktywną działalność koncertową na najważniejszych estradach całego globu. Jest też cenionym pedagogiem, od lat z powodzeniem kieruje Amiata Piano Festival w swej rodzinnej Toskanii.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Szczecin | Premiera baletowa "Wizje miłości / Mity"

Opera na ZamkuWalentynkowy weekend z Operą na Zamku: premiera baletowa Wizje miłości / Mity w choreografii Zofii Rudnickiej do muzyki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego już 13 lutego 2021 o godz. 19.00. Spektakl z udziałem publiczności współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2021”.

Pierwsza część wieczoru to taneczna historia pięciu kobiet w różnym wieku. Ujrzymy je w parku, pogrążone w zadumie i zatrzymane w kadrze. Stopniowo poznamy marzenia, nadzieje i oczekiwania bohaterek: Dziewczynki, Panienki, Młodej, Dojrzałej i Przegranej. Pragnienia każdej z nich są ponadczasowe jak muzyka Chopina. Wybrane utwory kompozytora, w tym preludia – fortepianowe miniatury, należące do najpiękniejszych dzieł muzycznych artysty, stworzą nastrojowe tło dla pełnego wirtuozerii tańca klasycznego oraz emocjonującej podróży w głąb kobiecej duszy.

Druga część spektaklu to świat antycznej mitologii, w której fantastyczne przemiany bóstw i herosów wyjaśniają zachodzące w przyrodzie zjawiska. Ujrzymy tragedię zakochanego w sobie Narcyza oraz metamorfozy leśnych nimf uciekających przed zalotami lubieżnych bożków. Każdy mit to inny obraz, taniec i nastrój. Wszystkie doskonale oddają poezję hipnotyzującej muzyki Szymanowskiego, charakteryzującej się niezwykłą kolorystyką brzmieniową i dramatycznością. Neoklasyczny taniec podkreśli walory genialnej muzyki i w pełni zilustruje nadprzyrodzone przemiany mitycznych bohaterów.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 

Katowice | Waldemar Matera i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego

FSKoncert 12 lutego 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wypełni muzyka Mozarta, Dvořáka i Żeleńskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Sebastiana Perłowskiego – dyrygenta, kompozytora i pedagoga. W roli solisty wystąpi waltornista filharmonicznej Orkiestry Waldemar Matera, który zachwyci słuchaczy przepięknym brzmieniem rogu.

Gawot op. 45 Władysława Żeleńskiego został skomponowany jako utwór fortepianowy, w późnym okresie twórczości kompozytora. Podczas piątkowego koncertu w Filharmonii zabrzmi jednak w opracowaniu na orkiestrę, co z pewnością umożliwi odkrycie w nim nowych barw i ukaże go w innym świetle.

W III Koncercie waltorniowym Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta solo wykona waltornista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej Waldemar Matera, który z pewnością oczaruje nas łagodnym i ciepłym dźwiękiem rogu. Mozart napisał na ten instrument w sumie cztery koncerty i do dziś stanowią one podstawę repertuaru waltornistów. Róg w wieku XVIII nie miał jeszcze systemu wentyli, wszelkie możliwości grającego ograniczały się więc do wydobywania dźwięku wyłącznie poprzez odpowiednie ułożenie warg względem ustnika.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia d-moll Antonína Dvořáka, powstała na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego w 1884 roku. Otakar Šourek, wybitny znawca twórczości Dvořáka, pisał o niej: „Jego twórcza wypowiedź wznosi się w tej Symfonii na wyżyny, jakich w takiej sile i wielkości symfonicznej koncepcji i formy nigdy przedtem nie osiągnął i – co się tyczy powagi i zawartości ideowej treści – nie miał już osiągnąć”. Ten utwór łączy w sobie motywy liryczne i bohaterskie z triumfalną kodą w tonacji durowej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Szczecińska Filharmonia: muzyka Kisielewskiego i Straussa

KisielewskiPierwsze w 2021 roku spotkanie z Rune Bergmannem prowadzącym Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie czeka nas zaś już 12 lutego o godz. 19.00 na platformie streamingowej https://livefilharmonia.szczecin.pl/. Podczas koncertu usłyszymy kompozycję Metamorphosen Richarda Straussa oraz Koncert na orkiestrę kameralną wszechstronnego artysty Stefana Kisielewskiego.

Spośród muzycznej twórczości Stefana Kisielewskiego usłyszymy jedną z czterech najbardziej znanych jego kompozycji orkiestrowych. Koncert na orkiestrę kameralną, pochodzący z 1949 roku, to dzieło typowo neoklasyczne, w którym podobnie jak w przypadku pozostałych utworów, wyczuwalny jest specyficzny idiom kompozytora – kpiarza, krytyka o ciętym piórze i niezwykłego indywidualisty. „Humor i niewymuszony wdzięk Koncertu prowokują do pytań głębszej natury, do pytań o rolę śmiechu w czasach wcale nie śmiesznych. Bo fakt, że kompozytor z talentem bawi się różnymi konwencjami lekko je parodiując to jedna strona medalu. Druga to wykorzystanie filozofii śmiechu jako oręża w walce z absurdami rzeczywistości” [M. Gąsiorowska, Kisielewski, Kraków 2011].

W drugiej części koncertu usłyszymy Metamorphosen Richarda Straussa - utwór, który bezpośrednio po premierze stał się powszechnie uznawany za osobistą elegię Straussa o zniszczeniu jego rodzinnego Monachium.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Nie żyje Benedykt Konowalski...

Konowalski27 stycznia 2021 roku w Warszawie zmarł kompozytor, dyrygent i pedagog prof. dr. hab. Benedykt Konowalski, były prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pogrzeb Pana Profesora odbędzie się na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie 12 lutego. Uroczystość żałobną rozpocznie msza święta w kościele o godz. 12.00.

Benedykt Konowalski ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie studiował kompozycję u Jana Maklakiewicza i Tadeusza Szeligowskiego (dyplom w 1960) oraz dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom w 1964) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1956-72 był kierownikiem muzycznym Centralnego Zespółu Artystycznego Wojska Polskiego w Warszawie. Od 1966 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, od 1987 jako profesor, pełniąc równocześnie w latach 1984-87 funkcję prorektora.

Jako dyrygent prowadził koncerty symfoniczne w kraju i za granicą. Nagrywał programy muzyczne dla Polskiego Radia i telewizji oraz nagrał kilkanaście płyt dla Polskich Nagrań i firmy fonograficznej Philips w Paryżu. Prowadził spektakle w teatrach muzycznych i filharmoniach. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich. Był współzałożycielem oraz w latach 1972-92 przewodniczącym kolegium redakcyjnego Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej w Warszawie.

Benedykt Konowalski został laureatem konkursu kompozytorskiego Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich, konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego oraz konkursu im. Grażyny Bacewicz.

Za swą wszechstronną działalność twórczą, artystyczną, pedagogiczną i społeczną otrzymał szereg nagród, odznaczeń i wyróżnień, w tym dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów I stopnia. Odznaczono go m.in. Krzyżem Kawalerskim OOP, Krzyżem Oficerskim OOP, Honorową Odznaką Stowarzyszenia ZAiKS, Orderem Polonia Mater Nostra Est od Społecznej Fundacji Pamięci Narodu Polskiego za Szczególne Zasługi dla Narodu i Państwa Polskiego, Medalem w uznaniu zasług dla kultury polskiej i działalności na rzecz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Cześć Jego pamięci!

Światowy Dzień Kociewia: koncert online „Kociewie muzyką malowane”

ProgressCo roku, 10 lutego, obchodzony jest Światowy Dzień Kociewia. Z tej okazji we środę o godz. 18.00 na kanale YouTube Orkiestry Kameralnej Progress odbędzie się premiera online koncertu pt. „Kociewie muzyką malowane”.

Światowy Dzień Kociewia został ustanowiony w 2007 roku z inicjatywy Lokalnej Organizacji Turystycznej Kociewie z Tczewa oraz Stowarzyszenia Kultura Kociewia ze Starogardu Gdańskiego na pamiątkę pierwszej pisemnej wzmianki o regionie. Mówiąc o dziedzictwie kulturowym Kociewia nie można pominąć charakterystycznej tylko dla tego regionu tradycji oraz kultury duchowej i materialnej. By osadzić folklor kociewski w kontekście muzyki innych regionów Polski wykonanie cyklu Pieśni Kociewskich gdańskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego na sopran, fortepian i orkiestrę dopełni 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego oraz 4 utwory w polskim stylu na orkiestrę smyczkową wybitnego współczesnego kompozytora i pedagoga zmarłego w 2018 roku – Stanisława Moryty.

W koncercie wystąpili: Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa, sopranistka Magdalena Chmielecka i pianista Jakub Ostrowski. Koncert poprzedzi krótka rozmowa z wykonawcami, wprowadzająca słuchaczy w muzyczną krainę polskiego folkloru.

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach Programu „Kultura Cyfrowa”

Repozytorium SchaefferaPromująca polską sztukę współczesną Fundacja Aurea Porta prowadzi rozbudowę Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera. Dzięki projektowi bogaty dorobek artystyczny jednego z najwybitniejszych polskich współczesnych twórców, kompozytora i dramaturga, będzie zachowany dla potomnych.

Rozbudowa Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera przez Fundację Przyjaciół Sztuk Aurea Porta ma na celu ponowne włączenie do obiegu kultury wybitnych na skalę światową, a często zapomnianych, dzieł twórcy. Projekt obejmuje konserwację, opracowanie zestawienia zasobów i udostępnienie materiałów papierowych – partytur, grafik i tekstów (rękopisy, faksymile) – pochodzących z prywatnych zbiorów kompozytora, a także zdigitalizowanych. Lista objętych archiwizacją dzieł umożliwia ponowne wykorzystanie zasobów cyfrowych (partytur i nagrań kompozycji Bogusława Schaeffera) do celów popularyzacyjnych i edukacyjnych. Jest to kontynuacja działań prowadzonych od 11 lat prac archiwizacyjnych.

Istotnym elementem archiwizacji jest opracowanie spełniających obowiązujące standardy odrębnych ścieżek digitalizacyjnych dla poszczególnych zasobów ze względu na ich typ, różny stan zachowania oraz miejsce przechowywania kopii fizycznych. Partytury i literatura muzyczna prezentowane są w plikach *jpg. Dla większości zasobu możliwy jest zapis na dysk lokalny oraz automatyczna generacja plików PDF. Materiały audio i audiowizualne są udostępniane w formatach mp4 i mp3 z zapewnioną wysoką rozdzielczością prezentowanych materiałów przy zachowaniu responsywności strony internetowej do urządzeń mobilnych.

Materiały udostępniane są na stronie internetowej www.aureaporta4schaeffer.pl. Korzystanie z nich jest w większości bezpłatne, bez konieczności logowania się, natomiast w przypadkach, gdy obowiązywać będą osobne umowy licencyjne, udostępnienie odbędzie się w ramach dozwolonego użytku.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: zapowiedź projektu

I Ogólnopolski konkurs kompozytorski na szkolną miniaturę

Konkurs kompozytorskiAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Zespół Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile zapraszają do udziału w I Ogólnopolskim konkursie kompozytorskim na szkolną miniaturę uczniów szkół muzycznych II stopnia. Termin zgłoszeń upływa 20 maja 2021 roku.

W konkursie może wziąć udział każdy uczeń szkoły muzycznej II stopnia na terenie Polski. Wyklucza się uczestnictwo uczniów posiadających status studentów wyższych uczelni muzycznych.

Przedmiotem Konkursu jest utwór skomponowany w dowolnej stylistyce na skład od 2 do 4 wykonawców, wybrany spośród następujących instrumentów: skrzypce, altówka, wiolonczela, klarnet lub saksofon sopranowy/altowy, fortepian. Przewidywany czas trwania utworu: 4-7 minut. Jeden uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie dwie prace.

Pierwszą, drugą i trzecią nagrodę w konkursie stanowią:

  • prawykonanie kompozycji podczas koncertu laureatów w wykonaniu instrumentalistów bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile;
  • rejestracja audio nagrodzonych utworów;
  • konsultacje kompozytorskie z wybranym przez laureata pedagogiem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Regulamin dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/konkurs/ 

Interaktywnie 6.0: Sześć postaci w poszukiwaniu autora

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza 7 lutego 2021 o godz. 17.00 do obejrzenia wydarzenia „Interaktywnie 6.0 czyli Sześć postaci w poszukiwaniu autora".

Udział w tym Koncercie Międzywydziałowym wezmą studenci i pedagodzy Wydziału Tańca (Specjalności Choreografia i Teoria Tańca oraz Taniec Współczesny), Wydziału Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (Katedry Edukacji Muzycznej, Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej), a także zaproszeni Goście.

W ich wykonaniu zobaczymy i usłyszymy audiowizualny bezkres (muzyka Aldony Nawrockiej i choreografia Aleksandry Dziurosz), Multi-koncert Bartosza Kowalskiego, Willows Edwarda Sielickiego oraz EKPHRASIS Jarka Kordaczuka w choreografii Pauliny Wycichowskiej. Opiekę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje prof. dr hab. Ewa Wycichowska.

Informacje o transmisji – na stronie https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/58_interaktywnie-60-szesc-postaci-w-poszukiwaniu-autora