Polmic - FB

aktualności

Maciej Bałenkowski na festiwalu „Hot Air Music Festival” w San Francisco

mb25 lutego 2018 roku podczas festiwalu „Hot Air Music Festival”, organizowanego przez San Francisco Conservatory of Music, zostanie zaprezentowany utwór Macieja Bałenkowskiego Quaeram te, Domine.

„Hot Air Music Festival” to całodniowy festiwal muzyczny, odbywający się w The San Francisco Conservatory of Music corocznie – w roku 2018 odbędzie się jego 9. edycja. Wiodącą ideą tego muzycznego święta jest nieustannie promowanie młodych talentów – przede wszystkim kompozytorów i zespołów oraz muzyki nowej. Jest to rodzaj wymiany myśli młodego pokolenia kompozytorów, poprzez prezentację ich kompozycji podczas kilku bloków koncertowych, odbywających się na przestrzeni całego dnia festiwalu. W programie festiwalu znajdują się również równolegle utwory uznanych kompozytorów, takich jak John Adams, Steve Reich, Michael Nyman (podczas jednej z edycji festiwalu odbyła się amerykańska premiera koncertu puzonowego).

Dotychczas w 9-letniej historii tego festiwalu miało miejsce tylko jedno polskie wykonanie – Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego w 2014 roku w interpretacji Telegraph Quartet. Utwór Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany autorstwa Macieja Bałenkowskiego, obecnie doktoranta prof. dr h.c. mult. Krzysztofa Pendereckiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, zostanie wykonany w ramach festiwalu przez Mouthscape Contemporary Choir. Kompozycja ta w przeszłości została nagrodzona I Nagrodą ex-aequo w Międzynarodowym Konkursie dla młodych kompozytorów w Vancouver w Kanadzie, zorganizowanym przez Vancouver Chamber Choir w 2015 roku. Udział polskiego kompozytora w tym festiwalu wspiera Instytut Adama Mickiewicza poprzez program „Kultura polska na świecie”, w ramach którego Maciej Bałenkowski otrzymał dofinansowanie i dzięki któremu weźmie czynny udział w tym wydarzeniu.

Warszawa | Spotkanie z Lady Camillą Panufnik

pDyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie dr hab. Jolanta Talbierska ma zaszczyt zaprosić na spotkanie z Lady Camillą Panufnik, które będzie miało miejsce w Sali im. Lindego 28 lutego 2018 roku o godz. 14.00.

Podczas spotkania odbędzie się prezentacja wybranych pozycji z cennego zespołu archiwaliów po wybitnym polskim kompozytorze emigracyjnym Andrzeju Panufniku (1914-1991), przekazanych przez Lady Camillę Panufnik do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW we wrześniu 2017 roku.

Cenny zespół dokumentów rodziny Panufników zawiera przede wszystkim materiały w języku polskim: dokumenty rodzinne i rodowe, szczególnie bogate w przypadku ojca kompozytora, Tomasza Panufnika, sławnego lutnika i twórcy szkoły budowania instrumentów; dokumenty z czasu okupacji w Warszawie i muzycznej działalności Panufnika w tym czasie; materiały dokumentujące działalność w kraju w latach powojennych do czasu opuszczenia Polski w 1954 roku; korespondencję ze środowiskiem polskiej muzycznej emigracji lat 1950–1980 oraz korespondencję z polskim środowiskiem muzycznym i rodziną.

Spuścizna twórcza tego wybitnego artysty spoczywa w British Library. W roku 2004 Lady Panufnik ofiarowała do zbiorów BUW mikrofilmy z rękopisami muzycznymi kompozytora. Zdeponowanie w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny dokumentującej twórcze życie Andrzeja Panufnika jest niezwykle ważne dla dalszych badań nad genezą i recepcją jego dorobku.

Mozart i Beethoven w interpretacji Hobarta Earla z Orkiestrą Aukso

aukso28 lutego 2018 roku w krakowskiej Filharmonii im. K. Szymanowskiego, 2 marca w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego i 3 marca w Kopalni Soli „Wieliczka” odbędą się koncerty Orkiestry Aukso pod batutą amerykańskiego dyrygenta Hobarta Earla.

Hobart Earle to międzynarodowej sławy dyrygent, który swój kunszt kształcił pod okiem takich mistrzów, jak Leonard Bernstein czy Seiji Ozawa. Koncertuje po całym świecie od Ameryki Północnej i Południowej, przez Europę po Azję występując w słynnych salach koncertowych, jak Carnegie Hall, Musikverein w Wiedniu, Barbakan w Londynie i prowadząc znakomite zespoły. Za swoją działalność artystyczną otrzymał wiele nagród, w tym został laureatem Musical America Worldwide oraz został wyrózniony tytułem profesora honorowego Akademii Muzycznej w Odessie.

Słynna Uwertura do opery Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta rozpocznie spektakularny koncert dyrygowany przez Earla. W interpretacji muzyków usłyszymy również drugiego klasyka wiedeńskiego – Ludwiga van Beethovena z brawurową VII Symfonią, która nazwana została przez Richarda Wagnera mianem „Apoteozy tańca”. Sam Beethoven wypowiedział się o swojej symfonii tak: „Muzyka jest winem, które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspaniałe wino, aby uczynić ludzi duchowo pijanymi”.

Koncerty w Krakowie i Wieliczce dopełni przebojowy I Koncert na wiolonczelę Camilla Saint-Saënsa, który usłyszymy w interpretacji młodej, utalentowanej i wielokrotnie nagradzanej wiolonczelistki z Rosji (laureatki m.in. S. Knushevitsky International Cello Competition) Dali Gutserievej. Podczas koncertu w Katowicach jej brat – pianista Adam Gutseriev, laureat konkursów międzynarodowych, w tym International Music Competition „Amigdala” we Włoszech – wykona III Koncert fortepianowy Dmitrija Kabalewskiego.

Koncerty organizowane są przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl, którego partnerem medialnym jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie www.gorczycki.pl

Wrocław | Obrazki z nut – wystawa druków muzycznych z przełomu XIX i XX w. w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej

DBPDolnośląska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu (Rynek 58) zaprasza do obejrzenia wystawy „Obrazki z nut”, prezentującej fragment zbioru publikacji nutowych znakomitego wrocławskiego historyka sztuki, kulturoznawcy i kolekcjonera, prof. Pawła Banasia. Wystawa trwa do 28 lutego 2018.

To pierwsza w Polsce ekspozycja poświęcona wyłącznie drukom muzycznym pochodzącym z okresu od końca XIX w. do połowy XX w., wydawanym w różnych krajach Europy, ze szczególnym uwzględnieniem ich szaty graficznej. Okładki druków ukazują rozwój popularnej kultury muzycznej oraz sposoby reklamowania i ilustrowania muzyki – w czasach gdy normą było obcowanie z nią na żywo. Dziś to świadectwo ewolucji artystycznej epoki (od późnego romantyzmu do art deco), a także szansa na poznanie kultury muzycznej i wizualnej XIX i XX wieku.

Wśród prezentowanych na wystawie nut znajdziemy m.in. piosenki kabaretowe i filmowe z tekstami i muzyką tak wybitnych osobistości, jak Andrzej Włast, Jerzy Petersburski, Marian Hemar, Julian Tuwim. Znaczną część wystawy tworzą wydawnictwa muzyki rozrywkowej, jednak ich twórcy komponowali często także muzykę poważną, baletową, filmową, teatralną czy oprawy audycji radiowych, jak np. Tadeusz Kwieciński, Franciszka Leszczyńska czy Zygmunt Wiehler. Ponadto na wystawie znajdziemy grafiki z wydań utworów takich kompozytorów, jak Ludomir Różycki, Feliks Nowowiejski, Mieczysław Karłowicz (wyjątkowo jako autor rysunków na okładce), Mieczysław Drobner, Jan Karol Gall, Fryderyk Chopin, Giacomo Puccini i wielu innych. Wśród grafików, których twórczość prezentowana jest na wystawie są m.in. Leopoldo Metlicovitz, Wolfgang Ortmann, Stanisław Dobrzyński, Witold Kalicki, Jerzy Radlicz, Marian Walentynowicz, Alfred Żmuda. Warto dodać, że okładki nut bardzo rzadko są wspominane w opracowaniach poruszających temat grafiki użytkowej.

Wystawę współtworzyli: prof. Paweł Banaś, Jacek Czarnik, Anna Ćwik i Małgorzata Laszczak (Dolnośląska Biblioteka Publiczna), prof. Renata Tańczuk (Instytut Kulturoznawstwa, Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego), Monika Janowiak-Janik oraz Joanna Gul (Biblioteka Kulturoznawstwa i Muzykologii UWr oraz Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego UWr).

Wystawie towarzyszy katalog Obrazki z nut: druki muzyczne od końca XIX do połowy XX wieku z kolekcji Pawła Banasia (Wrocław 2018) pod redakcją Jacka Czarnika i Anny Ćwik, opracowany graficznie przez Małgorzatę Laszczak, w którym obok licznych kolorowych okładek nutowych znajdziemy tekst prof. Pawła Banasia „W ogrodzie nut” przybliżający m.in. źródła jego kolekcji, wprowadzenie prof. Renaty Tańczuk „Od kolekcji do wystawy” przedstawiające idee wystawy, katalog bibliograficzny 126 druków muzycznych oraz indeks, będący także pomocniczym, niewielkim leksykonem twórców – grafików, kompozytorów i autorów tekstów, opracowane przez Monikę Janowiak-Janik i Joannę Gul. Katalog dostępny jest w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.wbp.wroc.pl

Kultowa inscenizacja „Cyganerii” na żywo z Met 24 lutego

MetKultowa inscenizacja Cyganerii Giacomo Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego po raz trzeci wraca w transmisji do kin, ale w nowej obsadzie. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się 24 lutego 2018 o godz. 18.10.

Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii, zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic, stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa, przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei, które towarzyszą ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W wystawionym już blisko 500 razy na scenie The Metropolitan Opera spektaklu (premiera w 1981 roku z Teresą Stratas, Renatą Scotto i Josém Carrerasem) hafciarka Mimì znów zakocha się w poecie Rodolfie, a żywiołowa Musetta będzie flirtowała z malarzem Marcellem.

W roli Mimì wystąpi bułgarska sopranistka Sonya Yoncheva, którą niedawno podziwialiśmy jako tytułową Toskę. Rodolfa zaśpiewa Michael Fabiano, Marcellem będzie Lucas Meachem, a partię Musetty wykona Susanna Phillips. Orkiestrę poprowadzi Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Gdańsk| Koncert muzyki współczesnej w 80. urodziny Ireneusza Łukaszewskiego

pchk25 lutego 2018 roku o godz. 18:00 w Ratuszu Staromiejskim (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35) Polski Chór Kameralny zaśpiewa utwory swojego założyciela i pierwszego dyrygenta, Ireneusza Łukaszewskiego, który tego dnia świętować będzie 80. urodziny. Będzie to drugi z serii koncertów jubileuszowych.

Ireneusz Łukaszewski to absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku i Poznaniu. Był pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku (1969-83), kierownikiem artystycznym Chóru Akademii Medycznej w Gdańsku (1966-83). Wybitny kompozytor, pochodzący z Gdańska, jest także założycielem i pierwszym dyrygentem (w latach 1978–1983) Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis. Obecnie, już od ponad 30 lat, mieszka i pracuje w USA.

Utwory, które zostaną zaprezentowane, pochodzą z różnych etapów artystycznej drogi kompozytora. Większość z nich przeznaczona została na chór a cappella (w tym opracowania pieśni Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina), niektóre powstały na chór z towarzyszeniem fortepianu. Wśród tych drugich jest m.in. Jubilate Deo pochodzący z początku lat 1980-tych.

Podczas koncertu będzie miała miejsce premiera płyty z muzyką chóralną Ireneusza Łukaszewskiego.

Bilety w cenie 30zł/20zł do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata J. Rybińskiego 24, tel. 58 552 41 73) w godzinach 9:00–16:00 oraz w miejscu koncertu na godzinę przed rozpoczęciem. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy Karty do Kultury.

Katowice | Nowe spojrzenie na przemijanie – Młodzi

nospr25 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miało miejsce prawykonanie Desensorium Wojciecha Michno.

Wojciech Michno (1992) jest doktorantem w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Knapika w katowickiej Akademii Muzycznej. W odkompozytorskim komentarzu do utworu Desensorium czytamy: „Sensorium to ośrodek mózgowy koordynujący wrażenia zmysłowe lub ogół wrażeń zmysłowych. Stanowiący zaprzeczenie tytuł Desensorium dotyczy obcowania ze światem pozazmysłowym (nadzmysłowym?) – zwrócenia się w stronę transcendencji, kontemplacji. Koncepcja ta umotywowana jest chęcią wyjścia poza współczesną rzeczywistość, której jednym z przejawów jest permanentne odbieranie przez nas coraz nowszych, silniejszych i liczniejszych wrażeń zmysłowych wywołujących w ostateczności negatywne skutki. Te dwa światy (hiper-zmysłowy i pozazmysłowy) stanowiły inspirację dla utworu. Uwidacznia się to zarówno w formie muzycznej, jak i w zastosowanych jakościach brzmieniowych na przestrzeni całego utworu”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi utwór Skin angielskiej kompozytorki Rebecci Saunders. Skin na sopran i orkiestrę kameralną powstało pod wpływem twórczej reakcji kompozytorki na widowisko telewizyjne Trio duchów Samuela Becketa. W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcja Szymona Bywalca usłyszymy również Fora Alastaira Greiga, działającego w Londynie. W roli solistów wystąpią Joanna Freszel (sopran) i Rafał Zambrzycki (skrzypce).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Jakub Jakowicz i Polska Orkiestra Radiowa grają w Studiu Lutosławskiego, a radiowa Dwójka transmituje

porProgram 2 Polskiego Radia zaprasza 25 lutego 2018 roku na transmisję ze Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego, gdzie odbędzie się koncert w wykonaniu wirtuoza skrzypiec Jakuba Jakowicza i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michaiła Agresta. W programie utwory Mieczysława Karłowicza i Aleksandra Skriabina. Początek o godz. 18.00.

Jakub Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej – prof. Tadeusza Wrońskiego. Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r., mając zaledwie 17 lat, na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego wystąpił na krakowskim festiwalu jego imienia. Od tego czasu koncertował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonią Drezdeńską, Orquesta Nacional w Madrycie czy Royal Stockholm Philharmonic. Ma na koncie wiele nagrań płytowych.

Michaił Agrest urodził się w Petersburgu, w rodzinie muzyków. W 1989 roku wyemigrował do USA, gdzie jego rodzice dołączyli do składu Orkiestry Symfonicznej w Charleston. W USA młody artysta kontynuował studia skrzypcowe, uzyskując dyplom na Uniwersytecie Indiana w Bloomington. Następnie wrócił do Petersburga, by studiować dyrygenturę u Ilji Musina i Marissa Jansonsa. Od 2001 roku Michaił Agrest, przez ponad dekadę, pracował w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, opanowując kolejne wielkie dzieła operowe i symfoniczne oraz zdobywając doświadczenie w kierowaniu orkiestrą. W lipcu 2003 roku z Orkiestrą Teatru Maryjskiego zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a od 2008 roku stale współpracuje z Filharmonią Drezdeńską, a od 2013 także ze Staatskapelle Berlin.

W programie wieczoru w Koncertowym Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego: Koncert skrzypcowy op. 8 Mieczysława Karłowicza i II Symfonia op. 29 Aleksandra Skriabina.

Warszawa | Wieczór z muzyką polską XX wieku

wok25 lutego 2018 roku o godz. 16:30 w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbędzie się kolejny koncert artystów Warszawskiej Opery Kameralnej z cyklu „Koncerty kameralne w Wilanowie”, podczas którego zabrzmi muzyka polska XX wieku.

Polska muzyka kameralna XX wieku, bez najmniejszej dozy przesady, należy do czołówki nie tylko europejskiej ale i światowej. Nie od dzisiaj również wiadomo, że właśnie w kameralnych formach, kompozytorzy osiągają wyżyny artystycznego kunsztu, a w transparentnych, wolnych od orkiestrowego przepychu utworach, tworzonych z myślą o kwartetach, duetach czy solistach z towarzyszeniem akompaniamentu, jak pod lupą widać kunszt twórcy. Lutowy koncert znakomitego Warsaw Opera Quartet – zespołu wirtuozów instrumentów smyczkowych – da możność smakowania tego, co w polskiej literaturze kameralnej ważkie. W roli solisty wystąpi klawesynista Krzysztof Garstka.

Bezspornie Karol Szymanowski i jego I kwartet smyczkowy, podobnie jak Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego (tu w wersji kameralnej) oraz ikoniczna dla polskiego minimalizmu Orawa Wojciecha Kilara (też w wersji na kwartet smyczkowy) to perły polskiej literatury muzycznej. Program koncertu dopełnią dwa dzieła Mariana Sawy, w klawesynowym wykonaniu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://repertuar.operakameralna.pl