Polmic - FB

aktualności

Balet „Romeo i Julia” z Teatru Bolszoj na żywo w kinach

bNajsłynniejsi kochankowie na baletowej scenie na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Romeo i Julia na ekranach kin już 21 stycznia 2018 roku. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się o godz. 16.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na transmisję baletu Romeo i Julia z Teatru Bolszoj w Moskwie. Nową choreografię do muzyki Siergieja Prokofiewa przygotował Aleksiej Ratmański. Widzowie w kinach na całym świecie, w tym w Polsce, zobaczą spektakl zaledwie dwa miesiące po jego moskiewskiej premierze.

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj widzowie mogli już dwukrotnie podziwiać wersję choreograficzną Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora baletu Bolszoj. Teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, dyrektora baletu Teatru Bolszoj w latach 2004–2008, a obecnie choreografa-rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powrócił do Moskwy, by przygotować balet dla zespołu Teatru Bolszoj. Tylko nieliczne teatry i zespoły mogą sobie pozwolić na posiadanie w repertuarze dwóch wersji tego samego dzieła baletowego. Bolszoj jest jednym z nich.

Swoją inscenizację Romea i Julii Aleksiej Ratmański zrealizował najpierw w 2011 roku w Toronto z National Ballet of Canada. Teraz przystosował ją dla moskiewskiego zespołu. W ujęciu Ratmańskiego sztuka Szekspira to przede wszystkim opowieść o wielkiej miłości i parze najsłynniejszych kochanków, którą w warstwie muzycznej genialnie oddał Siergiej Prokofiew. Choreograf wraz ze scenografem i autorem kostiumów Richardem Hudsonem stworzył stylizowany obraz renesansowej Werony i jej mieszkańców. Kostiumy z epoki pięknie prezentują się na tle scenografii inspirowanej malarstwem włoskich mistrzów początku doby Odrodzenia. Najważniejsi będą oczywiście tancerze, wybitni soliści moskiewskiego baletu. Po premierze, która odbyła się w listopadzie minionego roku, wykonawcy głównych ról opowiadali, że choreograf wymagał od nich przede wszystkim, aby nie odgrywali postaci Romea i Julii, ale prawdziwie przeżyli ich miłość na scenie. Tak, jak podczas premiery, w transmitowanym na żywo 21 stycznia spektaklu zobaczymy Jekaterinę Krysanową jako Julię i Władisława Łantratowa w roli Romea. Artyści są doskonale znani widzom transmisji baletowych, m.in. z brawurowego występu w „Poskromieniu złośnicy” Jeana-Christophe’a Maillota.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | „Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”

si20 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert „Z Sewilli i ogrodów Aranjuez” w wykonaniu jednego z najwybitniejszych współczesnych gitarzystów Łukasza Kuropaczewskiego z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Piotra Gajewskiego.

W zimowy, styczniowy wieczór przyda się promień słońca z Iberii – dwie z bardzo starannie dobranych kompozycji koncertu są inspirowane wprost muzyczną tradycją tego regionu, trzecia zaś, najnowsza (Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego z 2014 r.), odwołuje się do niej bardziej aluzyjnie, także poprzez dobór solowego instrumentu: gitary i właściwego jej brzmieniowego idiomu. Bo popularność instrumentów w typie gitarowym (początkowo o zróżnicowanych kształtach i konstrukcji) rozpoczęła się w dawnej Europie właśnie od Hiszpanii, długo pozostającej pod arabskim panowaniem.

Pełna pasji i namiętności muzyka południa szybko stała się modna, początkowo zwłaszcza we Francji, inspirując niezliczone dzieła – fantazje, suity, rapsodie i inne, dopełniane określeniem „espagnole”. Ta moda nie mogła oczywiście ominąć opery, a jej najbardziej znanym przykładem stała się Carmen Georges’a Bizeta. Dwie suity złożone z instrumentalnych interludiów, tańców i transkrypcji arii, przygotowane przez przyjaciela kompozytora Ernesta Guirauda, zdobyły wielką popularność jako autonomiczne dzieła koncertowe.

Spośród bogatej twórczości hiszpańskiego kompozytora Joaquína Rodrigo w pamięci melomanów najbardziej trwale zapisał się utwór z 1939 r.: Concierto de Aranjuez. Klasycyzujące dzieło, napisane tak, by subtelnie brzmiąca gitara nigdy nie została „przytłoczona” brzmieniem orkiestry, urzeka urodą swych nostalgicznych melodii i roztańczonych rytmów.

Wykona utwory Łukasz Kuropaczewski, należący do najbardziej utalentowanych gitarzystów swojego pokolenia. Jego światowa już sława, wszechstronność, techniczna perfekcja, piękno i szlachetność dźwięku inspirują wielu kompozytorów do tworzenia dedykowanych artyście dzieł – jest wśród nich Arioso e furioso. Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję. Koncert poprowadzi Piotr Gajewski, dyrygent polskiego pochodzenia od dzieciństwa mieszkający w USA, gdzie rozwinął wspaniałą karierę, prowadząc m.in. własną orkiestrę National Philharmonic w Waszyngtonie.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie http://sinfoniaiuventus.pl

Warszawa | „A Polish Kaleidoscope 2" - koncert duetu fortepianowego Ravel Piano Duo

r21 stycznia 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Bednarska, 11) odbędzie się koncert „A Polish Kaleidoscope 2" promujący najnowszą płytę duetu fortepianowego Ravel Piano Duo.

Polski kalejdoskop to autorski projekt Ravel Piano Duo, wyciągający z otchłani niebytu piękny i wartościowy repertuar napisany dla duetu fortepianowego. W 2015 roku pod tym tytułem ukazała się pierwsza płyta z muzyką polską na cztery ręce. Zachęcone jej przychylnym odbiorem, dobrymi recenzjami i w końcu nagrodą PAF „Fryderyk” Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska kontynuowały poszukiwania muzyki, która zachwyci, którą warto grać i słuchać. I tak w październiku 2017 roku ukazał się Polski kalejdoskop 2 (DUX 1422). Tym razem treść płyty stanowią utwory wyłącznie na dwa fortepiany autorstwa takich znakomitych polskich kompozytorów, jak Jerzy Bauer, Henryk Mikołaj Górecki, Witold Lutosławski, Roman Maciejewski, Władysława Markiewiczówna, Michal Spisak i Romuald Twardowski.

Zebrane na tej płycie utwory stanowią szczególną panoramę polskiej szkoły kompozytorskiej. Tworzone na przestrzeni blisko siedemdziesięciu lat, ukazują rozmaitość kierunków i tendencji artystycznych, bogactwo osobowości twórczych – kalejdoskop niepospolitych talentów. Jednocześnie wiele cech łączy tę muzykę: wywodzące się z neoklasycystycznego ducha dążenie do zwięzłości wypowiedzi, dbałość o formę, chętne sięganie do folkloru, motoryka, dominacja pierwiastka rytmicznego oraz zafascynowanie perkusyjnością nowoczesnego fortepianu. Druga płyta serii A Polish Kaleidoscope dobrze charakteryzuje główny nurt zainteresowań pianistek tworzących Ravel Piano Duo, świetnego zespołu, docenianego zarówno w kraju jak i na świecie.

W ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie można będzie posłuchać na żywo muzyki z tego albumu i rozmowy o pasji artystek z redaktor czasopisma „Presto” Kingą Wojciechowską. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg | Rachmaninow Piano Duo w klasycznym repertuarze na dwa fortepiany

eokElbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert  duetu, którego muzyków połączyła miłość do... klawiszy. 20 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Rachmaninow Piano Duo.

Daria Żurawlowa i Arnold Gniwek zaprezentują się w klasycznym repertuarze na dwa fortepiany. Rachmaninow Piano Duo to ich wspólny projekt, który realizują już od kilku lat. On – polski pianista znany z żywiołowych, młodzieńczych interpretacji, szczególną dbałość przykłada do piękna dźwięku. Ona – polska pianistka rosyjskiego pochodzenia, której wykonania cechuje ogromna artystyczna dojrzałość i wyrazistość, każdy z wykonywanych utworów zamienia w bardzo osobiste przesłanie. Artystka świetnie się czuje w muzyce epoki romantyzmu, toteż na swojej pierwszej, debiutanckiej płycie zestawiła ze sobą utwory dwóch kompozytorów – Rachmaninowa i Chopina, czołowych przedstawicieli obu krajów, z którymi jest związana. W marcu 2014 roku wspólnie z Arnoldem Gniwkiem stworzyła duet fortepianowy, który zachwycał publiczność w Barcelonie oraz w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

W programie koncertu znajdzie się wybór dzieł kilku kompozytorów: Chopina, Lutosławskiego, Taniejewa, Rachmaninowa, Milhauda. Muzycy przygotowali specjalny, taneczny repertuar.

Koncert Rachmaninow Piano Duo to nowa propozycja EOK, oparta na cyklu recitali solowych i kameralnych. W jego ramach elbląska publiczność wysłucha interesujących programów z pogranicza muzyki poważniej i jazzu w wykonaniu najciekawszych artystów młodego pokolenia. Styczniowe wydarzenie to jego pierwsza odsłona. Kolejny recital w wykonaniu Zagan Acoustic odbędzie się w marcu.

Koncert objęty programem "Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!". Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: www.eok.elblag.eu

 

Kraków | Polskie prawykonanie dwóch utworów Marcela Chyrzyńskiego

mc19 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej (Aula Florianka, ul. Sereno Fenn'a 15) odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchino Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Thomasa Manna. O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:

„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."

Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu. Utwory zaprezentują znakomici artyści: klarnecistka Barbara Borowicz, wiolonczelista Jan Kalinowski i pianista Marek Szlezer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Gdańsk | 8. Dni Muzyki Nowej: usłysz inne oblicze muzyki

dmnW dniach 18–21 stycznia 2018 roku odbędą się 8. Dni Muzyki Nowej. Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach.

Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – podczas 8. Dni Muzyki Nowej organizatorzy chcą pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze.

Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej. Podczas tegorocznego festiwalu zostanie zaprezentowany nie-piosenkowy potencjał tego instrumentu strunowego (koncerty Susan Alcorn i Marcina Dymitera).

Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrument kasetowy, jedną z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże, jak gra na kasetach.

W przeszłość muzyki sięga trio Bastarda Trio, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie Promitat eterno wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie „viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej.

Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję Melodie Louisa Andriessena. Napisał do niej alter ego Harmonie aby pokazać, że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.

Szczegółowy program i informacje o biletach – na stronie: http://klubzak.com.pl

Łódź | Seminarium Współczesny klawesyn: „Hommage à Elżbieta Chojnacka”

cKatedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 17 stycznia 2018 roku na seminarium współczesnej muzyki klawesynowej poświęcone pamięci wybitnej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej, zmarłej w maju 2017 roku.

W programie zaplanowano wydarzenia z udziałem artystów z Łodzi, Warszawy i Poznania: koncert w ramach cyklu „Klawesyn i muzyka dawna” oraz wykłady. Seminarium odbędzie się w Sali Balowej w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32). Wstęp wolny.

Seminarium rozpocznie się wykładami o godz. 11.00, które zaprezentują trzy prelegentki: dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (AM Łódź), prof. UMFC dr hab. Alina Ratkowska (UMFC Warszawa) oraz dr Natalia Hyżak (AM Poznań).

O godz. 18.15 odbędzie się koncert współczesnej muzyki klawesynowej, na którym wystąpią goście, pedagodzy i studenci Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Usłyszymy trzy prawykonania: Delaborde na klawesyn i elektronikę (taśmę) Edwarda Sielickiego w wykonaniu Aliny Ratkowskiej, Po trzykroć… na saksofon sopranowy i klawesyn Anny Ignatowicz-Glińskiej w wykonaniu Pawła Gusnara i Aliny Ratkowskiej oraz Odrodzona Lukáša Sommera w wykonaniu PipeFusion Duo. Utwór ten jest kompozycją napisaną specjalnie dla łódzkiego zespołu, w skład którego wchodzą: Julia Mielczarek (saksofon) i Jakub Jastrzębski (klawesyn). Podczas koncertu zabrzmią także inne współczesne kompozycje, m.in. dedykowane Elżbiecie Chojnackiej Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza w wykonaniu Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, Fantazja na flet i klawesyn Krzysztofa Grzeszczaka w interpretacji Eweliny Zawiślak i Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej oraz Marii Ćwiklińskiej – Toccata hommege a Gi Fre 2015 w interpretacji Natalii Hyżak. Koncert zamkną Preludia jesienne Bronisława Kazimierza Przybylskiego w wykonaniu studentek klawesynu.

Opiekę artystyczną nad seminarium objęły: dr Ewa Rzetecka-Niewiadomska i dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz. Koncert uświetni obecność kompozytora Lukáša Sommera.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Warszawa | Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera

si13 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera”, podczas którego sławny pianista wykona kompozycje własnego autorstwa oraz George’a Gershwina.

Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Strawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i stworzył Błękitną rapsodię. Premiera miała miejsce 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin. Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii.

Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły. Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

Gdańsk| Wirtuozeria osobowości i prapremiera Koncertu Krzysztofa Pendereckiego

wo12 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Wirtuozeria Osobowości”, podczas którego odbędzie się prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego.

Wrażliwość, wirtuozeria, wszechstronność – to określenia najlepiej pasujące do bohaterów kolejnego koncertu symfonicznego. Udział w przedsięwzięciu weźmie dwóch niezwykłych muzyków, których talent i osobowość potrafią zjednać sobie przychylność każdego melomana. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Maestro Vag Papian – profesor Samuel Rubin Academy of Music w Tel Awiwie oraz gościnny dyrygent Narodowej Opery Armenii. W roli solisty wystąpi niebywale utalentowany akordeonista Maciej Frąckiewicz, zdobywca Paszportu „Polityki" w 2013 roku.

W wykonaniu artystów usłyszymy Francesca da Rimini Piotra Czajkowskiego, II Symfonię Roberta Schumanna. Kulminacją wydarzenia będzie prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego (wersja Concerto Doppio). Utwór, który prawykona w Filharmonii Bałtyckiej Maciej Frąckiewicz, nie jest zupełnie nową kompozycją. Concerto doppio Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane na skrzypce i altówkę z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej w 2012 z okazji dwusetlecia wiedeńskiej Musikverein i na zamówienie tej instytucji. W 2017 roku kompozytor opracował wersję na akordeon.

Informacje o biletach – na stronie Filharmonii.