Polmic - FB

aktualności

XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: „Can You Hear Me?”

aW dniach 12-14 października 2017 roku w Warszawie odbędzie się 12. edycja jednego z najbardziej bezkompromisowych festiwali muzycznych w Polsce – Ad Libitum.

Podczas trzech dni na scenie Laboratorium Sali im. W. Krukowskiego przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 8 koncertów. Czekają nas muzyczne urodziny i dwie premiery płytowe.

Artystką rezydującą przy festiwalu będzie legendarna kontrabasistka-improwizatorka Joëlle Léandre. Wspólnie z dyrektorem artystycznym Festiwalu Krzysztofem Knittlem poprowadzi warsztaty zespołu młodych polskich improwizatorów, a efektem tej pracy będzie ich wspólny koncert 12 października. Dzisiaj Joëlle Léandre, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Yanis Xenakis, zadaje retoryczne pytanie: Can You Hear Me? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? O to też całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Pragną aby ich głos został usłyszany. Can You Hear Me? to także tytuł kompozycji Joëlle Léandre. Utwór-pytanie, napisany przez Joëlle na dziesięcioosobowy skład, zamknie w sobotę 14 października tegoroczną edycję festiwalu.

Po raz pierwszy w Polsce wystąpi „Quartet” (Watts/Weston/Marshal /Blunt), „Liquid Quintet” (Fernandez/ Cirera/Prats/Majewski/Mazur) i „Deep Memory Trio” (Guy/Crispell/Lytton). W tym roku Barry Guy obchodzi 70 urodziny i zechciał z Festiwalem świętować ten jubileusz w trzech kameralnych odsłonach.

Udział w Festiwalu wezmą również najciekawsi i najprężniej działający polscy muzycy sceny improwizowanej: trębacz Artur Majewski, gitarzysta Rafał Mazur i skrzypaczka Dagna Sadkowska.

Więcej: www.ad-libitum.pl

III Festiwal ORGANy Plus+ 2017 w Gdańsku

oW dniach 11–15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się druga część trzeciej edycji Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Ponadto w dniach 10–14 października w ramach Festiwalu odbędą się seminaria, poświęcone organmistrzostwu, południowoniemieckiej muzyce organowej, muzyce klawiszowej w czasach Monteverdiego, neapolitańskiej szkole improwizacji fug partimento, a także kursy mistrzowskie gry na klawesynie i improwizacji organowej prowadzone przez Mauricio Crociego (Włochy), Sietze de Vries (Holandia), kurs mistrzowski improwizacji fug partimento oraz warsztaty improwizacji na fletach prostych w dawnych stylach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 

Andrzej Dutkiewicz: koncert jubileuszowy

u11 października 2017 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie  się koncert jubileuszowy z okazji 50-lecia działalności pedagogicznej profesora Andrzeja Dutkiewicza.

Zasłużony pedagog, pianista, kompozytor grał i wykładał w przeszło 50 amerykańskich uniwersytetach oraz brał udział w wielu europejskich festiwalach muzycznych. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Wykonawców Muzyki Współczesnej w Rotterdamie (1970). Jako kompozytor uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na konkursach kompozytorskich, a jego utwory często wykonywane są na festiwalach zarówno krajowych, jak i zagranicznych.

W programie koncertu jubileuszowego usłyszymy utwory kameralne Andrzeja Dutkiewicza: Romance,Trzy szkice w retrospekcji,Trzy pieśni do poezji Wacława Oszajcy, Sekstet, Hymnus in honorem Sancti Andre Bobola, Sophie’s Music for Four, Tango mon Amour, Danse Triste, Music For Two oraz Dwie pieśni.

Wystąpi sam jubilat, a także: Aleksandra Resztik (sopran), Krzysztof Szmyt (tenor), Elżbieta Gajewska i Magdalena Irmińska (flet), Olivier Andruszczenko (klarnet), Pablo Sanchez-Escariche Gasch (saksofon altowy), Miłosz Wieliński, Andrzej Gębski i Krzysztof Bąkowski (skrzypce), Małgorzata Duź, Andrzej Wróbel i Tomasz Strahl (wiolonczela), Elżbieta Karaś-Krasztel, Iwona Mironiuk, Roma Orłowska i Janusz Grobelny (fortepian), Jarosław Wróblewski (organy), Leszek Lorent (perkusja), Barbara Okoń-Makowska (partia taśmy) oraz Chór Kameralny UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza i Michała Śmigielskiego.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej UMFC. Bilety w cenie 15 zł dostępne będą od 27 września w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00–19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncerty Jubileuszowe – Sławomir Czarnecki „Msza Jasnogórska”

cz8 października 2017 roku o godz. 16:00 w warszawskiej Bazylice archikatedralnej im. Jana Chrzciciela oraz 12 października o godz. 18:00 w częstochowskiej Bazylice Jasnogórskiej będą miały miejsce koncerty z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. Sławomira Czarneckiego.

Kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki (*1949) jest uczniem Piotra Perkowskiego, Romualda Twardowskiego i Oliviera Messiaena, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Został laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Kompozytora uhonorowano państwowymi odznaczeniami,  Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009). Sławomir Czarnecki pełni funkcję prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (od 2011) i sekretarza Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Dzięki jego staraniom przy Oddziale Warszawskim ZKP utworzono Fundację Spotkania Muzyczne (2014). Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną: pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Podczas koncertów jubileuszowych Sławomira Czarneckiego w znanych polskich świątyniach zabrzmi jego utwór Msza Jasnogórska. Dzieło wykonają:  Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani, Chór Kameralny Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 1 pod dyrekcją Radosława Labahua. W roli solistów wystąpią: Gabriela Gołaszewska (sopran) i Michał Przygoński (baryton).

Odkrywanie Malawskiego

mDzień 2 października 2017 roku był dla Filharmonii Podkarpackiej dniem szczególnym. Wystawą, konferencją naukową i koncertem kameralnym uczczono 60. rocznicę śmierci Patrona Filharmonii Artura Malawskiego.

Odkrywanie Malawskiego – tak właśnie można by określić nastrój tych wydarzeń. Wystawę o Malawskim przygotowało Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, gdzie przechowywane są pamiątki po kompozytorze, ogólnopolską konferencję o jego życiu i twórczości przygotowało Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne, a koncert kameralny z jego muzyką – Filharmonia Podkarpacka.

Ta zbiorowa praca przyniosła nadspodziewane owoce. Odkryliśmy artystę o wielkim formacie, kompozytora, pedagoga, intelektualistę głęboko zanurzonego w świecie muzyki, wskazującego na jej ważkie posłannictwo, misję i powołanie.

W konferencji, która odbyła się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla i patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w Warszawie, wzięło udział 9 referentów – z Warszawy, Łodzi, Bydgoszczy, Sanoka, Rzeszowa, Przemyśla i Wiśniowej. Wszyscy wskazywali na wielką wartość twórczości kompozytorskiej Artura Malawskiego, zbyt małą obecność jego muzyki w salach koncertowych, konieczność jej bliższego poznania i ukazania szerokiej publiczności.

Koncert kameralny był prawdziwie zachwycający! Młodzi artyści: Małgorzata Wasiucionek (skrzypce), Adam Krzeszowiec (wiolonczela), Sylwia Michalik-Bednarczyk (fortepian) i Inga Poskute (sopran),  w sposób staranny i artystycznie dojrzały zaprezentowali utwory kameralne Artura Malawskiego w wersjach na skrzypce i głos z fortepianem, a na koniec – Trio fortepianowe.

Andrzej Szypuła

Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina

u25 października 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się recital wokalny Michała Sławeckiego.

Niedawny absolwent UMFC w klasie Artura Stefanowicza współpracuje od lat ze znanymi kompozytorami. Podczas koncertu wykonane zostaną utwory polskich kompozytorów współczesnych: Shakespeare’s Sonnets Pawła Mykietyna oraz 3 Pieśni do słów Bolesława Leśmiana Sebastiana Krajewskiego. Shakespeare’s Sonnets Mykietyna śpiewak wykonywał m.in. w Rzymie, na Malcie, we Fryburgu, we Lwowie i w RPA. Postmodernistyczny cykl sonetów Pawła Mykietyna zawiera wszystkie odcienie poezji Williama Shakespeare’a – radość, smutek, liryzm, miłość, samotność. Kontrastujące emocje zostały podkreślone zastosowaniem środków technicznych, fakturalnych i wyrazowych.

Sebastian Krajewski studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Obecnie jest niezależnym kompozytorem mieszkającym w Warszawie. Trzy pieśni zostały skomponowane do wierszy Bolesława Leśmiana: We śnie, Dwoje Ludzieńków i Mak.

Partię fortepianu wykona Joanna Wicherek.

Bilety w cenie 15 zł można zakupić od 12 października w Chopin University Press (pn.-pt., godz. 12.00-19.00) oraz przez stronę umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Spotkanie z improwizacją – Szabolcs Esztényi zaprasza

u9 października 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z inicjatywy Zakładu Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej: „Spotkanie z Improwizacją”.

Na koncercie zaprezentowane będą kompozycje Szabolcs’a Esztényiego, wybitnego pianisty, pedagoga i improwizatora pochodzenia węgierskiego. Szabolcs Esztényi występował na wielu estradach koncertowych w kraju i za granicą, jako kompozytor i wykonawca własnych utworów. Na Uniwersytecie Muzycznym usłyszymy jego twórczość w wykonaniu samego kompozytora oraz innych zaproszonych artystów. Wystąpią: pianiści Mária Apagyi, Tomasz Januchta, Wojciech Kaleta, Iwona Mironiuk, Jakub Sokołowski, Julia Tołwińska, Agnieszka Widlarz, Marta Bogusławska, śpiewaczka Hanna Śleszyńska oraz perkusista Hubert Zemler. Koordynatorem wydarzenia jest dr hab. Magdalena Stępień, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu na koncert dostępne będą w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: Live in HD 2017-18 ǀ „Norma” Belliniego na żywo w kinach 7 października

kNorma Vincenzo Belliniego w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara i w gwiazdorskiej obsadzie na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera otwiera sezon 2017–18 transmisji HD Live. 7 października transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18:35 w Kinie Praha.

 Dwie amerykańskie śpiewaczki, sopranistka Sondra Radvanovsky i mezzosopranistka Joyce DiDonato w rolach Normy i Adalgisy, będą rywalizować o serce maltańskiego tenora Josepha Calleji wcielającego się w postać rzymskiego wodza Polliona. Tłem dla ich miłosnych perypetii będzie starożytna Galia rządzona przez druidów. W roli jednego z nich, Orowista, wystąpi bas Matthew Rose. Dyryguje Carlo Rizzi. 

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, Norma święci nieprzerwane tryumfy. Mimo nieudanej prapremiery stała się przebojem, a pochodząca z niej aria „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność Norma zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu, opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych bel canto. Błyszczały w niej takie gwiazdy, jak Giuditta Pasta (pierwsza jej wykonawczyni), a później Maria Callas, Montserrat Caballé czy Edita Gruberová.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncert „Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski”

r8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty Songs & Fantasmagories. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl