Polmic - FB

aktualności

Nowa płyta Aliny Ratkowskiej „Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo”

pW ostatnich dniach listopada 2016 roku do sprzedaży wchodzi nowa płyta Aliny Ratkowskiej Le Clavecin Moderne, new Polish Music for the harpsichord Solo (Sarton Records).

Album jest pierwszą w karierze klawesynistki Aliny Ratkowskiej płytą, poświęconą współczesnym polskim utworom na klawesyn solo. Wiele z zarejestrowanych kompozycji, było również przez Ratkowską wykonywanych po raz pierwszy, bądź jej dedykowanych.

Pojawiające się na płycie nazwiska autorów takich jak: Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień, świadczą o tym, że klawesyn inspiruje najbardziej cenionych polskich kompozytorów współczesnych. Płyta była prezentowana podczas Międzynarodowej Sesji Naukowej VI Muzyka Klawesynowa w UMFC, Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych - inspiracje, wyzwania, możliwości, zorganizowanej w dniach 19-20.11.2016 przez Katedrę Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Więcej informacjina profilu FB.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus kameralnie

sWyjątkowo zapowiada się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w miejscu szczególnym – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. W programie usłyszymy wybitne dzieła największych polskich twórców minionego stulecia: Grażyny Bacewicz, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Karłowicza.

Orkiestrę poprowadzi Przemysław Fiugajski, a solistką w Koncercie skrzypcowym Panufnika będzie Patrycja Piekutowska, koncertująca na całym świecie skrzypaczka, a także jurorka konkursów wiolinistycznych.

Koncert otworzy bezsprzeczne arcydzieło i swoiste opus magnum najsłynniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz, czyli Koncert na orkiestrę smyczkową. Napisany w 1948 roku utwór utrzymany jest w nurcie neoklasycznym.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie genialnego skrzypka Yehudi Menuhina. Słynny artysta wykonał tę kompozycję jako pierwszy 18 lipca 1972 roku w Guildhall w Londynie podczas City of London Music Festival. Soliście towarzyszyła Menuhin Festival Orchestra pod batutą Panufnika.

W 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus postanowiła zaprezentować jego Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2. To jedna z pierwszych poważniejszych i jakże udanych prób kompozytorskich zmarłego tragicznie w Tatrach twórcy. Serenada ukończona z początkiem 1897 roku została wykonana po raz pierwszy 15 kwietnia tego samego roku przez Orkiestrę Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Henryka Urbana. Utwór składa się z czterech części: Marsza, Romansu, Walca i Finału.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Duchowość w muzyce XX i XXI wieku

kW dniach 29-30 listopada 2016 roku studenci i doktoranci z całej Polski spotkają się w poznańskiej Akademii Muzycznej, aby dyskutować na temat muzyki najnowszej. To już piąta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, której tegorocznym tematem jest „Duchowość w muzyce XX i XXI wieku”.

W spotkaniach uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani, a na szczególną uwagę zasługują dwa wystąpienia - wykład otwierający ks. dr Mirosława Białkowskiego, a także wykład prof. Eugeniusza Knapika, który zakończy konferencję.

Nie sposób jednak rozważać na temat muzyki bez niej samej, dlatego co roku podczas „Neofonii” organizowany jest także Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. 29 listopada o godzinie 19:00 w Auli Nova będzie można usłyszeć utwory młodego pokolenia twórców.

Wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością - w tym roku Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki odebrało rekordową liczbę zgłoszeń udziału w konferencji. Ponad 35 referatów i utworów, które tworzą program wydarzenia, to szerokie spojrzenie na tematykę duchowości w muzyce.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

zIX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

Nie żyje Piotr Poźniak

pZ wielkim żalem zawiadamiamy, że 23 listopada 2016 roku zmarł prof. dr hab. Piotr Poźniak – wybitny muzykolog, badacz dziejów muzyki XVI i XVII wieku, autor licznych edycji nutowych, fundamentalnych dla historii muzyki polskiej, ceniony i szanowany nauczyciel.

Piotr Poźniak był długoletnim pracownikiem Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownikiem Katedry Historii i Teorii Muzyki (w latach 1983–1987). Pracował również w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w latach 1963–1973, był redaktorem działu dotyczącego XVI wieku w Encyklopedii Muzycznej PWM. Wieloletni członek zarządu, a w latach 1985–1991 prezes Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.

Prowadził działalność społeczną w okresie przemian ustrojowych, jako przedstawiciel asystentów i adiunktów w Radzie Wydziału i w Senacie Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wiceprzewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w UJ; był członkiem Regionalnej Komisji Rewizyjnej „Solidarności” i zarządu Komitetu Obywatelskiego Miasta Krakowa.

Laks / Schulhoff / Szostakowicz

kStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae" oraz Gmina Wyznaniowa Żydowska w Krakowie zapraszają na koncert pamięci ofiar Holocaustu organizowany w 75. rocznicę utworzenia Getta w Krakowie. Koncert będzie miał miejsce 27 listopada 2016 roku w Synagodze Tempel (ul. Miodowa 24) o godz. 18:00.

W wykonaniu Messages Quartet zabrzmią kwartety Szymona Laksa, Erwina Schulhoffa oraz Dymitra Szostakowicza.

Niedoceniana twórczość kompozytorów polskich XX wieku, mających pochodzenie żydowskie, jest właśnie odkrywana. Większość tych twórców otarla się o okrutne doświadczenia II Wojny Światowej i Holocaustu. Dzieła przez nich pozostawione są więc niezwykle osobiste, cechuje je wielka siła oddziaływania. Muzyka ta jest niezwykle wartościowa, a wciąż mało znana. Szymon Laks, którego 115. rocznica urodzin przypada w roku 2016, jest jednym z tych ,,kompozytorów nieodkrytych”. Kraków, ze względu na jego uwarunkowania historyczne oraz powiązania z kulturą żydowską, wydaje się najwłaściwszym miejscem do prezentacji takiej właśnie twórczości.

Messages Quartet to zespół kameralny złożony z wybitnych muzyków, związanych ze środowiskiem artystycznym Krakowa i Katowic. Koncentrując się na wykonawstwie muzyki polskiej, szczególnie właśnie tej pochodzącej z XX wieku, artystki stawiają sobie za cel popularyzację tych dzieł w Polsce i na świecie.

Wstęp na koncert jest wolny.

Missa in honorem Sancti Adalberti - prawykonanie bydgoskie

m26 listopada 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie pierwszej polskiej Mszy ku czci św. Wojciecha, skomponowanej na chór, instrumenty dęte blaszane, kotły, dzwony rurowe i 966 wiernych.

Twórcą dzieła, powstałego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski, jest Łukasz Urbaniak – kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat międzynarodowych konkursów, w tym I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, organizowanego w Poznaniu.

Niezwykłość koncertu polega na tym, iż w rolę wykonawcy wcieli się 966-osobowa publiczność. Partia wiernych, zapisana w specjalnej partyturze, obejmuje m.in. szept, recytację, śpiew, używanie dzwonków, papieru, imitację szumu wiatru czy padającego deszczu. Wykonawcą dzieła może zostać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.missa966.pl i zjawi się 26 listopada w bydgoskiej Bazylice.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Pomysłodawcą wydarzenia jest dyrygent, dyrektor Poznańskiego Chóru Kameralnego Bartosz Michałowski, który wystąpi ze swoim zespołem tego wieczoru. Organizatorem – Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Prawykonanie „Concerto lirico" Mikołaja Góreckiego

g27 listopada 2016 roku poznamy nowy utwór Mikołaja GóreckiegoConcerto lirico na dwie orkiestry smyczkowe. Prawykonanie będzie udziałem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Koncert odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Mikołaj Górecki krótko charakteryzuje najnowszy utwór:

„Concerto lirico napisałem w 2016 roku. Utwór jest jednoczęściowy, ale można wyodrębnić cztery sekcje: wolna-szybka-wolna-szybka. Materiał z pierwszej sekcji pojawia się w obydwu szybkich sekcjach w formie przetworzonej. Druga sekcja wolna jest o charakterze canzonetty i jej materiał nie występuje w pozostałych sekcjach. Utwór jest dedykowany maestrze Agnieszce Duczmal i był napisany z myślą o Orkiestrze „Amadeus”.

Premiera odbędzie się podczas koncertu Orkiestry „Amadeus” pt. „Echa korzeni”. Tego dnia Orkiestrze towarzyszyć będzie wyjątkowy gość – laureatka 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Veriko Tchumburidze. Wykona ona Koncert skrzypcowy A-dur W. A. Mozarta. W finale koncertu zabrzmi perła kameralistyki polskiej – Serenada Mieczysława Karłowicza. Tym wykonaniem Orkiestra uhonoruje 140. rocznicę urodzin kompozytora.

Młoda Filharmonia Aukso

m23 listopada 2016 roku na scenie tyskiej Mediateki odbędzie się koncert Młodej Filharmonii Aukso z udziałem znakomitego solisty skrzypka Janusza Wawrowskiego.

Orkiestra Aukso, zapraszając do współpracy już po raz czwarty młodych wybitnych i utalentowanych muzyków (Młoda Filharmonia Aukso), tworzy raz w roku spektakularny i jedyny w swoim rodzaju koncert symfoniczny z potężną dawką emocji. Podczas koncertu 23 listopada na jednej scenie spotkają się dwie orkiestry, różniące się temperamentem i doświadczeniem, a jednakże zabrzmią wspólnie, tworząc wyjątkowy wyraz, który nada maestro Marek Moś.

Doceniany za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku Janusz Wawrowski wykona Koncert skrzypcowy G-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta wraz z towarzyszeniem orkiestry złożonej z najbardziej utalentowanych polskich młodych artystów – Młodej Filharmonii Aukso oraz ich starszych odpowiedników – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso. Pierwszą część koncertu dopełni kompozycja Mieczysława Karłowicza, obchodzącego w tym roku 140. rocznicę urodzin – Serenada na smyczki op. 2. Podczas drugiej części koncertu zabrzmi muzyka Józefa Haydna i uwielbiana przez wszystkich Symfonia nr 43 „Mercury”.