Polmic - FB

aktualności

Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Inauguracja 9 września9 września 2016 roku o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego 2016/2017. Podczas tego nadzwyczajnego wydarzenia wystąpi światowej sławy skrzypaczka Alena Baeva.

Inauguracja sezonu artystycznego to swego rodzaju święto dla każdej instytucji kultury na świecie. Nie inaczej jest na Ołowiance. Z tej okazji Polska Filharmonia Bałtycka przygotowała wyjątkowy koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Grażyny Bacewicz, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.

Gwiazdą tego wieczoru będzie Alena Baeva, której kariera międzynarodowa zaczęła się, gdy artystka skończyła 10 lat. Skrzypaczka jest laureatką wielu prestiżowych konkursów, w tym II Międzynarodowego Konkursu im. Niccola Paganiniego w Moskwie i XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Jej kunszt można podziwiać na scenach całego świata, w tym Europy, Azji i obu Ameryk.

Niezwykle utalentowana i charyzmatyczna artystka pojawi się 9 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Massimiliana Caldiego. Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu Polska Filharmonia Bałtycka szykuje dla swoich gości wiele nie tylko muzycznych niespodzianek.

Więcej informacji o nowym sezonie – na stronie: www.filharmonia.gda.pl

I Festiwal Młoda Polska im. Ludomira Różyckiego

I Festiwal Młoda Polska im. Ludomira RóżyckiegoW dniach 9 września – 28 października 2016 roku będzie miał miejsce I Festiwal Młoda Polska im. Ludomira Różyckiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą co tydzień we wnętrzach Kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Kompozytorzy Młodej Polski odczuwali potrzebę skonsolidowania polskiego środowiska muzycznego z nurtem europejskim. Działania takie podjął m.in. Ludomir Różycki, jako jeden z czterech kompozytorów, którzy założyli Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich pod nazwą „Młoda Polska”. Szukali oni wolności w muzyce. Działalność ta na przełomie XIX i XX wieku okazała się cenna zarówno dla europejskiej i polskiej kultury, a twórczość L. Różyckiego znana jest na całym świecie z wielkiej indywidualności. Z tego powodu właśnie Różycki został obrany na patrona nowego Festiwalu.

W programie pierwszej edycji znajdzie się przede wszystkim muzyka polskich kompozytorów XX wieku, takich jak Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Witold Rudziński, Romuald Twardowski, Bolesław Szabelski, Sławomir Kaczorowski. Dzieła twórców polskich zostaną zestawione z utworami współczesnych im kompozytorów zachodnioeuropejskich (Gustava Mahlera, Ottorina Respighiego, Béli Bartóka). Koncert 14 października będzie poświęcony 170. rocznicy urodzin Zygmunta Noskowskiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wykona III Symfonię F-dur „Od wiosny do wiosny" jego autorstwa.

Podczas Festiwalu orkiestra wystąpi pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Swobody, Sławomira Kupczaka, Tomasza Bugaja oraz Szymona Makowskiego. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć na scenie w roli solistów Szymona Krzeszowca, Siergieja Hryhorenkę, Romana Lasockiego, Karolinę Miśkowiec, Joannę Kasperczyk oraz Dominika Połońskiego. Gośćmi festiwalu będą również znakomite polskie zespoły kameralne: Kwartet Śląski i Zagan Acoustic.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.jgora.pl

Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza

Chór Polskiego RadiaNa wrzesień i październik 2016 roku Chór Polskiego Radia zaplanował kolejne spotkania z cyklu Salon muzyczny w Willi Decjusza". W programie Ewa Trębacz i Paweł Łukaszewski, John Cage, Luciano Berio, Roderik de Man, a na scenie znakomita klawesynistka Gośka Isphording oraz ceniona holenderska mezzosopranistka Fanny Alofs.

Pierwszy koncert odbędzie się 11 września, a jego bohaterem będzie holenderski kompozytor Roderik de Man. Ceniony twórca muzyki orkiestrowej, kameralnej, chóralnej i elektro-akustycznej studiował perkusję pod kierunkiem Fransa van der Kraan, teorię muzyki w Royal Conservatory w Hadze oraz kompozycję u Kees'a van Baarena. Związany z Dutch Composers Society, Artistic Committee of Donemus, a także Centre of Electronic Music prezentował swoje dzieła m.in. podczas World Music Days w Oslo, Meksyku, Seulu i Bukareszcie, na „Warszawskiej Jesieni”, a także w słynnych salach koncertowych Europy, USA, Brazylii, Indonezji i Japonii. W programie wrześniowego „Salonu...” usłyszymy jego Four Szymborska Songs oraz Thou Single Wilt Prove None, a także Johna Cage'a The Wonderful Widow of Eighteen Springs, Martijna Paddinga Bel Dous Amics, Luciano Berio Rounds (wersja na klawesyn i głos) oraz Ewy Trębacz Chordochromie. Wspomniane kompozycje wykonają: Gośka Isphording, która specjalizuje się w wykonawstwie i technikach współczesnej muzyki klawesynowej, oraz Fanny Alofs - jedna z tych nielicznych śpiewaczek, które zarówno muzykę klasyczną, jak i jazzową wykonują perfekcyjnie. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi zaś Ewa Szczecińska (Program 2 Polskiego Radia).

Drugie muzyczne spotkanie w Willi Decjusza odbędzie się 9 października i tym razem poświęcone będzie twórczości polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Jego dzieła zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, szefa artystycznego zespołu, a dyskusję z twórcą poprowadzi Tomasz Cyz („Ruch Muzyczny”).

 

Szczegółowe informacje - na stronie: www.chorpolskiegoradia.pl 

Sumi Jo w Operze na Zamku!

Sumi Jo9 września 2016 roku o godzinie 19.00 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpi jedna z największych gwiazd operowych świata – Sumi Jo. Towarzyszyć jej będzie Krzysztof Messinger oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia. Artyści zaprezentują program złożony z dzieł  Heitora Villi-Lobosa, Joaquína Rodrigo oraz Emmanuela Chabriera.

Sumi Jo jest jedną z najwybitniejszych sopranistek koloraturowych w historii. Jej sztuka, charyzma i zjawiskowy głos olśniewa słuchaczy na całym świecie, wprawiając w zachwyt zarówno melomanów jak i krytyków muzycznych, którzy nie wahają się przyrównywać jej artyzmu do legendarnej Marii Callas. Od momentu swego debiutu u boku Placido Domingo w Balu Maskowym Verdiego pod dyrekcją Herberta von Karajana występuje na najważniejszych scenach operowych świata – od mediolańskiej La Scali po Metropolitan Opera w Nowym Jorku, pracując z takimi dyrygentami jak Georg Solti, Zubin Mehta, Lorin Maazel czy Daniel Barenboim. Jej nagranie partii Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta pod batutą Georga Soltiego przez wielu uznawane jest za wzorcowe. Jest dwukrotną laureatką nagrody Grammy. W 2015 roku wystąpiła w filmie Młodość w reżyserii Paolo Sorrentino grając tam samą siebie i wykonując Simple Song #3 Davida Langa. W 2016 roku ten utwór w jej wykonaniu był nominowany do nagrody Oscar.

U boku Sumi Jo wystąpi Krzysztof Meisinger – gitarzysta z którym artystka współpracuje od 2014 roku. Światowa krytyka uznaje go za jednego z najbardziej fascynujących gitarzystów klasycznych naszych czasów i porównuje jego talent do talentu Pepe Romero, czy Piotra Anderszewskiego. Występuje z takimi gwiazdami jak Sumi Jo, Philharmonia Quartet Berlin, Academy of St Martin in the Fields czy Filharmonia Praska. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej w czerwcu 2014 roku zakończył się wielominutową owacją na stojąco. Jego płyta Melodia Sentimental nagrana w słynnym londyńskim Abbey Road Studio, uzyskała entuzjastyczne recenzje w światowej prasie muzycznej. Kolejne albumy to MEISINGER nagrany z Filharmonią Praską, Philharmonia Quartett Berlin i Sumi Jo oraz ASTOR nagrany z orkiestrą Sinfonią Varsovia.

Więcej informacji – na stronie: www.portal.opera.szczecin.pl

54. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Bydgoski Festiwal54. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 9-30 września 2016 roku pod hasłem „Kontrasty – wolność”, obejmując łącznie dziesięć koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego.

Przedsięwzięcie zainauguruje estradowa wersja opery Fidelio Ludviga van Beethovena w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, Chóru Opery Nova oraz solistów pod batutą Kaia Bumanna. Podczas kolejnych koncertów można będzie usłyszeć m.in. Chór Staroobrzędowców z Nowosybirska, Chór Afro-Gospel „Bona Deus” z Berlina, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, {oh!} Orkiestrę Historyczną, Zespół Muzyki Dawnej Intemperata. Sinfonię Varsovię, łotewsko-izraelskiego wiolonczelistę Mischę Maisky’ego czy też Łotysza Georgijsa Osokinsa  finalistę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Ciekawie zapowiada się koncert 18 września, podczas którego sześciu wybitnych polskich instrumentalistów (Maria Sławek, Piotr Tarcholik, Katarzyna Budnik-Gałązka, Artur Rozmysłowicz, Marcin Zdunik, Rafał Kwiatkowski) zaprezentuje m.in. rzadko wykonywane sekstety smyczkowe Andrzeja Panufnika.

W finale Festiwalu zabrzmi Symfonia psalmów Igora Strawińskiego oraz monumentalne oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. Oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha powstało w 1997 z okazji obchodów 1000-lecia śmierci pierwszego patrona Polski, ale zostało odłożone przez kompozytora na półkę do czasu, kiedy partyturę kompletnej kompozycji odnalazł po śmierci Góreckiego jego syn, Mikołaj. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykona go Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą José Marii Florência z towarzyszeniem sopranistki Wioletty Chodowicz i barytona Bartłomieja Misiudy.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl/bydgoski-festiwal-muzyczny

Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi

alt25. Rocznica Niepodległości Ukrainy będzie uczczona w Warszawie 6 września 2016 roku poprzez koncert pt. Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi, zorganizowany przez Fundację „Pro Musica Viva” we współpracy ze Stołeczną Estradą.

W koncercie weźmie udział jedna z najlepszych orkiestr kameralnych Ukrainy – Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” pod dyrekcją Romana Rewakowicza, niestrudzonego promotora muzyki polskiej w Ukrainie i ukraińskiej w Polsce.

Koncert wypełnią utwory czterech polskich i czterech ukraińskich kompozytorów, prezentujących różne pokolenia – od uznanych mistrzów jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow do twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almashi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską estetyczną specyfikę – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. Koncert będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.pmv.org.pl

Koncert Orkiestry Sinfonia Iuventus „Odcienie Romantyzmu”

Odcienie Romantyzmu25 września 2016 roku Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus otworzy uroczyście nowy sezon artystyczny 2016/2017. Podczas koncertu inauguracyjnego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Zespół wystąpi pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Marka Pijarowskiego.

W programie usłyszymy trzy kompozycje autorstwa Zygmunta Noskowskiego, Henryka Wieniawskiego i Siergieja Rachmaninowa. Solistką będzie Celina Kotz, jedna z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia w Polsce, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Zdzisława Jahnkego w 2015 roku.

Jako pierwszy w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi utwór mający szczególne znaczenie dla kultury polskiej, czyli Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego, należący do najwybitniejszych i zarazem najbardziej znanych dzieł kompozytora. Step inspirowany był Trylogią Henryka Sienkiewicza, którego 170. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci jest obchodzona właśnie w tym roku. Późnoromantyczna kompozycja nieustannie zachwyca słuchaczy swoją bogatą instrumentacją.

Kolejnym romantycznym dziełem, które zabrzmi podczas inauguracji, będzie słynny Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Ta kompozycja „poety skrzypiec” stanowi kwintesencję stylu Wieniawskiego, będącego połączeniem fenomenalnej techniki i wysmakowanego wirtuozostwa, z idiomem lirycznym, tak charakterystycznym dla epoki XIX wieku.

Zwieńczeniem wieczoru będzie ostatnie dzieło orkiestrowe Sergieja Rachmaninowa Tańce symfoniczne op. 45, napisane specjalnie dla Orkiestry Filadelfijskiej i słynnego dyrygenta Eugene’a Ormandy’ego. Rzadko grywane, choć niezwykle efektowne Tańce stawiają przed orkiestrą możliwość wirtuozowskiego popisu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www. sinfoniaiuventus.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Nie żyje Halina Łukomska (1929 - 2016)

alt30 sierpnia 2016 roku zmarła Halina Łukomska – śpiewaczka (sopran), muza swojego męża kompozytora Augustyna Blocha. Największe uznanie zdobyły jej wykonania utworów XX-wiecznych.

Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Operowej w Poznaniu (1951-54) oraz w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Stanisławy Zawadzkiej i Marii Halfterowej. Studia uzupełniające odbyła u Giorgia Favarettiego w Sienie (1958) i Toti dal Monte w Wenecji (1959-60). W 1956 zdobyła I nagrodę na Międzynarodowy Konkursie Śpiewaczym w s'Hertogenbosch w Holandii, którego jurorem była w następnych latach czterokrotnie.

W 1960 rozpoczęła ożywioną działalność koncertową. Występowała w wielu krajach europejskich, m.in. na festiwalach w Amsterdamie, Bergen, Salzburgu, Wiedniu, Berlinie, Edynburgu, Royan, Londynie, Lubljanie, Zagrzebiu, Paryżu, Florencji i Wenecji oraz w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Izraelu z orkiestrami pod batutą Hermanna Scherchena, Wolfganga Sawallischa, Igora Markevitcha, Witolda Lutosławskiego, Pierre'a Bouleza, Claudia Abbada, Zubina Mehty, Ernesta Boura, Michaela Gielena, Bruna Maderny. Uznawana była za niezastąpioną wykonawczynię wokalno-instrumentalnych dzieł Weberna i Berga w całej Europie. Szczególnie chętnie dawała jednak recitale i występowała na koncertach z towarzyszeniem zespołów kameralnych.

Repertuar Haliny Łukomskiej, obok nielicznych partii operowych (w 1967 i 1971 wystąpiła w Amsterdamie w operach Claudia Monteverdiego Orfeusz oraz Koronacja Poppei), obejmował głównie utwory solowe, koncerty i oratoria XVIII i XX wieku. Największe uznanie zyskała wzorcowa interpertacja Cinq poèmes de Baudelaire i Ariettes oubliées Claude'a Debussy'ego, pieśni Albana Berga, I i II Kantata Antona Weberna (wykonane podczas „Warszawskiej Jesieni", Pli selon pli Pierre'a Bouleza (z orkiestrą BBC pod dyrekcją kompozytora). Kunszt wokalny artystki, polegający na nieskazitelnej intonacji, uwidaczniał się zwłaszcza w utworach dla niej pisanych, m.in. przez męża Augustyna Blocha (Espressioni, Medytacje, Salmo gioioso), w których głos ludzki traktowany jest czysto instrumentalnie.

Dokonała wielu nagrań radiowych oraz płytowych dla firm fonograficznych Philips, Columbia, EMI, Polskie Nagrania, Harmonia Mundi. Brała udział w prawykonaniu znakomitych dzieł polskich twórców, prezentowanych podczas festiwalu „Warszawska Jesień": Requiem Romana Maciejewskiego (1960), opery radiowe Grażyny Bacewicz (Przygoda Króla Artura) i Zbigniewa Wiszniewskiego (Neffru). Uczestniczyła również w pierwszym w Polsce po wojnie wykonaniu koncertowym Króla Rogera Szymanowskiego (1961); za nagranie partii Roksany Halina Łukomska otrzymała nagrodę Polskiego Radia. Została laureatką wielu nagród, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1965).

Nieco zdystansowana od muzyki i publiczności, samym powabem głosu o srebrnym połysku wytwarzała nastrój. Z absolutną naturalnością intonowała odległe interwały, efektownie wokalizowała i dokonywała różnych sztuk, do jakich kompozytorzy dwudziestowiecznych nurtów awangardowych zmuszali struny w gardłach śpiewaków. Septymy wielkie, nony, kwardecymy w górę i w dół, tryle, staccata, mordenty to był dla niej chleb powszedni. Jej sopran miał cechy obdarzonego życiem instrumentu", - pisze na łamach maestro.net.pl muzykolog prof. Małgorzata Komorowska.

Polski Chór Kameralny: „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”.

Polski Chór KameralnyProgram 2 Polskiego Radia i Polski Chór Kameralny zapraszają 4 września 2016 roku o godz. 19.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert pt. „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”. Polski Chór Kameralny poprowadzi Jan Łukaszewski.

W programie koncertu znajdą się dzieła chóralne znakomitych polskich kompozytorów: Teka Białowieska Feliksa Nowowiejskiego, Anenaiki oraz Exaltabo te Augustyna Blocha, a także Et… oraz Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama autorstwa Edwarda Pałłasza. Utwory zabrzmią w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego.

Znakomity zespół, działający od 1978 roku, dokonał już ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in.: Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski, Paweł Łukaszewski. Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, SinfoniaVarsovia, NOSPR, Akademie für Alte Musik Berlin) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay i Stephen Layton).

Podczas koncertu 4 września Chór poprowadzi jego dyrektor Jan Łukaszewski, uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej, który pełni także funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses. Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, a także Festiwal Chopin w Gdańsku.