Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Lutowe rocznice

  • 2 lutego – mija 95 rocznica urodzin kompozytora, dyrygenta i publicysty, związanego głównie z Poznaniem - Jerzego Młodziejowskiego (1909-1985)
  • 5 lutego – 95 urodziny obchodziłaby wybitna kompozytorka i skrzypaczka - Grażyna Bacewicz (1909-69)
  • 7 lutego – przypada 10 rocznica śmierci wybitnego kompozytora i dyrygenta - Witolda Lutosławskiego (1913-1994) oraz 50 rocznica śmierci kompozytora, dyrygenta i chórmistrza - Jana Maklakiewicza (1899-1954)
  • 26 lutego – mija 90 rocznica urodzin wybitnego dyrygenta, twórcy Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, zwanej później Wielką, a dziś Narodową - Witolda Rowickiego (1914-1989)
  • 27 lutego - przypada 20 rocznica śmierci polskiego kompozytora od 1945 roku zamieszkałego w Nowym Jorku, jednego z organizatorów Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej - Michała Kondrackiego (1902-1984)
  • 28 lutego - mija 10 rocznica śmierci znanego muzykologa, autora popularnego podręcznika Formy muzyczne - Aleksandra Frączkiewicza (1910-1994)


W dniach 1-08 lutego 2004 roku odbędzie się w Warszawie VI Konkurs im. Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo, organizowany przez Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina. Konkurs organizowany pod patronatem Ministerstwa Kultury Rzeczypospolitej Polskiej i będzie III edycją międzynarodową. Przeznaczony jest dla młodych skrzypków wszystkich narodowości w wieku do 30 lat. Na laureatów czekają wysokie nagrody: za zdobycie I miejsca - 25 000 zł, II miejsca - 15 000 zł, a III - 10 000 zł. Ponadto wszyscy nagrodzeni wystąpią na wspólnym galowym koncercie.


Dnia 4 lutego 2004 roku o godz. 12.00 - z inicjatywy Towarzystwa im Witolda Lutosławskiego oraz Prezydenta m.st. Warszawy - przy domu na ulicy Śmiałej 39 w Warszawie odbędzie się uroczystość wmurowania tablicy pamięci Witolda Lutosławskiego. Odsłonięcia dokona Prezydent Warszawy Lech Kaczyński. Tablicę, ufundowaną przez Biuro Promocji Miasta, zaprojektowali i wykonali Zbigniew Wilma oraz B. Chmielewski.


Lutosławski i jego muzyczne inspiracje

Z okazji obchodów 10. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego, przypadającej w dniu 7 lutego 2004 roku, w dniach od 5 do 8 lutego odbędzie się w Krakowie wielki festiwal z muzyką tego wybitnego kompozytora zatytułowany Lutosławski i jego muzyczne inspiracje. Organizatorem imprezy jest Filharmonia Krakowska im. K. Szymanowskiego, Akademia Muzyczna w Krakowie, Sinfonietta Cracovia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Program festiwalu:
  • czwartek, 5 lutego 2004 - Filharmonia Krakowska, godz. 19.30
    Witold Lutosławski - Muzyka żałobna, Koncert podwójny na obój i harfę
    Bela Bartok – Divertimento
    Wyk.: Arkadiusz Krupa – obój, Krzysztof Waloszczyk – harfa, Sinfonietta Cracovia dyr. Robert Kabara
  • piątek, 6 lutego 2004 - Aula „Florianka”, godz. 17.00
    Koncert Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im I. J. Paderewskiego w Krakowie
  • --- Filharmonia Krakowska, godz. 19.30
    Witold Lutosławski – Livre pour orchestre, Koncert na orkiestrę
    Maurice Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
    Wyk.: Magdalena Lisak – fortepian, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej dyr. Tomasz Bugaj
  • sobota, 7 lutego 2004 - Filharmonia Krakowska, godz. 18.00
    Witold Lutosławski – Livre pour orchestre, Koncert na orkiestrę
    Maurice Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
    Wyk.: Magdalena Lisak – fortepian, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej dyr. Tomasz Bugaj
  • --- Studio S-5 Radia Kraków, godz. 21.00 (koncert i transmisja w Radiu Kraków)
    Derwid (Witold Lutosławski) – Piosenki
    Wyk.: Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Joachim Mencel - fortepian i opracowanie utworów, Michał Barański – kontrabas, Arkadiusz Skolik - perkusja
  • niedziela, 8 lutego 2004 - Aula AM „Florianka”, g. 17.00
    Zbigniew Bujarski - Misica domestica, Pavana dla oddalonej
    Marek Stachowski - Sinfonietta
    Claude Debussy - Dwa tańce na harfę i smyczki Witold Lutosławski - Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych
    Wyk.: Malwina Lipiec – harfa, Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Krakowie dyr. Wojciech Czepiel
  • --- Sala Filharmonii Krakowskiej, godz. 19.30 - Koncert finałowy
    Ludwig van Beethoven – Egmont
    Witold Lutosławski – IV Symfonia, Partita na skrzypce i orkiestrę
    Albert Roussel – III Symfonia
    Wyk.: Patrycja Piekutowska - skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa dyr. Jan Krenz
Festiwalowi towarzyszy – przez cały czas jego trwania - wystawa zatytułowana Witold Lutosławski i jego idee muzyczne autorstwa prof. Jadwigi Paji-Stach przygotowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (Sala Złota Filharmonii Krakowskiej) oraz w dniu 7 lutego - sympozjum Wkład Witolda Lutosławskiego do kultury muzycznej zorganizowane przez Instytut Muzykologii UJ (Pałac Pusłowskich). Program sesji w formie pliku pdf można obejrzeć tutaj.


Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów naszych czasów - Arto Noras - wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas koncertu z okazji 10 rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego w dniach 6 i 7 lutego 2004 roku. W jego interpretacji usłyszymy Koncert wiolonczelowy zmarłego kompozytora. Ponadto w programie koncertu znalazła się Suita taneczna Béli Bartóka, Wariacje A-dur na temat rokoko op. 33 Piotra Czajkowskiego oraz Preludia Ferenca Liszta. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka.
Arto Noras naukę gry na wiolonczeli rozpoczął już w wieku pięciu lat. Mając osiem lat został uczniem prof. Yrjö Selina w Akademii im. Sibeliusa w Helsinkach. W latach 1962-64 uczęszczał na kursy mistrzowskie Paula Torteliera w paryskich konserwatoriach, gdzie uzyskał dyplom (Premier Prix) w roku 1964. Dwa lata później znalazł się w ścisłej czołówce uczestników Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie.
Występuje regularnie z liczącymi się orkiestrami na całym świecie. Ma w swym repertuarze niemal wszystkie pozycje literatury wiolonczelowej. Jego dorobek to również liczne nagrania. Jako ceniony kameralista grał z najznakomitszymi instrumentalistami świata. Jest członkiem-założycielem Kwartetu Akademii im. Sibeliusa.
Arto Noras jest także organizatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu muzycznego Naantali oraz pomysłodawcą International Paulo Cello Competition. Od 1970 roku jest profesorem wiolonczeli w Akademii im. Sibeliusa.


Koncert symfoniczny poświęcony pamięci Witolda Lutosławskiego w 10 rocznicę śmierci pod Honorowym Patronatem Ambasadora Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce - Yuana Guisena odbędzie się 6 lutego 2004 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Wrocławskiej. Wystąpi chiński skrzypek William Li-Wei Pu oraz Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Mariusza Smolija. W programie:
Carl Maria von Weber - Uwertura i Marsz z "Księżniczki Turandot" op. 37
Zhan-Hao Ho, Gang Chen - Koncert na skrzypce i orkiestrę "The Butterfly Lovers"
Witold Lutosławski - Symfonia nr 4
Bela Bartok - Suita z baletu "Cudowny Mandaryn"
William Li-Wei Pu wystąpi również 7 lutego 2004 roku o godz. 18.00 z recitalem skrzypcowym. Z towarzyszeniem polskiego pianisty Mirosława Gąsienieca zaprezentuje utwory:
Bright Sheng - Stream Flow
Henryk Wieniawski - Polonaise Brilliant A-dur
Camille Saint-Saëns - Introdukcja i Rondo capriccioso
oraz utwory tradycyjnej muzyki chińskiej.
William Li-Wei Pu (na zdjęciu) urodził się w 1966 roku w Szanghaju, gdzie w wieku 11 lat wstąpił do tamtejszego konserwatorium. Po 9 latach nauki w Chinach, wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by kontynuować studia u Fredella Lacka na University of Houston, tam też otrzymał dyplom. Obecnie jest koncertmistrzem orkiestry Atlanta Symphony. Poprzednio był koncertmistrzem Houston Symphony, które to stanowisko powierzył mu Christoph Eschenbach, gdy William Pu miał zaledwie 23 lata.
Poza licznymi występami w orkiestrze, William Pu jest również aktywny jako solista i kameralista. Wykonuje repertuar łączący tradycję Wschodu i Zachodu, muzykę współczesną i klasyczną. Wielokrotnie występował jako solista z orkiestrą Houston Symphony pod batutą Mariusza Smolija. Współpracuje ponadto z takimi zespołami, jak: Laredo Philharmonic, Ohio Chamber Orchestra, Galveston Symphony, Brazos Valley Symphony oraz The Woodland Symphony Orchestra. Koncertuje też jako kameralista na południu Stanów Zjednoczonych.
Jego występy były transmitowane przez radiostacje KUHF w Houston oraz WQXR w Nowym Jorku. Jest związany z Texas Music Festival od chwili jego założenia w 1990 roku. Prowadzi kursy mistrzowskie na uniwersytetach w Houston, w Louisianie, Teksasie, A&M University, Lamar University, North Dakota University oraz podczas Austin Chamber Music Festival.
Gra na skrzypcach zbudowanych przez Andrea Guarneri z Cremony.


Od 7 do 14 lutego 2004 roku kolejny raz Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza wszystkich zainteresowanych tańcem i muzyką na IV Warsztaty Tańca. Jest to niepowtarzalna okazja, aby wziąć udział w zajęciach prowadzonych przez doświadczonych tancerzy i instruktorów.
W ramach warsztatów prowadzone będą następujące kursy tańca:
  • Broadway moves (grupa początkująca i średniozaawansowana), prowadzi Barry Solone,
  • Street jazz (zajęcia bez określonego poziomu zaawansowania), prowadzi Anna Godowska,
  • Contmeporary dance -Taniec współczesny, z elementami jazzu (grupa średniozaawansowana), prowadzi Anna Godowska,
  • Flamenco (grupa początkująca i średniozaawansowana), prowadzi Anna Iberszer (na zdjęciu),
  • Tango argentyńskie (grupa początkująca i średniozaawansowana), prowadzą Martin Fisher i Hanna Licenikova,
  • Hip hop i funky (grupa początkująca i średniozaawansowana), prowadzi Andrzej Kubicki,
  • Break dance z elementami hip-hop'u i funky (zajęcia bez określonego poziomu zaawansowania), prowadzi Łukasz Tychowski.
Jest to jedyna okazja w tym roku, by zgłębić tajniki tanga argentynskiego lub innej imponującej techniki tanecznej i zostać królem parkietu.
Zgłoszenia uczestników przyjmowane są do 5 lutego 2004 w kasie biletowej Opery na Zamku (przy zgłoszeniu konieczne jest dokonanie opłaty). Koszt udziału w pojedynczych zajęciach (jedna technika) wynosi 160 zł i obejmuje 6 spotkań (każde spotkanie 1h i 30 min.). Ilość miejsc jest ograniczona.
Terminy warsztatów:
- Zajęcia Flamenco: 8-13 lutego;
- Zajęcia z technik: Street Jazz oraz Contemporary Dance: 9-14 lutego;
- Pozostałe techniki: 7-12 lutego 2004.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.opera.szczecin.pl/warsztaty


W dniach 8 i 9 lutego 2004 roku Opera Krakowska zaprasza na premierę opery Gwałt na Lukrecji Benjamina Brittena, najwybitniejszego brytyjskiego kompozytora XX wieku. Operę, swoją formą nawiązującą do dramatu antycznego (wprowadza dwie postaci komentujące wydarzenia), zobaczymy w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego. Britten napisał ją w 1946 roku, a premiera odbyła się podczas festiwalu w Glyndebourne. Mimo trudnych powojennych czasów i konieczności ograniczenia środków artystycznego wyrazu do minimum, udało się Brittenowi znaleźć sponsorów i doprowadzić do wystawienia opery. Gwałt na Lukrecji to historia miłości, zdrady, zazdrości i wszystkich tych atrybutów, które uczucia te ze sobą niosą. Kierownikiem muzycznym spektaklu jest Piotr Sułkowski, a autorką scenografii i kostiumów - Anna Sekuła. W roli tytułowej Lukrecji wystąpią: Agnieszka Cząstka, solistka Opery Krakowskiej oraz Alicja Węgorzewska-Whiskerd, współpracująca z wieloma europejskimi teatrami operowymi.


Dnia 8 lutego 2004 roku w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego nastąpi uroczysta inauguracja obchodów Roku Lutosławskiego, ustanowionego przez Sejm RP z okazji 10 rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Gabriela Chmury, Chór PR oraz soliści - James Oxley (tenor) i Adam Kruszewski (baryton). Usłyszymy jedne z najwybitniejszych kompozycji zmarłego kompozytora - Les espaces du sommeil na baryton i orkiestę, Paroles tissées na tenor i ork. kameralną oraz Chantefleurs et Chantefables na sopran i orkiestrę.


Polska premiera opery Benjamina Brittena Gwałt na Lukrecji
(8 i 9 lutego 2004 roku - Scena Operowa w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, g. 18.30)


Opera Krakowska zaprasza na polską premierę opery Gwałt na Lukrecji Benjamina Brittena, jednego najwybitniejszych brytyjskich kompozytorów XX wieku. Patronem honorowym spektaklu jest Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce oraz Brytyjsko-Polska Izba Handlowa w Krakowie.
Gwałt na Lukrecji swoją formą nawiązuje do dramatu antycznego (wprowadza dwie postaci - chór męski i żeński komentujący wydarzenia). Britten napisał ją w 1946 roku (libretto: Ronald Duncan wg sztuki André Obeya), a premiera odbyła się podczas festiwalu w Glyndebourne (12 VII 1946). W kilka dni po premierze londyński "Times" wysoko ocenił pokazane dzieło, podkreślając przede wszystkim poszukiwania przez kompozytora nowych, a jednocześnie komunikatywnych form wypowiedzi. Po czternastu przedstawieniach w Glyndebourne Gwałt na Lukrecji wystawiono w Edynburgu, Manchesterze, Liverpoolu, w Londynie, osiągając do końca roku 1946 imponującą liczbę 80 wykonań.
Spektakl reżyseruje Włodzimierza Nurkowskiego, kierownikiem muzycznym jest Piotr Sułkowski, a za scenografię i kostiumy odpowiedzialna jest Anna Sekuła. W roli tytułowej Lukrecji wystąpią: Agnieszka Cząstka, solistka Opery Krakowskiej, która niedawno występowała w roli Adalgisy w Normie Belliniego oraz Alicja Węgorzewska-Whiskerd, artystka dysponująca mezzosopranem o bogatej skali barw, współpracująca z wieloma europejskimi teatrami operowymi.
W pozostałych rolach: Bożena Zawiślak-Dolny i Elżbieta Janus (Bianka), Katarzyna Oleś-Blacha i Dorota Mentel (Lucia), Mariusz Godlewski i Grzegorz Pazik (Tarkwiniusz), Zbigniew Grygielski i Jacek Ozimkowski (Collatinus), Włodzimierz Skalski i Krzysztof Witkowski (Junius). "Chór żeński" - to Magdalena Barylak i Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz, natomiast "chór męski" reprezentować będą Mariusz Koluch i Jarosław Nowaczek.
Kolejny spektakl: 15 lutego 2004.


Kronos Quartet w Warszawie

Dnia 8 lutego 2004 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi słynny zespół z Nowego Jorku - Kronos Quartet, w składzie: David Harrington - skrzypce, John Sherba - skrzypce, Hank Dutt - altówka, Jennifer Culp - wiolonczela.
Od momentu założenia w 1973 roku Kronos Quartet należy do grona najlepszych i najsłynniejszych kwartetów świata. Swobodnie porusza się po rozmaitych gatunkach muzyki - od klasyki po jazz i rock. W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od Szostakowicza, Weberna, Bartoka i Ives'a do Astora Piazzolli, Johna Cage'a, Raymonda Scott'a i Howlin' Wolf'a. Komponują dla niego m.in. Philip Glass, Steve Reich, Terry Riley, John Zorn, Aulis Sallinen, Alfred Schnittke, Rabih Abou-Khalil. Zespół zaprzyjaźniony jest także z polskim kompozytorem Henrykiem Mikołajem Górecki. Nagrał na płyty dwa jego kwartety smyczkowe.
W programie niedzielnego koncertu znajdą się utwory:
  • Michael Gordon - Potassium
  • Tanburi Cemil Bey (arr. Stephen Prutsman) - Evic Taksim
  • Getatchew Mekurya (arr. Stephen Prutsman) - Aha gedawo
  • Blind Willie Johnson (arr. Stephen Prutsman) - Dark Was the Night
  • Terry Riley - One Earth, One People, One Love from Sun Rings
  • Steve Reich - Triple Quartet
  • Alfred Shnittke - Quartet No. 3
  • Sigur Ros (arr. Stephen Prutsman) - Flugufrelsarinn (The Fly Freer)


Dnia 11 lutego 2004 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej w Warszawie w ramach cyklu "Środa w Akademii Muzycznej" odbędzie się uroczysty koncert z okazji 20-lecia działalności artystycznej Kwartetu Camerata.
W wykonaniu jubilatów: Włodzimierza Promińskiego - I skrzypce, Andrzeja Kordykiewicza - II skrzypce, Piotra Reicherta - altówka i Romana Hoffmanna - wiolonczela usłyszymy następujące utwory:
J. Haydn - Kwartet G-dur Hob.III/75 (op. 77 nr 1)
D. Szostakowicz - Kwartet op. 110 nr 8
L. van Beethoven - Kwartet a-moll op.132
KWARTET CAMERATA powstał w 1984 roku. Koncertował w większości krajów Europy, a także w Japonii, Meksyku i USA. Jest laureatem kilku znaczących międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. w Tokio (1989), Monachium (1990), a w 1990 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej w Paryżu. Podstawą repertuaru zespołu jest wielka literatura klasyczna i romantyczna, ale Kwartet sięga także do muzyki XX wieku, również najnowszej i ma na swoim koncie wiele prawykonań utworów współczesnych.


W piątek 13 lutego oraz w sobotę 14 lutego 2004 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie będzie miał miejsce nadzwyczajny koncert oratoryjny, podczas którego zabrzmi jedno z najsłynniejszych i najznakomitszych dzieł muzycznych - Msza h-moll BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Wykonanie poprowadzi znany niemiecki dyrygent, organista oraz wybitny interpretator muzyki Bacha - Helmuth Rilling. Wśród solistów usłyszymy: Martę Boberską - sopran, Constanze Hirsch - alt, Jana Sulikowskiego - tenor i Rafała Siwka - bas, a towarzyszyć im będzie Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej.


Dnia 7 lutego 2004 roku mija 10. rocznica śmierci Witolda Lutosławskiego. Z tej okazji Filharmonia Łódzka zaprasza na monograficzny koncert poświęcony pamięci tego wielkiego artysty zatytułowany Hommage a Witold Lutosławski. Koncert odbędzie się w piątek 13 lutego 2004 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii. Wystąpi utalentowany, młody wiolonczelista Dominik Połoński oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.
W programie znajdą się kompozycje Witolda Lutosławskiego: Interludium, Koncert wiolonczelowy oraz III Symfonia.


Na dwa Koncerty walentynkowe z atrakcyjnymi niespodziankami dla dwojga w dniu 13 i 14 lutego 2004 roku zaprasza Filharmonia Wrocławska. Wystąpi znany polski klarnecista - Wojtek Mrozek oraz Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego. W programie koncertu znajdą się fragmenty muzyki do słynnych filmów:
  • Krzesimir Dębski Ogniem i mieczem, W pustyni i w puszczy, Stara Baśń
  • Hans Zimmer, Lisa Gerrard Gladiator (arr. Krzesimir Dębski)
  • Henry Mancini The Molly Maguires, The Pink Panther, Śniadanie u Tiffany'ego, Baby Elephant Walk, Two for the Road, Pie in the face Polka, Meggie's theme, Speedy Gonzales (arr. Wojtek Mrozek)
  • Chuck Mangione Dzieci Sancheza (arr. Krzesimir Dębski)
  • Hans J. Salter Jesienne liście (arr. Krzesimir Dębski)
  • Krzysztof Komeda Dziecko Rosmary (arr. Krzesimir Dębski)
oraz kompozycje Krzesimira Dębskiego: Koncert klarnetowy (część I), Country clarineto i Landscape na klarnet i orkiestrę.


Dnia 14 lutego 2004 roku o godz. 18:00 Państwowa Opera Bałtycka zaprasza wszystkich zakochanych na walentynkowy koncert Pieśni, piosenki i wiersze czyli Śpiewnik miłosny w wykonaniu Anny Seniuk i Polskiego Chóru Kameralnego "Schola Cantorum Gedanensis" pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Wieczór wypełni poezja Przerwy-Tetmajera, Osieckiej, Szymborskiej, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Poświatowskiej, Szekspira, Słowackiego, której towarzyszyć będzie muzyka Macieja Małeckiego. Scenariusz: Anna Seniuk.


Koncert kameralny z okazji jjubileuszu 40-lecia pracy artystycznej Konstantego Andrzeja Kulki odbędzie się we wtorek 17 lutego 2004 roku w Filharmonii Narodowej. Oprócz wybitnego jubilata wystąpią: Andrzej Gębski - skrzypce, Andrzej Wróbel - wiolonczela oraz Waldemar Malicki - fortepian. W programie znajdą się następujące utwory:
Giuseppe Tartini - Sonata g-moll "Z diabelskim trylem"
Ludwig van Beethoven - Sonata F-dur op. 24 "Wiosenna"
Karol Lipiński - Trio smyczkowe na dwoje skrzypiec i wiolonczelę op. 8
Konstanty Andrzej Kulka to jeden z najwybitniejszych skrzypków na świecie. Absolwent Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, jako siedemnastolatek otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolo Paganiniego w Genui. Jednak drogę do sławy otworzył mu w 1964 roku Międzynarodowy Konkurs Radiowy ARD w Monachium, podczas którego zdobył I nagrodę. Od tego momentu rozpoczęła się jego światowa kariera.


VIVA KARNAWAŁ

Dnia 18 lutego 2004 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert pt. Viva karnawał z udziałem światowej sławy artystów-muzyków i kompozytorów z dziedziny muzyki klasycznej i jazzu.
Wystąpią:
Vadim Brodski - skrzypce
Michał Urbaniak - skrzypce
Waldemar Malicki - fortepian
Konstanty Wileński - fortepian
Duo Granat i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Janusza Powolnego
oraz
Sebastian Frankiewicz - perkusja, Tomasz Kupiec - kontrabas, Krzysztof Pacan - gitara basowa, Jan Smoczynski - fortepian, Sergei Wilenski - perkusja.

Pierwszy wspólny występ V. Brodskiego i M. Urbaniaka, artystów reprezentujących dwa odmienne style muzyczne, nadaje wydarzeniu szczególnie interesujący i nietypowy charakter. W programie znajdą się m. in. utwory Straussa, Kreislera, a także Wileńskiego, Urbaniaka, Malickiego. Koncert z pewnością zainteresuje szerokie grono odbiorców, ponieważ w radosny i swobodny sposób przybliża wirtuozowskie dzieła różnych gatunków. Organizatorzy gwarantują wspaniałą zabawę na najwyższym poziomie. Koncert, którego głównym sponsorem jest Citibank Handlowy w Warszawie, a współorganizatorem Polskie Radio Program 1 będzie transmitowany na żywo.


W ramach projektu Pomosty dnia 19 lutego 2004 roku w Krakowskiej Filharmonii odbędzie się koncert zespołu Das Neue Ensemble pod dyrekcją Petera Rundela, na którym zaprezentowana zostanie obszerna kompozycja Pierre Bouleza Sur Incises. Utwór ten, przeznaczony na niezwykły zestaw instrumentów (trzy harfy, trzy fortepiany i perkusja obsługiwana przez trzech muzyków) zostanie przedstawiony wraz z słownym komentarzem i przykładami, które będą miały za zadanie zapoznać słuchaczy w żywy i nie akademicki sposób z poetyką i z językiem muzycznym dzieł wybitnego francuskiego kompozytora i dyrygenta. Utwór ten oraz krótsze fortepianowe Incises Bouleza zostaną wykonane w Polsce po raz pierwszy.


Dnia 19 lutego 2004 roku o godz.19:00 w Filharmonii Narodowej z nadzwyczajnym koncertem muzyki rosyjskiej wystąpi słynny Kwartet Borodina. W programie koncertu znajdą się utwory najwybitniejszych kompozytorów rosyjskich przełomu XIX i XX wieku:
Siergiej Prokofiew - II Kwartet smyczkowy
Igor Strawiński - Trois Pièces
Mikołaj Miaskowski - XIII Kwartet smyczkowy
Dymitr Szostakowicz - I Kwartet smyczkowy C-dur
BORODIN STRING QUARTET (Kwartet Borodina) w składzie: Ruben Aharonian, Andrei Abramenkov - skrzypce, Igor Naidin - altówka, Valentin Berlinsky - wiolonczela to bez wątpienia jeden z najlepszych kwartetów naszych czasów. Kwartet Smyczkowy Borodina założyli studenci Moskiewskiego Konserwatorium w 1945 roku pod nazwą Kwartet Filharmonii Moskiewskiej. W 1955 roku przemianowano nazwę na Kwartet Borodina.
Wiolonczelista Valentin Berlinsky jest związany z Kwartetem od początku, a skrzypek Andrei Abramenkov dołączył doń ponad 20 lat temu. Pierwszy altowiolista Kwartetu Dmitri Shebalin odszedł na emeryturę na początku 1996 roku i zastąpił go Igor Naidin, 34-letni Rosjanin, który studiował w Moskiewskim Konserwatorium u Jurija Bashmeta. Igor Naidin, który jest założycielem Kwartetu Russo był uczniem innych dwóch członków Kwartetu Borodina: Mikhaila Kopelmana i Valentina Berlinsky'ego. W listopadzie 1996 roku lidera Mikhaila Kopelmana zastąpił Ruben Aharonian, zwycięzca kilku międzynarodowych konkursów m.in. Konkursu im. Enescu w Bukareszcie, Konkursu w Montrealu i Konkursu Czajkowskiego w Moskwie, który jest jednocześnie profesorem wiolinistyki w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu.
W 1995 roku Kwartet Borodina świętował swój jubileusz 50-lecia i otrzymał w związku z tym kilka nagród m.in. honorowe medale Concertgebouw i Królewskiego Towarzystwa Filharmonicznego za najlepszy zespół kameralny w 1994 roku.
Szczególny związek z rosyjskim repertuarem datuje się od początkowych bliskich kontaktów z Szostakowiczem, który osobiście nadzorował przygotowania każdego swojego kwartetu. Szeroko uznany jako specjalista tego repertuaru, Kwartet zaprezentował cykle Szostakowicza w głównych centrach kulturalnych na całym świecie, łącznie z ostatnimi występami we Frankfurcie, Kolonii, Wiedniu, Lizbonie, Londynie, Nowym Jorku i Brukseli. W 1995 roku "Financial Times" tak oto skomentował występ Zespołu: Żadna czwórka wykonawców nie pokazała jeszcze tak współbrzmiąc tego "innego" Szostakowicza... wykonawcy Borodina poruszają się w świecie subtelnych półświateł, gdzie każdy cień odzwierciedla inny zakamarek duszy.
Następne cykle Szostakowicza zaplanowano w Madrycie, Zurichu i Paryżu. Nagrania Kwartetu dla Teldec Classics International obejmujące kwartety Czajkowskiego i Souvenir de Florence, kwartety smyczkowe Schuberta, "Siedem ostatnich słów Chrystusa Haydna oraz płyta z rosyjskimi miniaturami otrzymały znakomite opinie krytyki, a w wypadku płyty Czajkowskiego nagrodę Gramophone (1994). O nagraniu Schuberta "Gramophone" napisał: Tylko nieliczne kwartety nauczyły się patrzeć daleko od siebie i zagłębić się w sam środek muzyki (kwiecień 1995).


W dniach 20-22 lutego 2004 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na kolejne przedstawienia w ramach cyklu Vivat Opera Polska, prezentującego wszystkie opery Stanisława Moniuszki. Prezentacja twórczości Moniuszki rozpoczęła się w październiku 2003 roku od wystawienia dwóch jednoaktówek: Verbum nobile oraz Flisa w reżyserii Krzysztofa Kelma, pod kierownictwem muzycznym Warcisława Kunca. W styczniu 2004 roku wystawiony został Straszny dwór. W lutym natomiast Opera zaprasza na trzy spektakle Halki. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objął Warcisław Kunc. Wystąpią: w roli Stolnika - Stefan Worożbicki, Janusza - Leszek Skrla, Halki - Ludmiła Ponomarienko (20.02), Barbara Kubiak (21-22.02), Zofii - Lucyna Boguszewska, Jontka - Maciej Komandera, Valery David.
Wszystkie opery w ramach cyklu wystawiane są w formule "semi stage" - czyli wersji koncertowej z elementami scenografii, kostiumu i wyraźnym zamysłem reżyserskim z udziałem chóru i baletu.


W piątek 20 lutego 2004 roku o godz. 19 Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncert zorganizowany dla Akademii Muzycznej w Bydgoszczy z okazji jubileuszu 30-lecia. Wystąpi polski pianista Jerzy Godziszewski oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Włodzimierza Szymańskiego. W programie koncertu znajdą się kompozycje L. van Beethovena:
- Uwertura "Leonora" III,
- V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73,
- V Symfonia c-moll op. 67
.


Dwukrotnie - 20 i 22 lutego 2004 roku - w Filharmonii Wrocławskiej wystąpi wybitny skrzypek - Vadim Brodski. Pierwszego dnia, o godz. 19:00 w towarzystwie Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Bohdana Jarmołowicza wykona przeboje zespołu "The Beatles" w opracowaniu własnym i Bohdana Jarmołowicza. Drugi wieczór wypełni muzyka poważna:
Johann Sebastian Bach Sonata g-moll na skrzypce solo
Eugene Ysaye Sonata nr. 5 op. 27 G-dur na skrzypce solo
Johann Sebastian Bach Preludium z Partity E-dur na skrzypce solo
Eugene Ysaye Sonata nr. 2 e-moll op. 27 na skrzypce solo
Claude Bolling Suite for violin and jazz piano, drums and bass
Soliście towarzyszyć będą: Konstanty Wileński - fortepian, Adam Kowalewski - kontrabas i Adam Buczek - perkusja.


W dniach 20 i 21 lutego 2004 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi znany brytyjski saksofonista i kompozytor John Harle. Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego wykona Where the Bee Dances Michaela Nymana i Rapsodię na saksofon i orkiestrę Claude Debussy'ego. Ponadto usłyszymy Taniec z Osmołody Romana Palestra oraz VI Symfonię D-dur op. 60 Antonína Dvořáka.
John Harle, będąc koncertującym saksofonistą, ma w swoim repertuarze m.in. szesnaście koncertów napisanych specjalnie dla niego. Jest również kompozytorem ponad 25 utworów i muzyki do 40 filmów. Nagrywa dla wielu firm fonograficznych, m.in. Decca, Argo, EMI Classics, Sony, Hyperion, BMG i Virgin. Współpracuje z takimi artystami świata muzycznego i filmowego, jak Paul McCartney, Michael Nyman, Andy Sheppard, Elvis Costello, Riccardo Chailly, Michael Tilson-Thomas, Andrew Davis, Neville Marriner, Elgar Howarth i Frans Welser-Möst. Od 1989 roku wykłada w the Guildhall School of Music and Drama w Londynie.


W dniach 21-28 lutego 2004 roku w Krynicy odbędzie się X Międzynarodowy Konkurs Gitarowy im. Czesława Droździewicza. Oprócz przesłuchań konkursowych organizatorzy planują kilka interesujących koncertów oraz lekcji mistrzowskich z udziałem wybitnych gitarzystów i zespołów z Polski i zagranicy:
  • 22 lutego 2004 godz. 19.30 - Stary Dom Zdrojowy
    Koncert Guitar 4mation - kwartet gitarowy: Michał Nagy - Polska, Petr Saidl - Czechy, Martin Schwarz - Austria, Martin Wesely - Austria
  • 23 lutego 2004 godz. 19.30 - Stary Dom Zdrojowy
    Koncert Michała Bąk i Dominika Tomasiaka
  • 24 lutego 2004 godz. 19.30 - Stary Dom Zdrojowy
    Koncert Solo 3: Beatriz Blanco (Wenezuela), Leszek Potasiński, Marek Walawender
  • 25 lutego 2004 godz. 16.00 - Szkoła Muzyczna
    --- Koncert poświęcony pamięci twórcy festiwali krakowsko-krynickich Czesławowi Droździewiczowi
    --- godz. 19.30 - Stary Dom Zdrojowy
    Paweł Kuźma, Duo Guitarinet - Krzysztof Pełech (gitara), Jan Jakub Bokun ( klarnet)
  • 26 lutego 2004 godz. 10.00-12.00 - Szkoła Muzyczna
    --- lekcje mistrzowskie: Michał Bałałuszko
    --- godz. 18.00 - Pijalnia Główna - Koncert Galowy
    --- godz. ok. 21.00 - Pensjonat Daglezja -Bankiet
  • 27 lutego 2004 godz. 10.00-12.00 - Szkoła Muzyczna
    --- lekcje mistrzowskie: Leszek Potasiński
    --- godz. 15.00-17.00 - lekcje mistrzowskie: Piotr Zaleski
    --- godz. 19.30 - Stary Dom Zdrojowy
    Koncert Kamila Bartnika i Grzegorza Krawca


Wrocławski XXIV Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova" odbędzie się w dniach 22-27 lutego 2004 roku. Jego organizatorem jest Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich i Centrum Sztuki IMPART, a odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, Marszałka Województwa Dolnośląskiego Henryka Gołębiewskiego i Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego Zdzisława Latajki. Sześć dni festiwalowych wypełni nie tylko 17 koncertów, ale także spotkania z kompozytorami (organizowane przez Katedrę Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu) i projekcje filmowe.
Program festiwalu:
  • 22 lutego 2004 - niedziela
    - 19.00 Sala Filharmonii
    wyst.: Frank Peters (Holandia)- fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Renato Rivolta (Włochy)
    program:
    H. Kulenty - III Koncert fortepianowy
    M. Bortnowski - II Symfonia
    W. Lutosławski - IV Symfonia
  • 23 lutego 2004 - poniedziałek
    - 12.00 Sala Kameralna Akademii Muzycznej
    Spotkanie z kompozytorką Hanną Kulenty prowadzi Grażyna Pstrokońska-Nawratil
    - 16.00 Oratorium Marianum
    wyst.: Kwartet Śląski
    program:
    T. Wielecki - Kwartet smyczkowy (zamówiony na 25-lecie Kwartetu Śląskiego)
    W. Szalonek - Symfonia rytuałów
    - 19.00 Oratorium
    wyst.: J. Stanienda – skrzypce, Orkiestra Kameralna Wratislavia, dyr. J. Stanienda
    program:
    R. Twardowski - Concerto breve na orkiestrę smyczkową
    A. Kościów - Żywioły
    A. Panufnik - Koncert skrzypcowy
    Z. Penherski - Mała litania smyczkowa
    A. Sławiński - Canto
    - 22.00 Sala na Świebodzkim lub Impart
    DOUBLE EXPOSURE nowa edycja
    Wyst.: Rafał Augustyn - koncepcja, narracja, koordynacja projektu, Piotr Baron - saksofon, Piotr Wojtasik - trąbka, Piotr Dziubek - akordeon, Radosław Jędraś - perkusja, Aleksandra Rupocińska - klawesyn, Agata Zubel - głos/perkusja, Jaroslaw Pietrzak i Karolina Szefer-Trocha - skrzypce, Cezary Duchnowski i Marcin Bortnowski – elektronika
    program: M. Bortnowski, C. Duchnowski, R. Osada, A. Zubel, R. Augustyn
  • 24 lutego 2004 – wtorek
    - 12.00 Sala
    Prezentacja filmu Salome, spotkanie z kompozytorem Augustynem Blochem - prowadzenie: Rafał Augustyn
    - 16.00 Oratorium Marianum
    wyst.: Zespół Śpiewaków Miasta Katowic Camerata Silesia, dyr. Anna Szostak
    program:
    B. Krcha - Psalm 121
    A. Dziadek - Haec Dies
    P. Szymański - In paradisum
    S. Krupowicz - Miserere
    K. Baculewski - Rilke – Lieder
    A. Bloch - Anenaiki
    R. Gabryś - Wniebogłosy
    - 19.00 Wejherowska
    Koncert kameralny Tech - No
    Wyst.: Kazimierz Dawidek - obój, Agnieszka Kaczmarek – harfa, Orkiestra dyr. Robert Kurdybacha program:
    W. Lutosławski - Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną
    J. Wichrowski - Paysage variable
    A. Trapero - Los Ecos del Guernica na ork. smyczkową i taśmę
    A. Błońska - Płomienie
    K. Penderecki - Capriccio na obój i ork. Kameralną
    - 22.00 Aula Akademii Muzycznej
    Recital Macieja Grzybowskiego
    program:
    Dobromiła Jaskot - Światło kamieni
    Paweł Szymański - Suita, Dwie Etiudy
    Andrzej Czajkowski - Inwencje
  • 25 lutego 2004 – środa
    - 12.00 Sala Kameralna Akademii Muzycznej
    Spotkanie z kompozytorem Tadeuszem Wieleckim, prowadzenie: Rafał Augustyn
    - 16.00 Oratorium Marianum
    wyst.: Trio fortepianowe "Dell'Arte": Jarosław Pietrzak- skrzypce, Magdalena Wirga-Schneider - wiolonczela, Elżbieta Zawadzka – fortepian
    Program:
    B. Kaszuba - Wyspy Szczęśliwe na trio fortepianowe
    J. Wichrowski - Trio fortepianowe
    A. Panufnik - Trio fortepianowe
    K. Meyer - Trio fortepianowe
    - 19.00 Aula Leopoldinum
    wyst.: B. Makal – baryton, Orkiestra Kameralna Leopoldinum dyr. M. Gawroński
    program:
    A. Bloch - Warstwy czasu
    T. Baird - 4 Sonety miłosne do słów Williama Szekspira na głos solo i orkiestrę
    P. Mykietyn - Krzyki
    A. Falkiewicz - I lock my door upon myself
    J. Rogala - nowy utwór
    L. Wisłocki - Muzyka na smyczki
    - 22.00 Impart lub Filharmonia Wrocławska
    Koncert Studia Kompozycji Komputerowej
    Moderatorzy - Cezary Duchnowski, Marcin Bortnowski, Agata Zubel - głos, Michał Moc - akordeon, Cezary Duchnowski – fortepian
    program:
    S. Kupczak - Fluxus fragmenty
    A. Zubel - Unisono 2 na głos, akordeon i komputer
    K. Figurski - nowy utwór
    R. Osada - E – motion na dwa akordeony i taśmę
    B. Duchnowski - Monada 3 na głos, fortepian i komputer
    K. Głowicka - Cape Adare
  • 26 lutego 2004 – czwartek
    - 12.00 Sala Kameralna Akademii Muzycznej
    Spotkanie z kompozytorem Zbigniewem Bujarskim prowadzi Andrzej Kosowski
    - 16.00 Oratorium Marianum
    Koncert promocyjny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego W partyturze i na żywo
    Wyst.: Agnieszka Pstrokońska - marimba, Kwartet Jagielloński
    program:
    Z. Bujarski - Kwartet na jesień
    A. Ignatowicz - Toccata na marimbafon solo
    G. Pstrokońska-Nawratil - Algorytm Snu Wielkiego Miasta na marimbafon solo
    H. Kulenty - One by one na marimbafon solo
    A. Zubel - Zdjęcia z Albumu na marimbę i kwartet smyczkowy
    Koncertowi towarzyszy prezentacja publikacji PWM
    - 19.00 Oratorium Marianum
    wyst.: Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Aleksander Lasoń
    program:
    E. Knapik - Corale Interludio e Aria
    M. Moc - nowy utwór na ork. kameralną i akordeon
    A. Lasoń - Muzyka Kameralna V - Cztery Pory Roku
    H. M. Górecki - Małe requiem dla pewnej Polki
    - 22.00 Akademia Sala Teatralna
    Koncert Kameralny – Cellotronicum
    Wyst.: Andrzej Bauer - wiolonczela, Paweł Zachanowicz - realizator dźwięku
    program:
    J. Grudzień - Ad Naan
    St. Krupowicz - Partita
    P. Mykietyn - Kartka z Albumu
    S. Kupczak - Anafora V na wiolonczelę i elektronikę
    M. Talma-Sutt - Cellotronicum
  • 27 lutego 2004 – piątek
    - 12.00 - Spotkanie z kompozytorem Piotrem Mossem prowadzi Grażyna Pstrokońska - Nawratil
    - 16.00 Aula Akademii Muzycznej
    Koncert Związku Kompozytorów Polskich Klawesyn plus....
    wyst.: Aleksandra Rupocińska - klawesyn, Urszula Danielewicz - klawesyni i inni
    program:
    P. Klimek - Muzyka Komputerowa na dwa klawesyny
    R. Klisowski - Bachalia na klawesyn i taśmę
    M. Dubaj - Wzrastanie
    T. Kulikowski - nowy utwór
    J. Kornowicz- Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę
    - 19.00 Sala Filharmonii
    Finałowy Koncert Symfoniczny
    wyst.: Jean Louis Capezzali – obój, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Wojciech Michniewski
    program:
    W. Lutosławski - Novelette
    K. Kiełb - Tetrada na orkiestrę symfoniczną
    P. Szymański - Partita 4
    P. Moss - Visages - Koncert na obój i orkiestrę
    W. Kilar - Kościelec
    Koncert organizowany przez Filharmonię Wrocławską
    - 21.30 Foyer Filharmonii - UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
  • 22 - 27 luty 2004 - FESTIWAL DZWONKÓW


MESJASZ W ARCHIKATEDRZE

W niedzielę, 22 lutego 2004 roku o godzinie czwartej po południu Archikatedralny Chór Chłopięco Męski Cantores Minores (dyrygent Joseph A. Herter) oraz St. George's British International School Chór Kameralny i Orkiestra Kameralna z Rzymu, poprowadzone przez brytyjskiego dyrygenta Roberta Williama Hixa (na zdjęciu) wykonają pierwszą część oraz słynny chór Halleluiah z oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla. Koncert odbędzie się w Archikatedrze Warszawskiej pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela na Starym Mieście. Koncert organizowany jest w ramach cyklu Muzyka Religijna w Archikatedrze Warszawskiej.
Wystąpią następujący soliści: Sarah Platt, Catherine Brough Tanaka i Sophia Marinho de Lemos - soprany; Amalia Dustin i Phoebe Stannard - kontralty; Rafał Majzner - tenor i Leopold Stawarz - bas.
W czasie pobytu w Warszawie, St. George's British International School Chór Kameralny i Orkiestra Kameralna wystąpią także z koncertem w Instytucie Włoskim (Instituto Italiano di Cultura) w piątek, 20 lutego o godzinie 18.00, a sam chór zaśpiewa w czasie mszy świętej o godzinie 11.00 w niedzielę, 22 lutego w Archikatedrze św. Jana. Będzie można usłyszeć Kyrie i Agnus Dei z Missa ‘Aeterna Christi Munera’ Giovanniego Palestriny oraz łacińskie motety brytyjskich kompozytorów - Charlesa Wooda i Williama Byrda.


Na kolejny koncert z cyklu W blasku świec i muzyki zaprasza Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna. Koncert odbędzie się 22 lutego 2004 roku o godzinie 19.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74).
W programie m.in.:
A. Vivaldi - Koncert na dwoje skrzypiec a-moll op.3 nr 8
E. Grieg - Suita z czasów Holberga op. 40
E. Elgar - Serenada na smyczki e-moll op. 20
Wykonawcy: Monika Kos-Nowicka - skrzypce, Małgorzata Pijanowska - skrzypce, Nowa Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.


Jedna z najbardziej utalentowanych młodych polskich skrzypaczek, Patrycja Piekutowska, wystąpi w niedzielę 22 lutego 2004 roku o godz. 17:00 w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance. Przy fortepianie Maria Szwajger-Kułakowska. W programie koncertu znajdą się utwory współczesnych kompozytorów polskich, a także klasyka skrzypcowej literatury światowej:
E. Bloch - Suita Baal Shem ( cz.II Nigun)
J. Brahms - Scherzo
K. Szymanowski - Sonata na skrzypce i fortepian
M. Borkowski - Images II
K. Penderecki - I Sonata na skrzypce i fortepian
W. Lutosławski - Partita
A. Piazzola - Adios Nonino i Verano Porteno.


Dnia 23 lutego 2004 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz 24 lutego w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty karnawałowe zatytułowane Rhythm&swing. Jego wykonawcami będzie Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda, a wśród solistów usłyszymy polskich artystów - skrzypka Roberta Kabarę, klarnecistę - Arkadiusza Adamskiego i fagocistę - Artura Kasperka.
W programie:
Aaron Copland Koncert klarnetowy
Leonard Bernstein Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story
Georg Gershwin Fantazja na skrzypce i orkiestrę „Porgy and Bess"
Michael Daugherty Dead Elvis
Utwór Michaela Daugherty’ego – Dead Elvis – napisany został na dyrygenta i 7 wykonawców, a fagocista ma grać w stroju Presleya (!). Kompozytor komentuje w partyturze, że "Elvis jest częścią amerykańskiej kultury, historii i mitologii na dobre i na złe. Jeśli chcecie zrozumieć Amerykę, prędzej czy później musicie się spotkać z (nieżyjącym) Elvisem".
John Neal Axelrod - jeden z najwybitniejszych amerykńskich dyrygentów młodego pokolenia, absolwent St. John's School (1984) i Harvard University (1988), w 1982 roku współpracował z Leonardem Bernsteinem podczas premiery A Quiet Place w Houston. Ponadto w 1996 roku ukończył dyrygenckie kursy w konserwatorium w St. Petersburg w Rosji u Ilyi Musina. Tajniki dyrygentury zgłębiał także u Christopha Eschenbacha, Gustava Meiera, Daniela Lewisa i Mendi Rodan. Obecnie pełni funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta orkiestry Sinfonietta Cracovia.


Wielka Gala Baletowa - gwiazdy Teatru Bolszoj w Polsce

Gwiazdy zespołu baletowego Moskiewskiego Teatru Bolszoj wystąpią z własnym programem obejmującym znane fragmenty baletów wystawianych na scenie Teatru. Zaprezentują najsłynniejsze klasyczne Pas de Deux oraz nowoczesne miniatury baletowe. Trasa koncertowa po Polsce obejmuje Kraków (27 lutego 2004), Warszawę (28 lutego), Bydgoszcz (29 lutego) oraz Łódź (1-2 marca).
W pierwszej części programu soliści Teatru Bolszoj przedstawią po raz pierwszy polskiej publiczności jednoaktowy balet Cztery pocałunki do muzyki Jana Sebastiana Bacha w choreografii utalentowanego Jörga Mannesa (Austria). Balet ten, w choreografii J. Mannesa, to wariacja na temat świata stosunków międzyludzkich, który jest niezmiernie skomplikowany a zarazem prosty. W świecie tym szczęście graniczy ze smutkiem, a wstydliwa delikatność z uporem.
W drugiej części programu artyści zaprezentują znane partie baletowe:
  • Pas de Deux z baletu Płomień Paryża Borysa Asafjewa wg Jean-Baptiste Lully’ego w choreografii Wasylija Wajnonena
  • Taniec Cyganów z baletu Don Kichot Ludwiga Minkusa w choreografii Mariusa Petipy oraz Aleksandra Gorskiego
  • Narcyza Nikołaja Czerepnina w choreografii Kasjana Golejzowskiego
  • Pas de Deux z baletu Giselle Adolpha Adama w choreografii Mariusa Petipy
  • Gopak z baletu Taras Bulba Wasylija Solowjewa-Sedoja w choreografii Rostisława Zacharowa
  • Adagio z baletu Ostatnie tango Astora Piazzolli w choreografii W. Gordejewa
  • Pas de Deux z baletu Don Kichot Ludwiga Minkusa w choreografii Mariusa Petipy oraz Aleksandra Gorskiego.
Wśród gwiazd zespołu baletowego Teatru Bolszoj polska publiczność będzie mogła zobaczyć: Ruslana Pronina, Ajdara Achmetowa, Lilię Musarową, Annę Iwanową i Denisa Medwedewa.
Organizatorem występów Teatru Balszoj w Polsce jest agencja artystyczna Makroconcert z Warszawy.


Inauguracja Roku Iwony Borowickiej w Operze Krakowskiej

Opera Krakowska i Fundacja Pomocy Artystom Polskim "Czardasz" dnia 27 lutego 2004 roku spektaklem Księżniczka czardasza zainaugurują obchody Roku Iwony Borowickiej, wybitnej solistki krakowskiej operetki, zmarłej przed dwudziestu laty.
W spektaklu obok solistów Opery Krakowskiej (m.in.: Karin Wiktor-Kałucka, Jan Wilga, Wojciech Wróblewski, Franciszek Makuch), jako księżna Anhilda wystąpi słynna solistka Wanda Polańska, znana przede wszystkim z repertuaru operetkowego. W partii Sylvi Varescu wystąpi utalentowana młoda solistka - Agnieszka Maciejewska.
Uroczysty spektakl odbędzie się 27 lutego 2004 roku o godzinie 18.30 na Scenie przy ul. Lubicz 48 w Krakowie. Za pulpitem dyrygenckim stanie Tomasz Tokarczyk - od niedawna kierownik orkiestry krakowskiej Opery.
Iwona Borowicka (1929 - 1984) - wspaniała artystka, ulubienica krakowskiej publiczności, Wielka Primadonna Operetki - przez 37 lat występowała na scenie, a 30 lat była Pierwszą Damą Operetki Krakowskiej. Zasłynęła m.in. jako Liza w Krainie uśmiechu, Hanna Glawari w Wesołej wdówce, tytułowa Księżna Cyrkówka, Annina w Nocy w Wenecji, Wiktoria w Wiktorii i jej huzarze, Saffi w Baronie cygańskim oraz tytułowa Czardaszka.


Dnia 27 lutego 2004 roku Filharmonia Szczecińska świętować będzie Jubileusz 55-lecia. Podczas uroczystego koncertu o godz. 19.00 wystąpi wybitny polski pianista Piotr Paleczny oraz Orkiestra Filharmonii pod dyrekcją Zygmunta Rycherta.
W programie: S. Moniuszko - Wielki polonez koncertowy, S. Rachmaninow - II Koncert fortepianowy c-moll, L. van Beethoven - V Symfonia c-moll



Dnia 27 lutego 2004 roku o godz. 19.00 w Dużym Studiu Polskiego Radia we Wrocławiu (ul. Karkonoska 10) odbędzie się Nadzwyczajna Gala Operowa z udziałem solistów Metropolitan Opera w Nowym Jorku: Eduarda Villi (tenor), Patrizii Patelmo (mezzosopran) i Marka Rucknera (baryton). W programie: najpiękniejsze arie i duety z oper G. Bizeta, G. Verdiego, G. Pucciniego i R. Leoncavalla.
Dochód z koncertu zostanie przeznaczony na odbudowę Opery Dolnośląskiej.


Znany skrzypek Valery Oistrach wystąpi 27 lutego 2004 roku o godz.19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Michała Nesterowicza. W programie koncertu:
L. van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur op.61
F. Schubert - IX Symfonia C-dur “Wielka”
Valery Oistrach reprezentuje trzecie już pokolenie słynnej rodziny skrzypków. Urodził się w Moskwie w 1961 roku. Wykształcenie muzyczne odebrał w znanym moskiewskim Konserwatorium Muzycznym, a także u swojego dziadka - sławnego Davida Oistracha. Od 1975 roku występuje jako solista w Europie, Kanadzie, USA i Australii, a akompaniowały mu m.in. tak znane orkiestry, jak Berlińscy i Londyńscy Filharmonicy pod dyrekcją Yehudi Menuhina i Kurta Masura. Od 1996 roku jest wykładowcą w Królewskim Konserwatorium w Brukseli.


Dnia 28 lutego 2004 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert kameralny w ramach Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova" z udziałem legendarnego zespołu Ensemble MW2 w składzie: Olga Szwajgier - sopran, Agnieszka Glińska - tancerka, Krzysztof Langman - flet, Adam Kaczyński - fortepian, Marek Mietelski - fortepian, Kazimierz Pyzik - kontrabas, wiolonczela, Krzysztof Suchodolski - wiolonczela. Kierownictwo artystyczne nad koncertem objął Adam Kaczyński, a za choreografię odpowiedzialna jest Agnieszka Glińska. koncert, na który złożą się utwory teatru instrumentalnego, wypełni zaskakująca muzyka oraz piękny i zmysłowy taniec. Wykonane zostaną kompozycje:
- Roman Haubenstock-Ramati Alone 2 na kontrabas solo
- Adam Kaczyński Shape na dwa fortepiany
- Krzysztof Knittel POKO dla tancerki, taśma (na zdjęciu Agnieszka Glińska wykonująca utwór)
- Adam Walaciński Valsette a la carte na wiolonczelę i kontrabas
- Adam Kaczyński Donc dans Tous na sopran, flet, wiolonczelę i 2 pianistów
Utwór wybitnego twórcy muzyki XX wieku Romana Haubenstock-Ramatiego w bardzo wyraźny sposób określa zainteresowania i styl wykonawczy krakowskiego zespołu MW2. Alone 2 na kontrabas solo, dzieło powstałe w 1969 roku należy do oryginalnej grupy dzieł kompozytora, zapisanych w formie grafiki collage'owej o genezie dadaistyczno-popartowskiej. Miejsce konstrukcji formalnej zajmują tu swobodne zestawienia różnych elementów, a także autocytatów. Alone 2 jest przykładem formy otwartej, w której poszczególne elementy zależą głównie od wyboru wykonawców. Od pierwszego wykonania stałym elementem stała się akcja sceniczna rozgrywająca się między muzykiem i instrumentem oraz elementy gry teatralnej. Grafika odzwierciedlająca zamierzenia kompozytora w Alone 2 ukazała się w wiedeńskim wydawnictwie „Ariadne” w 1970 roku.
Utwory twórcy zespołu MW2 Adama Kaczyńskiego pisane są przede wszystkim dla zespołu i połączone tak z dziełami innych kompozytorów, aby tworzyły jedną muzyczno-teatralną całość. Shape to tytuł kilku cykli na różne zestawy instrumentów. Wykonywany w Filharmonii Wrocławskiej Shape na dwa fortepiany powstał w 1989 roku i jest przede wszystkim przejawem muzycznego humoru. Oryginalność i niezależność twórczości Krzysztofa Knittla, a przede wszystkim jego uniwersalizm z muzyce współczesnej w znacznej mierze dopełnia eksperymentalny charakter repertuaru zespołu MW2. Podobne słowa można odnieść do okolicznościowej kompozycji Adama Walacińskiego, utrzymanej w groteskowo-ironicznym charakterze. Końcowy utwór Adama Kaczyńskiego Donc dans Tous jest najbardziej charakterystycznym połączeniem akcji scenicznej, improwizacji i formy otwartej tak typowej dla stylistyki tego zespołu. [z komentarza do koncertu autorstwa Walentyny Węgrzyn]


Opera dla świętujących urodziny 29 lutego

Wszystkich, którzy urodzili się 29 lutego Opera Bałtycka zaprasza na przedstawienie Cyrulik sewilski Rossiniego. Wybór tytułu nie jest przypadkowy. Twórca Cyrulika też obchodził urodziny tylko raz na cztery lata. Na czym polega prezent dla jubilatów? Wystarczy przyjść do kasy z dokumentem ze zdjęciem i datą urodzenia, by otrzymać na ten spektakl bilet za darmo.