Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu zaprasza na jesienną edycję Wieczorów Małopolskich, na którą złożą się trzy pozycje: koncert jazzowy Bałdych & Orzechowski Mirrors. Tribute To Zbigniew Seifert (1 października 2014), spektakl teatralny Baba Chanel Nikołaja Kolady w reżyserii Izabelli Cywińskiej w wykonaniu zespołu Teatru Polonia w Warszawie (6 października 2014) oraz propozycja dla nieco młodszej publiki - opera dla dzieci Myszki i wojna Davida Chesky'ego (10 października 2014).

Koncert jazzowy Bałdych & Orzechowski Mirrors. Tribute To Zbigniew Seifert, który zabrzmi w Międzynarodowym Dniu Muzyki, to projekt znakomitych artystów młodej generacji, poświęcony wybitnej postaci polskiej wiolinistyki - Zbigniewowi Seifertowi, dzięki któremu polski jazz zaczął być rozpoznawalny i doceniany na świecie.

Spektakl dla dzieci Myszki i wojna to pełen humoru projekt muzyczny Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, nawiązujący do najlepszych operowych i musicalowych wzorców. Przygody dzielnego Alberta dają dzieciom odpowiedź na pytanie, dlaczego wszystkie myszki kochają zjadać ser żółty, jednocześnie ukazując im absurd prowadzenia wojny, ucząc tolerancji i akceptacji różnych kultur. Spektakl dedykowany dzieciom od lat 7.

Spektakle i koncert odbędą się w sali im. Lucjana Lipińskiego MCK SOKÓŁ.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina rozpocznie sezon koncertowy w dniu 1 października 2014 roku występem Kwartetu Camerata, obchodzącego 30-lecie swojej działalności artystycznej. Rok akademicki zostanie uroczyście zainaugurowany 3 października.

W środowy wieczór Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński – I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela oraz Marta Kordykiewicz – wiolonczela (gościnnie) wykona III Kwartet smyczkowy g-moll op. 74 (Reiterquartett) Hob. III:74 J. Haydna, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 D. Szostakowicza i Kwintet smyczkowy C-dur op. 163 D. 956 F. Schuberta.


XXII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”, poświęcony pamięci kompozytora i akordeonisty Andrzeja Krzanowskiego, odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 29 września – 4 października 2014 roku.

Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji będzie VIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego, współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Joachim Pichura i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. 30 września w Sali Toskańskiej Dworku Eureka w wykonaniu akordeonistów (Duo Accosphere, Maciej Frąckiewicz, Paweł Janas, Dominik Maciążek, Przemysław Wojciechowski, Maciej Zimka) zabrzmią utwory Cesara Camarero, Alberto Ginastery, Macieja Jabłońskiego, Andrzeja Karałowa, Andrzeja Krzanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Arne Nordheima, Piotr Peszata i Igora Strawińskiego. 1 października w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert muzyki elektroakustycznej Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza, Andrzeja Krzanowskiego, Marcina Rupocińskiego i Artura Zagajewskiego. 3 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Katowicach pod dyrekcją Szymona Bywalca wykona dzieła Wojciecha Kilara. Koncert ten skierowany będzie do młodej publiczności.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia 1 października 2014 roku zainauguruje swój historyczny sezon. Po latach koncertowania w wynajmowanej sali rozpocznie nową erę we własnej siedzibie – wspaniałym gmachu zaprojektowanym przez architektów Konior Studio. Za wykonanie inwestycji odpowiadała firma Warbud, a projekt akustyczny sali koncertowej jest dziełem renomowanej japońskiej firmy Nagata Acoustic.

Z tej okazji dyrekcja NOSPR przy wsparciu władz Miasta Katowice zaplanowała wielki Festiwal Otwarcia m.in. z udziałem takich gwiazd, jak Krystian Zimerman (1 października), Piotr Anderszewski (18 października), Urszula Dudziak (22 października), Piotr Beczała (28 października). NOSPR gościć będzie także wspaniałe zespoły: Wiener Philharmoniker (3 października), London Symphony Orchestra (18 października), Chór Radia Bawarskiego (1 października) i NDR Bigband z Hamburga (22 października).

Festiwalowe koncerty rozpocznie NOSPR pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Chór Radia Bawarskiego przygotowany przez Petera Dijkstrę oraz soliści: Ewa Tracz, Wiesław Ochman, Melanie Diener, Anna Lubańska, Christian Elsner, Dimitry Ivashchenko. Gwiazdą koncertu będzie Krystian Zimerman, który wykona I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. Ponadto program koncertu wypełnią utwory wybitnych polskich kompozytorów swoim życiem i twórczością związanych z NOSPR: Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego, Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, Siwa mgła Wojciecha Kilara. Całość zakończy IX Symfonia Ludwiga van Beethovena z symboliczną Odą do radości w finale.

Tuż przed uroczystym koncertem w amfiteatrze w ogrodzie NOSPR ok. 16.30 na dużym ekranie LED wyświetlony zostanie film pt. Najlepsza dla najlepszej. Autorka filmu, Aleksandra Fudala przez trzy lata towarzyszyła orkiestrze i dokumentowała każdy etap budowy jej nowej siedziby.

Następnego dnia, 2 października, odbędzie się pierwszy koncert w sali kameralnej. Kwartet Śląski rozpocznie cykl swoich koncertów w NOSPR „Między Wschodem a Zachodem”. Usłyszymy premierowe wykonanie XIV Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Meyera, a także VIII Kwartet smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Doom. A Sigh Istvána Márty na taśmę i kwartet smyczkowy oraz WTC 9/11 na taśmę i kwartet smyczkowy Steve’a Reicha.

3 października w nowej siedzibie NOSPR zagrają Filharmonicy Wiedeńscy, od lat będących w czołówce najwybitniejszych symfoników świata. Zespół pod batutą Petera Schneidera wykona Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego, Pieśni biblijne op. 99 Antonína Dvořáka i Symfonię Asrael op. 27 Josefa Suka. W roli solistki wystąpi Dagmar Pecková (mezzosopran).

Wiedeńscy kameraliści – na co dzień aktywnie koncertujący soliści, odnoszący pedagogiczne sukcesy wykładowcy, ale nade wszystko członkowie słynnej Filharmonii Wiedeńskiej – w ramach Festiwalu Otwarcia 4 października zainaugurują także nowy cykl koncertów pt. „Recitale mistrzowskie”. W programie sobotniego koncertu znajdą się kompozycje Franza Antona Hoffmeistera – II Kwartet D-dur Solowy na kontrabas, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Stefana Bolesława PoradowskiegoII Trio op. 30 na skrzypce, altówkę i kontrabas i Franza Schuberta – Oktet F-dur op. posth. 166 na klarnet, fagot, róg, kwartet smyczkowy i kontrabas D. 803.

Koncerty Festiwalu Otwarcia potrwają do końca października 2014 roku.

Szczegółowy program Festiwalu Otwarcia - na stronie: www.nospr.org.pl/pl/kalendarz?date=10.2014


22. Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 2-28 października 2014 roku. Podczas tegorocznej edycji koncerty odbywać się będą między innymi w trzech kościołach na terenie Prudnika i Głogówka oraz w salach kameralnych Willi Fraenklów, Muzeum Regionalnego w Głogówku i głogóweckiego ratusza.

Podczas tegorocznego Festiwalu odbędzie się jedenaście koncertów w wykonaniu muzyków światowej klasy. Przez kilkanaście dni na terenie Opolszczyzny zagoszczą artyści z Rosji, Czech i Węgier; łącznie wystąpi prawie czterdzieści osób. Dla wszystkich gości festiwalu zagra laureatka I Nagrody Międzynarodowego Konkursu T. Nikołajewa dla młodych pianistów – Elizaveta Ivanowa. Poza tym usłyszymy także: Michała Kryworuczko – półfinalistę prestiżowego Brant International Piano Comptetition, Łukasza Mikołajczyka – stypendystę Prezesa Rady Ministrów i Fundacji Piotra Klera oraz wielu innych wykonawców muzyki klasycznej, których talent zachwyca publiczność na całym świecie.

Udział we wszystkich koncertach jest bezpłatny.

Szczegółowy program: plik PDF 


III edycja NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej odbędzie się w Gdańsku, w dniach 3-5 października 2014 roku. To festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowedające szansę na kontakt z muzyką pobudzającą nowe obszary naszych zmysłów i wzbogacającąspojrzenie na świat.

NeoArte Spektrum Muzyki Nowej to 3 dni koncertów i warsztatów, podczas których odbędzie się 5 prawykonań utworów najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia z Polski, Ukrainy i USA, premiera pierwszego polsko-ukraińskiego zespołu muzyki współczesnej NeoTemporis Group, premierowe wykonanie projektu inspirowanego minimal music - Kuba Kapsa Ensemble, pierwsza prezentacja audio-wizualnego przedsięwzięcia Piotra Gotkowskiego i Rafała Pelca - 77525, Contemporary Classic Jam Session, warsztaty dla kompozytorów oraz zajęcia dla dzieci. Patronem tej edycji festiwalu jest wybitny polski kompozytor, specjalista od muzyki elektronicznej Cezary Duchnowski, który wraz ze światowej klasy wokalistką i kompozytorką Agatą Zubel wystąpi podczas finałowego koncertu z projektem ElettroVoce.

Organizatorem festiwalu jest trójmiejski NeoQuartet oraz Stowarzyszenie NeoArte.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się 3 października 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej im. Stefana Strahla w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wydarzenie organizowane jest w ramach Festiwalu Muzyki XX wieku.

W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje Jubilata: Uwertura tragiczna, Koncert fortepianowy i Sinfonia Sacra. Wystąpi znany pianista Maciej Grzybowski oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja.

Festiwal Muzyki XX wieku to nowy cykl koncertów jeleniogórskiej Filharmonii. W ramach projektu prezentowany będzie muzyczny dorobek polskiej kultury narodowej i przypominana twórczość uznanych kompozytorów XX wieku. Jak podkreślają organizatorzy Festiwalu, ich działania mają na celu uświadomienie społeczności faktu, jak piękna i dojrzała, pomimo swej trudności, jest muzyka polskich współczesnych kompozytorów. Pierwsze koncerty cyklu odbyły się w dniach 15 i 20 czerwca 2014 roku, a kolejny 19 września. Ostatni zaplanowano na 7 listopada 2014 roku.


Festiwal ISCM World Music Days 2014 odbędzie się we Wrocławiu w dniach 3-12 października 2014 roku.

World Music Days ma na celu prezentację muzyki współczesnej, muzyki XXI wieku. Powołany do życia przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (International Society for Contemporary Music), po raz pierwszy zorganizowany został w Salzburgu w 1923 roku. Od tego czasu gościł już w ponad pięćdziesięciu miastach na całym świecie. W 2014 roku z inicjatywy Miasta Wrocław przybywa do Wrocławia. Powstaje przy pomocy Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, ESK 2016, Opery Wrocławskiej, NFM-u, Akademii Muzycznej oraz Programu 2 Polskiego Radia.

Wszyscy artyści wrocławskiej edycji ISCM World Music Days to wybitni twórcy muzyki awangardowej. Na festiwalu wystąpią m.in.: Klangforum Wien, Court-circuit, Agata Zubel, Lutosławski Quartet, Orkiestra Muzyki Nowej, Camerata Silesia, Marek Pasieczny i Andrzej Bauer. Wykonają utwory najważniejszych twórców muzyki współczesnej z całego świata. We Wrocławiu pokażą się: ex-basista Led Zeppelin John Paul Jones, który towarzyszył będzie grupie Supersilent, Ryoji Ikeda – najważniejszy współczesny kompozytor muzyki elektronicznej – a także znakomity projekt Zeitkratzer i legenda muzyki noise Keiji Haino. Swoją obecność potwierdziło już 120 kompozytorów z całego świata. Wśród nich są m.in. Krzysztof Penderecki oraz Peter Eotvos. Dzieła obu słynnych kompozytorów zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Opery Współczesnej.

Na przedostatni dzień imprezy zaplanowano wielką premierę II Symfonii na 100 motocykli, gitarę elektryczną, perkusję i elektronikę. Kompozytorem utworu jest Sławomir Kupczak. W roli muzyków wystąpią wrocławscy motocykliści koordynowani przez klub motocyklowy APANONAR, w roli instrumentów – ich maszyny, od zabytkowych modeli przez nowoczesne ścigacze aż po kultowe Harleye. Sporą atrakcją jest uczestnictwo w projekcie Andrzeja Nowaka, gitarzysty i podpory legendarnego już zespołu TSA. Za perkusją usiądzie znakomity Dominik Stankiewicz. Symfonia na 100 motocykli to szczególny punkt programu ISCM WMD 2014. Z tego powodu odbędzie się w wyjątkowym miejscu. Specjalnie na potrzeby koncertu otwarty zostanie parking przy Narodowym Forum Muzyki.

W programie Dni znajdą się ponadto instalacje multimedialne, przegląd filmowy, wykłady, spotkania, warsztaty z artystami oraz konferencje dwóch elitarnych światowych organizacji: ISCM (International Society for Contemporary Music) oraz IAMIC (International Association of Music Information Centres).

Równolegle prowadzony jest program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który przewiduje pokazy zespołów szkolnych oraz konkurs na recenzje wydarzeń koncertowych. Tym samym stolica Dolnego Śląska włączona zostanie w obchody Międzynarodowego Dnia Muzyki i rozpocznie projekt kontynuowany w latach następnych. Ze względu na międzynarodowy charakter imprezy w ISCM World Music Days 2014 udział wezmą artyści, dziennikarze, dyplomaci i politycy z ponad siedemdziesięciu krajów.

Więcej


Monograficzny koncert pamięci Wojciecha Kilara w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy zamknie w piątek, 3 października 2014 roku 52. Bydgoski Festiwal Muzyczny.

Na program wieczoru złożą się wyłącznie utwory wybitnego, zmarłego w ubiegłym roku kompozytora: Bogurodzica, Angelus, Exodus i Siwa mgła. W koncercie finałowym weźmie udział imponujący skład wykonawców, czyli obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, stale współpracujące z bydgoską sceną chóry akademickie z Bydgoszczy i Torunia oraz zasłużeni, wybitni śpiewacy: Iwona Socha – sopran i Jerzy Mechliński – baryton.

52. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” pod hasłem Eurośródziemnomorski dialog muzyczny rozpoczął się 12 września 2014 roku. Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Bydgoszczy, Toruniu i Frankfurcie nad Odrą. Oprócz licznych koncertów, na program Festiwalu zwłożyły się dwie konferencje: Konferencja Słowianoznawcza pt. Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze Słowiańszczyzny oraz Konferencja Muzykologiczna pt. Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – nowe źródła i interpretacje w muzyce świeckiej i religijnej.


Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2014/2015 Filharmonii we Wrocławiu odbędzie się 4 października 2014 roku o godz. 18:00.

Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza jak co roku rozpocznie sezon od muzyki swojego patrona, Witolda Lutosławskiego. Livre pour orchestre skomponowane zostało w 1968 roku na zamówienie niemieckiego miasta Hagen i zadedykowane dyrygentowi Berholdowi Lehmannowi. Usłyszymy również utwór Epikurov vrt (Ogród Epikura) Iva Josipovićaobecnego prezydenta Chorwacji. Ten kompozytor jest jednocześnie doktorem prawa oraz politykiem.

Koncert inaugurujący sezon artystyczny zakończy wirtuozerski I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego w mistrzowskim wykonaniu znakomitego skrzypka Jakuba Jakowicza. W tym roku koncert inaugurujący sezon artystyczny Orkiestry Symfonicznej NFM będzie elementem programu Światowych Dni Muzyki we Wrocławiu, największego przeglądu muzyki nowej.


Olo Walicki i Andrzej Seweryn na spektaklu to be authentic, or not to be podczas 18. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku zaprezentują po raz pierwszy Kontrabas Wodny - instrument zaprojektowany przez Olgierda Walickiego. Premiera odbędzie się 4 października 2014 roku o godz. 21:00 na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie i 5 października 2014 roku o godz. 20:00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Koncepcja, scenariusz i muzyka: Olo Walicki, współpraca: Natalia Cyrzan i Leszek Bzdyl, realizacja video: Łukasz Boros, grafika: Maciek Chodziński.

Główną oś przestrzeni sceny, a także rodzaj środowiska wizualno-dźwiękowego spektaklu stworzy instalacja – Kontrabas Wodny. Podstawą brzmienia zaprojektowanej przez Ola Walickiego rzeźby-instrumentu jest stalowa, płaska misa, zastępująca drewniane pudło rezonansowe. Wydobywane ze strun instrumentu wibracje tworzą fale na powierzchni lustra wody. Dźwięk nabiera niespotykanej barwy, modulowany ruchem wody rozlanej w misie. Nakładające się na siebie fale dźwiękowe i wodne odzwierciedlają matematyczne i fizyczne zależności istniejące w muzyce.

Warstwa estetyczna instrumentu została ograniczona do minimum: schematu jego budowy oraz funkcji. Decyzją Ola Walickiego jest pozbawienie Kontrabasu Wodnego rzeźbiarskich, dekoracyjnych nakładek.

Zainicjowane przez kontrabasistę i kompozytora Olgierda Walickiego spotkanie z aktorem i reżyserem Andrzejem Sewerynem podejmuje temat odrzucenia / zakwestionowania pewnej konwencji, jest próbą odteatralizowania samych siebie w kontekście relacji zawodowej i prywatnej. To spotkanie jest także zestawieniem odrębnych ludzkich postaw, charakterów i konstrukcji emocjonalnych. Dwa media – słowo i muzyka – staną się, na przykładzie bohaterów dzieł Williama Szekspira, obszarem wyeksponowania ludzkiej autentyczności lub jej braku. Spotkanie muzyka i aktora, dwóch mężczyzn, młodszego, czterdziestoletniego, i starszego, po sześćdziesiątce. Obaj doświadczeni zawodowo i życiowo. Kolejne realizacje, zadania, nieustający pęd. Codzienność tak intensywna, że często nie pozwala na wiele więcej niż tylko konieczne do życia wzięcie oddechu. Jednak zawsze pozostają wierni swoim ideom, nie tracąc kontaktu z rzeczywistością. Świadomi nakładek i nawyków, których trudno się pozbyć w ich zawodzie, starają się być naturalni i autentyczni. Czy wiek i doświadczenie w tym pomagają? Czy muzyk i aktor na scenie są autentyczni? I czy powinni tacy być? Czy tworząc, przyjmują postawę apollińską – świadomą, respektującą reguły sztuki, harmonijną? Czy może oddają się żywiołowi dionizyjskiemu – w mistycznym szale, w bezświadomości przekraczając na scenie wszelkie granice? W jakim stopniu racjonalizują więc charakter roli, a w jakim – kreując ją – eksperymentują na sobie i widzu, oddając władzę emocjom?


Program 2 Polskiego Radia oraz Warszawska Opera Kameralna zapraszają na pierwszy koncert ze wspólnego planowanego cyklu. 4 października 2014 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy operę Imeneo Jerzego Fryderyka Haendla.

Wśród solistów: Wojciech Gierlach (bas), Olga Pasiecznik (sopran), Marta Boberska (sopran) i Karol Bartosiński (kontratenor). W koncertowym wykonaniu dzieła udział wezmą Zespół Wokalny oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Całość poprowadzi Władysław Kłosiewicz, który jest również autorem opracowania partytury.

Georg Friedrich Haendel wystawił Imeneo w 1740 roku w Londynie jako przedostatnią operę w swojej karierze. Po latach prób dostosowania własnych utworów do zmieniających się potrzeb i upodobań angielskiej publiczności, powrócił w Imeneo do tradycyjnego włoskiego stylu, w którym był niedoścignionym mistrzem. Libretto opisuje historię miłosną, która nie może mieć szczęśliwego zakończenia, w której każdy z bohaterów jest postacią tragiczną. Haendel rysuje ich wyraziście: tytułowy Imeneo jest waleczny, zdecydowany i działa z pasją, jego przeciwieństwem jest Tirinto, niezdecydowany, wątpiący i wzdychający marzyciel. Główna rola kobieca w niczym im nie ustępuje – Rosmene jest bohaterką tragiczną, która musi wybierać pomiędzy miłością do Tirinta a wdzięcznością dla Imenea. Wszyscy przeżywają dramat i nikt nie jest szczęśliwy. Opera Haendla została na nowo odkryta w XX wieku i zaczęła pojawiać się na wielu scenach całego świata. Wśród nich była również Warszawska Opera Kameralna, która wystawiła polską premierę w 1998 roku.


Koncerty symfoniczne z okazji jubileuszu 60-lecia pracy artystycznej Tadeusza Strugały odbędą się w Filharmonii w Krakowie w dwie kolejne soboty – 4 i 11 października 2014 roku.

Tadeusz Strugała – jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów – dwukrotnie obejmował stanowisko dyrektora krakowskiej instytucji: po raz pierwszy w charakterze Dyrektora Artystycznego – w latach 1981-1986, po raz drugi jako Dyrektor Naczelny i Artystyczny w roku 2008.

Wieczory, podczas których Maestro Strugała poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, to monograficzne koncerty brahmsowskie, wypełnione muzyką wszystkich czterech symfonii tego wielkiego kompozytora. Podczas wieczoru 4 października wykonane zostaną symfonie I i III, w sobotę 11 października – II i IV.

Oba koncerty poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00 - wstęp na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński.


Mario Hossen i Les Orpheistes Festival Orchestra z Wiednia odbędą w październiku 2014 roku tournée po Polsce. Podczas siedmiu koncertów - w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Warszawie i Gdańsku - artyści zagrają słynne Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego, jedne z najwspanialszych utworów muzyki klasycznej.

Mario Hossen zadebiutował jako solista już w wieku 8 lat. Studiował w Sofii, Wiedniu oraz w Paryżu. Jego mentorami, którzy ukształtowali go jako artystę, byli znakomici muzycy, tacy jak Michael Frischenschlager, Darina Dankova, Gerard Poulet. Jako solista i kameralista wystąpił w najbardziej prestiżowych salach świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Victoria Hall w Ginebrze czy Salle Gaveau w Paryżu, jak również w salach Włoch, Hiszpanii, Turcji, Albanii, Meksyku, Węgier, Rosji, Chin i Japonii. Koncertował między innymi z tak znanymi orkiestrami, jak Royal Philharmonic, English Chamber Orchestra, Wiener Kammerorchester, Orchestra da Camera del Teatro alla Scala di Milano. Artysta jest również dyrektorem artystycznym Les Orpheistes Festival Orchestra Vienna, dyrektorem International Music Academy Orpheus i profesorem w New Bulgarian University w Sofii. Koncertuje na skrzypcach Giovanniego Battista Guadagniniego, powstałych w 1749 roku i będących własnością The Oesterreichische Nationalbank. Warto również dodać, że tacy współcześni kompozytorzy jak Rainer Bischof, Walter Baer, Georghi Arnaoudor, F.P. Descamps, Alessandro Solbiati, Tomas Marco, zadedykowali mu swoje utwory.

Harmonogram koncertów w Polsce:
5.10.2014: Kraków – Auditorium Maximum
6.10.2014: Wrocław – Filharmonia
7.10.2014: Katowice – Filharmonia
8.10.2014: Rzeszów – Filharmonia
9.10.2014: Łódź – Filharmonia
12.10.2014: Warszawa – Filharmonia

13.10.2014: Gdańsk – Filharmonia

Bilety są dostępne na eBilet.pl oraz w kasach Filharmonii.


Koncerty XV Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia” odbywać się będą w kolejne niedziele od 7 września do 26 października 2014 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, wyposażonych w koncertowe organy. Wśród nich są także instrumenty zaliczane do „ekstraklasy koncertowej” w Archikatedrze św. Jana lub instrument zabytkowy w Katedrze Polowej czy instrument stojący nie na chórze organowym, ale w nawie głównej kościoła św. Marcina. Wiele zabytkowych śródmiejskich instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” ma za zadanie ożywiać i prezentować różne organy Śródmieścia oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny, całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

W kolejne niedziele września i października ma miejsce szereg recitali organowych w wykonaniu bardzo dobrych organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów. Festiwal jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy - Dzielnicy Śródmieście.

więcej...


XV Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który odbędzie się w dniach 28 września – 26 października 2014 roku, stanowi kulminacyjne przedsięwzięcie w ramach obchodów XXX-lecia istnienia Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku. Główną ideą tegorocznego Festiwalu jest podkreślenie znaczenia Domu Iwaszkiewiczów w polskiej kulturze, ukazanie go jako miejsca wyjątkowego, naznaczonego obecnością wielu znakomitych postaci życia artystycznego.

Podczas Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka kompozytorów od baroku po XX wiek, szczególnie cenionych przez Gospodarzy Domu, a także wykonywanych podczas koncertów organizowanych w czasie trzydziestoletniego okresu funkcjonowania Muzeum. Zgodnie z tradycją – w programie znajdują się również kompozycje jazzowe, tym razem do poezji wybitnych gości Stawiska - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Czesława Miłosza, a także spektakl muzyczno-poetycki Struny na ziemi Włodka Pawlika, który powstał w 2010 roku z inicjatywy i na prośbę Muzeum.

Koncerty wzbogacone zostaną prezentacjami wybranych tekstów literackich Jarosława Iwaszkiewicza oraz innych pisarzy związanych z Domem na Stawisku.

Na pytanie „Czym jest dla mnie Stawisko dzisiaj?” odpowiedzą wybitni przedstawiciele współczesnej nauki, literatury i muzyki.

Festiwalowi towarzyszą dwie wystawy: unikatowych fotografii za zbiorów Stawiska oraz prac inspirowanych utworami Jarosława Iwaszkiewicza, prezentowanych przez artystów plastyków trzech różnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu


W niedzielę, 5 października 2014 roku o godzinie 18:00 w krakowskiej Auli „Florianka” zabrzmią dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Wykonawcami koncertu będą doktoranci Akademii Muzycznej w Krakowie: skrzypaczka Maria Sławek i pianista Piotr Różański.

Zaskakujące, iż bogata i fascynująca twórczość Mieczysława Weinberga dopiero od niedawna odkrywana jest przez artystów i melomanów. O ile grywa się ją coraz częściej za granicą – za przykład można podać choćby niedawne wykonanie Sonaty nr 5 przez Gidona Kremera i Marthę Argerich na festiwalu w Lucernie – to w Polsce muzyka ta pozostaje wciąż nieznana. Utwory Mieczysława Weinberga to bogactwo i piękno tematów, inspiracje płynące z muzyki polskiej, żydowskiej i rosyjskiej, jak również kunsztowna polifonia. Sonaty na skrzypce i fortepian są dziełami bardzo wymagającymi, napisanymi trochę „na opak” pod względem instrumentalnym.

Podczas koncertu artyści wykonają Sonatę na skrzypce i fortepian nr 4 op. 39, Sonatinę na skrzypce i fortepian op. 46 oraz Sonatę na skrzypce i fortepian nr 5 op. 53.


Pierwsze spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami” odbędzie się w niedzielę, 5 października 2014 roku o godz. 9.40 w Wyższej Szkole Nauk Społecznych PEDAGOGIUM w Warszawie (w Auli 106). Gościem pierwszej rozmowy o muzyce współczesnej będzie Jarosław Siwiński - kompozytor i organizator życia muzycznego.

Odbywające się w ramach cyklu spotkania z polskimi kompozytorami mają na celu propagowanie muzyki współczesnej i jej twórców poprzez ukazywanie ich w szerszych kontekstach kulturowych i społecznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik prezentacji. Spotkania te przygotowują również słuchaczy do świadomego odbioru muzyki powstającej obecnie, a w Roku Oskara Kolberga pokazują związki muzyki współczesnej z twórczością ludową i tradycyjną. W tegorocznej serii spotkań o muzyce współczesnej opowiadać będą: Jarosław Siwiński (5 października), Agnieszka Stulgińska (11 października), Adam Sławiński (25 października), Romuald Twardowski (8 listopada) i Maciej Żółtowski (16 listopada).

Gość pierwszej rozmowy - Jarosław Siwiński - jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Często podejmuje działania przekraczające tradycyjne granice muzyki, współpracując m.in. z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, a także z takimi artystami jak: Jan Lenica, Daniel Szczechura, Frederick Rzewski, Michelangelo Pistoletto, Viktor Lois, Yin Peet czy Grupa Azorro. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy, a także Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Tematy rozmowy z Jarosławem Siwińskim: Cisza i nie-cisza. Co jest muzyką?, Wycinanka. Montowanie sztucznych światów. Pieśni polskie. Czy muzyka ludowa jest do słuchania? Kompozytor zada publiczności proste, wydawałoby się, pytanie: kiedy mamy do czynienia z muzyką, a kiedy jedynie z hałasem czy odgłosami natury? Zaprezentuje m.in. utwory wycinane z innych utworów, Lokomotywę Juliana Tuwima w szalonym wykonaniu 4-latki i zanimowaną grafikę z lat 20-tych. Wyjawi też, czy muzyka tradycyjna wprowadzała w trans i czego może się obawiać operowa zjawa.

Spotkanie poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na nowy cykl koncertów, zatytułowany Po prostu... Filharmonia!. Zainauguruje go 6 października2014 roku o godz. 18.00 występ BMF Piano Trio w składzie: Bartłomiej Wezner – fortepian, Michał Szałach – skrzypce i Filip Syska – wiolonczela. W programie: Trio fortepianowe G-dur Hob. XV:25 Ungarese Josepha Haydna, Trio fortepianowe op. 1 Andrzeja Panufnika i Trio fortepianowe g-moll op. 15 Bedřicha Smetany.

Kameralne muzykowanie jest ważną tradycją instrumentalistów Filharmonii Narodowej. W ponad stuletnią historię działalności warszawskich symfoników wpisały się liczne zespoły kameralne stworzone przez wybitnych muzyków Orkiestry. Kameralistyka jest przecież gatunkiem muzyki, w którym solistów łączy idea zespołowego grania, wciąż żywa i z entuzjazmem kontynuowana przez współczesnych filharmoników. Anonsowany cykl koncertów przedstawi zespoły kameralne, których członkami lub liderami są instrumentaliści Orkiestry Filharmonii Narodowej.

Inaugurujące cykl koncertów BMF Piano Trio zostało założone w grudniu 2008 roku i szybko zajęło ważne miejsce na polskiej scenie muzyki kameralnej jako jeden z najbardziej kreatywnych zespołów swojej generacji. O takiej pozycji Tria zdecydowało wygranie dwóch międzynarodowych konkursów kameralnych – „International Chamber Music” w Salonikach (2010) i „St. Martin’s Chamber Music Competition” w Londynie (2011). Wszechstronne umiejętności tej młodej grupy potwierdziły koncerty w Wielkiej Brytanii, Austrii, Grecji i Czechach, dobrze ocenione przez krytyków i publiczność. Repertuar zespołu jest obszerny, od utworów Haydna aż po kompozycje współczesne. I w takim przekrojowym programie zaprezentuje się na estradzie Filharmonii.


W październiku do Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie powróci projekt IQ CHOPIN – cykl spotkań z kinem, sztuką, historią i muzyką, które łączy jedna postać i fenomen: osoba i twórczość Fryderyka Chopina.

Duża dawka muzyki przeplatana słowem i obrazem, frapujące dyskusje i ciekawostki, wyjątkowe prelekcje, nurtujące tematy – to wszystko będzie można usłyszeć podczas spotkań w każdy wtorek o godzinie 18:00.

Pierwsze spotkanie, pt. Fortepian (r)ewolucyjny w wykonaniu duetu Marek Bracha – Michał Bruliński odbędzie się 7 października 2014 roku.

Więcej