Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert z okazji 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej odbędzie się 1 maja 2014 roku o godzinie 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Orkiestrę Symfoniczną PFB oraz pianistę Alexandra Gavrylyuka poprowadzi Maestro Ernst van Tiel.

Podczas koncertu usłyszymy wiele niezwykłych, znanych z różnych okazji utworów, jak preludium do Te Deum Charpentiera, które stało się oficjalnym sygnałem Europejskiej Unii Nadawców. Fragment ten corocznie otwiera Konkurs Piosenki Eurowizji oraz emitowany jest podczas koncertu noworocznego filharmoników wiedeńskich. W programie znajdą się również utwory: Polonez Wojciecha Kilara, napisany do filmowej realizacji Pana Tadeusza w reż. Andrzeja Wajdy, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa oraz poemat symfoniczny Wełtawa Bedřicha Smetany.


XXI Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 26 kwietnia – 11 maja 2014 roku.

Wkraczając w swe trzecie dziesięciolecie, Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę Księżniczką czardasza Emmericha Kálmána, której 100-lecie powstania świat muzyczny obchodzić będzie w maju. Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: Ranczo), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu Śpiącej królewny i Halki, Maria Balcerek: autorka olśniewających kostiumów do Barona cygańskiego, Zofia Rudnicka: współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów zapowiadanej premiery Opery Nova. Księżniczka czardasza to wzruszający melodramat o problemach młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć dla siebie miejsca w świecie urządzonym przez poprzednie pokolenia. Przeniesienie akcji w realia Polski przedwojennej ma unaocznić widzom, że "operetka" to jedna z konwencji opowiadania życiowych historii, forma szlachetnej, choć błahej rozrywki, a nie gatunek teatralny z definicji idiotyczny, pełen niekonsekwencji, w którym wszystko jest możliwe.

29 kwietnia na bydgoskiej scenie obejrzymy Cyrulika sewilskiego - operę komiczną Gioacchina Rossiniego, przygotowaną przez zespół Teatru Wielkiego w Łodzi. Realizatorzy spektaklu chcieli, aby był on "wielką bombą dobrej energii i radosnej zabawy, by widzowie dobrze się bawili". Scenografia oraz kostiumy nawiązują do kreskówek i komiksów. Jednym ze źródeł inspiracji były filmy Walta Disneya. 1 maja Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu wystawi operę Mieczysława Weinberga – Portret do libretta według opowiadania Nikołaja Gogola. To historia biednego artysty malarza, który wszedł w posiadanie dziwnego portretu. Dzięki temu stał się nagle bogaty oraz sławny i zaczął otrzymywać zamówienia na obrazy od generałów, mężów stanu i arystokracji. Realizując je, pomnażał fortunę, nie zauważając, że stracił przy tym coś cenniejszego... 4 maja na bydgoskim festiwalu gościć będzie Opera Narodowa Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która przedstawi w ciągu jednego wieczoru jednoaktową operę Sergieja Rachmaninowa Aleko i balet romantyczny Chopiniana do utworów Fryderyka Chopina. Dwa dni później będziemy mieli okazję do zobaczenia musicalu Chłopi w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, przygotowanego przez Teatr Muzyczny w Gdyni. Będzie to pierwsza próba opowiedzenia w musicalowy sposób słynnej powieści Reymonta, nagrodzonej Nagrodą Nobla w 1924 roku. Tekst Chłopów wciąż zachwyca swoją aktualnością. Łowickie, barwne i niezwykle plastyczne kostiumy stanowią piękną oprawę tego niezwykłego widowiska. Festiwal zamknie 8 maja spektakl Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego – opera Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego. Jej premiera miała miejsce 11 października 2013 roku w Mateczniku Mazowsze w Otrębusach (w siedzibie zespołu). Zespół „Mazowsze”, który w tym roku obchodzi jubileusz 65-lecia powstania, odkrył na nowo przesłanie Wojciecha Bogusławskiego i Jana Stefaniego, zawarte w najstarszej polskiej operze. - Pomysł na Krakowiaków i Górali był długo konsultowany, ponieważ jest to zupełna nowość, jeśli chodzi o repertuar „Mazowsza”. Spektakl będzie dopełnieniem działalności zespołu. - powiedział dyrektor „Mazowsza”, Włodzimierz Izban. Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale w inscenizacji „Mazowsza” to nowatorski projekt, którego realizacji podjął się Andrzej Strzelecki. Za muzyczną stronę odpowiada Jacek Boniecki. Choreografia jest dziełem Zofii Rudnickiej.

ZOBACZ: program Festiwalu


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną. Otworzy go 30 kwietnia 2014 roku na Jasnej Górze Pasja wg św. Jana Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu znakomitej Die Kölner Akademie.

Projekt Festiwalu powstał w Częstochowie i tu przez lata był z powodzeniem realizowany i rozwijany. Od 2013 roku Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa. Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii, w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na Chrześcijaństwo, Judaizm i Islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną - stawiając na prawykonania oraz dawną - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w archiwach OO. Paulinów na Jasnej Górze. Koncerty odbywać się będą we wnętrzach sakralnych o pięknej architekturze i salach koncertowych o dobrej akustyce. Na program Festiwalu złoży się 17 koncertów, których będzie można posłuchać w Częstochowie, Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku, Zabrzu - i po raz pierwszy za granicą - w niemieckim Brauweiler.

W Festiwalu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA i Wielkiej Brytanii. Wśród kilkuset artystów Festiwal gościć będzie kantora Israela Randa ze Stanów Zjednoczonych, znakomite chóry: Antischati z Gruzji, ACM Gospel Choir z Wielkiej Brytanii, Le mystere des Voix Bulgares czy Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Koncertem finałowym będzie Muzyka sakralna Leszka Możdżera z udziałem artysty, plejady polskich muzyków jazzowych i Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Festiwalowi towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa Muzyka w klasztorach i projekt Etno Gaude Mater poprzedzający główny nurt wydarzenia, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

Festiwal odbywa się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego i Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego. Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

ZOBACZ: program Festiwalu


Codziennie od 1 maja do 4 października 2014 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbędzie się festiwal pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na barokowych organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje ceniony polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Artyści koncertują w stroju barokowym.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Więcej informacji – na: www.kapitula.org i www.facebook.com/BarokoweOrgany


73 kandydatów z Polski oraz Niemiec, Rosji, Czech, Holandii, USA, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Chin, Japonii, Wenezueli, Ukrainy i Łotwy weźmie udział w V Międzynarodowym Akademickim Konkursie Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy, który odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 30 kwietnia – 6 maja 2014 roku.

Organizatorem Konkursu jest Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych łódzkiej Akademii Muzycznej. Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Uczestników oceniać będzie jury złożone z uznanych artystów i profesorów z Polski i z zagranicy. Są to: Bogumił Gadawski – przewodniczący jury (UMFC Warszawa), Jerzy Kotyczka (AM Kraków, AM Łódź), Krzysztof Kamiński (AM Łódź), Janusz Kopczyński (AM Łódź), Józef Raatz (AM Gdańsk), Zygmunt Tlatlik (AM Katowice) oraz David Cowley (BBC National Orchestra of Wales) i Kirill Sokolov (Konserwatorium w Sankt Petersburgu). Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są trzy nagrody, w tym najwyższe – pierwsze – to 12 tysięcy złotych.

Od tegorocznej edycji Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów nosi imię prof. Józefa Ciepłuchy, zmarłego w 2006 roku wybitnego polskiego oboisty i pedagoga, który przez wiele lat wykładał w łódzkiej Akademii Muzycznej i był inicjatorem studenckich konkursów obojowo-fagotowych w Łodzi. – Mam wielką nadzieję – mówi prof. Janusz Kopczyński, dyrektor i juror Konkursu – że tegoroczny Konkurs będzie, tak jak było to życzeniem prof. Ciepłuchy, skuteczną formą promowania najlepszych oboistów i fagocistów oraz miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi muzykami z różnych ośrodków akademickich.

Podczas otwarcia Konkursu w środę, 30 kwietnia o godz. 18.00 wystąpią pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi. Laureatki Konkursu z 2002 roku: oboistka Agata Piotrowska-Bartoszek (Grand Prix) i fagocistka Dorota Cegielska (wyróżnienie) zagrają wspólnie z pianistą Tomaszem Bartoszkiem Trio na fortepian, obój i fagot André Previna. Wręczenie nagród i Koncert Laureatów odbędzie się we wtorek, 6 maja o godz. 18.00 w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a. Otwarcie konkursu, przesłuchania trzech etapów oraz koncert laureatów są otwarte dla publiczności. Przesłuchania I i II etapu odbędą się w Pałacu Akademii (ul. Gdańska 32), III etap i Koncert Laureatów – w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej 2a.

Szczegóły - na: www.amuz.lodz.pl


XXIII Festiwal Muzyki Wiedeńskiej odbędzie się w Jeleniej Górze w dniach 2-4 maja 2014 roku.

To najstarszy festiwal organizowany przez Filharmonię Dolnośląską. Wiedeń kojarzy się muzycznie najczęściej z walcem, z operetką, z szampańską zabawą. Wiedeń to wiedeńscy klasycy, muzyka największego formatu. To właśnie jest charakterystyczne dla Wiednia, że łączy dzieła kosmicznego wręcz wymiaru, jak Requiem Mozarta, z operetkami Lehara. Gdzieś pośrodku zmieścić można wspaniałą kameralistykę, która także rozpina się pomiędzy zabawą, towarzyszeniem przy uroczystej kolacji, a dramatycznym ujęciem ludzkiego losu. Te trzy nurty są obecne w Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej.


W Dniu Flagi Narodowej, 2 maja 2014 roku Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii zabierze nas w niezwykłą, muzyczną podróż. Będzie to koncert o Polsce, którego dźwięki przywołają znane obrazy: góralskie tańce, szlachecką swadę, patriotyczną walkę o niepodległość. Wspólnie wykonamy Marsz, marsz Polonia, My, Pierwsza Brygada i Przybyli ułani pod okienko. Koncert poprzedzi rodzinna zabawa z historią w tle na Jasnych Błoniach.

Rzadko mamy okazję śpiewać te popularne utwory - być może nawet nie wszystkie je znamy. Tym bardziej warto w świąteczny, piątkowy wieczór wybrać się z rodziną do Filharmonii w Szczecinie, by wspólnie z dziećmi i rodzicami, z akompaniamentem orkiestry symfonicznej, zaśpiewać na narodową nutę.

Bogata historia Polski od lat inspiruje artystów do tworzenia dzieł wyjątkowych. Bogata kultura ludowa dostarcza im gotowych tematów. Nie bez przyczyny 2 maja, w Dniu Flagi Narodowej, w szczecińskiej Filharmonii zabrzmią utwory, które najbardziej przywodzą na myśl krajobrazy Polski. Poczynając od kultury polskich górali, będziemy mieli okazję wysłuchać najsłynniejszych cytatów muzycznych z opery Stanisława Moniuszki Halka. Zabrzmi także niezwykle ekspansywny taniec góralski ze słynnego baletu Karola Szymanowskiego Harnasie. Utwory, które bezpośrednio odnoszą się do historii Polski, komponowali nie tylko polscy mistrzowie. Angielski kompozytor Edvard Elgar zadedykował swoją uwerturę Polonia wybitnemu pianiście, a nade wszystko mężowi stanu – Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Zapewne dlatego w kompozycji Elgara usłyszeć można zarówno cytaty z kompozycji samego Paderewskiego, jak również odniesienia do muzyki Chopina. Bardzo dosłownie brzmi pięknie zinstrumentowana polska pieśń Warszawianka. Koncert zwieńczy niezwykle popularna suita Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz – z całym swoim dostojeństwem, radością i echami szlacheckiej zwady.

W drugiej części koncertu publiczności rozdane zostaną śpiewniki z tekstami popularnych tradycyjnych piosenek i pieśni. Z towarzyszeniem szczecińskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wspólnie odśpiewamy Marsz, marsz Polonia, My, Pierwsza Brygada i Przybyli ułani pod okienko.

Koncert poprzedzi rodzinna zabawa na Jasnych Błoniach. Warsztaty plastyczne dla dzieci poprowadzi Agata Kolasińska, na co dzień opiekująca się wydarzeniami edukacyjnymi w filharmonii. Dzieci będą mogły wykonać kotyliony. Potem wspólnie nauczymy się historycznych piosenek, oddamy się twórczym zabawom i tańcom. Akompaniament na akordeonie zapewni Mateusz Czarnowski, na co dzień wokalista folkowego zespołu Bubliczki. Podczas rodzinnych zabaw i konkursów do wygrania będą nagrody – bilety na rodzinny koncert „I muza gra!”, który odbędzie się 1 czerwca 2014 roku, oraz zaproszenia na koncert wieczorny.

Warsztaty muzyczne i plastyczne odbędą się w godz. 16:30 – 18:30 na Jasnych Błoniach w Szczecinie, w okolicach pomnika Papieża Jana Pawła II. W przypadku niepogody zajęcia zostaną przeniesione do holu na parterze Filharmonii (lewe skrzydło Urzędu Miasta). Koncert rozpocznie się w piątek, 2 maja o godz. 19:00. Bezpłatne wejściówki można odebrać w kasie Filharmonii. Liczba miejsc jest ograniczona pojemnością sali.


VI Spotkania z Muzyką Perkusyjną „Mozart perkusyjnie” odbędą się 2 maja 2014 roku (piątek) o godz. 19.30 w Sali Filharmonii w Krakowie. Tegoroczna edycja Spotkań dedykowana jest Św. Janowi Pawłowi II z racji przypadającej 27 kwietnia Jego Kanonizacji.

Ideą cyklu jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Szósty koncert zawierać będzie arcydzieła muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu na wielki zespół perkusyjny, powiększony o zespół muzyków jazzowych. Na estradzie zobaczymy niespotykaną dotąd liczbę perkusistów kilku pokoleń. Dodatkowym ewenementem będzie fakt, że muzycy wykorzystają ponad dwadzieścia różnych melodycznych instrumentów perkusyjnych: marimb, ksylofonów, dzwonków i wibrafonów. W koncercie dedykowanym Św. Janowi Pawłowi II usłyszymy kilka zespołów perkusyjnych wykonujących wspólnie z solistami utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta : Uwerturę do Wesela Figara KV 492 na zespół perkusyjny, II Koncert fletowy D-dur KV 314 na flet i perkusję, Cztery Tańce Niemieckie – wersja na sekstet perkusyjny, arr. Jurgen Braun, III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 na skrzypce, perkusję i zespół jazzowy (część III), arr. Kamil Skicki, Symfonię koncertującą Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę perkusyjną (część II), arr. Kamil Skicki oraz Rondo alla Turca KV 331.


Niedzielne recitale w Żelazowej Woli to wyjątkowa okazja, by w kameralnym otoczeniu i niezwykłej atmosferze posłuchać m.in. muzyki Fryderyka Chopina. 60. sezon koncertowy w domu urodzenia kompozytora rozpocznie 4 maja 2014 roku recital Ewy Pobłockiej (o godz. 12.00) i Zbigniewa Raubo (o godz. 15.00).

Wykonawcami koncertów są przede wszystkim laureaci i uczestnicy międzynarodowych konkursów chopinowskich. Koncerty mają charakter plenerowy – artysta występuje w oficynie, a publiczność ma możliwość posłuchania muzyki w parku.

Więcej


Począwszy od niedzieli 4 maja 2014 roku, przez trzy kolejne tygodnie, w krakowskiej Bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26, będzie rozbrzmiewała muzyka organowa. Cykl koncertów organowych pod nazwą „Wiosenne Dni z Muzyką Organową” wpisuje się w bogatą tradycję muzyki organowej, kultywowanej w Krakowie już od czasu renesansu.

Organy Bazyliki Jezuitów są jednym z większych instrumentów, znajdujących się w krakowskich świątyniach. Ich walory brzmieniowe, dopełnione znakomitą akustyką wnętrza tej pięknej świątyni sprawiają, iż dzieła literatury organowej różnych epok, prezentują się tutaj w pełni swojej doskonałości.

Kolegium Jezuitów, główny organizator cyklu, zaprasza do udziału w trzech niedzielnych wieczorach organowych: 4, 11 i 18 maja 2014 roku, zawsze o godzinie 19.00. Staną się one okazją do wysłuchania nie tylko dzieł tzw. klasyki muzyki organowej, lecz także literatury rzadziej w Polsce wykonywanej: rosyjskiej i skandynawskiej, a także polskiej.

Więcej


We wtorek, 29 kwietnia 2014 roku o godzinie 20:00 w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku rozpocznie się kolejny cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”. Odbywać się one będą w każdy wtorek między 6 a 27 maja.

Cykl koncertów "Bliżej Bacha" już na stałe wpisał się w kalendarz życia kulturalnego Trójmiasta. Jest doskonałą promocją Gdańska jako stolicy organowej Polski Północnej. Koncerty, które odbywają się co tydzień, przeznaczone są dla szerokiej rzeszy miłośników bez ograniczeń wiekowych. Corocznie wysoki poziom, profesjonalizm wykonawców oraz publiczność współtworzą niepowtarzalną, przepełnioną duchowymi przeżyciami atmosferę.

Przy organach zasiądą doświadczeni, znani już słuchaczom muzycy z Polski i zagranicy. W programie ich recitali znajdują się utwory wielu wspaniałych kompozytorów. Tradycyjnie nie zabraknie Johanna Sebastiana Bacha, barokowego mistrza kompozycji – jednego z najwybitniejszych artystów w historii muzyki, a także innych kompozytorów tworzących od przełomu renesansu i baroku aż do drugiej połowy XIX wieku.

Wszystkie koncerty, zrealizowane dzięki dofinansowaniu Miasta Gdańska, odbywają się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: program koncertów


Najlepsi dyplomanci polskich uczelni muzycznych wystąpią 7 maja 2014 roku w Łodzi podczas Koncertu Roku. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich.

Koncert Roku to wyjątkowe wydarzenie, które odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Wezmą w nim udział reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych: instrumentaliści i wokaliści. Wystąpią studenci akademii muzycznych z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia oraz z Akademii Sztuki w Szczecinie i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Koncert ma charakter konkursowy i jest adresowany do solistów – dyplomantów studiów magisterskich. Zgodnie z regulaminem uczelnie wytypowały swoich przedstawicieli – każdą z nich reprezentuje jeden student. Wszyscy są utytułowanymi artystami, laureatami wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Każdy z uczestników Koncertu Roku ma regulaminowe 15 minut na występ, który wypełnia dowolnym programem. Jury Koncertu Roku stanowią rektorzy polskich uczelni muzycznych oraz przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który jednocześnie będzie przewodniczył pracom jury. Najlepszy uczestnik koncertu otrzyma nagrodę pieniężną ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rektorzy przyznają kolejną nagrodę w postaci koncertów w salach koncertowych polskich uczelni muzycznych.

Koncerty co roku są organizowane w innym mieście, przez inną uczelnię. Co roku każda uczelnia przygotowuje dwie edycje: wiosną dla solistów i jesienią dla zespołów kameralnych. W tym roku obie są przygotowywane przez Akademię Muzyczną w Łodzi. Koncert Roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w łódzkiej uczelni i kolejna okazja, aby zaprezentować walory akustyczne nowej Sali Koncertowej, którą Akademia oddała do użytku w październiku 2013 roku.

Wstęp na Koncert Roku z wejściówkami. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Sali Koncertowej AM, ul. Żubardzka 2a, od 28 kwietnia br., w dni robocze w godz. 15.00-18.00.

Szczegóły na: www.amuz.lodz.pl

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W roku 2014 przypada 80. rocznica pobytu Karola Szymanowskiego w Katowicach.

13 maja 1934 roku największy kompozytor polski tamtych czasów przyjechał do Katowic na zaproszenie Stefana Stoińskiego - dyrektora Instytutu Muzycznego, by być obecnym na wykonaniu swojego oratorium Stabat Mater. Wizyta kompozytora i sam koncert, który miał miejsce 15 maja 1934 w Teatrze Polskim (dziś Teatr im. Wyspiańskiego) był wielkim wydarzeniem dla polskiej społeczności Katowic. Po wykonaniu oratorium „rozległy się takie brawa, że nie wierzyliśmy własnym oczom i uszom” – wspomina jeden z wykonawców koncertu. – „wprost nie było im końca. Spotęgowały się one kiedy Szymanowski, prowadzony przez ówczesnego prezydenta Katowic dr Kocura, wszedł na estradę. Z zażenowaniem dziękował za gorące przyjęcie i zrozumienie dzieła przez publiczność. Kiedy zaś odwrócił się do chóru, spadł na niego deszcz kwiatów, które chórzystki miały przypięte do bluzek…” Po koncercie odbył się bankiet w Sali hotelu Savoy wydany przez Magistrat Miasta Katowic. Na bankiecie obecny był marszałek Sejmu Śląskiego Konstanty Wolny, przedstawiciele świata muzycznego, zarząd chóru Ogniwo, członkowie L.O.P.P (koncert urządzono staraniem Ligi Ochrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej, ku czci Żwirki i Wigury) i soliści koncertu wraz z dyrygentem. Wzruszony tak serdecznym przyjęciem w Katowicach, Szymanowski planował podjąć pracę w tutejszym Konserwatorium – niestety przedwczesna śmierć pokrzyżowała te plany. Dziś Akademia Muzyczna w Katowicach nosi imię Karola Szymanowskiego.

Pamiętne wydarzenie z 1934 roku Towarzystwo imienia kompozytora uczci cyklem koncertów „Czterogłos”. W ramach trzech koncertów kameralnych - 29 kwietnia, 7 i 14 maja 2014 roku – przedstawiona zostanie twórczość Karola Szymanowskiego oraz kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną w Katowicach: Bolesława Szabelskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Eugeniusza Knapika - uczniów Szymanowskiego w kolejnych pokoleniach.

Linia sukcesorów Szymanowskiego w Katowicach nie została nigdy przerwana. Sam Szymanowski rekomendował swego ucznia, Bolesława Szabelskiego, na stanowisko profesora Państwowego Konserwatorium Muzycznego. Spod jego skrzydeł wyszło wielu znakomitych uczniów, wśród nich najwybitniejszy – Henryk Mikołaja Górecki. Ten z kolei także miał znakomitych wychowanków, do których należy Eugeniusz Knapik. Dzieła tych właśnie artystów, przedstawicieli kolejnych pokoleń śląskiej szkoły kompozytorskiej, zabrzmią w cyklu koncertów rocznicowych.

Zmieniały się style i techniki muzyczne, czasem gwałtownie. Ale jest coś, co na jakimś „wyższym piętrze” łączy wszystkich tych kompozytorów – silna ekspresyjność, kontrastowość (nierzadko sięgająca do korzeni ludowych), rzetelność rzemiosła, szacunek dla tradycji, żywiołowość. Wszyscy ci twórcy zachowują głęboką cześć dla Szymanowskiego, przejawiającą się także w ich własnej muzyce, czasem wprost, a czasem w ukryty sposób.

Punktem kulminacyjnym obchodów będzie koncert symfoniczny w dniu 17 maja 2014 roku w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka – będzie to replika koncertu z 1934 roku.

więcej...


Lutosławski Quartet wystąpi w czwartek, 8 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali wrocławskiego Ossolineum. W interpretacji zespołu usłyszymy trzy kwartety smyczkowe: Kwartet a-moll op. 51 nr 2 J. Brahmsa, III Kwartet F-dur op. 73 D. Szostakowicza oraz II Kwartet smyczkowy Marcina Markowicza - kompozytora i skrzypka, jednego z muzyków kwartetu.


W piątek, 9 maja 2014 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert muzyki Krzesimira Dębskiego.

Usłyszymy najbardziej znane tematy muzyczne z filmów, a także najnowsze utwory kompozytora m.in. New Miami Sound na orkiestrę (premiera polska). Nie zabraknie również pieśni do tekstów Wisławy Szymborskiej, Agnieszki Osieckiej, Jacka Cygana w nastrojowych interpretacjach Anny Jurksztowicz. W programie m.in. Pieśń Heleny z filmu Ogniem i mieczem oraz Mama Afryka z ekranizacji W pustyni i w puszczy.

Koncert towarzyszy obchodom 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.


Niecodzienne brzmienia, niepowtarzalne interpretacje, niezapomniana atmosfera – czyli wyjątkowe głosy i oryginalne instrumenty świata muzyki dawnej. XI Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej odbędzie się w dniach 9-18 maja 2014 roku w Szczecinie, Stargardzie, Jüterbog.

Wśród wykonawców 6 nadzwyczajnych koncertów znajdą się wybitni soliści i zespoły w repertuarze muzyki od średniowiecza po oświecenie. Festiwal zakończy koncert Beethoven non plus ultra z udziałem światowej sławy pianisty Kevina Kennera. Zabrzmi oryginalne pianoforte Antona Waltera z 1795 roku, z towarzyszeniem Orkiestry Famd.pl grającej na instrumentach historycznych. W programie III Koncert fortepianowy c-moll oraz nieśmiertelna V Symfonia c-moll.

Program festiwalu – na stronie: www.famd.pl


Filharmonia Krakowska włącza się w obchody Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – wielkiego wydarzenia nie tylko dla naszego miasta, ale i dla całego świata nauki i kultury.

Podczas zorganizowanego z tej okazji koncertu, jaki odbędzie sie w piątek 9 maja 2014 roku o godz. 19.30, na estradzie Filharmonii staną wszystkie jej zespoły - Orkiestra, Chór oraz Chór Chlopięcy Filharmonii Krakowskiej, a ponadto Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Dziecięcy Chór Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON-DIRI-DON ze Szczecina. W charakterze solistów wystąpią natomiast: Elżbieta Towarnicka – sopran, Alfons Brandl – tenor i Marcin Wolak – bas-baryton. Pod batutą szefa artystycznego Filharmonii Krakowskiej, Michała Dworzyńskiego, zabrzmi w Mazur z opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, punktem kulminacyjnym koncertu będzie jednak wspólne wykonanie wielkiego dzieła Carla Orffa Carmina Burana. To monumentalne wokalno-instrumentalne dzieło powstało na kanwie antologii średniowiecznej poezji, zawierającej około dwustu dawnych pieśni i utworów poetyckich, w tym religijnych. Składa się z 25 krótkich fragmentów, pokazując pełną panoramę barwnego, bardzo efektownego stylu Orffa i jego mistrzostwo w operowaniu głosem ludzkim i różnorodnymi technikami wokalnymi. Wspaniale brzmiąca wstępna inwokacja chóralna O Fortuna stała się jednym z przebojów muzyki XX wieku.


W piątek, 9 maja 2014 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na koncert symfoniczny pod dyrekcją austriackiego dyrygenta Christopha Campestriniego, z udziałem młodej wiolonczelistki Chiary Enderle, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W programie koncertu znajdą się Kołysanka Andrzeja Panufnika, Symfonia koncertująca na wiolonczelę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa oraz VI Symfonia Antonína Dvořáka.

Kołysanka Panufnika powstała w 1947 roku i, jak na owe czasy, była dziełem nowatorskim. Ćwierćtonowe brzmienia i niezwykłe zestawienia barw i planów melodyczno-harmonicznych z pewnością można określić jako zapowiedź polskiego sonoryzmu. Utwór utrzymany jest w dynamice piano pianissimo i – wedle wskazówek kompozytora – powinien być wykonany z „wielką ekspresją człowieczej serdeczności”.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30 w sali im. G. Fitelberga (Katowice, pl. Sejmu Śl. 2).


9-10 maja 2014 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza na Dni Otwarte w ramach Jubileuszu 10-lecia Funduszy Europejskich w Polsce. Z tej okazji zaprezentowany zostanie Kampus, którego rozbudowa była możliwa dzięki dotacjom unijnym.

Dzięki realizacji projektu, dotowanego z funduszy europejskich, uczelnia dysponuje obecnie nowoczesnym budynkiem, w którym znajdują się m.in.: sala koncertowa (300 miejsc), sala audytoryjna (90 miejsc), studia nagrań, pomieszczenia studyjne dla Studia Technik Multimedialnych oraz Studia Kompozycji Komputerowej i Pracowni Muzyki Teatralnej i Filmowej, sale prób, sala baletowa oraz liczne sale dydaktyczne i sale pracy indywidualnej. Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł blisko 52 mln zł, z czego wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to kwota ponad 33,5 mln zł.

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu to jedno z najważniejszych i najnowocześniejszych centrów kształcenia artystycznego w Polsce. Działalność dydaktyczna jest prowadzona w ramach kierunków studiów zapewniających kształcenie w kilkudziesięciu różnorodnych specjalnościach, przygotowujących absolwentów do podjęcia pracy we wszelkich profesjach muzycznych. Uczelnia może pochwalić się niezwykle bogatą działalność na polu artystycznym i naukowym - rocznie organizuje ponad 400 imprez.


Maciej Grzybowski, pianista czterokrotnie nominowany do Paszportów Polityki, wystąpi w piątek 9 maja 2014 roku w szczecińskiej Filharmonii w towarzystwie Orkiestry Symfonicznej pod batutą I Dyrygent, Ewy Strusińskiej.

W programie wieczoru znajdą się Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego, Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika oraz Uwertura uroczysta op. 96 Dymitra Szostakowicza.

Maciej Grzybowski (na zdjęciu) to urodzony w Warszawie solista i kameralista. Artystyczną działalność rozpoczął w 1990 roku. Swoje dzieła dedykowali mu Paweł Mykietyn (Epifora) i Paweł Szymański (Singletrack). Jest także autorem fortepianowego utworu Pezzo Vitcazzo (Musica vitcaziana). Czterokrotnie nominowany do Paszportu „Polityki”. Współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia, pod batutą takich mistrzów, jak Jan Krenz, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Grzegorz Nowak. W 2005 debiutował w Sali Mozarta w Bolonii, gdzie jego recital złożony z dzieł Fryderyka Chopina, Andrzeja Czajkowskiego, Pawła Mykietyna i jego własnej kompozycji - Pezzo Vitcazzo na fortepian (Musica vitcaziana), okrzyknięty został artystycznym wydarzeniem ostatnich lat. Artysta ma w dorobku nagrania radiowe oraz telewizyjne. W 2004 ukazała się jego debiutancka, autorska płyta z utworami Johanna Sebastiana Bacha, Albana Berga, Pawła Mykietyna, Arnolda Schönberga oraz Pawła Szymańskiego (Universal Music Polska), w 2006 wydał drugą solową płytę - z kompozycjami Szymańskiego (EMI Classics). Pod koniec roku 2013 brytyjskie wydawnictwo muzyczne Tocatta Classics wydało album poświęcony muzyce Andrzeja Czajkowskiego z nagraniem II Koncertu fortepianowego w wykonaniu Grzybowskiego.