Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Cztery pory roku Antonia Vivaldiego w nowej interpretacji Nigela Kennedy’ego zabrzmią w piątek 1 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W prezentowanej po raz pierwszy w Polsce koncertowej wersji projektu ekscentrycznemu wirtuozowi skrzypiec towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz zespół jazzowy.

Zrealizowane w 1989 roku nagranie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego okazało się przełomowym w karierze Nigela Kennedy'ego. Brytyjski skrzypek udowodnił bowiem, że albumy z klasyką mogą podbić świat. I to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Rekordowa, dwumilionowa sprzedaż albumu zapisana została złotymi literami w historii muzyki współczesnej. Nagranie Kennedy'ego przez dwa lata okupowało czołowe miejsca światowych list przebojów, podbiło także brytyjską listę albumów pop (!), zajmując na niej zaszczytne trzecie miejsce.

Czy dzisiejsze, nagrane przeszło 25 lat później Cztery pory roku Vivaldiego w interpretacji brytyjskiego skrzypka mają szansę osiągnąć podobny sukces? Kennedy powraca po latach do popularnych kompozycji, ale – jak na kontrowersyjnego artystę przystało – robi to w sposób dość niezwykły. Do współpracy przy nagraniu zaprosił m. in. wokalistów Zee Gachette oraz Xantoné Blacq (znanego m.in. ze współpracy z Amy Winehouse), a także Damona Reece kojarzonego do niedawna z Massive Attack i Goldfrapp, który materiał na tę nową płytę Kennedy'ego zmiksował, dodając jeszcze od siebie dźwięki elektronicznej perkusji. Na nagraniu The New Four Seasons usłyszymy również towarzyszący artyście od lat zespół jazzowy oraz młodą Orchestra of Life, z którą również regularnie współpracuje.


Filharmonia Krakowska zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 1 i 2 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej. Wśród wykonawców znajdą się Orkiestra oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Gian Luigi Zampieriego oraz soliści: Bernarda Grembowiec – sopran, Katarzyna Guran – sopran, Paweł Fundament – tenor, Bartłomiej Chorąży – tenor. Koncerty poprowadzi Jerzy Kisielewski.

Organizatorzy pragną w gronie melomanów zamknąć stary i powitać Nowy Rok. Podczas gali sylwestrowo-noworocznej zabrzmią utwory specjalnie dobrane na tę nadzwyczajną okazję. W szampański nastrój wprowadzą publiczność uwertury i chóry z najpiękniejszych oper świata. Będą to między innymi fragmenty z Wilhelma Tella Gioacchino Rossiniego, Uprowadzenia z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, Il Trovatore, Don Carlo i Traviaty Giuseppe Verdiego oraz Carmen Georgesa Bizeta. Krakowska publiczność usłyszy także Libertango i Violentango Astora Piazzolli w orkiestrowych aranżacjach dyrygenta, ale nade wszystko – cały wachlarz walców i polek rodziny Straussów – Josefa, Eduarda i Johanna młodszego.

Więcej


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 2, 3 oraz 5 stycznia 2016 roku.

Program koncertów będzie się składał z bardzo efektownych, często niespodziewanych kompozycji. Organizatorzy pragną pokazać, że muzyka taneczna to nie tylko straussowskie walce, a wesołe utwory nie muszą być wyłącznie fragmentami operetek. Pogodnym nastrojem oraz muzycznym dowcipem wprowadzi publiczność w nadchodzący karnawał zespół Teatru Wielkiego pod batutą Grzegorza Wierusa, a przewodnikiem po muzyce będzie Krzysztof Szaniecki. Soliści – zarówno śpiewacy, jak i instrumentaliści, balet, chór oraz orkiestra, zaprezentują się w bardzo urozmaiconym repertuarze, obejmującym dzieła takich kompozytorów, jak Gioacchino Rossiniego, Jacques Offenbach, Sergiusz Prokofiew, Mieczysław Weinberg, Wojciech Kilar czy John Williams.

Więcej


Koncert noworoczny Barocco Divina z cyklu „Barok w Teatrze Królewskim” odbędzie się w niedzielę 3 stycznia 2016 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Solistami wieczoru będą: Olga Pasiecznik – sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran i Artur Janda – bas. W programie znajdą się arie z oper Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Haendla w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych MACV pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Wystąpią także tancerze: Justyna Piwnicka i Mariusz Karpiński, a całość wyreżyseruje Jerzy Lach.

Warszawska Opera Kameralna rozpoczęła nowy cykl pod nazwą „Barok w Teatrze Królewskim”. Będą to wydarzenia (koncerty, przedstawienia operowe i balety), których ideą jest zaprezentowanie muzyki barokowej w niezwykłym miejscu – Łazienkach Królewskich w Warszawie. – Chcemy, aby Warszawa stała się centrum sztuki barokowej. Łazienki są przepięknym miejscem, idealnym do zrealizowani tej idei. I na to zasługują – mówi pomysłodawca i realizator przedsięwzięcia, klawesynistka Lilianna Stawarz, Kierownik Artystyczny Opera/Barok Warszawskiej Opery Kameralnej.
Dla wzbogacenia, zróżnicowania i uatrakcyjnienia oferty programowej, wprowadzony zostanie element ruchu, a więc – także taniec w wykonaniu specjalizującego się w odtwarzaniu tańców historycznych Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” kierowanego przez Romanę Agnel .

We wszystkich wydarzeniach weźmie udział Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Wykonawstwem muzyki dawnej zajmuje się niewielka liczba zespołów na świecie. MACV jest pierwszym w Polsce takim zespołem (założonym przez S. Sutkowskiego w 1957 roku). Stanowią go obecnie młodzi muzycy mający za sobą specjalistyczne studia na czołowych europejskich uczelniach w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnych epok, posługujący się kopiami historycznych instrumentów. Bardzo bogate i stale powiększane instrumentarium pozwala na zgodne z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej wykonywanie repertuaru od ok. 1600 roku po dzieła dojrzałego baroku i okresu klasycznego.

Więcej


W niedzielę 3 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się Gala Noworoczna. Orkiestrę Symfoniczną NFM poprowadzi dyrygent pochodzenia libańskiego Bassem Akiki (na zdjęciu). Jako soliści wystąpią belgijska sopranistka Ilse Eeerent oraz brytyjski tenor Ed Lyon. Koncert poprowadzi Jacek Poniedziałek oraz Katarzyna Herman.

Wraz z coraz częstszym wprowadzaniem elementów rozrywkowych do opery wykształciła się nowa forma widowiska muzycznego – operetka. Stała się ona doskonałym sposobem na powiązanie typowych dla opery arii czy duetów z melodyjną muzyką i akcją o komicznym, nierzadko wręcz groteskowym, charakterze. Wszystko to w połączeniu z lekkimi i pełnymi wdzięku melodiami stało się powodem kolejnego kroku w rozwoju różnych rodzajów komedii muzycznych. Już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia na sceny wkroczyli artyści musicalowi, a niektóre śpiewane przez nich piosenki funkcjonowały jako hity przez kilkadziesiąt lat. Podobnie stało się z kultową muzyką filmową – lubianą nie tylko przez rzesze słuchaczy, ale również przez jej wykonawców.

O sile tych utworów decyduje nie tylko ich lekkość i dowcipność. Zostały stworzone, by bawić, ale przede wszystkim by przedstawić to, czego nie wyrażą jedynie słowa. I właśnie z tego powodu fragmenty młodszych i weselszych „krewnych” opery oraz muzyka z filmowych hitów uświetnią tym razem Galę Noworoczną w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru zabrzmią kompozycje takich twórców, jak Richard Strauss, Franz Lehár, George Gershwin, Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold oraz Wojciech Kilar.

Koncert odbędzie się w ramach I festiwalu Noworocznego Zainspirowany Wiedeń – Wiedeń inspiracją.

Więcej


Niezwyczajny Koncert Noworoczny Trzej Mistrzowie na Trzech Króli. Spotkanie przyjaciół odbędzie się 6 stycznia 2016 roku o godz. 17.15 w Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego na warszawskim Żoliborzu.

Na scenie spotkają się skrzypek Krzysztof Jakowicz, klawesynista Władysław Kłosiewicz oraz pianista Janusz Olejniczak. Gościem specjalnym koncertu będzie ich wspólny przyjaciel, Daniel Olbrychski. W świątecznej atmosferze zabrzmią najpiękniejsze utwory z repertuaru artystów, pierwsze wspólne wykonania oraz muzyczne niespodzianki.

Organizatorzy: Fundacja Wspierania Kultury "Przyjaciele Muzyki", Narol Enterprise oraz Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego.

Więcej informacji – na stronie: www.nowyfort.pl  


W dniach 8 oraz 9 stycznia 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których zabrzmią dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Antona Brucknera.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi rosyjski dyrygent Daniel Raiskin, który w latach 2008-2015 piastował stanowisko dyrektora Orkiestry Filharmonii Łódzkiej. Jako solista wystąpi austriacki pianista (i dyrygent) Stefan Vladar, najmłodszy w historii zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Beethovenowskiego w Wiedniu w 1985 roku. Artysta grał pod batutą takich mistrzów jak Claudio Abbado, Christopher Hogwood, Sir Neville Marriner, Yehudi Menuhin, czy Seiji Ozawa i występował w najsłynniejszych salach koncertowych na świecie. Obecnie związany jest zawodowo z rodzinnym miastem, Wiedniem (m.in. szefuje Wiener KammerOrchester i wykłada w wiedeńskim konserwatorium), ale ze względu na intensywne życie koncertującego pianisty i dyrygenta wiele podróżuje.

W programie wieczorów znajdą się Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz IV Symfonia Es-dur Antona Brucknera w wersji z 1888 roku, zwana „Romantyczną". Głównym punktem programu będzie jednak Koncert fortepianowy d-moll KV 466 – najbardziej dramatyczny z koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta i wysoko ceniony przez Beethovena, który napisał do niego kadencje.

Więcej


W piątek 8 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert karnawałowy Ale polskie kino.

Będzie to propozycja dla miłośników „lżejszej” muzyki i przebojów filmowych. Kompozycje wykona zespół Alla Vienna w składzie: Marta Niedźwiecka – skrzypce, Adam Manijak – fortepian, Małgorzata Smyczyńska-Szulc – wiolonczela, Tomasz Wrocławski – perkusja, Jan Dobrowolski – flet, Mariusz Barszcz – klarnet, Jan Niedźwiecki – kontrabas/gitara basowa/ aranżacje. Jako soliści gościnnie wystąpią sopranistka Aleksandra Wiwała oraz aktor Tomasz Borkowski.

W programie znajdą się kompozycje filmowe Jerzego Matuszkiewicza (Podróż za jeden uśmiech, Stawka większa niż życie, Alternatywy 4, Czterdziestolatek, Janosik), Wojciecha Kilara (Ziemia obiecana, Pianista, Pan Tadeusz), Waldemara Kazaneckiego (Dom, Czarne chmury, Noce i dnie), Zdzisława Szostaka (Królowa Bona), Krzesimira Dębskiego (Ogniem i mieczem, W pustyni i w puszczy), Adama Walacińskiego (Czterej pancerni i pies), Andrzeja Żarneckiego (Jak rozpętałem II wojnę światową), Piotra Marczewskiego (Kariera Nikodema Dyzmy, Daleko od szosy), Włodzimierza Korcza (07 zgłoś się), Henryka Kuźniaka (Na kłopoty Bednarski, Mówili o nim, że lewituje, Vabank), Zygmunta Wiehlera (Ada, to nie wypada).


W dniach 8-10 stycznia 2016 roku na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi będzie można zobaczyć Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy, pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka.

Arcydzieło Moniuszki, tuż po prapremierze w 1865 roku, zostało zdjęte z afisza przez carską cenzurę. Powstały po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc”, Straszny dwór stał się swego rodzaju manifestem patriotycznym. Perypetie braci, Zbigniewa i Stefana, którzy postanawiają pozostać kawalerami, by zawsze być w gotowości do służenia ojczyźnie, stały się pretekstem do zaprezentowania na teatralnych deskach syntezy polskości – staropolskich obyczajów, kultury, tradycji, obrzędów. Niezależnie od swojej patriotycznej wymowy, dzieło Moniuszki skrzy się finezyjnym dowcipem i zaskakującym zwrotami akcji, dzięki czemu współcześnie nadal pozostaje pełną uroku historią i atrakcyjną pozycją repertuarową.

Reżyserii najnowszej na deskach łódzkiej opery inscenizacji Strasznego dworu podjęła się Krystyna Janda, która stworzyła widowisko będące głębokim ukłonem w stronę tradycji, a jednocześnie zaskakujące aktorską energią i urzekające pełną świeżych pomysłów, malarską scenografią. 60 lat temu Straszny dwór dał początek Operze Łódzkiej – pierwszej w historii miasta stałej scenie operowej. Dzieło Moniuszki w najnowszej realizacji przyniosło Teatrowi Wielkiemu nagrodę ENERGIA KULTURY 2014 za najlepsze wydarzenie kulturalne w Łodzi w 2014 oraz Złotą Maskę za najlepszy spektakl sezonu 2014/15.


19 i 26 grudnia 2015 roku oraz 9 stycznia 2016 roku Opera Śląska w Bytomiu zaprasza do Sali Koncertowej im. Adama Didura na wspólne kolędowanie.
Podczas koncertów będzie można usłyszeć szereg znanych i popularnych kolęd, które mają wielkie umocowanie w tradycji bożonarodzeniowej i pięknie brzmią w każdym chóralnym opracowaniu. Na program złożą się utwory z różnych epok i stylów – począwszy od renesansu po współczesność. Po raz pierwszy zaśpiewane zostaną angielskie kolędy Benjamina Brittena (w opracowaniu na chór żeński i harfę), a także wykonane zostaną utwory kompozytorów śląskich oraz kolędy różnych narodów. Pojawi się również tradycyjna kapela ludowa, symbolizująca kolędowanie domowe, oraz okazja do wspólnego śpiewania.

W programie między innymi: Gdy śliczna Panna, Gdy się Chrystus rodzi, Do szopy, hej, Pasterze, Oj, Maluśki, Maluśki, Bóg się rodzi, Bracia patrzcie jeno, Hej w Dzień Narodzenia, Adeste Fideles, i wiele innych.

Koncerty odbędą się pod dyrekcją Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, z oprawą reżyserską Bernadety Maćkowiak. Wydarzenia powstało w oparciu o Koncert Kolęd i Pastorałek w reżyserii Anny Tarnowskiej. 
 


W sobotę 9 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się koncert upamiętniający 70. rocznicę śmierci Adama Didura.

Wybitny śpiewak i pedagog urodzony w 1873 pod Sanokiem ponad dwadzieścia lat związany był z Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, gdzie wziął udział w niespełna 1000 przedstawień, kreując 56 różnych partii. Po zakończeniu kariery śpiewaczej wrócił do kraju i oddał się pracy pedagogicznej i reżyserskiej, obejmując posadę kierownika artystycznego Opery Lwowskiej. Powołał do życia pierwszą scenę operową na Ślasku – Państwową Operę Śląską w Bytomiu, dając 14 czerwca 1945 roku pierwsze po wojnie przedstawienie Halki Stanisława Moniuszki w wolnej Polsce.

W programie koncertu poświęconego śląskiemu basowi znajdą się najpiękniejsze pieśni oraz arie operowe, operetkowe i musicalowe. Wystąpią wybitni śpiewacy: Cezary Biesiadecki, Stanisław Duda, Bogdan Kurowski, Wojciech Paczyński, Aleksander Teliga, Romuald Tesarowicz i Zbigniew Wunsch, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie Larysa Czaban i Halina Mansarlińska. Koncert w reżyserii Tadeusza Serafina we współpracy z Tadeuszem Piszczkiem poprowadzi Regina Gowarzewska.


Opera Orphée Dariusza Przybylskiego, jedna z najważniejszych premier 2015 roku, ponownie zagości na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej. Najbliższe spektakle odbędą się 9 i 10 stycznia 2016 roku o godz.19.00.

Dariusz Przybylski, zaliczany do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, wraz z Margo Zālīte, utalentowaną reżyserką z Łotwy, odczytali mit Orfeusza na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. Konflikt wewnętrzny bohatera symbolizują trzy głosy solistów, których publiczność usłyszy w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (Dorosły Orfeusz, bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (Młody Orfeusz, kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (Stary Orfeusz, bas).


Sinfonia Varsovia wystąpi w sobotę 9 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 na Noworocznym Koncercie Charytatywnym w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Orkiestrę poprowadzą Maestro Penderecki i Maestro Maksymiuk. Solistami wieczoru będą Iwona Hossa i Marcel Markowski.

I Koncert wiolonczelowego Es-dur op. 107 Dymitra Szostakowicza w interpretacji Marcela Markowskiego z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Krzysztofa Pendereckiego oraz Symfonia Klasyczna D-dur op.25 Siergieja Prokofiewa zabrzmią w pierwszej części koncertu. Po przerwie w karnawałowy nastrój wprowadzą słuchaczy najpiękniejsze utwory Piotra Czajkowskiego, Charlesa Gounoda i słynnych Straussów (ojca i syna). W tej części wystąpi również sopranistka Iwona Hossa, a orkiestrę prowadzić będzie Jerzy Maksymiuk.

Całkowity dochód z koncertu zostanie przekazany na rzecz dzieci autystycznych objętych opieką Stowarzyszenia ICH LEPSZE JUTRO w Tarnowie.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-01-09-koncert-w-europejskim-centrum-muzyki-krzysztofa-pende.html


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus „Z mojego życia”. Jest to tytuł I Kwartetu smyczkowego Bedricha Smetany, w którym kompozytor snuje z przymrużeniem oka opowieść o przemijaniu. Utwór ten dedykuje poznańskim melomanom Agnieszka Duczmal z okazji swoich 70-tych urodzin.

Gościem specjalnym tego pełnego wrażeń wieczoru będzie geniusz fortepianu – Ivo Pogorelich. Wielu melomanów pamięta zapewne atmosferę towarzyszącą występom serbskiego pianisty na X Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1980 roku: szalejącą z zachwytu i egzaltacji publiczność, luźny ubiór pianisty i swobodne, lecz jakże nowatorskie podejście do kompozycji Chopina. Nie zakwalifikowanie Pogorelicha do finału wywołało skandal, a Martha Argerich zrezygnowała z dalszego udziału w jury. Artysta w późniejszych latach okrzepł, podpisał intratny kontrakt z Deutsche Grammophon, nagrał wiele frapujących płyt, a w swobodzie interpretacji pozostał wierny swym pryncypiom. Podczas tego wieczoru pianista wykona II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Koncert rozpocznie utwór Bogusława Schaeffera Kesukaan I – mówiący o różnorodnym pojmowaniu radości i przyjemności. Bogusław Schaeffer to jedna z najbardziej oryginalnych postaci polskiego życia muzycznego. Jego twórczość wyróżnia się nowatorstwem warsztatu i śmiałością w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Po przerwie zabrzmi wspomniana już kompozycja Bedricha Smetany – I Kwartet smyczkowy e-moll „Z mojego życia” w aranżacji Agnieszki Duczmal.


W trzecią rocznicę śmierci Jaremy Klicha, 10 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Vertigo Jazz Club & Restaurant we Wrocławiu (ul. Oławska 13), odbędzie się koncert Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego zatytułowany Wspomnienie o Jaremie. Wstęp wolny.

Wystąpią jego wieloletni przyjaciele, znakomici muzycy, z którymi Jarema występował, tworzył, których podziwiał, a także ci, dla których stanowił źródło muzycznych (i nie tylko) inspiracji. Wśród nich warto wymienić takie nazwiska, jak: Krzysztof Pełech, Piotr „Restek” Restecki, Leszek Cichoński, duet Leon & Kala, zespół Jacaras, Verical Trio, Leszek Zaleski, Dawid Troczewski, duet Domas Voyo oraz Krzysztof Nieborak. W programie koncertu znajdą się kompozycje jazzowe, bluesowe, gitarowa klasyka, poezja śpiewana oraz muzyka dawna.

Jarema Klich był cenionym gitarzystą klasycznym, członkiem założycielem Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego. Jego działalność skupiała się głównie na pracy pedagogicznej. Do końca życia związany był z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie pracował jako adiunkt. Uczył również w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy. Był laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych i gościem prestiżowych europejskich festiwali we Francji, Czechach, Holandii i Danii. Współpracował z czołowymi postaciami polskiej muzyki, m.in. Ewą Małas-Godlewską, Stefanią Toczyską, Krzesimirem Dębskim, Waldemarem Malickim czy Krzysztofem Pełechem, z którym nagrał dwie płyty. Był autorem cyklu opowiadań Portret Briana Brei wydanego przez Wydawnictwo Marina.

Więcej


Uniwersytet Warszawski oraz Fundacja Universitatis Varsoviensis serdecznie zapraszają na cykl koncertów chopinowskich „Chopin był z UW” zorganizowanych z okazji jubileuszu 200-lecia istnienia Uczelni. Pierwszy z nich odbędzie się 10 stycznia 2016 roku o godz. 17.00 w Auditorium Maximum przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.

Wystąpi amerykański pianista, Eugen Indjic, laureat IV nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1970 roku, III nagrody na Konkursie Pianistycznym w Leeds (1972) oraz II nagrody na Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (1974). Artysta był jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Warszawie (Konkurs Chopinowski 2000), Lizbonie, Tel Awiwie i Monte Carlo. Prowadzi letnie kursy mistrzowskie w Paryżu, Japonii i Stanach Zjednoczonych, koncertował w niemal wszystkich krajach europejskich, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce oraz krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Ma na swoim koncie wiele znakomitych nagrań, w tym również muzyki Fryderyka Chopina. Podczas recitalu w Auditorium Maximum pianista wykona mazurki Fryderyka Chopina: Mazurek f-moll op. 7 nr 3, Mazurek Des-dur op. 30 nr 3, Mazurek cis-moll op. 50 nr 3; jak również Fantasiestucke op. 12 Roberta Schumanna i Sonatę fortepianową nr 23 f-moll op. 57 „Appassionata” Ludwiga van Beethovena.

Ideą cyklu jest przypomnienie, że Uniwersytet Warszawski to miejsce szczególne w biografii Fryderyka Chopina. Kompozytor nie tylko przez dziesięć lat mieszkał wraz z rodzicami i rodzeństwem na terenie kampusu uniwersyteckiego w tzw. gmachu porektorskim (obecnie siedziba Instytutu Historii Sztuki oraz Instytutu Orientalistyki), lecz także ukończył Szkołę Główną Muzyki, będącą częścią uniwersyteckiego Wydziału Nauk i Sztuk Pięknych. Organizatorzy cyklu postanowili upamiętnić związek najwybitniejszego polskiego kompozytora z warszawską uczelnią poprzez zaprezentowanie w sali uniwersyteckiego Auditorium Maximum najpiękniejszych utworów Mistrza w najlepszych światowych interpretacjach. W ramach kolejnych koncertów muzykę Fryderyka Chopina zaprezentują: Markus Groh (Niemcy) – 14 lutego 2016; Ingolf Wunder (Austria) – 15 maja 2016; Daniil Trifonov (Rosja) – 18 września 2016; Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania) – 6 listopada 2016.

Więcej


W styczniu 2016 roku w Warszawie odbędzie się druga edycja festiwalu muzycznego „Głosy o zmroku” organizowanego przez Agencję Artystyczną Verità Nostra. Wydarzeniu przyświeca idea łączenia różnorodnych gatunków muzycznych i popularyzowania na szeroką skalę twórczości artystów o niespotykanym talencie i osobowości scenicznej.

„Głosy o zmroku” II to pięć kolejnych niedziel i aż 9 koncertów. Każdego wieczoru (kolejno 10, 17, 24 i 31 stycznia 2016) na Mysiej 3 odbywać się będą dwa wyjątkowe występy artystów klasycznych (Maksym Rzemiński, Barbara Piotrowska), jazzowych (Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn, Piotr Wrombel, Mariusz „Fazi" Mielczarek, Maciej „Kocin" Kociński) i popowych (Jarek Wist, Kuba Molęda) z nowymi projektami, autorskimi aranżacjami lub repertuarem nieznanym dotąd polskiej publiczności. Festiwal łączy to, co niecodzienne, integrując różnorodną sztukę i zmniejszając dystans między artystami a publicznością.

Tegoroczną edycję „Głosów o zmroku” zwieńczy koncert specjalny zatytułowany Inception, który odbędzie się 7 lutego 2016 o godz. 18.00 w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II. Wystąpi pianista Maksym Rzemiński z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego w składzie: Lucjan Szaliński-Bałwas, Anna Ceglińska, Michał Zaborski oraz Barbara Piotrowska.

Więcej informacji – na stronie: www.veritanostra.pl/festiwal

Więcej


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele pw. Matki Bożej Fatimskiej na Żabiance w Gdańsku odbędzie się Koncert kolęd i pastorałek. Wystąpi Polski Chór Kameralny oraz Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses pod batutą Jana Łukaszewskiego.

W repertuarze znajdą się tradycyjne kolędy polskie, znane kolędy angielskie – Carrols Four w opracowaniu Carola Strommena – oraz wyjątkowy kreolski utwór Navidad Nuestra Ariela Ramireza, opowiadający w sześciu częściach historię związaną z narodzeniem Jezusa. Prócz umiejętności wokalnych członkowie Polskiego Chóru Kameralnego zaprezentują się również w roli instrumentalistów, wykonując partie gitar, klawesynu, akordeonu oraz licznych perkusjonaliów. Wstęp wolny.

Więcej


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się szkolny koncert kolęd, który poprowadzi Elżbieta Stępnik.

Wystąpią: Orkiestra Kameralna „Łódzkie Smyczki” pod dyrekcją Ryszarda Jana Osmolińskiego, Chór dziecięcy OSM I st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi pod kierownictwem Anny Kamerys, Trio harfowe (Zofia Płaziuk – flet, Aniela Milala – gitara, Zofia Janiak – harfa), Chór żeński OSM II st. st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi w składzie kameralnym i zespół muzyki dawnej „Filatura di Musica” (Magdalena Pilch – flet traverso, Marek Nahajowski – flet podłużny, Julia Kosendiak – viola da gamba, Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn), Kwintet wokalny (Ida Bonińska, Edyta Krajewska, Zuzanna Baran, Jędrzej Bogusławski, Piotr Szczęsnowicz), zespół jazzowy pod kierownictwem Witolda Janiaka (Natalia Mierzwa, Zuzanna Baran – śpiew, Bartek Grzelak – klarnet, Przemek Orawski – saksofon, Bogdan Ganziuk – saksofon, Michał Marchlewski – gitara, Martyna Łusiak – fortepian, Maciek Kłys – gitara basowa, Janek Szkudlarek – perkusja).

W programie m.in.: Pieśń o Narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi) na kotły ad libitum i orkiestrę smyczkową – oprac. Jakub Kowalewski; Francis Lai, piosenka z filmu Mężczyzna i kobieta – oprac. Sławomir Zamuszko; O gwiazdo betlejemska – oprac. ks. Zdzisław Bernat; Kołysanka Maryi Panny, Cicha noc – oprac. Krzysztof Grzeszczak; Dormi, dormi – kołysanka włoska, oprac. Alfred Bączkowicz; Pastorałka ludowa – oprac. Magdalena Gotlib-Pęchra; Nie było miejsca przy stole – oprac. Mirosław Drożdżowski, Witold Janiak; Cicha noc, Gdy się Chrystus rodzi – oprac. Witold Janiak


Capella Cracoviensis zaprasza na pierwszy koncert z cyklu CC EXTREME – spektakularnych – tak artystycznie, jak objętościowo – koncertów-maratonów. 10 stycznia 2016 roku w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2-4) orkiestra CC wykona komplet Symfonii Paryskich Josepha Haydna.

Wydarzenie rozpocznie się o 15:00 i składać się będzie z czterech bez mała półtoragodzinnych bloków wypełnionych kompozycjami wiedeńskich klasyków: Haydna, Mozarta i Beethovena. Ponadto w programie znajdzie się się Koncert fortepianowy Franciszka Lessela. Prócz instrumentalistów Capelli Cracoviensis prowadzonych przez Jana Tomasza Adamusa na scenie staną wybitni soliści: sopranistka Marzena Lubaszka, Katarzyna Drogosz na fortepianie historycznym, fagocista Javier Zafra oraz Marian Magiera, który wykona haydnowski Koncert na trąbkę klapową. To jednocześnie pierwszy z cyklu Portretów, serii koncertowej prezentującej muzyków Capelli Cracoviensis jako wybitnych solistów i kameralistów.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl  

Więcej