Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Film dokumentalny Koncert na dwoje Tomasza Drozdowicza otworzy 58. Krakowski Festiwal Filmowy. To pełna barwnych epizodów opowieść o wybitnym dyrygencie, pianiście i kompozytorze Jerzym Maksymiuku. Ceremonia otwarcia Festiwalu i światowa premiera filmu z udziałem twórców i bohaterów odbędzie się 27 maja 2018 roku w kinie Kijów.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona Ewa tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być całkowicie bezradny i zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych najprostszych czynnościach i podejmuje za niego wiele życiowych decyzji. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego do granic szaleństwa przez partytury.

„To kolejny polski film, który otworzy Festiwal i kolejny po Śnie o Warszawie Krzysztofa Magowskiego portret wybitnego muzyka”, – wyjaśnia Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Film o Czesławie Niemenie był złożony z archiwaliów i wspomnień, ten jest dynamiczną obserwacją procesu twórczego w zderzeniu z prozaiczną, często zabawną codziennością, którą trudniej zapisać w postaci kolorowej partytury. W filmie dokumentalnym Koncert na dwoje reżyser Tomasz Drozdowicz stworzył portret artysty wypełniony anegdotami zza kulis sal koncertowych, z których wybrzmiewają utwory największych kompozytorów. Przede wszystkim jednak ukazał historię miłości, pasji i talentu. Film Koncert na dwoje, wyprodukowany przez Studio Filmowe Autograf, był prezentowany na sesji Docs to Go! w ramach projektu „Doc Lab Poland” podczas Festiwalu w 2016 roku. W tym roku walczyć będzie o najwyższe laury w dwóch konkursach: międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic oraz w konkursie polskim.

Więcej – na stronie: http://www.krakowfilmfestival.pl


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na uroczystą inaugurację swojej działalności oraz cyklu koncertowego „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”.

Pierwszy z sześciu koncertów p.t. „Continuum” odbędzie się w przeddzień pierwszej rocznicy śmierci światowej sławy klawesynistki Elżbiety Chojnackiej (1939-2017). Podczas koncertu multimedialnego wykonane zostaną utwory na klawesyn solo, na klawesyn i warstwę elektroakustyczną i wizualną. Ukażą one szeroką panoramę zjawisk w muzyce współczesnej, od kompozycji awangardowych, poprzez utwory z wpływami muzyki jazzowej, rozrywkowej i orientalnej.

Wykonawczynią koncertu będzie Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka, którą Elżbieta Chojnacka wyznaczyła na swoją następczynię i spadkobierczynię. Klawesynistka zaprezentuje Impromptu z rozmarynem op. 50 Andrzeja Kurylewicza, Histoire III na klawesyn i taśmę Krzysztofa Knittla, Muzykę dokomponowaną do filmu Kigo na klawesyn i video Tomasza Kamieniaka, Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza, a także utwory György’a Ligetiego (realizacja dźwięku – Krzysztof Sztekmiler).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Na wszystkie koncerty cyklu „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” wstęp wolny. Wejścia są limitowane – obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.


Kolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają dzieci i dorosłych 27 maja 2018 roku o godz. 12.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego.

Krzesimir Dębski – kompozytor, a także: dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny. Skomponował ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych, m.in.: 2 symfonie, operę, 4 oratoria, utwory religijne, 11 koncertów instrumentalnych, muzykę do ponad 100 filmów fabularnych. W roku 2000 Dębski otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki Magiczne drzewo z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów i programów dla dzieci. Krzesimir Dębski dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Sinfonią Varsovią, Filharmonia Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalahara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra, Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Wesfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Chile National Orquesta.

Udział w koncercie „Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego” wezmą Polska Orkiestra Radiowa i Chór Dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego pod dyrekcją kompozytora. W roli solistki wystąpi Anna Jurksztowicz. Muzycy takie utwory Dębskiego, jak Marsz Zdobywców (z filmu Gwiezdny Pirat), Suitę z filmu Young Magican, Czekam na ojca z filmu Tajemnica Sagali, Wyścig furmanek (Ranczo Wilkowyje) i inne.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


27 maja 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia o godz. 18:00 odbędzie się koncert Orkiestry Muzyki Nowej „Ptasie niebo nad jeziorem”.

Zespół zaprezentuje utwory Oliviera Messiaena i jego uczniów: Tristana Muraila i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Olivier Messiaen został zapamiętany jako twórca, który zbudował system nowych skal dźwiękowych i dokonał transkrypcji ptasich śpiewów na instrumenty muzyczne. Ptaki nazywał swoimi najlepszymi nauczycielami, mistrzami i przyjaciółmi. Do utworów reprezentujących „ptasi” nurt należy m.in. trwający trzy godziny cykl Katalog ptaków. Ptaki egzotyczne (1956) to cykl napisany na fortepian solo i orkiestrę kameralną. Jest muzyczną prezentacją śpiewu 48 ptaków egzotycznych z obu Ameryk, Azji, Malezji i Wysp Kanaryjskich. Podczas koncertu majowego partię fortepianu w tym utworze wykona Stanisław Bromboszcz.

W muzyce Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil również wyczuwalna jest inspiracja, płynąca z natury i otaczającego świata. Ocean, morze, las i ptaki wielokrotnie powracają w tytułach i komentarzach do utworów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Utwór …como el sol e la mar… (...jak słońce i morze... ) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu Myśląc o Vivaldim cechuje wyjątkowe podejście do barwy muzycznej, co jest rozpoznawalną cechą tej kompozytorki.

Kompozycja Le lac (Jezioro) Tristana Muraila powstała z inspiracji pięknem jeziora, jego barwą, zmieniającą się ze względu na porę dnia i roku. Jest to próba ukazania uniwersalnego modelu natury, ruchu i bezruchu, stałości i nietrwałości, poprzez złożone procesy muzyczne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


28 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat Niepodległości”.

„100 pieśni na 100 lat Niepodległości” to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego zaprezentują najpiękniejsze pieśni polskich poetów i kompozytorów, którzy mówią o tym, co polskie i ojczyźniane. Nie zabraknie namysłu nad sprawami pozornie błahymi: troskami i radościami, wielkimi i małymi uczuciami, ideami wzniosłymi i tymi całkiem przyziemnymi. Będzie więc rubasznie i z humorem, jak również z refleksją i filozoficzną zadumą.

W drugim już z serii koncertów udział wezmą Agnieszka Makówka, Dorota Wójcik, Łukasz Motkowicz, Andrzej Kostrzewski, wykonując pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina czy Stanisława Niewiadomskiego. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Aleksandra Nawe, a koncert poprowadzi Agnieszka Białek.

Informacja o biletach – na stronie Teatru Wielkiego.


28 maja 2018 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „StARTer”.

„StARTer, w stronę muzyki…” to cykl koncertów prezentujących najwybitniejszych uczniów szkół muzycznych z trójmiasta, a w dalszych zamierzeniach – z województwa pomorskiego. Niepisaną zasadą przedkonkursowych zmagań jest udział w otwartych koncertach dla publiczności, aby oswoić tremę i nabyć sceniczne umiejętności. Dlatego NCK umożliwia młodym muzykom prezentacje w swojej przestrzeni.

Podczas koncertu majowego wystąpi skrzypaczka Anna Wandtke-Wypych oraz jej podopieczni – studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Urszula Cieślak, Anna Janowicz, Aleksandra Jopek, Tomasz Kaczor, Paulina Kuśmierska, Marta Opas, Jan Staruch, Małgorzata Wójcik, Katarzyna Zyskowska i Yuliya Kazimirovich. Przy fortepianie: Marta Kur, Katarzyna Markiewicz i Mikołaj Sikała. Studenci wykonają utwory J. S. Bacha, D. Szostakowicza, H. Wieniawskiego, E. Ysaÿe’a, J. Sibeliusa, S. Prokofiewa, a także muzykę K. Szymanowskiego. W programie koncertu znajda się również niespodzianki...

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nck.org.pl


W dniach 29 maja – 5 czerwca 2018 roku odbędzie się 11. edycja jednego z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie – Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie muzyki filmowej wykonywanej przez znakomitych muzyków z wysokiej jakości obrazem filmowym. Monumentalne widowiska muzyczno-filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym i wysokim poziomem artystycznym prezentowanych dzieł. Festiwal wyróżnia również coroczna obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie, również ze względu na różnorodną i liczną publiczność.

W tym roku usłyszymy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Radzimira Dębskiego i Sandro di Stefano, symultaniczne pokazy filmów Casino Royale i Pięknej i Bestii z muzyką na żywo. Ponadto odbędzie się koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii oraz Video Game Music Gala z muzyką do Wiedźmina 3 autorstwa Piotra Musiała, Marcina Przybyłowicza i Mikołaja Stroińskiego.

Zainauguruje festiwal koncert „Penderecki2Cinema” z udziałem gości specjalnych: Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala i Michaela Nymana. Właśnie ten ostatni, niedawno ogłoszony laureatem 4. Nagrody im. Wojciecha Kilara, podczas koncertu inauguracyjnego odbierze statuetkę z rąk Prezydentów Miast Krakowa i Katowic i wykona partię fortepianu w suicie z filmu Fortepian. Prawdziwą perełką tej części koncertu będzie także światowa premiera najnowszego dzieła pierwszego laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara i zdobywcy Oscara za muzykę do filmu Frida — Elliota Goldenthala. Koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową został zainspirowany postacią Tadeusza Kościuszki, niezwykle ważną w historii zarówno Polski, jak i Stanów Zjednoczonych. Jest to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Drugą część koncertu wypełnią dzieła Krzysztofa Pendereckiego.

Pełny program dostępny jest na stronie: http://fmf.fm/program 


Sinfonietta Cracovia zaprasza najmłodszych melomanów 31 maja 2018 roku o godz. 16.00 do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” na koncert „Sinfonietka na dzień dziecka!”

W programie koncertu z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka znajdzie się prezentacja dzieł polskich kompozytorów (Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego) pisanych z myślą o dzieciach, a także konkursy i interaktywne zabawy. Do tego występy solistów, Sinfonietkowego Chóru Dziecięcego oraz Krakowskiego Teatru Ulicznego.

Na deser – premiera utworu Farewell na orkiestrę smyczkową  Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta orkiestry Sinfonietta Cracovia. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał. Przed koncertem o godz. 15.00 odbędzie się piknik w ogrodach muzeum.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/