Polmic - FB

aktualności

54. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Bydgoski Festiwal54. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 9-30 września 2016 roku pod hasłem „Kontrasty – wolność”, obejmując łącznie dziesięć koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego.

Przedsięwzięcie zainauguruje estradowa wersja opery Fidelio Ludviga van Beethovena w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, Chóru Opery Nova oraz solistów pod batutą Kaia Bumanna. Podczas kolejnych koncertów można będzie usłyszeć m.in. Chór Staroobrzędowców z Nowosybirska, Chór Afro-Gospel „Bona Deus” z Berlina, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, {oh!} Orkiestrę Historyczną, Zespół Muzyki Dawnej Intemperata. Sinfonię Varsovię, łotewsko-izraelskiego wiolonczelistę Mischę Maisky’ego czy też Łotysza Georgijsa Osokinsa  finalistę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Ciekawie zapowiada się koncert 18 września, podczas którego sześciu wybitnych polskich instrumentalistów (Maria Sławek, Piotr Tarcholik, Katarzyna Budnik-Gałązka, Artur Rozmysłowicz, Marcin Zdunik, Rafał Kwiatkowski) zaprezentuje m.in. rzadko wykonywane sekstety smyczkowe Andrzeja Panufnika.

W finale Festiwalu zabrzmi Symfonia psalmów Igora Strawińskiego oraz monumentalne oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. Oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha powstało w 1997 z okazji obchodów 1000-lecia śmierci pierwszego patrona Polski, ale zostało odłożone przez kompozytora na półkę do czasu, kiedy partyturę kompletnej kompozycji odnalazł po śmierci Góreckiego jego syn, Mikołaj. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykona go Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą José Marii Florência z towarzyszeniem sopranistki Wioletty Chodowicz i barytona Bartłomieja Misiudy.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl/bydgoski-festiwal-muzyczny

Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi

alt25. Rocznica Niepodległości Ukrainy będzie uczczona w Warszawie 6 września 2016 roku poprzez koncert pt. Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi, zorganizowany przez Fundację „Pro Musica Viva” we współpracy ze Stołeczną Estradą.

W koncercie weźmie udział jedna z najlepszych orkiestr kameralnych Ukrainy – Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” pod dyrekcją Romana Rewakowicza, niestrudzonego promotora muzyki polskiej w Ukrainie i ukraińskiej w Polsce.

Koncert wypełnią utwory czterech polskich i czterech ukraińskich kompozytorów, prezentujących różne pokolenia – od uznanych mistrzów jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow do twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almashi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską estetyczną specyfikę – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. Koncert będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.pmv.org.pl

Koncert Orkiestry Sinfonia Iuventus „Odcienie Romantyzmu”

Odcienie Romantyzmu25 września 2016 roku Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus otworzy uroczyście nowy sezon artystyczny 2016/2017. Podczas koncertu inauguracyjnego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Zespół wystąpi pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Marka Pijarowskiego.

W programie usłyszymy trzy kompozycje autorstwa Zygmunta Noskowskiego, Henryka Wieniawskiego i Siergieja Rachmaninowa. Solistką będzie Celina Kotz, jedna z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia w Polsce, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Zdzisława Jahnkego w 2015 roku.

Jako pierwszy w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi utwór mający szczególne znaczenie dla kultury polskiej, czyli Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego, należący do najwybitniejszych i zarazem najbardziej znanych dzieł kompozytora. Step inspirowany był Trylogią Henryka Sienkiewicza, którego 170. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci jest obchodzona właśnie w tym roku. Późnoromantyczna kompozycja nieustannie zachwyca słuchaczy swoją bogatą instrumentacją.

Kolejnym romantycznym dziełem, które zabrzmi podczas inauguracji, będzie słynny Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Ta kompozycja „poety skrzypiec” stanowi kwintesencję stylu Wieniawskiego, będącego połączeniem fenomenalnej techniki i wysmakowanego wirtuozostwa, z idiomem lirycznym, tak charakterystycznym dla epoki XIX wieku.

Zwieńczeniem wieczoru będzie ostatnie dzieło orkiestrowe Sergieja Rachmaninowa Tańce symfoniczne op. 45, napisane specjalnie dla Orkiestry Filadelfijskiej i słynnego dyrygenta Eugene’a Ormandy’ego. Rzadko grywane, choć niezwykle efektowne Tańce stawiają przed orkiestrą możliwość wirtuozowskiego popisu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www. sinfoniaiuventus.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Nie żyje Halina Łukomska (1929 - 2016)

alt30 sierpnia 2016 roku zmarła Halina Łukomska – śpiewaczka (sopran), muza swojego męża kompozytora Augustyna Blocha. Największe uznanie zdobyły jej wykonania utworów XX-wiecznych.

Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Operowej w Poznaniu (1951-54) oraz w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Stanisławy Zawadzkiej i Marii Halfterowej. Studia uzupełniające odbyła u Giorgia Favarettiego w Sienie (1958) i Toti dal Monte w Wenecji (1959-60). W 1956 zdobyła I nagrodę na Międzynarodowy Konkursie Śpiewaczym w s'Hertogenbosch w Holandii, którego jurorem była w następnych latach czterokrotnie.

W 1960 rozpoczęła ożywioną działalność koncertową. Występowała w wielu krajach europejskich, m.in. na festiwalach w Amsterdamie, Bergen, Salzburgu, Wiedniu, Berlinie, Edynburgu, Royan, Londynie, Lubljanie, Zagrzebiu, Paryżu, Florencji i Wenecji oraz w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Izraelu z orkiestrami pod batutą Hermanna Scherchena, Wolfganga Sawallischa, Igora Markevitcha, Witolda Lutosławskiego, Pierre'a Bouleza, Claudia Abbada, Zubina Mehty, Ernesta Boura, Michaela Gielena, Bruna Maderny. Uznawana była za niezastąpioną wykonawczynię wokalno-instrumentalnych dzieł Weberna i Berga w całej Europie. Szczególnie chętnie dawała jednak recitale i występowała na koncertach z towarzyszeniem zespołów kameralnych.

Repertuar Haliny Łukomskiej, obok nielicznych partii operowych (w 1967 i 1971 wystąpiła w Amsterdamie w operach Claudia Monteverdiego Orfeusz oraz Koronacja Poppei), obejmował głównie utwory solowe, koncerty i oratoria XVIII i XX wieku. Największe uznanie zyskała wzorcowa interpertacja Cinq poèmes de Baudelaire i Ariettes oubliées Claude'a Debussy'ego, pieśni Albana Berga, I i II Kantata Antona Weberna (wykonane podczas „Warszawskiej Jesieni", Pli selon pli Pierre'a Bouleza (z orkiestrą BBC pod dyrekcją kompozytora). Kunszt wokalny artystki, polegający na nieskazitelnej intonacji, uwidaczniał się zwłaszcza w utworach dla niej pisanych, m.in. przez męża Augustyna Blocha (Espressioni, Medytacje, Salmo gioioso), w których głos ludzki traktowany jest czysto instrumentalnie.

Dokonała wielu nagrań radiowych oraz płytowych dla firm fonograficznych Philips, Columbia, EMI, Polskie Nagrania, Harmonia Mundi. Brała udział w prawykonaniu znakomitych dzieł polskich twórców, prezentowanych podczas festiwalu „Warszawska Jesień": Requiem Romana Maciejewskiego (1960), opery radiowe Grażyny Bacewicz (Przygoda Króla Artura) i Zbigniewa Wiszniewskiego (Neffru). Uczestniczyła również w pierwszym w Polsce po wojnie wykonaniu koncertowym Króla Rogera Szymanowskiego (1961); za nagranie partii Roksany Halina Łukomska otrzymała nagrodę Polskiego Radia. Została laureatką wielu nagród, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1965).

Nieco zdystansowana od muzyki i publiczności, samym powabem głosu o srebrnym połysku wytwarzała nastrój. Z absolutną naturalnością intonowała odległe interwały, efektownie wokalizowała i dokonywała różnych sztuk, do jakich kompozytorzy dwudziestowiecznych nurtów awangardowych zmuszali struny w gardłach śpiewaków. Septymy wielkie, nony, kwardecymy w górę i w dół, tryle, staccata, mordenty to był dla niej chleb powszedni. Jej sopran miał cechy obdarzonego życiem instrumentu", - pisze na łamach maestro.net.pl muzykolog prof. Małgorzata Komorowska.

Polski Chór Kameralny: „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”.

Polski Chór KameralnyProgram 2 Polskiego Radia i Polski Chór Kameralny zapraszają 4 września 2016 roku o godz. 19.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert pt. „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”. Polski Chór Kameralny poprowadzi Jan Łukaszewski.

W programie koncertu znajdą się dzieła chóralne znakomitych polskich kompozytorów: Teka Białowieska Feliksa Nowowiejskiego, Anenaiki oraz Exaltabo te Augustyna Blocha, a także Et… oraz Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama autorstwa Edwarda Pałłasza. Utwory zabrzmią w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego.

Znakomity zespół, działający od 1978 roku, dokonał już ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in.: Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski, Paweł Łukaszewski. Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, SinfoniaVarsovia, NOSPR, Akademie für Alte Musik Berlin) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay i Stephen Layton).

Podczas koncertu 4 września Chór poprowadzi jego dyrektor Jan Łukaszewski, uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej, który pełni także funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses. Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, a także Festiwal Chopin w Gdańsku.

Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”

Organy ŚródmieściaWarszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” odbędzie się w dniach 4 września – 23 października 2016 roku w wybranych kościołach na terenie Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, które wyposażone są w koncertowe organy.

Wydarzenie zaliczane jest do najpoważniejszych i najbardziej interesujących polskich festiwali organowych. Jest to okazja do wysłuchania szeregu recitali organowych w wykonaniu organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

W ciągu ostatnich stuleci wzniesiono w warszawskich kościoła kilkadziesiąt różnego typu organów piszczałkowych. Niemalże każda świątynia posiada organy zwracające na siebie uwagę. Wiele zabytkowych instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy ma za zadanie prezentować śródmiejskie organy jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

Szczegółowy program – na stronie: www.kapitula.org

„Mazowsze w Koronie”: Wielkie Dzieła

Wielkie DziełaW niedzielę 4 września 2016 roku o godz. 17.00 w kościele parafialnym pw. Św. Jana Chrzciciela w Magnuszewie odbędzie się 136. koncert cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury wspólnie z partnerami z Mazowsza. Wystąpi Chór Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Kazimierza Bukata. Wstęp wolny.

Artyści zaprezentują program zatytułowany Wielkie Dziełakótry został z entuzjazmem przyjęty przez publiczność koncertu inauguracyjnego tegorocznej, XIII edycji festiwalu „Mazowsze w Koronie”. Zabrzmi europejska muzyka sakralna takich kompozytorów jak Haendel, Vivaldi, Mozart czy Rossini. Całość rozpocznie polski hymn kanonizacyjny Gaude Mater Polonia Wincentego z Kielczya polski repertuar uzupełnią kompozycje Wacława z Szamotuł i Mikołaja Zieleńskiego. Świeckim akcentem będą słynne partie chóralne z XIX-wiecznych oper: Nabucco i Traviaty Verdiego oraz Strasznego dworu Moniuszki.

„Mazowsze w Koronie” od lat cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Pieczołowicie dobrany repertuar, znakomici artyści oraz szczególne walory akustyczne i estetyczne historycznych kościołów, pałaców, zamków i dworów, w których odbywają się koncerty, to znak rozpoznawczy festiwalu. Podczas dwóch ostatnich koncertów tegorocznego cyklu można będzie usłyszeń rzymskie śpiewy mszalne z X wieku: 9 września o godz. 19.00 w kościele parafialnym pw. św. Stanisława i Męczennika w Skrzeszewie oraz 16 września o godz. 18.00 w bazylice pw. Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu.

Pierwsza edycja festiwalu była elementem obchodów 475. rocznicy inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. W ciągu dwunastu poprzednich edycji cyklu udało się, wraz z lokalnymi partnerami, współorganizatorami wydarzeń, przygotować 132 koncerty symfoniczne i kameralne, z udziałem wybitnych solistów, czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, zespołów kameralnych, znakomitych orkiestr symfonicznych i kameralnych oraz chórów.

Szczegółowy program – na stronie: www.mazowszewkoronie.pl

Warszawa Jest Trendy!

altW najbliższy weekend odbędzie się czwarta edycja imprezy „Warszawa Jest Trendy”. Od 2 do 4 września 2016 roku na uczestników czekają atrakcje muzyczne, artystyczne i rekreacyjne, przygotowane przez organizatora – miasto stołeczne Warszawa.

Program imprezy jest bardzo napięty – piątek, sobotę i niedzielę wypełnią koncerty, warsztaty, spektakle, wystawy, zajęcia sportowe i taneczne. Przygotowane atrakcje czekają na mieszkańców i gości stolicy zarówno na placu Defilad, jak i w innych częściach miasta.

2 września na Placu Defilad podczas koncertu „25 lat niepodległości Ukrainy”, przygotowanego we współpracy z Ambasadą Ukrainy w Warszawie, wystąpią Anna Wyszkoni, ukraiński zespół rockowy Kozak System, muzyczny duet Onuka, łączący elementy muzyki popularnej z folkowymi brzmieniami oraz Dakh Daughters, projekt muzyczno-teatralny stworzony przez utalentowane artystki z Kijowa.

3 września na Placu Defilad odbędzie się koncert „Super Warszawa”, podczas którego na scenie pojawią się młodzi polscy artyści Grzegorz Hyży, Natalia Nykiel i Natalia Schroeder, a gwiazdą wieczoru będzie laureat brytyjskiego „X-Factora” James Arthur. Tego samego dnia będzie miał miejsce finał letniego projektu „Chopin na Krakowskim Przedmieściu”, który rozpocznie się o 14.30 na placu pod kolumną Zygmunta spektaklem tanecznym, następnie o 15.00 wystąpią artyści klasyczni, a od godziny 17.00 wydarzenie przeniesie się a skwer Hoovera, gdzie uznani pianiści jazzowi (m.in. Andrzej Olejniczak Quartet, Włodek Pawlik i Piotr Wyleżoł Trio), zagrają jazzowe aranżacje utworów Chopina.

4 września podczas wydarzenia Dziecięca Warszawa na Placu Defilad (w godzinach 12.00-18.30) na dzieci czeka moc atrakcji – występy artystów dziecięcych (m.in. Majka Jeżowska i francuski artysta DJ Mam’s), taneczne zajęcia zumby i różnego rodzaju warsztaty.

Szczegółowy program wydarzenia – na stronie: www.warszawajesttrendy.um.warszawa.pl

XXIII Jesienny Festiwal Muzyczny "Alkagran". IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego

AlkagranXXIII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 26 września – 1 października 2016 roku.

Przedsięwzięcie odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach od 1991 roku i związane jest z osobą kompozytora i wykonawcy Andrzeja Krzanowskiego. Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy) i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku, m.in.: 28 września w Pałacu Kotulińskich w wykonaniu akordeonistów (Mateusz Dudek, Bartosz Kołsut, Rałaf Łuc, Konrad Merta, Mateusz Stankiewicz, Przemysław Wojciechowski) zabrzmią utwory autorstwa Wiesława Cienciały, Piotra Zielińskiego, Juoni Kaipainena, Staffana Mossenmarka, Cezarego Duchnowskiego i Przemysława Schellera. 29 września w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert ARACNE/OUTBACK, podczas którego zostanie zaprezentowany m.in. performance ARACNE Claudio Jacomucciego i Kathleen Delaney oraz kompozycja Jagny Krzanowskiej (córki kompozytora). 1 października w CH Stara Kablownia Kwartet Śląski wykona dzieła Stanisława Krupowicza, Marcina Rupocińskiego oraz Andrzeja Krzanowskiego.

Szczegółowe informacje o Festiwalu – na stronie: www.alkagran.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: XXIII Jesienny Festiwal Muzyczny "Alkagran". IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego