Polmic - FB

aktualności

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

IPiUM Silesia21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Patmos. Music for organ & percussion

UMFCZarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”

EpifanieW dniach 6 marca − 14 kwietnia 2019 odbędzie się X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”.

Lepiej, gdyby się nie narodził? Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń?

Przed nami pięć premier teatralnych. Do współpracy zostali zaproszeni Bartosz Żurowski oraz Dawid Zalesky, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Spektakl #chybanieja, który otworzy festiwalowe rozważania teatralne, zrealizowany został przez duet Paweł Passini i Artur Pałyga. W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady. Paweł Passini jest też autorem muzyki do tej sztuki.

Festiwal to także film, kulinaria i muzyka. 30 marca o godz. 16.00 w Świątyni Opatrzności Bożej będzie miał miejsce koncert „Gloria Patri” – hołd dla Jana Pawła II w 14. rocznicę jego śmierci. Usłyszymy jedenaście warszawskich chórów wywodzących się ze środowisk akademickich i kościelnych, które wykonają m. in. utwory Jakuba Neskego, Janusza Dąbrowskiego i Michała Dąbrowskiego. Odbędzie się też premiera polichóralnego utworu Gloria Patri Pawła Łukaszewskiego, który został skomponowany do słów doksologii. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Jak uważają organizatorzy, Festiwal jest „terapią szokową dla zmysłów smaku i węchu, ucztą dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową”.

Szczegółowy program – na stronie https://noweepifanie.pl/ 

Katowice | „Fryderyki” 2019 w dziedzinie muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbyła się tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostały nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Najwięcej statuetek – w kategoriach „Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”, „Muzyka dawna” oraz „Muzyka współczesna” – zdobyli muzycy związani z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W Roku Stanisława Moniuszki „Fryderyka” otrzymał album Stanisław Moniuszko. Widma w wykonaniu Chóru NFM i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie zaś Supernova znalazły się nagrania utworów Hanny Kulenty-Majoor, Mateusza Smoczyńskiego, Dawida Lubowicza, Michała Zaborskiego i Krzysztofa Lenczowskiego.

Za najlepszy album z recitalem solowym uznana została płyta Janusza Wawrowskiego i Jose Gallarda Hidden Violin, prezentująca dzieła Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. „Fryderyka” w kategorii „Muzyka kameralna” otrzymał album Giovanni Battista Pergolesi „Stabat Mater”, Paweł Łukaszewski „Luctus Mariae” młodego wydawnictwa UMFC – Chopin University Press. W kategorii „Muzyka symfoniczna i koncertująca” nagrodzono album Błażewicz, Łukaszewski, Czarnecki – polskie koncerty współczesne” (DUX). A Kwartet Śląski odebrał statuetkę za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.

Oprócz statuetek w ośmiu kategoriach wręczono dwa Złote Fryderyki za całokształt twórczości artystom, szczególnie zasłużonym dla polskiej kultury muzycznej: dyrygentowi Jackowi Kaspszykowi oraz wokalistce jazzowej, kompozytorce i poetce Wandzie Warskiej.

Pełna lista nagrodzonych dostępna jest na stronie: http://fryderykfestiwal.pl/zwyciezcy-fryderyk-2019/

25 godzin sztuki i rozmowy na 25-lecie klubu Mózg w Bydgoszczy!

MozgZbliża się 25 rocznica powstania i działania klubu „Mózg” w Bydgoszczy. Na swe 25-lecie MÓZG proponuje 25 godzin sztuki: performance, koncerty, wystawy i pokazy filmowe. Początek imprezy w bydgoskim klubie (ul. Parkowa 2) – 29 marca 2019 roku o godz. 23.59.

Ćwierć wieku to dużo czasu i dużo zdarzeń. Przez te lata działalności MÓZG gościł ogromną liczbę artystów z całego świata. Pojawiały się tu zarówno wielkie gwiazdy, jak i artyści stawiający pierwsze kroki. Muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, performance art, instalacje – wszystkie te dziedziny sztuki obecne były i nadal są w MÓZGU, czyniąc go rozpoznawalnym w świecie sztuki współczesnej w wielu zakątkach świata.

Swój udział w wydarzeniu zapowiedziała pokaźna grupa artystów, polskich i zagranicznych, którzy przez lata budowali oblicze “Mózgu”. Wśród nich znajdą się kompozytorzy Marek Chołoniewski, Anna Jędrzejewska i Teoniki Rożynek. Pełna lista występujących artystów to ponad 70 osób.

W ciągu 25 godzin koncerty odbywać się będą w kilku przestrzeniach: scena główna, studio nagraniowe, studio filmowe (koncerty solowe) oraz sąsiadujące przez ścianę z „Mózgiem”, nieczynne od 15 lat, kino „Pomorzanin”, które ma być przestrzenią dla działań wizualnych. Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na kilku platformach internetowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/clubmozg/ 

I Festiwal Brodnica ClassiX

BrodnicaOstatni weekend marca w Brodnicy będzie z pewnością weekendem muzyki. 28–31 marca 2019 roku odbędzie się pierwsza edycja zupełnie nowego festiwalu Brodnica ClassiX. Cztery wypełnione różnorodnym repertuarem dni festiwalowe zgromadzą plejadę gwiazd muzyki klasycznej i jazzowej.

Brodnica ClassiX to pionierskie wydarzenie artystyczne, które na stałe zmieni oblicze kulturalnej oferty miasta. Innowacyjny festiwal, w którym świat muzyki klasycznej łączy się z jazzem i improwizacją, jest pierwszym i jedynym takim przedsięwzięciem w regionie. Z inicjatywy Mai i Mata Kwiatkowskich Brodnica staje się miejscem, gdzie spotykają się najwybitniejsi polscy muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęła plejada polskich gwiazd instrumentalistyki: Anna Maria Staśkiewicz i soliści orkiestry Sinfonia Varsovia, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Koszalińskiej, zespół SawarS Tango Orquestra oraz jazzmani – Mateusz Smoczyński, Krzysztof Szmańda, Maciej Szczyciński i Marek Kądziela.

Program festiwalu konstruowany jest w sposób przekrojowy – utwory kameralne i symfoniczne, zestawione są z audiowizualno-elektronicznym performancem z udziałem chóru, wiolonczeli i skrzypiec, żywiołowym wieczorem z tangiem międzywojennym polskich i argentyńskich kompozytorów, a także premierami nowych dzieł klasycznych z elementami jazzu i improwizacji. Zabrzmi też Msza Józefa Świdra, a akcentem związanym z obchodzonym właśnie Rokiem Stanisława Moniuszki będą Pieśni kompozytora, których wyboru i opracowania dokonał Mat Kwiatkowski. W programie SawarS Tango Quartet usłyszymy przede wszystkim tanga okresu międzywojennego: Warsa, Szpilmana i Petersburskiego. Finał festiwalu odbędzie się w Brodnickim Domu Kultury. W koncercie symfonicznym po raz pierwszy zaprezentuje się Brodnicka Orkiestra Symfoniczna, która dokona premiery Symfonii cieni Mata Kwiatkowskiego.

Organizatorem Festiwalu jest Burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz oraz Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz dofinansowane jest z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.

Koncert wieńczący jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowJubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 

Łącko | Rozpocznij wakacje z muzyką klasyczną!

Porta musicaeStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” ma przyjemność po raz kolejny zaprosić uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych na Małopolską Akademię Talentów. Piąta edycja kursów muzycznych odbywać się będzie w dniach 30 czerwca – 7 lipca 2019 roku, w malowniczej scenerii Łącka w Małopolsce.

W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności: Iga Bialic (orkiestra smyczkowa), Maria Shetty (altówka, studia orkiestrowe), Jan Kalinowski (wiolonczela), Gajusz Kęska (fortepian), Bartłomiej Kominek (duety fortepianowe), Piotr Lato (klarnet), Oriana Masternak (skrzypce), Marek Szlezer (fortepian), Wioletta Strączek (flet), Beata Urbanek-Kalinowska (kameralistyka), Małgorzata Wasiucionek (skrzypce). Dyrektorem artystycznym kursów jest pianista, dr hab. Marek Szlezer.

Małopolska Akademia Talentów to okazja na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej. Formuła kursów, wypracowana przez ostatnie lata, ma poszerzać muzyczne horyzonty młodych instrumentalistów. W trakcie trwania kursów odbywać się będą otwarte dla publiczności koncerty pedagogów i uczestników kursów. Uczestnicy muszą się do nich przygotowywać w stosunkowo krótkim czasie, co pozwala im zapoznać się ze specyfiką dynamicznej pracy w zawodzie muzyka oraz uczy ich radzenia sobie z tremą. Wstęp na koncerty Małopolskiej Akademii Talentów jest bezpłatny.

Termin przyjmowania zgłoszeń w roku 2019 upływa 31. maja.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kursach i pedagogach oraz karta zgłoszenia dostępne są na stronie www.kursymuzyczne.com