polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

aktualności

Koncerty sylwestrowe w Filharmonii Krakowskiej

w30 i 31 grudnia 2017 roku Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty sylwestrowe.

W Nowy Rok najlepiej wejść z muzyką – nie tylko łagodzi ona obyczaje, uprzyjemnia życie, ale i kieruje nas, jak mawiał Ludwig van Beethoven – ku większemu (i lepszemu) pięknu. Podczas koncertów zabrzmią utwory specjalnie dobrane na tę nadzwyczajną okazję. W szampański nastrój wprowadzi nas muzyka polskich kompozytorów. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją światowej sławy maestro Antoniego Wita wykona fragmenty muzyki baletowej z opery Hrabina, Mazur z opery Straszny dwór i Polkę Leokadia Stanisława Moniuszki oraz Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz.

Tradycyjne Koncerty Sylwestrowe i Noworoczne to znakomita okazja do przedstawienia utworów, które mają niewielki „ciężar gatunkowy”. W Polsce królują utwory wiedeńskich Straussów, zwykle walce, polki. Ich wdzięk doceniany jest w Krakowie, mimo tego, że to sławne miasto znajdowało się przez długie lata pod boleśnie tu przyjmowanym austriackim panowaniem. Tego wieczoru zabrzmią Odgłosy wiosny op. 410, Nad pięknym modrym Dunajem op. 314 oraz Polska. Grzmoty i błyskawice Johannesa Straussa jr., a także Uwertura Chłop i poeta austriackiego kompozytora Franza von Suppé, bez których to ani w Krakowie, ani w Wiedniu, ani w żadnym innym zakątku świata Nowy Rok nie będzie uznany za otwarty.

Krakowska publiczność usłyszy także Walc z baletu Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego i Walc Złoto i srebro op. 79 Franza Lehára. A bisy? To ostatnia w Starym Roku (lub w Nowym Roku pierwsza) niespodzianka…

Więcej – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl

„Metropolia jest Okey”: koncert Chóru Mieszczan Gdańskich

m30 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Nadbałtyckim Centrum Kultury w ramach Festiwalu „Metropolia jest Okey” odbędzie się świąteczny koncert Chóru Mieszczan Gdańskich.

Chór Mieszczan Gdańskich to mieszany chór kameralny, który już od 15 z górą lat intensywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Gdańska, dając koncerty wielokrotnie w ciągu każdego sezonu artystycznego. Chór z powodzeniem występuje także na prestiżowych konkursach muzyki chóralnej i zdobywa na nich laury. Ostatnie ważniejsze osiągnięcia Chóru Mieszczan Gdańskich to: I miejsce w VIII Pomorskim Festiwalu Pieśni Wielkopostnej 2014 r. w Kielnie, Brązowe Pasmo festiwalu Music Everywhere! w 2014 r., a także Brązowy Dyplom na VI Gdańskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym na Politechnice Gdańskiej w 2017r.

Chór Mieszczan Gdańskich to zespół, który zazwyczaj wykonuje utwory z okresu baroku czyli „złotego wieku” w muzyce Gdańska, czy też szlagiery muzyki chóralnej. Tym razem jednak zaprezentuje on pieśni współczesnych uznanych kompozytorów gdańskich: Marka Czerniewicza, Eugeniusza Głowskiego, jak również najnowsze kompozycje Kamila Cieślika: Dyptyk Gdański i Z wiatrem. W drugiej części koncertu zabrzmią nietypowe, ale jakże piękne kolędy ukraińskie w opracowaniu Romualda Twardowskiego, a wśród nich: Nowa radost stała, czy Radujtiesia wsie ludije, a także popularny Szczedryk.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej o Festiwalu – na stronie: http://www.nck.org.pl

Finał XIV Festiwalu Pieśni w Warszawie

fp29 grudnia 2017 roku koncertem w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zakończy się XIV Festiwal Pieśni organizowany przez Filharmonię im. R. Traugutta.

Jak zawsze Festiwal składa się z dwóch części: polskiej i europejskiej. W ramach XIV Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich można było wysłuchać trzech monograficznych koncertów poświęconych twórczości pieśniarskiej Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

Na zakończenie Festiwalu 29 grudnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 płyt CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111. W repertuarze ma liczne role operowe oraz inne utwory, w tym dzieła polskich kompozytorów, których interpretacje przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Odnosiła sukcesy, śpiewając w słynnych salach koncertowych i na wielu prestiżowych scenach operowych. Została wyróżniona w Polsce Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe w 1997 i 2004 roku (Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego i Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego), nagrodą Orfeusz festiwalu „Warszawska Jesień” (1999). W 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Artystka wykona z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy dwa cykle pieśni: wspomniany Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego i Iluminacje op.18 Benjamina Brittena.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na stronie Filharmonii im. Romualda Traugutta www.fit.waw.pl 

Gala Sylwestrowa w weneckim stylu

fd29 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej im. Stefana Strahla odbędzie się Gala Sylwestrowa w weneckim stylu.

Wyrafinowane stroje, maski, gondolierzy, unikalna atmosfera, niepowtarzalny nastrój i wspaniała włoska muzyka – to wszystko kojarzy się z Wenecją i to wszystko odnajdziecie Państwo w dwuczęściowej Gali Sylwestrowej w stylu weneckim. Na niezwykłą ucztę muzyczną zapraszają gwiazdy polskich scen operowych i operetkowych, gwarantując dobrą zabawę, chwile prawdziwych uniesień i wzruszeń oraz wysoki poziom doznań artystycznych.

Podczas koncertu zabrzmią utwory Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Gioacchino Rossiniego, Ruggiero Leoncavalla, Henry’ego Manciniego, Luigi Denzy, Andrea Bixia, Colombino Arony, Enrico Toselliego, Eduardo di Capuy, Francesco Sartoriego, ale także Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Ernesto De Curtisa, Teodoro Cottrau’a, Jacquesa Offenbacha, Roberta Stolza, Helmuta Lottiego. Ponadto zostaną zaprezentowane kompozycje polskich autorów: Walc Caton z operetki Casanova Ludomira Różyckiego, Signorina Bronisława Kapera, Casanova Zdzisława Gozdawy i Wacława Stępienia.

W roli solistów wystąpią: Małgorzata Długosz (sopran), Magdalena Idzik (mezzosopran), Piotr Rafałko i Ryszard Wróblewski (tenory). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska – profesora Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu, który od września 2017 roku pełni funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Poprowadzi koncert Anna Barańska-Wróblewska.

Szczegółowy program i bilety – na stronie Filharmonii.

SuperSam +1: Sainkho Namtchylak & Tadeusz Sudnik

ss28 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 28 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Sainkho Namtchylak i Tadeusz Sudnik.

Sainkho Namtchylak (właśc. Ludmiła Okan-oołowna Namczyłak) – tuwińska artystka, rozpoznawana głównie jako piosenkarka eksperymentalna. Znana jest przede wszystkim ze swojego śpiewu gardłowego (chöömej). Skala jej głosu obejmuje 7 oktaw. Studiowała na Tuwińskim Uniwersytecie Państwowym w Kyzyle oraz w moskiewskiej Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych. Od kilkunastu lat mieszka w Wiedniu.

Tadeusz Sudnik – muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia – realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową i płyty. Współpracował także z MFMW „Warszawska Jesień” i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Równocześnie prowadzi działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry

sv„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to nowy cykl koncertowy, który będzie się odbywał od 3 stycznia do 5 grudnia 2018 roku.

Cykl „Sinfonia Varsovia Kameralnie” startuje 3 stycznia o godz. 19:00 w siedzibie Orkiestry przy ulicy Grochowskiej 272. Podczas siedmiu koncertów wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu będzie muzyka polska skomponowana po 1918 roku. W każdą pierwszą środę miesiąca od stycznia do kwietnia i od października do grudnia zaprezentuje się inny zespół, utworzony z muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia. Usłyszymy zespoły smyczkowe od trio, przez kwartet aż do kwintetu, a także trio stroikowe, trio fortepianowe, kwintet dęty oraz ensemble składem i repertuarem nawiązujący do słynnej grupy Nonstrom (klarnet, puzon, wiolonczela, fortepian).

Kwintet smyczkowy Sinfonia Varsovia, tworzony przez koncertmistrzów i liderów orkiestry, wystąpi na koncercie inaugurującym cykl. W ich wykonaniu usłyszymy Quintetto per archi Krzysztofa Pendereckiego, a także The Elements Jana Stokłosy i Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego. Podczas kolejnych koncertów zabrzmią dzieła ikon polskiej muzyki XX wieku, takich jak Aleksander Tansman, Andrzej Panufnik czy Wojciech Kilar. Organizatorzy poświęcą również sporo uwagi odkrywaniu zapomnianych twórców, jak choćby Szymon Laks czy też Mieczysław Wajnberg, którego twórczość przeżywa w ostatnich latach prawdziwy renesans.

Koncerty poprowadzą muzykolodzy i dziennikarze, znani m.in. z Radiowej Dwójki, jak Agata Kwiecińska czy Mariusz Gradowski. – „Rozpoczynając cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie jesteśmy coraz bliżej stworzenia pełnego sezonu artystycznego. W nadchodzącym roku chcemy dać warszawiakom namiastkę tego, czym będzie Sinfonia Varsovia gdy ukończymy budowę naszej nowej sali koncertowej", – mówi Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu koncertów.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Koncert-performance „Milczenie syren”

nW dniach 29 i 30 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-performance „Milczenie syren”.

„Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami” – tak pisze o nadchodzącym koncercie autor scenariuszu przedsięwzięcia wiolonczelista Michał Pepol.

W wykonaniu Pepola oraz Magdaleny Cieleckiej (głos) zabrzmią utwory Kaiji Saariaho, Philipa Glassa, Franza Schuberta, Jimi Hendrixa, a także kompozycja Tomasza Sikorskiego Milczenie syren.

Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Szczegóły – na stronie: http://www.nowyteatr.org/pl

Noworoczny „Koncert pod gwiazdami”

k22 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika będzie miał miejsce noworoczny „Koncert pod gwiazdami”.

Ziemia po raz kolejny okrążyła Słońce. Jednym ze skutków jej wędrówki wokół lśniącej gwiazdy jest codzienna subtelna zmiana wyglądu nocnego nieba. Zmienna w swojej stylistyce jest też muzyka, z którą świętować będziemy rozpoczęcie nowego roku podczas „Koncertu pod gwiazdami”.

Wystąpi Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki (skrzypce i akordeon). To jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Laureaci prestiżowych międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. w Paryżu, Salzburgu, Puli, a także nagrody specjalnej ZAiKS. Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Wystąpił we Francji, Gruzji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Kambodży, Wietnamie i wielu miastach w Polsce. Ich wykonania określane są jako perfekcyjne, dojrzałe i pełne młodzieńczej witalności. Artyści odważnie sięgają po znane dzieła kameralne i współczesne.

Duet Karoliny Mikołajczyk i Iwo Jedyneckiego podczas koncertu w Planetarium wykona utwory kompozytorów stanowiących prawdziwą plejadę gwiazd. Artyści rozpoczną barokowym popisem skrzypiec, by już po chwili w rytmie tanga przenieść nas do świata muzyki XX i XXI wieku. Taniec pojawi się raz jeszcze, w zbiorze kompozycji Béli Bartóka. Muzycy zaprezentują także Notturno Andrzeja Karałowa. W ostatnim utworze koncertu powrócimy do punktu wyjścia – muzyki baroku. Zima Antonio Vivaldiego jest pogodna. Niech będzie dobrą zapowiedzią tego, co przyniesie nowy rok!

Szczegóły wydarzenia – na stronie: http://www.niebokopernika.pl

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/