Polmic - FB

aktualności

Rezydencja im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej

Mycielski ZygmuntStrzyżowskie Towarzystwo Muzyczne, Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej zapraszają muzyków wykonawców, kompozytorów, muzykologów, naukowców, pisarzy, poetów, krytyków i publicystów muzycznych do udziału w nowym projekcie - Rezydencji im. Zygmunta Mycielskiego. Rezydencja ma na celu przywracanie pamięci o pochodzącym z Wiśniowej twórcy, poprzez sięganie do jego muzyki oraz pism muzycznych i literackich. Termin składania wniosków upływa 15 czerwca 2024 roku.

Pobyt rezydencyjny ma służyć ich popularyzacji, nowym odczytaniom, a także rozwijaniu twórczych pomysłów do nich nawiązujących. Celem projektu jest wsparcie muzyków wykonawców, kompozytorów, muzykologów i krytyków muzycznych, a także pisarzy i poetów oraz naukowców różnych dziedzin, dla których postać Zygmunta Mycielskiego oraz bliskich mu twórców (muzyków i pisarzy) stanowić będzie punkt odniesienia oraz źródło własnych inspiracji twórczych lub naukowych.

Czytaj więcej: Rezydencja im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej

Lusławice | BISMA Bacewicz International Summer Music Academy 2024

BISMA 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczna edycja BISMA Bacewicz International Summer Music Academy odbędzie się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 8-15 września 2024. Akademia przeznaczona jest dla pianistów - studentów i absolwentów wyższych uczelni muzycznych oraz dla szczególnie uzdolnionych uczniów liceów muzycznych. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca.

Lekcje mistrzowskie podczas Akademii poprowadzą: Dmitri Alexeev i Claudio Martinez-Mehner (grupa I) oraz Oliver Schnyder i Ilya Maximov (grupa II).

Każdy uczestnik ma zagwarantowane cztery 60-minutowe lekcje mistrzowskie (dwie z wybranym profesorem z grupy I oraz dwie z wybranym profesorem z grupy II), a także noclegi w pokoju jednoosobowym w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja), możliwość indywidualnych ćwiczeń w studiach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; możliwość udziału w koncertach i wydarzeniach towarzyszących organizowanych przez BISMA.

Czytaj więcej: Lusławice | BISMA Bacewicz International Summer Music Academy 2024

Kraków | Filharmonia Krakowska: Koncert z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej

FK 26 4 24Piękno, wzniosłość i przesłanie: dwa arcydzieła Ludwiga van Beethovena i Henryka Mikołaja Góreckiego, które zapisały się w wysokiej kulturze muzycznej jako utwory-symbole, zabrzmią 26 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej podczas koncertu z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz IX Symfonię Ludwiga van Beethovena wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej, Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej, Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali. W roli solistów wystąpią Mariusz Godlewski - baryton, Iwona Sobotka - sopran, Anne-Lise Polchlopek - mezzosopran, Benjamin Bruns - tenor i Yuriy Yurchuk - baryton.

Czytaj więcej: Kraków | Filharmonia Krakowska: Koncert z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii...

Wrocław | Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej

NFM 25 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Znakomita skrzypaczka Meruert Karmenova, laureatka II nagrody w ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, zaprezentuje 25 kwietnia 2024 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki repertuar złożony z dzieł romantycznych i pochodzących z początku XX wieku. Usłyszymy Polonez D-dur patrona konkursu, który przyniósł jej największą sławę, a także II Sonatę skrzypcową Edvarda Griega oraz kompozycje Karola Szymanowskiego i Eugène’a Ysaÿe’a. Partię fortepianu wykona Michał Francuz.

Zabrzmi m.in. trzecia część Mitów Karola Szymanowskiego: Driady i Pan to muzyka kompozytora poszukującego nowych środków wyrazu, odważnego i radykalnego eksperymentatora przekraczającego kolejne granice. Szymanowski pisał o Mitach: „moje ulubione utwory, dźwiękowo i technicznie bardzo oryginalne, a przy tym to dobra muzyka”, a trzecią część - fantastyczny obraz roztańczonych driad z bożkiem Panem grającym na fletni - przedstawił jako „muzyczny wyraz pełnego rozmarzenia niepokoju letniej nocy”.

Czytaj więcej: Wrocław | Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej

Berlin | Moniuszko w Berlinie po raz trzeci w wykonaniu artystów poznańskiego Teatru Wielkiego!

StrasznyDwor 22 4 24Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Halka”, „Paria, a teraz „Straszny dwór” – przed nami trzecie, koncertowe wykonanie opery patrona poznańskiego Teatru Wielkiego w słynnej Filharmonii Berlińskiej. Jedno z najsłynniejszych dzieł operowych Stanisława Moniuszki zabrzmi w stolicy Niemiec 22 kwietnia 2024 roku o godz. 19:00.

„Straszny dwór”, który tym razem wybrzmi w Filharmonii Berlińskiej, przez lata niósł pocieszenie i nadzieję na pokonanie zaborców, a także był muzycznym zapisem niełatwej polskiej historii. Koncertową wersję opery zaprezentują cenieni soliści, m.in: Ruslana Koval (Hanna), Gosha Kowalinska (Jadwiga), Piotr Kalina (Stefan) i Stanislav Kuflyuk (Miecznik). Za pulpitem dyrygenckim stanie Marco Guidarini, włoski dyrygent, wielki admirator twórczości Moniuszki, który właśnie od „Strasznego dworu” zaczął przygodę z muzyką polską.

Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki wpisuje się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu i ma w sobie nawiązenie do historii: Moniuszko spędził w mieście nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w słynnej Singakademie.

Czytaj więcej: Berlin | Moniuszko w Berlinie po raz trzeci w wykonaniu artystów poznańskiego Teatru Wielkiego!

Kraków | 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbędzie się w dniach 20- 28 kwietnia 2024 roku. Motywem przewodnim będzie "Matematyczność w muzyce". Taki temat będzie również miała sesja muzykologiczna w ramach Festiwalu. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie kompozytor i animator kultury Jerzy Kornowicz - w latach 2003-2015 Prezes Związku Kompozytorów Polskich, a od 2015 Dyrektor festiwalu "Warszawska Jesień". Na 36. KMFK zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Australii, Danii, Francji, Japonii, Kosowa, Niemiec, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii. Odbędą się 24 prawykonania światowe oraz 4 pierwsze wykonania w Polsce. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny!

Podczas inauguracji festiwalu, która będzie miała miejsce 20 kwietnia o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, w części oficjalnej odbędzie się uroczystość udekorowania prof. Wołodymira Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina) Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu jego zasług dla kultury polskiej oraz za propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Udekorowany również zostanie prof. dr hab. Marcel Chyrzyński Odznaką „Honoris Gratia” nadaną przez Prezydenta Miasta Krakowa w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. Podczas koncertu w wykonaniu orkiestry Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak zabrzmią kompozycje Zoltana Almashiego, Jerzego Kornowicza, Olgierda Juzali-Depratiego (prawykonanie światowe) oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Czytaj więcej: Kraków | 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Warszawa | Premiera nowego baletu „Pinokio” z muzyką Mieczysława Wajnberga

Pinokio 21 4 24Polski Balet Narodowy dedykuje dzieciom oraz ich rodzicom specjalne przedstawienie. Choreograf Anna Hop stworzyła nową wersję „Pinokia” wg Carlo Collodiego, bazując na muzyce Mieczysława Wajnberga z jego baletu „Złoty kluczyk”. Opracowała własne libretto i wraz z dyrygentką Martą Kluczyńską na nowo zredagowała partyturę. Premiera odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 21 kwietnia 2024 o godz. 18.00.

Balet Wajnberga opiera się na przetworzeniu oryginalnej powieści – książce pt. „Buratino" napisanej przez Aleksieja Tołstoja, który korzystał obficie z Collodiego, pozwolił sobie jednak na dość dalekie odstępstwa fabularne.

Balet Wajnberga inspirowany jest tradycją commedia dell’arte – burattino oznacza po włosku marionetkę, ale jest to także imię jednej z postaci znanych z improwizowanych komedii. Na początku XX wieku po bohatera z tego kręgu sięgnął także Igor Strawiński w Pietruszce. O ile jednak ten balet przeznaczony był dla dorosłych, Wajnberg stworzył dzieło dla młodego widza, choć można w nim także odnaleźć, zrozumiałą jedynie dla dorosłych, aluzję do opresyjnej rzeczywistości radzieckiej.

Czytaj więcej: Warszawa | Premiera nowego baletu „Pinokio” z muzyką Mieczysława Wajnberga

Warszawa | Finał II Młodej Akademii Hashtag Ensemble

HashtagLab 20 4 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Po raz drugi uczniowie grający na skrzypcach, wiolonczeli, altówce i kontrabasie wzięli udział w bezpłatnych warsztatach Młodej Akademii Hashtag Ensemble. Na zakończenie warsztatów wystąpią podczas koncertu finałowego w Hashtag Lab 20 kwietnia 2024 o godz. 14.00 i otrzymają certyfikaty!

Uczniowie szkół muzycznych bardzo rzadko mają kontakt z muzyką współczesną. Dzięki Młodej Akademii Hashtag Ensemble, którą stworzyła skrzypaczka Marta Piórkowska, uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia przekonali się, że muzyka nowa to wiele ciekawych utworów i tajemniczych technik wykonawczych. Od października grupa 9 uczniów spotykała się w sobotnie poranki, żeby poznać nowy repertuar, pomuzykować w zespołach kameralnych, a także poimprowizować bez strachu przed oceną.

Czytaj więcej: Warszawa | Finał II Młodej Akademii Hashtag Ensemble

Olsztyn | „Dyrygent – rezydent”: Martyna Zych i Aleksandra Świgut w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

DyrygentRezydent 19 4 24Trwa rezydencja dyrygencka Martyny Zych w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie w sezonie 2023/24 w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. 19 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii w ramach rezydencji odbędzie się koncert, na którym zabrzmi muzyka czeska i polska. W roli solistki wystąpi znakomita pianistka, wykładowczyni UMFC Aleksandra Świgut.

W wykonaniu artystów usłyszymy nieśmiertelny I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. O tym dziele napisano już naprawdę wiele – choćby z uwagi na fakt, że jest to jeden z niewielu utworów, które nasz narodowy poeta fortepianu skomponował na orkiestrę symfoniczną.

Zabrzmią ponadto 3 tańce z opery Sprzedana narzeczona Bedřicha Smetany - elegancka i delikatna Polka, radosny Furiant i żywiołowa a jednocześnie zaskakująca Skočna - oraz Sinfonietta Leoša Janáčka, którą on sam nazwał „militarną”.

Czytaj więcej: Olsztyn | „Dyrygent – rezydent”: Martyna Zych i Aleksandra Świgut w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej