Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Światowy Dzień Akordeonu

Światowy Dzień Akordeonu17 maja 2018 roku w Gdańsku odbędzie się Światowy Dzień Akordeonu. Organizatorem tego wydarzenia jest Koło Naukowe Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Światowy Dzień Akordeonu obchodzony jest na całym świecie w rocznicę powstania patentu Cyrilla Demiana, który był pierwowzorem do powstania współczesnego akordeonu koncertowego. Działające przy Akademii Muzycznej w Gdańsku Koło Naukowe Akordeonistów, którego opiekunem jest dr Pawel Zagańczyk, każdego roku bierze udział w tym międzynarodowym wydarzeniu. Inicjatorem tych obchodów na świecie jest Międzynarodowa Konfederacja Akordeonistów (The Confédération Internationale des Accordéonistes).

W programie wiele ciekawych koncertów, wystąpień oraz warsztaty, które odbędą się w Sali Senatu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Dzień rozpocznie się od mini koncertu jazzowego kwartetu akordeonowego pod wodzą Cezarego Paciorka. Następnie studenci z Gdańska, Łodzi, Krakowa oraz Warszawy wezmą udział w III Studenckiej Sesji Naukowej. Ciekawe będą warsztaty zatytułowane „Artysta we współczesnym świecie”, w ramach których odbędą się spotkania z Moniką Łajming, Różą Lorenc oraz Maciejem Frąckiewiczem. Podsumowaniem będzie recital akordeonowy Macieja Frąckiewicza. Jeden z najciekawszych polskich akordeonistów wykona m. in. utwory Mikołaja Majkusiaka, Dariusza Przybylskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Występ artysty poprzedzi krótki występ Kacprzak\Sokołowski DUO - zdobywców III nagrody na prestiżowym konkursie akordeonowym w Klinghental.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Kraków | Koncert Kompozytorski towarzyszący Festiwalowi Nauki i Sztuki

kkKoło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz Samorząd Uczniowski Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Krakowie zapraszają na Koncert Kompozytorski towarzyszący Festiwalowi Nauki i Sztuki. Odbędzie się on 17 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Pracowni pod Baranami (Sala Widowiskowa Piwnicy pod Baranami) w Krakowie, Rynek Główny 27.

Swoją twórczość zaprezentują młodzi kompozytorzy – studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Krakowie i Szkoły Muzycznej II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Wykonawcy również pochodzą z wyżej wymienionych ośrodków. Zespołami zadyrygują Monika Kozakiewicz i Krzysztof Madziar. Muzycy zaprezentują jedenaście utworów, w tym osiem prawykonań: 3 pieśni hiszpańskie Katarzyny Ignatowicz, El Abismo de la Mente II – Diálogos i Discarmin Justyny Skowronek, Fantaisie for piano Jacka Sienkiewicza, a także Fantasia feroce, Dumka „Dusza mi płacze…” i W andaluzyjskim sadzie Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Celem koncertu jest ukazanie różnorodności muzyki instrumentalnej i wokalno-intstrumentalnej autorstwa młodych twórców – atonalne współbrzmienia, nawiązania do klasycznych wzorców, czerpanie z folkloru, stosowanie elektroniki… Koncert będzie więc pewnego rodzaju podróżą przez muzykę, pełną kontrastów, szokujących rozwiązań, muzycznych refleksji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”

HajnowkaW dniach 16–20 maja 2018 roku w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku odbędzie się XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce. Wydarzenie, które odbywa się od 1982 roku, jest największym festiwalem muzyki cerkiewnej w Polsce. W 1995 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadało mu kategorię zerową, co stawia go na równi m.in. z Konkursem Chopinowskim. To wydarzenie elitarne artystycznie – gromadzi najlepszych chórzystów z całego świata, najznamienitszych kompozytorów muzyki cerkiewnej oraz najlepszych dyrygentów. Konkursowemu jury prawie od początku Festiwalu przewodniczy Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności duchowych i artystycznych walorów muzyki cerkiewnej.

Festiwal jest objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy, w Stulecie Odzyskania Niepodległości, a także Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego, Związku Kompozytorów Polskich oraz Prezydenta Miasta Białegostoku. Tegoroczna, XXXVII edycja realizowana jest w partnerstwie z Operą i Filharmonią Podlaską.

Festiwal rozpocznie się 16 maja koncertem inauguracyjnym „Duchowość Rzeczypospolitej w Muzyce Cerkiewnej” w wykonaniu Akademickiego Chóru Kameralnego „Chreszczatyk” z Kijowa (Ukraina). W tegorocznej edycji zaprezentuje się 30 zespołów z 11 państw: Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji, Mołdawii, Słowacji, Bułgarii, Łotwy oraz Polski. Ponadto po raz pierwszy wystąpią chóry z Wielkiej Brytanii i Libanu. Po trzech dniach zmagań konkursowych, 20 maja, nastąpi ogłoszenie werdyktu jury i wręczenie nagród w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Festiwal to kilka dni koncertów i przesłuchań konkursowych w Białymstoku, ale także kilkanaście koncertów towarzyszących: w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w Warszawie, Krakowie, Legionowie, Sokole, Narwi, Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Wasilkowie, Michałowie, Krynkach, Białowieży, Ciechanowcu, Sejnach, Czeremsze, Szczuczynie i Studziankach.

Szczegółowe informacje na temat wydarzenia – na stronie internetowej: http://festiwal-hajnowka.pl/ 

Lublin | XXII Forum Witolda Lutosławskiego „Most”

FLW dniach 11–25 maja 2018 roku najważniejszym wydarzeniem kulturalnym w Lublinie będą koncerty związane z XXII Forum Witolda Lutosławskiego, które odbędą się w Filharmonii Lubelskiej.

Tegoroczne wydarzenie związane jest z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas Festiwalu będziemy mogli posłuchać utworów wykonywanych przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wajraka, Roberta Kabary i Jerzego Salwarowskiego. Na deskach filharmonii zagoszczą tacy znani wykonawcy, jak pianista Krzysztof Książek, baryton Robert Gierlach, skrzypek Kamil Tomanek.

Festiwal rozpocznie uroczysty koncert inauguracyjny „Lubelskie prawykonania”. Jak wskazuje nazwa, po raz pierwszy w Lublinie zabrzmią takie dzieła polskich kompozytorów współczesnych, jak Koncert podwójny na skrzypce, akordeon i orkiestrę Marcina Błażewicza i Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę Zbigniewa Bargielskiego. Koncert 13 maja będzie poświęcony prezentacji muzyki kameralnej Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu finałowego zostaną zaprezentowane Kaprys polski Grażyny Bacewicz i Concerto Lendinum op. 44 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego, prezesa Warszawskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, obchodzącego w tym roku 50-lecie pracy twórczej.

FLNa szczególną uwagę zasługuje koncert 16 maja, organizowany przez Lubelski Oddział ZKP – recital fortepianowy Michała Drewnowskiego promujący płytę CD W kręgu Andrzeja Nikodemowicza (DUX). Pianista zaprezentuje 12 Mini-Preludiów Mariusza Dubaja dedykowanych Profesorowi Nikodemowiczowi, PolonezSuity tańców polskich Tadeusza Majerskiego oraz 12 Ekspresji Andrzeja Nikodemowicza. Podczas koncertu rozlosowana zostanie wśród publiczności pewna liczba płyt promocyjnych, a płyta będzie także do nabycia na stoisku Firmy DUX w foyer. Dodatkowo w programie recitalu znajdą się jeszcze inne utwory kompozytorów nagranych na CD: La Musique Oublieé oraz 4 Preludia Tadeusza Majerskiego, 2 Medytacje Andrzeja Nikodemowicza, pierwszy tom Reprodukcji Mariusza Dubaja, inspirowanych malarstwem holenderskim, a także Suita Stefana Kisielewskiego, dzięki którego wydatnemu wsparciu możliwe było powołanie w 1989 roku Lubelskiego Oddziału ZKP. Koncert udało się zorganizować dzięki wsparciu finansowemu MKiDN, ZKP oraz Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Koncertowi będzie towarzyszyła wystawa zdjęć z okazji 30-lecia koncertów „Akord” Lubelskiego Oddziału ZKP oraz publiczna prezentacja ostatniego wywiadu z Profesorem Andrzejem Nikodemowiczem nagranego podczas koncertu „Akord XV” w 2015 roku.

Szczegółowy program – na stronie Filharmonii.

Elbląg | Muzyczna ofensywa w argentyńskich rytmach

eokPodobno „do tanga trzeba dwojga”. Czy na pewno? Przeczy temu tercet, który 13 maja 2018 roku po raz kolejny zagra z Elbląską Orkiestrą Kameralną w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 18.00.

Tango Attack wraz z Elbląską Orkiestrą Kameralną zabierze melomanów w podróż do Buenos Aires – miasta, które stanowi inspirację dla wielbicieli tanga na całym świecie. Dzięki temu słuchacze poznają wielokulturowy świat argentyńskiej stolicy. Wczują się w atmosferę roztańczonych i wypełnionych kolorowymi muralami portowych uliczek.

W repertuarze nie zabraknie największych przebojów tanga argentyńskiego (Cumparsita, El Choclo, Por una Cabeza). Pojawią się kompozycje Astora Piazzolii, jednej z najważniejszych postaci w historii tego gatunku (np. Muerte del Angel, Otono Porteno, Libertango) oraz Lejdistango polskiego kompozytora Hadriana Filipa Tabęckiego.

Przewodnikami po meandrach południowoamerykańskiej muzyki będą wybitni instrumentaliści, łączący tradycję z nowoczesnymi eksperymentami brzmieniowymi. Hadrian Filip Tąbecki (fortepian) to wszechstronnie uzdolniony kompozytor i aranżer. Współpracował m.in. z Michałem Bajorem, a jego utwory znalazły się na płytach Jose Cury, Jacka Bończyka oraz Mieczysława Szcześniaka. Piotr Malicki (gitara) wyspecjalizował się w grze w kameralnych składach; fascynują go argentyńskie rytmy. Z kolei Grzegorza Bożewicza (bandoneon) krytycy cenią jako interpretatora muzyki argentyńskiej, greckiej, irlandzkiej, francuskiej, a także barokowej i współczesnej.

Koncert objęty programem „Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!”. Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.eok.elblag.eu

Wieliczka | „Pieśń – Teatr Słowa”. Koncert „Moja pieśń wieczorna”

WOpera Krakowska zaprasza na koncert „Moja pieśń wieczorna”, który odbędzie się 13 maja 2018 roku o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka” (Komora Jana Haluszki), w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”.

W programie wieczoru, którego tematyka skupiona będzie wokół 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, znajdą się Pieśni Fryderyka Chopina, które wykonają Magdalena Barylak (m. in. Życzenie, Śliczny chłopiec, Dumka) oraz Adam Szerszeń (Hulanka, Poseł, Wojak, Pierścień i in). Iwona Socha zaśpiewa Cztery pieśni do słów Adama Asnyka, a Dominik Sutowicz Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza autorstwa Ignacego Jana Paderewskiego. Podczas koncertu zabrzmią również pieśni Karola Szymanowskiego, Stanisława Moniuszki czy Mieczysława Karłowicza.

Obok solistów śpiewaków usłyszymy instrumentalistów, którzy zaprezentują się również w roli solistów, wykonując kompozycje Grażyny Bacewicz (Preludium, Krakowiak, Kujawiak, Kaprys polski), Fantazję polską Romualda Twardowskiego, Melodię Ignacego Jana Paderewskiego i Polonez op. 40 nr 1 A-dur Fryderyka Chopina. Na fortepianie zagra Mariola Cieniawa, a na skrzypcach – Anna Wójtowicz i Paweł Wójtowicz. Gospodarzem wieczoru będzie Agnieszka Draus.

Partnerem koncertu jest Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Bilety w cenie 40 zł do kupienia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru www.opera.krakow.pl.

Kraków | Prawykonanie „Demeter” Stanisława Rzepieli

Demeter13 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miało miejsce prawykonanie utworu operowo-baletowego Demeter autorstwa Stanisława Rzepieli w reżyserii Anny Zwiefki.

Imię greckiej bogini płodności i urodzaju jest zarazem nazwą niepowtarzalnego przedsięwzięcia, które będzie miało miejsce w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. 13 maja odbędzie się światowa premiera widowiska z pogranicza gatunków, zakrawającego o operę, kantatę, balet i teatr tańca. Utwór Δημήτηρ-Demeter został skomponowany przez Stanisława Rzepielę, krakowskiego kompozytora i dyrygenta.

Przedsięwzięcie powstaje we współpracy z młodymi artystami, pracującymi na arenie międzynarodowej: reżyserem Anną Zwiefką, scenografką i autorką projektu kostiumów Kamilą Sudoł oraz choreografem Angelo Egarese. Powstający spektakl będzie stanowił swego rodzaju pomost między teraźniejszością i antycznym światem greckich bóstw, będącym źródłem naszej współczesnej kultury europejskiej. Poetycki zapis mitu o Demeter, Persefonie i Hadesie, będący dziełem Homera, twórcy Iliady i Odysei, stanowił punkt wyjścia dla jego twórczej interpretacji – zarówno muzycznej, jak i scenicznej. Dzięki etnicznym instrumentom, dużej obsadzie wykonawczej, wykorzystaniu oryginalnego tekstu oraz niezwykłej scenografii, intrygującym kostiumom i nade wszystko ekspresyjnej choreografii widzowie będą mieli możliwość wejść w sam środek przejmującej opowieści o bogini urodzaju. Interpretacja twórców ma z jednej strony podkreślić ponadczasowość mitu i jego tradycję w kulturze, a z drugiej – odczytać go w naszych, współczesnych czasach.

W skład ponad 70-osobowej obsady wykonawczej wchodzą znani artyści i zespoły artystyczne zarówno z Polski, jak i spoza jej granic: Kinesis Contemporary Dance Company z Florencji, aktorzy, wykonawcy partii solowych (Olga Demeter, Wiktoria Zawistowska i Piotr Kalina), Orkiestra Symfoniczna krakowskiej Akademii Muzycznej i Zespół Wokalny Przestrzeń Głosu pod dyrekcją kompozytora.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | Lato w Sinfonii Varsovii

SVWraz z nadejściem maja Sinfonia Varsovia rozpoczyna letni sezon artystyczny, który potrwa od 12 maja do 21 września 2018. Po raz pierwszy koncerty symfoniczne i kameralne, potańcówki, spektakle i wystawy odbędą się w nowopowstałym Pawilonie Koncertowym (Warszawa, ul. Grochowska 272).

„Lato w Sinfonii Varsovii” – pod tym hasłem przez najbliższe pięć miesięcy – od 12 maja do 21 września – odbędzie się prawie 100 wydarzeń, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

Ósmą edycję popołudniowych koncertów kameralnych „Letnie Koncerty na Grochowskiej” (12.05-26.08), które będą odbywać się niezmiennie w soboty i niedziele o godz. 16.00, zainauguruje znakomity duet – Janusz Olejniczak i Tomasz Strahl (12.05). Artyści zaprezentują m. in. Mazurki op. 50 nr 1, 2 Karola Szymanowskiego. Podczas kolejnych wydarzeń posłuchamy m.in. Olgi Pasiecznik, Wakarecy Duo Piano, Alexandra Geberta i Macieja Frąckiewicza czy Kai Danczowskiej oraz młodych zdolnych uczestników Akademii Sinfonia Varsovia i Akademii Operowej.

Po raz pierwszy w historii w siedzibie orkiestry zabrzmią regularne koncerty symfoniczne, a wszystko dzięki przestrzeni Pawilonu Koncertowego, który pomieści 400-osobową publiczność. Premierowy cykl „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” (25.05, 31.08, 7.09, 21.09) w Pawilonie Koncertowym to nie lada gratka dla miłośników symfoniki poza murami filharmonii i sal koncertowych. Podczas czterech spotkań muzycy zaprezentują różnorodny repertuar – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, aż po jazz. Cykl rozpocznie Koncert Życzeń (25.05), którego program zostanie wyłoniony w głosowaniu publiczności.

Muzyczny prezent orkiestry dla mieszkańców Warszawy, czyli Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” (16-23.06) to kolejna okazja, aby usłyszeć na Grochowskiej orkiestrę w symfonicznym składzie, bowiem inauguracja i finał odbędą się w Pawilonie.

Na czas sezonu letniego powrócą także Potańcówki, cieszące się niezwykłą popularnością i wśród stałych bywalców, i słuchaczy dopiero rozpoczynających przygodę z muzyką.

Informacje o biletach, wydarzeniach i głosowaniu są dostępne na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Goniądz | V Międzynarodowy Konkurs Muzyki Sakralnej Carmen Fidei

CFV Międzynarodowy Konkurs Muzyki Sakralnej Carmen Fidei odbędzie się 11–12 maja 2018 w parafii św. Agnieszki w Goniądzu.

Organizatorami konkursu są Parafia pw. Św. Agnieszki w Goniądzu i Gminny Ośrodek Kultury w Goniądzu. Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Burmistrza Goniądza Mariusza Ramotowskiego, Metropolity Białostockiego Księdza Arcybiskupa Tadeusza Wojda i Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych.

Do udziału w tej imprezie zgłosiło się 14 chórów z całej Polski i jeden chór z Litwy (około 350 osób), między innymi Chór żeński Gaudeamus pod dyrekcją Marka Rogalskiego (Gościcino), Chór mieszany Cum Sanctis pod dyrekcja Barbary Pazur (Lublin), Chór młodzieżowy Kamerton pod dyrekcją Tomasza Kłubowicza (Jaświły), Schola Cantorum Kalokagatia, chór parafialny pod dyrekcją Marka Rogalskiego (Gdańsk), Chór żeński Harfa pod dyrekcją Joanny Krejzler i Chór mieszany Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Joanny Maluga z Warszawy, Akademicki Chór Uniwersytetu Łódzkiego i Żeński Chór Uniwersytetu Łódzkiego Con Cuore pod dyrekcją Aleksandy Ryłko-Sutowicz, Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Moniuszko, Chór Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku pod dyrekcją Barbary Kornackiej, Chór Wydartych Domom Kur pod dyrekcją Aleksandry Kopp (Brwinów) oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu pod dyrekcją dyrektora artystycznego Konkursu Michała Rajewskiego. W programie przedsięwzięcia znalazły się utwory polskich kompozytorów XX–XXI w.: Pawła Bębenka, Henryka Jana Botora, Jacka Gałuszki, Piotra Jańczaka, Andrzeja Koszewskiego, Jacka Piecha, Tadeusza Szeligowskiego i Józefa Świdra. Chór Cum Santis przy parafii M. B. Różańcowej w Lublinie prawykona utwór Duchu Święty przyjdź lubelskiego kompozytora Marcina Obuchowskiego.

W jury zasiądą: prof. dr hab. Andrzej Ryłko (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu), prof. dr hab. Wioletta Miłkowska (Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku), jury będzie przewodniczyć prof. zw. dr hab. Paweł Łukaszewski (UMFC w Warszawie). Nagroda Grand Prix wynosi 2 500 złotych. Ponadto jury przyzna Złote, Srebrne i Brązowe Pasma. Przewidziana jest nagroda dla Najlepszego Dyrygenta i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie chorału gregoriańskiego.

Przesłuchania konkursowe będą miały miejsce w kościele parafialnym pw. św. Agnieszki w Goniądzu. Uroczyste zakończenie konkursu, ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów odbędzie się 12 maja o godzinie 19.00. Ponadto 13 maja mgr Joanna Łukaszewska – wykładowczyni UMFC w Warszawie – poprowadzi warsztaty z zakresu emisji głosu.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.carmenfidei.pl