Polmic - FB

aktualności

Katowice | Muzyka polska za mało znana

NOSPRW sali kameralnej NOSPR w Katowicach 20 grudnia 2018 o godz. 19:30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyka polska za mało znana". W programie kompozycje Józefa Świdra oraz Grażyny Bacewicz.

Józef Świder (ur. 1930) należał do pokolenia Pendereckiego, Góreckiego i Kilara, ale w latach rozkwitu sonorystycznej awangardy pozostał wierny neoklasycyzmowi. Nigdy też nie zrezygnował z ekspresji o rodowodzie postromantycznym. Kojarzony jest z reguły z muzyką chóralną, gdyż repertuar zespołów wokalnych wzbogacił o ok. 300 kompozycji, ale w pozostałych dziedzinach muzycznych jego dorobek przedstawia się także okazale – 3 opery, liczne dzieła oratoryjno-kantatowe i ponad 80 utworów instrumentalnych, w tym wiele cennych pozycji przeznaczonych na instrumenty dęte.

W programie czwartkowego koncertu zabrzmi siedmioczęściowe Mini-Quintetto, skomponowane – jakby  na przekór nurtom awangardowym – tonalnie, z zachowaniem klasycznych reguł kontrapunktu i nawiązaniem do różnorodnych tradycji i idiomów. Usłyszymy także pochodzące z ostatniego okresu życia kompozytora Scherzo na flet i gitarę, Andante na obój i fortepian, odnalezione po śmierci kompozytora, a należące do jego najwcześniejszych utworów, a także Improwizację na klarnet i i fortepian.

Reperturar uzupełni Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz, który powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres. Wśród wykonawców koncertu znajdą się: Maria Grochowska (flet), Piotr Pyc (obój), Roman Widaszek (klarnet), Marek Barański (fagot), Mariusz Ziętek (waltornia), Wanda Palacz (gitara), Eugeniusz Knapik (fortepian).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/

Wrocław | Spadkobiercy Szymanowskiego

Szymanowski20 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki odbędzie się koncert w wykonaniu Aleksandry Szwejkowskiej-Belicy (skrzypce) i Cezarego Saneckiego (fortepian) zatytułowany Spadkobiercy Szymanowskiego.

W 1930 roku Karol Szymanowski podjął decyzję o zamieszkaniu w Zakopanem. Jego domem stała się słynna willa „Atma”. Pobyt w Zakopanem silnie wpływał na działalność artystyczną kompozytora, który coraz częściej poszukiwał inspiracji w muzyce ludowej, szczególnie podhalańskiej i kurpiowskiej. Liczne nawiązania do rodzimego folkloru pojawiają się także w twórczości innych polskich kompozytorów, którzy będą bohaterami kolejnego koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki.

W programie zwiewny i mieniący się licznymi odcieniami barwy skrzypiec Witraż, a także ściśle nawiązujące do folkloru Taniec mazowiecki i Taniec słowiański Grażyny BacewiczSuita polska Szymona Laksa, który choć w 1926 roku wyemigrował do Paryża, wielokrotnie nawiązywał w twórczości do folkloru swojej ojczyzny, Taniec Polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra, który także przebywał na emigracji we Francji, Trzy miniatury Juliusza Łuciuka oraz Plejady Oberek Romualda Twardowskiego.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/

Szczecin | Filharmonicy kameralnie: Beethoven, Ravel i Szymanowski

FS19 grudnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce koncert Karłowicz Quartet, który współtworzą instrumentalistki Filharmonii.

W wykonaniu Elżbiety Fabiszak (I skrzypce), Karoliny Hyli (II skrzypce), Magdaleny Micke (altówka) i Klary Świdrów (wiolonczela) zabrzmią trzy kompozycje prezentujące przemiany gatunku kwartetu od końca XVIII do początku XX wieku.

Doświadczenie poprzedników – klasycznych mistrzów kwartetów: Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta – usłyszeć można w Kwartecie F-dur op. 18 nr 1 Ludwiga van Beethovena, napisanym ok. 1798 roku dla księcia Josepha Franza Maximiliana Lobkowitza. Utwór ten, pierwszy z cyklu sześciu kwartetów, należy jeszcze do wczesnych utworów w dorobku wiedeńskiego kompozytora, który pod koniec życia zrewolucjonizował gatunek kwartetu.

Stosunkowo klasyczną, czteroczęściową budowę ma również Kwartet smyczkowy F-dur Maurice’a Ravela z 1903 roku, z formą sonatową w części pierwszej i bardzo wolnym trzecim ogniwem. Najbardziej charakterystycznym fragmentem kompozycji pozostaje „gitarowa” część druga, oparta niemal w całości na artykulacji pizzicato.

Ukończony w 1927 roku II kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego to jeden z najbardziej śmiałych, ostrych i surowych brzmieniowo utworów tego twórcy. W trzyczęściowej kompozycji ze scherzem w części środkowej oraz finałową fugą, obok harmonii typowo impresjonistycznych pobrzmiewają inspiracje muzyką podhalańską, m.in. Sabałowa melodia, która pojawia się również w Tańcu zbójnickim w balecie Harnasie.

Zespół Centrum Informacji i Promocji Filharmonii

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/945-Filharmonicy_kameralnie__Beethoven__Ravel__Szymanowski 

Warszawa | Prawykonanie utworu Piotra Wróbla w Filharmonii Narodowej

FN18 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 podczas koncertu kameralnego w Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie Short Fanfare Piece for Eight Trombones Piotra Wróbla.

Ten utwór otworzy grudniowy koncert. Następnie w zupełnie niecodziennych szatach brzmieniowych zaprezentowane zostaną Dance of Two Quartets Dave’a Brubecka, fragmenty wystawianego na Broadwayu XX‑wiecznego musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina i jedną z najsłynniejszych symfonii z początku XIX stulecia – V Symfonię Ludwiga van Beethovena. Wykona utwory zespół puzonów.

„Puzon jest instrumentem nobliwym i o długiej historii, sięgającej średniowiecza, XIII wieku. […] Tradycja wpłynęła na fakt, że w orkiestrze grają zwykle trzy puzony. By jednak oddać tak bogatą fakturę, jak ta w West Side Story czy V Symfonii Beethovena – niezbędne jest zwielokrotnienie liczby instrumentów. West Side Story prawie na zakończenie roku, w którym przypadała okrągła, setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina jest w programie całkiem zrozumiałe. Ta szekspirowska tragedia kochanków z Werony – przeniesiona w realia XX-wiecznego Nowego Jorku wstrząsanego wojną gangów, jest bez wątpienia jednym z najlepszych jego dzieł. Ale połączona z V Symfonią Beethovena? Tak, ponieważ to w finale Piątej puzony pojawiają się po raz pierwszy na gruncie symfoniki we właściwej sobie funkcji i na swoim miejscu” – pisze Marcin Majchrowski.

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny46 

Szczecin | Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ

Niepodległa18 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ. W pierwszej części nastąpi światowe prawykonanie oratorium Niepodległa Artura Cieślaka.

Kompozycja powstała w lecie 2018 roku dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przeznaczona jest na sopran, tenor, bas, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę. Oratorium składa się z trzech części. Każda z nich odnosi się do wybranego wydarzenia historycznego, będącego ważnym etapem walki o niepodległość. Część pierwsza poświęcona jest powstaniu listopadowemu, część druga – styczniowemu, trzecia związana jest z wydarzeniami roku 1918. W warstwie tekstowej wykorzystane zostały fragmenty Nocy listopadowej i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego, wiersze Kornela Ujejskiego i legionowego poety Józefa Mączki oraz fragmenty prozatorskie Józefa Piłsudskiego i Stefana Żeromskiego. Stylistyka języka muzycznego oratorium oscyluje pomiędzy ostrymi brzmieniami o posmaku awangardowym i rozwiązaniami tradycyjnymi o charakterze eufonicznym. Obie warstwy nieustannie przenikają się.

Oratorium Niepodległa zostanie zaprezentowane po raz pierwszy 18 grudnia 2018 w Filharmonii Szczecińskiej. Patronem projektu jest Akademia Sztuki w Szczecinie. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci tej uczelni: Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Tomasz Krzysica (tenor), Janusz Lewandowski (bas-baryton), Krystyna Maksymowicz-Ambros (recytacja), chór Akademii Sztuki przygotowany przez Barbarę Halec oraz orkiestra Akademii Sztuki pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego.

W drugiej częśći koncertu zabrzmią tradycyjne kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu solistów i studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Przygotowanie studentów: Małgorzata Bornowska, Joanna Gajda, Barbara Halec, Tomasz Licak, Anna Tarnowska, Jolanta Szczepaniak. Organy: Jakub Stefek. Fortepian: Michał Landowski.

Wydarzenie dofinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego oraz przez Miasto Szczecin. Współorganizacja: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Fundacja Academia Nova.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Koncerty w ramach Konferencji Naukowej "Kameralistyka dęta i perkusyjna"

KoncertyKatedra Instrumentów Dętych i Perkusji zaprasza na koncerty w ramach Konferencji Naukowej "Kameralistyka dęta i perkusyjna", która odbędzie się w dniach 17-18 grudnia 2018 w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

17 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej krakowskiej akademii wystąpi gościnnie LutosAir Quintet, jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Kwintet założony w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów instrumentów dętych. W jego skład wchodzą soliści NFM Filharmonii Wrocławskiej: Jan Krzeszowiec – flet, Wojciech Merena – obój, Maciej Dobosz – klarnet, Alicja Kieruzalska – fagot, Mateusz Feliński – waltornia. Podczas koncertu w katowickiej akademii do zespołu dołączy Tomasz Żymła na klarnecie basowym. Muzycy wykonają Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza SzeligowskiegoSześć bagatel Györgya Ligetiego oraz Sixtuor Jeana Françaixa.

Dzień później wystąpią zespoły kameralne Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji. Konferencji towarzyszyć będą także warsztaty kameralne, które poprowadzą prof. dr hab. Zbigniew Płużek, prof. Roman Siwek i Vadim Simongauz. Podczas sesji naukowych referaty wygłoszą: wykł. Adrianna Lis, adt dr hab. Krzysztof Fiedukiewicz, as. Tomasz Żymła, dr hab. Michał Mazurkiewicz, prof. AM.

Szczegółowy program konferencji dostępny tutaj.

Goniądz | Koncert Jubileuszowy z okazji 20-lecia Pracy Artystycznej Michała Rajewskiego

Rajewski Michal16 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele pw. św. Agnieszki w Goniądzu odbędzie się koncert jubileuszowy 20-lecia pracy artystycznej dyrygenta Michała Rajewskiego.

Michał Rajewski swoją przygodę z muzyką rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Chełmnie, następnie ukończył Diecezjalne Studium Organistowskie w Pelplinie i tam, na zajęciach z emisji głosu, pod skrzydłami mgr. Jolanty Grzony, po raz pierwszy miał okazję poznać tajniki sztuki wokalnej. Studiował na Uniwersytecie im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, swoją wiedzę i pasję poszerzał na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie jest studentem dwóch kierunków Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Lata poświęcone samodoskonaleniu, rozwijaniu głosu oraz zdobywaniu doświadczeń zaowocowały wielkim wyróżnieniem – Michał Rajewski za swoją działalność artystyczną na rzecz kultury, został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi. Jako solista współpracuje z wieloma chórami występując podczas koncertów wokalno-instrumentalnych. Jest założycielem oraz dyrygentem wielu chórów, zespołów oraz sprawuje funkcję dyrektora artystycznego festiwali chóralnych.

W jego koncercie jubileuszowym udział wezmą: Zespół Wokalny Omnis Mea i Chór Kameralny Endorfina z Warszawy oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu, a także Orkiestra Kameralna Ad Hoc pod dyrekcją Michała Rajewskiego. W roli solistek wystąpią Wioleta Sędzik (sopran) i Julia Janiak (mezzosopran). Muzycy zaprezentują utwory Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, Henryka Jana Botora, Łukasza Urbaniaka, Józefa Świdra, a także muzykę Ola Gjeilo, Edvarda Griega, Antona Brucknera, Charlesa Gounoda i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Salon barokowo-współczesny

Chor Polskiego RadiaW 400 rocznicę śmierci Gulio Cacciniego – jednego z założycieli Cameraty Florenckiej i twórcy traktatów teoretycznych o „nowej muzyce” – Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert, który będzie miał miejsce 16 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Willi Decjusza (ul. 28 lipca 1943 roku 17A).

Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Już trzeci rok z rzędu koncerty odbywają się w krakowskiej Willi Decjusza, która pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się ważnym miejscem na europejskiej mapie kultury.

W ramach grudniowego koncertu zabrzmią kompozycje Cacciniego ze zbioru Le Nuove Musiche oraz kontynuatorów stile rappresentativo: dzieła Claudio Monteverdiego, Alessandro Grandiego oraz Heinricha Schütza. Zwieńczeniem koncertu będzie współczesna kompozycja Andrzeja Kwiecińskiego Per non pensare, która w sposób bezpośredni nawiązuje do epoki baroku. Utwory wykonają: sopranistka Anna Zawisza, Anna Wiktoria Swoboda (chittarone) oraz pianistki Martyna Zakrzewska i Paulina Woś. O narodzinach monodii akompaniowanej – punkcie przełomowym w historii muzyki – opowiedzą przed koncertem Ewa Szczecińska i Magdalena Łoś-Komarnicka z Programu 2 Polskiego Radia.

Informacja o biletach – na stronie https://fundacjasonoris.org/show/caccini-monteverdi-kwiecinski/ 

Poznań | Premiera "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego

Manru15 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się premiera Manru – jedynej opery stworzonej przez Ignacego Jana Paderewskiego i jedynego polskiego dzieła, które zostało wystawione na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku (w 1902 roku).

Trudno znaleźć polską operę tak bardzo wpisującą się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, a zarazem tak dzisiaj aktualną. To właśnie jej twórca – Ignacy Jan Paderewski – jest ikoną walk powstańczych rozpoczętych w Poznaniu 27 grudnia 1918 roku. Realizacja dzieła w reżyserii Marka Weissa wpisuje się w ideę opery zaangażowanej społecznie. Przenosi on Manru w teraźniejsze czasy, gdzie niektóre tendencje w ogóle się nie zmieniły. To zdumiewająco aktualna dzisiaj historia miłości w świecie nietolerancji, podziałów klasowych i etnicznych. To także problemy dwóch społeczności, z których żadna nie jest jednoznacznie pozytywna. Język, którego użył reżyser interpretując dzieło z początku XX wieku sprawił, że odnosi się wrażenie obcowania z twórczością zupełnie nowoczesną.

13 grudnia o godz. 18:00 wykład  pt. „Za jakim liderem byś poszedł? Ignacy Jan Paderewski a współczesny paradygmat przywództwa” poprowadzi Izabela Stachurska, natomiast 15 grudnia o godz. 17:15 odbędzie się przedpremierowe spotkanie z reżyserem Markiem Weissem. Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 18 grudnia 2018.

Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Udział Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu dofinansowany ze środków Województwa Wielkopolskiego w ramach obchodów 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

Szczegółowe informacje: https://opera.poznan.pl/pl/manru