Polmic - FB

aktualności

Katowice | Muzyczna oprawa Mszy za Ojczyznę

Katowice3 maja 2018 roku o godz. 10:30 Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina weźmie udział w muzycznej oprawie Mszy Świętej za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla.

Mija w tym roku 227. rocznica uchwalenia w 1791 roku polskiej Konstytucji 3 Maja. Obowiązywała tylko nieco ponad 14 miesięcy, ale była pierwszą w Europie, a po amerykańskiej (1787) – drugą na świecie spisaną, nowoczesną konstytucją. Msza za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla to jeden z elementów corocznych obchodów Święta Konstytucji 3 Maja. Tradycyjnie i w tym roku jej muzyczną oprawę zapewni Chór Filharmonii Śląskiej.

W archikatedrze zabrzmi Bogurodzica – najstarsza polska pieśń zachowana wraz z melodią, która spełniała rolę hymnu narodowego. Podczas nabożeństwa wykonana też zostanie pieśń Ave Regina coelorum Tadeusza Paciorkiewicza – utwór na 4-głosowy chór mieszany a cappella, skomponowany w 1978 r. z inspiracji sekcji muzykologii Akademii Teologii Katolickiej, na jubileusz 10-lecia Chóru ATK. W pieśni o budowie wewnętrznej A-B-C został wykorzystany łaciński tekst antyfony maryjnej, śpiewanej w completorium w okresie od święta Ofiarowania do środy popielcowej. Z dorobku laureata m.in. nagrody Śląskiej Trybuny Kompozytorów w 1988 roku – Marka Jasińskiego, którego utwory prezentowane były w większości krajów europejskich oraz w Argentynie, Australii, Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, wybrano Ave Maria. Z 2005 roku pochodzi pieśń Jubilate Deo na chór mieszany a cappella kompozytora, teoretyka muzyki i śpiewaka Adriana Robaka, wychowanka katowickiej uczelni (dyplom z wyróżnieniem) w klasie Aleksandra Lasonia; filharmoniczny chór był pierwszym wykonawcą wielu jego utworów. Podczas mszy zabrzmi też Magnificat – skomponowane w 2004 r. dzieło Andrzeja Koszewskiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki chóralnej. Oczywiście, nie mogło wśród tych propozycji zabraknąć utworu patrona filharmoników, silnie z katowickim Kościołem związanego Henryka Mikołaja Góreckiego, który w latach 1980-84 był prezesem Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach. Z jego dorobku wybrano Totus Tuus op. 80, skomponowane do tekstu M. Bogusławskiej w 1987 roku na trzecią pielgrzymkę Jana Pawła II do kraju i Ojcu Świętemu zadedykowane.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu

„Mazowsze w Koronie” dla Niepodległej

mTegoroczny piętnasty sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, będzie związany z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Inauguracja cyklu odbędzie się 3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Konkatedrze w Sokołowie Podlaskim.

Podczas inauguracji cyklu wystąpią znakomici artyści: orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, która świętuje w tym roku dwudziestolecie swojej artystycznej działalności, oraz pianista Karol Radziwonowicz. Muzycy wykonają dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ten sam program orkiestra zaprezentuje podczas kolejnego koncertu 6 maja o godz. 19:00 w Bazylice Mniejszej pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich jedenastu koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018. Finałowy koncert „Raduj się Matko, Polsko!” odbędzie się 11 listopada.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu inaugurującego cykl są: Burmistrz Sokołowa Podlaskiego, Sokołowski Ośrodek Kultury i Parafia Rzymskokatolicka pw. Niepokalanego Serca NMP w Sokołowie Podlaskim. Koncert w Węgrowie współorganizują: Miasto Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny. Szczegóły na stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl 

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si28 kwietnia 2018 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert, podczas którego w wykonaniu Bomsori Kim i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi m. in. II Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego.

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu – Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Mendelssohna – dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.

Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.

Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy «Metamorfozy» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”.

W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

„Kopciuszek” Jules’a Masseneta 28 kwietnia w kinach na żywo z Met

MetSezon 2017/2018 transmisji z The Metropolitan Opera zakończy 28 kwietnia Kopciuszek Jules’a Masseneta. Transmisja opery HD LIVE z Nowego Jorku odbędzie się w Kinie Praha o godz. 18.35.

Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu Bajki babci Gąski. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i opery Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji.

Poetycka opowieść o biednej dziewczynie zyskała w inscenizacji Laurenta Pelly fantazyjną oprawę scenograficzną i została przeniesiona do świata książek dla dzieci. Gwiazdą tego przedstawienia będzie amerykańska mezzosopranistka Joyce DiDonato. Wystąpią również: Alice Coote jako Książę z Bajki, Stephanie Blythe jako zła macocha i Laurent Naouri jako ojciec Kopciuszka. Wróżką będzie Kathleen Kim. Dyryguje Bertrand de Billy.

Zakończenie obecnego sezonu pokazów na żywo nie oznacza rozstania z nowojorską sceną aż do października. Zanim rozpocznie się kolejny sezon (2018/2019), widzów na całym świecie czekają tradycyjnie już letnio-jesienne powtórki najbardziej wartościowych spektakli Met z minionych lat. Dwie letnio-jesienne powtórki Met postanowiła poświęcić pamięci zmarłego niedawno barytona Dmitrija Hvorostovsky’ego. W repertuarze pojawi się Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego (2007) oraz Trubadur Giuseppe Verdiego (2015) z jego udziałem.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronach: http://www.kinopraha.pl oraz http://new.nazywowkinach.pl/met-in-hd 

Warszawa | Polska kameralistyka XX wieku

UMFC9 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Środa na Okólniku” pt. „Polska kameralistyka XX wieku”.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: skrzypek Janusz Wawrowski, wiolonczelista Jakub Dubik i pianista Grzegorz Skrobiński. W ich interpretacji usłyszymy rzadko wykonywane dzieła Andrzeja Panufnika, Mieczysława Wajnberga oraz należących do grupy kompozytorów Młodej Polski Ludomira Różyckiego i Karola Szymanowskiego: Rapsodię op. 33 na trio fortepianowe i Taniec z baletu Harnasie w opracowaniu Pawła Kochańskiego.

Trio fortepianowe Andrzej Panufnik stworzył jeszcze przed II wojną światową. Podczas prapremiery partię fortepianu wykonał Mieczysław Wajnberg. Mimo, iż partytura utworu spłonęła w czasie wojny, kompozytor odtworzył ją z pamięci. Utwór dedykowany matce kompozytora nawiązuje formalnie do wzorców klasycznych. Kompozycja samego Wajnberga również zabrzmi podczas koncertu: Janusz Wawrowski i Grzegorz Skrobiński zaprezentują Sonatinę na skrzypce i fortepian, która została napisana przez Wajnberga podczas moskiewskiego okresu twórczości w 1949 roku.

Jednym z najbardziej interesujących punktów programu będzie prawykonanie III Sonatiny Norberta Paleja – polskiego kompozytora mieszkającego obecnie w Kanadzie, wykładowcy na Uniwersytecie Torontońskim, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Toronto.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić od 26 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Polska muzyka za mało znana: tria Karola Lipińskiego

NOSPR28 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego zabrzmią tria Karola Lipińskiego.

Karol Lipiński zrobił w XIX wieku zawrotną karierę. W Wiedniu poznał Luisa Spohra, w Piacenzy w 1818 roku wystąpił na koncercie z Niccolò Paganinim tocząc niejako bitwę o miano najlepszego, w Paryżu koncert pomógł mu zorganizować Fryderyk Chopin. Od 1839 roku przebywał w Dreźnie, gdzie został koncertmistrzem Kapeli Królewskiej. Tam koncertował z Franzem Lisztem, współpracował z Richardem Wagnerem, przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Karol Lipiński jako jeden z pierwszych przed Fryderykiem Chopinem utorował drogę do światowego uznania polskiej szkoły wykonawczej.

Podczas koncertu kwietniowego tria A-dur op. 12 i g-moll op. 8 na 2 skrzypiec i wiolonczelę Karola Lipińskiego zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: skrzypkowie Voytek Proniewicz i Adam Roszkowski oraz wiolonczelista i kompozytor Jan Roszkowski.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos

FN29 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos, który poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia Paweł Kapuła. Solistką będzie Marianna Żołnacz, laureatka m.in. nagrody Koryfeusz Roku 2017.

Joanna Tic-Ramos jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła również Studium Muzyki Dawnej w Warszawie. Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury i Austria Barock Akademie. Od 2011 do 2013 roku była pierwszą flecistką Orkiestry Symfonicznej ULS w La Serena (Chile). W 2013 roku Joanna Tic-Ramos wraz z rodziną wróciła do Polski, gdzie uczyła w szkołach muzycznych i prowadziła koncerty edukacyjne z Małą Filharmonią. W 2014 roku wraz z mężem założyła Ensamble Insularoj – zespół propagujący współczesną muzykę latynoamerykańską. W 2016 roku zdiagnozowano u niej raka piersi z przerzutami do węzłów chłonnych. W listopadzie 2017 roku badania kontrolne wykazały liczne przerzuty do kości oraz wznowę miejscową. Obecnie Joanna jest w trakcie leczenia bisfosfonianami, środkami hormonalnymi oraz czeka na operację jajników wraz z jajowodami. Stosowane metody leczenia nie są zbyt obiecujące, a jedynie hamują rozwój choroby. Joanna nie może pracować zawodowo, mieszka w Warszawie wraz z mężem i dwojgiem dzieci w wieku 2 i 7 lat. Mąż Joanny, pianista, pracuje w dwóch szkołach muzycznych. Determinacja, jaką wykazuje się na co dzień w walce z chorobą, ale również świadomość, jak silny wpływ wywiera to na życie jej męża i dwójki malutkich dzieci, zainspirowały muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej do podjęcia działań mających na celu okazanie wsparcia w tej jakże trudnej sytuacji.

OFN postanowiła zorganizować koncert charytatywny, podczas którego zbierane będą środki na leczenie oraz codzienne funkcjonowanie Joasi i Jej rodziny. Zapraszamy Państwa do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, gdzie piękno nienamacalnej sztuki spotyka się z ludzką dobroczynnością. Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego; zabrzmią również Koncert fletowy d-moll Wq 22 Carla Philippa Emanuela Bacha i I Symfonia Dymitra Szostakowicza.

Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Filharmonia Narodowa. Artyści OFN pragną zaznaczyć, że wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie i realizację koncertu nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.

Podczas przerwy odbędzie się aukcja, którą poprowadzi Paweł Burczyk. Zapoznać się z katalogiem aukcji można na stronie Filharmonii Narodowej.

Łódź | Koncert symfoniczny dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej

FLKoncert symfoniczny 27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie okazją nie tylko do wysłuchania utworów nieczęsto pojawiających się w filharmonicznych repertuarach (w tym jednej łódzkiej prapremiery), ale również uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej.

Przed nami łódzka premiera odkrytego kilka lat temu Koncertu fortepianowego h-moll Maurycego Moszkowskiego. Ten niemiecko-polsko-żydowski pianista (ur. 1854 we Wrocławiu) skomponował kilkaset wirtuozowskich utworów na fortepian. Cenili je i grywali chętnie znani soliści, m.in. Ignacy Jan Paderewski. Prócz etiud Moszkowskiego najczęściej wykonuje się Koncert fortepianowy E-dur, jak sądzono, jedyny. Okazało się jednak, że istnieje wcześniejszy. Z łódzkimi filharmonikami zaprezentują go bułgarscy artyści – pianista Ludmil Angelov, doskonały interpretator utworów Fryderyka Chopina, i dyrygent Vladimir Kiradjiev. Tak więc zapowiada się wydarzenie o wysokiej randze artystycznej.

Podczas tego koncertu, organizowanego dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w UE, zabrzmi też Suita bułgarska Pancho Vladigerova, spokrewnionego ze znaną rodziną Pasternaków. Program koncertu dopełniają Polskie melodie Mieczysława Wajnberga, urodzonego w Warszawie kompozytora pochodzenia żydowskiego, od 1939 roku zamieszkałego w ZSRR.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Gorzów | Koncert muzyki filmowej „Muzyczna stop-klatka”

FG27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Gorzowska zaprasza na koncert „Muzyczna stop-klatka”. Usłyszymy muzykę, która towarzyszyła najsłynniejszym obrazom kina polskiego i zagranicznego, a także przeboje z kultowych polskich seriali. Poprowadzi wieczorne wydarzenie Tomasz Stockinger.

Choć film to przede wszystkim obraz, bez muzyki istnieć nie może. To ona, jako integralny jego element, odzwierciedla przeżycia bohaterów, podkręca emocje, ubarwia nastrój, potęguje akcję, słowem – współtworzy klimat filmu, a w wielu przypadkach stanowi o jego sukcesie. Bez wątpienia więc trafiony, rozpoznawalny soundtrack to bezcenny atut całej produkcji. Bywa, że muzyka wielkiego czy srebrnego ekranu zdobywa większy rozgłos niż film, do którego powstała, a piosenka lub temat muzyczny stają się ponadczasowymi hitami. O jej sukcesie decydują też świetne partytury, aranżacje oraz wykonania orkiestrowe, dzięki którym nie odbiega ona w żaden sposób od innych gatunków muzyki symfonicznej i z powodzeniem odnajduje się na estradach sal koncertowych.

W programie kwietniowego koncertu będą zarówno utwory komponowane z myślą o filmie, jak i te, które, choć z filmem kojarzone, powstawały jako samodzielne dzieła. Usłyszymy m.in. Cantabile Krzesimira Dębskiego, temat muzyczny W starym kinie Władysława Szpilmana, Nokturn cis-moll op. posth. Fryderyka Chopina, Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie, Tango Mirosława Gąsieńca z filmu Strachy oraz Walc Wojciecha Kilara z filmu Trędowata. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy, kompozytor i aranżer.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmoniagorzowska.pl