Polmic - FB

aktualności

Warszawa | I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”

Eufonie11 koncertów przez 9 dni w 5 salach koncertowych. Światowej sławy soliści i europejskie orkiestry. Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”, który odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. 

Ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie – od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki.

Pierwsza edycja Festiwalu „Eufonie” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas Festiwalu usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Arvo Pärta, George’a Enescu, Beli Bartóka. Odbędą się premiery utworów zamówionych przez organizatorów wydarzenia: Narodowe Centrum Kultury (Michał Jacaszek, Virpi Pahkinen i Thomas Strønen Katalog drzew) i Związek Kompozytorów Polskich (Hanna Kulenty  DoubleCelloConcerto). Wystąpią światowej sławy wykonawcy: Zoltán Fejérvári, Laurence Foster, Aleksandra Kurzak, Félix Lajkó, Anne-Sophie Mutter, Leonard Slatkin, Akiko Suwanai, oraz znakomite orkiestry: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Tallin Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalu będzie Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna „Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)”.

Festiwal organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP i dyrektor POLMIC Mieczysław Kominek jest przewodniczącym rady programowej.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 

Elbląg | Nowy Rok z fenomenem wiolonczeli

EOK12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12. stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 

Arvo Pärt Doktorem Honoris Causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

Eufonie26 listopada 2018 roku o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie przy ul. Okólnik 2 odbędzie się ceremonia wręczenia dyplomu doktora honoris causa Maestro Maestro Arvo Pärtowi, który jest jednym z najwybitniejszych kompozytorów przełomu XX i XI wieku.

Estoński kompozytor Arvo Pärt (1935) jest absolwentem Konserwatorium Państwowego w Tallinie. W latach 1958–1967 pracował w Radiu Estońskim jako inżynier dźwięku, a jednocześnie komponował. W tym okresie powstały: dwunastotonowy Nekrolog, sonorystyczne Perpetuum mobile, pierwszy kolaż w muzyce estońskiej Collage über B-A-C-H. Credo (1968) stało się punktem zwrotnym zarówno w życiu artysty, jak i w jego twórczości. Kompozytor otwarcie przyznawał się, że jest osoba wierzącą, za co popadł w niełaskę władz na kilka lat, a jedynym obszarem, na którym kompozytor mógł się oficjalnie realizować, była muzyka filmowa. W 1968 roku Pärt odrzucił wszystkie modernistyczne style, techniki i formy ekspresji, jakimi posługiwał się dotychczas w swojej muzyce koncertowej – i wycofał się. Kompozytor rozpoczął studia nad chorałem gregoriańskim, szkołą Notre Dame oraz renesansową polifonią. Part pojawił się ponownie na scenie muzycznej w 1976 roku prezentując nowy, niezwykle oryginalny język muzyczny, określony jako tintinnabuli (od łac. tintinnabulum – dzwoneczek) – to jednocześnie technika, styl i wyznanie wiary kompozytora (wyznaje prawosławie). Znaczna część dorobku Pärta to utwory oparte na tekstach liturgicznych oraz modlitwach chrześcijańskich. W roku 2010, po trzydziestoletniej emigracji (mieszkał w Austrii i Niemczech), Arvo Pärt wrócił na stałe do Estonii, gdzie wraz z żoną powołał do życia Centrum Arvo Pärta w Laulasmaa.

Podczas uroczystej ceremonii 26 listopada laudację wygłosi promotor, prof. Paweł Łukaszewski, natomiast część artystyczną uświetni występ Chopin University Chamber Orchestra, która pod batutą Rafała Janiaka wykona Cantus in memory of Benjamin Britten autorstwa nowo wypromowanego Doktora Honoris Causa.

Prawykonanie kompozycji Szymona Godziemba-Trytka „Elegia na odejście pióra atramentu lampy” w Niemczech

Trytek23 listopada 2018 roku, podczas Festiwalu TransVocale w Frankfurcie nad Odrą w Forum Kleista, Zespół Wokalny Sigma i Herbert Piano Trio dokonają prawykonania kompozycji Szymona Godziemba-Trytka Elegia na odejście pióra atramentu lampy do słów Zbigniewa Herberta.

Utwór Szymona Godziemba-Trytka na żeński zespół wokalny, skrzypce, wiolonczelę i fortepian został zamówiony przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W programie koncertu znalazły się również Mała suita kaszubska i O vos omnes tegoż autora, Zdrowaś Królewno Wyborna Andrzeja Koszewskiego, Ave Maria Stanisława Moryto, Cradle Song na trio fortepianowe Hanny Kulenty oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika.

Program zostanie powtórzony 24 listopada podczas Festiwalu „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy (17.00, Studio im. J. Przybory Polskiego Radia PiK) i 27 listopada o godz. 19.00 w Studiu Polskiego Radia im. W. Szpilmana w Warszawie.

Budapeszt | 100-lecie Odzyskania Niepodległości

Foto4 listopada 2018 roku, tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbył się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpiła węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod batutą uznanego dyrygenta Mátyása Antala.

Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie był Máté Hollós, Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich. Podczas koncertu publiczność miała okazję zapoznać się z historią oraz twórczością dwóch symptomatycznych dla muzyki polskiej ubiegłego stulecia postaci: Ignacego Jana Paderewskiego  oraz Karola Szymanowskiego. W autorskiej aranżacji Macieja Źółtowskiego na orkiestrę smyczkową zabrzmiały dwa utwory fortepianowe: Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1 Paderewskiego oraz Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 Szymanowskiego. W mniejszym składzie muzycy wykonali Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973) Zygmunta Krauzego, świętującego w tym roku 80te urodziny.

Węgierski akcent wprowadził do programu obecny na koncercie László Király i jego utwór March Hungarian Sounds. W 2016 roku kompozytor został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za "Requiem katyńskie". Złożona z młodych instrumentalistów orkiestra wykonała także dwie polskie kompozycje powstałe niespełna kilka bądź kilkanaście lat temu: nagrodzony w konkursie Sinfonietty Cracovii utwór Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014) Macieja Bałenkowskiego, doktoranta Krzysztofa Pendereckiego na Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz napisane na zamówienie Marka Mosia i Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009) Justyny Kowalskiej-Lasoń, żony Krzysztofa Lasonia.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Kompozytorów Węgierskich. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl

Łódź | Koncert z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Filharmonia LodzkaKoncert symfoniczny z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej 23 listopada 2018 roku o godz. 19.00.

Wśród wielu instytucji, które postanowiły uczcić jubileusz jednego z najlepiej rozpoznawalnych w świecie polskich kompozytorów współczesnych, jest też Filharmonia Łódzka.

Pod batutą gruzińskiego dyrygenta George’a Tchintchinadze, dyrektora artystycznego Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, zabrzmi Sinfonietta per archi z dorobku Jubilata, nawiązująca do barokowych concerti grossi. Z kolei Koncert na trąbkę Josepha Haydna z kadencją Pendereckiego pokazuje, z jaką łatwością współczesny twórca porusza się w różnych stylach i epokach. Jak mówią muzykolodzy, „kadencje napisane są w manierze Haydna-Pendereckiego” – kompozytor nie rezygnuje z zaznaczenia własnej osobowości artystycznej. Oryginalnym pomysłem jest m.in. wprowadzenie rogów sygnalizacyjnych, które towarzyszą trębaczowi-soliście w jego popisach. Solistą koncertu będzie Francuz Romain Leleu, laureat Victoires de la Musique, zwanej francuską nagrodą Grammy. Założył Ensemble Convergences – kwintet smyczkowy z trąbką – by móc wykonywać utwory w interesujących, niespotykanych transkrypcjach. W 2011 r. nagrał Koncert na trąbkę Haydna z kadencją Pendereckiego z Bałtycką Orkiestrą Kameralną.

W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wykona VII Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.lodz.pl

Kraków | Urodziny mistrza Pendereckiego

PendereckiZ okazji rocznicy 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dedykuje dostojnemu jubilatowi najbliższe koncerty oratoryjne w dniach 23 listopada o godz. 19.30 i 24 listopada 2018 roku o godz. 18.00.

Zespoły Filharmonii Krakowskiej pod batutą amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda wykonają między innymi dwa dzieła mistrza, powstałe w różnych okresach twórczości – Adagietto z Raju utraconego oraz Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę.

Raj utracony powstał przed czterdziestoma laty na zamówienie Lyric Opera w Chicago dla uczczenia 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Liryczne Adagietto z tej opery wykonywane jest często jako utwór samodzielny. Koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę z 2012 roku zadedykowany został wybitnemu skrzypkowi i altowioliście Julianowi Rachlinowi i z jego udziałem prawykonany w tym samym roku wraz z Janine Jansen w partii solowej skrzypiec. W Filharmonii Krakowskiej w charakterze solistek wystąpią: skrzypaczka Marta Kowalczyk – koncertmistrzyni Orkiestry Symfonicznej w Bazylei, oraz altowiolistka Maja Bogdanović, artystka, która prawykonywała dzieła wielu kompozytorów współczesnych, w tym Pendereckiego.

Program koncertów uzupełniają utwory bliskie dyrygentowi choćby przez wzgląd na kraj, z jakiego się wywodzi: suita symfoniczna On the Waterfront (Na nabrzeżach), napisaną przez Leonarda Bernsteina jako ścieżka dźwiękowa do słynnego filmu Elii Kazana pod tym samym tytułem, oraz Adagio na smyczki Samuela Barbera. W 1976 roku powstała wersja do tekstu Agnus Dei na ośmiogłosowy chór i to ona właśnie wykonana zostanie podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Warszawa | II Polski Kongres Saksofonowy

Kongres saksofonowyW dniach 23–25 listopada 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce II Polski Kongres Saksofonowy.

Polski Kongres Saksofonowy to muzyczne święto, którego celem jest prezentacja i analiza rodzimego dorobku naukowo-artystycznego z udziałem saksofonu oraz integracja i stymulacja środowiska saksofonowego w naszym kraju. Podjęty zostanie również dyskurs naukowy nad pomnażaniem i upowszechnianiem rodzimego dziedzictwa kulturalnego z udziałem saksofonu w perspektywie teoretyków zajmujących się muzyką współczesną. Program Kongresu obejmuje konferencję naukową, pięć koncertów, spotkania z kompozytorami, spotkanie metodyczne z nauczycielami, warsztaty interpretacji saksofonowej, prezentację wydawnictw oraz wystawę instrumentów i akcesoriów.

Udział w kongresie zapowiedzieli wiodący polscy saksofoniści – reprezentanci niemal wszystkich ośrodków akademickich w naszym kraju, a także artyści na co dzień działający za granicą oraz młodzi adepci sztuki saksofonowej.

Podczas koncertów odbędą się prawykonania utworów Mariana Borkowskiego, Wojciecha Chałupki, Artura Cieślaka, Michała Grabowskiego, Olgi Hans, Anny Marii Huszczy, Marcina Kopczyńskiego, Kamila Koseckiego, Krzysztofa Koszowskiego, Jakuba Murasa, Jacka Sotomskiego i Łukasza Wosia.

Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Gusnar.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Kongresu na FB.

Warszawa | Koncert z okazji 20-lecia Orkiestry Sinfonia Viva

sOrkiestra Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza oraz skrzypek Voytek Proniewicz wystąpią 22 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego z okazji jubileuszu 20-lecia orkiestry.

Orkiestra Sinfonia Viva podejmuje stale nowe wyzwania, grając każdy rodzaj muzyki – od tematów filmowych do jazzu, poprzez kolędy, muzykę współczesną, ale także najsłynniejsze dzieła muzyki symfonicznej i oratoryjno-kantatowej. Ich dorobek płytowy to ponad 50 nagranych albumów o najróżniejszym profilu, a wiele z nich zostało uhonorowanych nagrodami i wyróżnieniami, m.in. orkiestra otrzymała nagrodę Złotego Orfeusza Francuskiej Akademii du Disque Lirique dla płyty Pasquale Anfossi — Oratorio „La morte di San Filippo Neri" w roku 2015.

Podczas koncertu jubileuszowego orkiestra wykona Miscellanea op. 16 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Tomasza Radziwonowicza, Orawę Wojciecha Kilara, Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, a także Koncert skrzypcowy Tomasza Radziwonowicza. W roli solisty wystąpi Voytek Proniewicz.

Skrzypek ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w 2005 roku. Od tego czasu koncertował z orkiestrami Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Artysta prezentował swoją grę w wielu miastach Polski oraz na świecie – Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Petersburgu, Monachium, Brukseli, Wilnie, Palermo, Singapurze, Hanoi, Szanghaju, Hongkongu i Caracas. Proniewicz jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ludwika van Beethovena w Hradec nad Moravici, Czechy (1998), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (2002), otrzymał wyróżnienie na VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2005). Nagrał trzy płyty dla wytwórni NAXOS.

Informacja o biletach – na stronie https://polskieradio.bilety24.pl