Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – Mykietyn, Kościów, Strawiński

Sinfonia VarsoviaPierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Bydgoszcz | Flet w roli głównej

FP29 marca 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert, podczas którego zabrzmi II Koncert fletowy Mieczysława Wajnberga.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Jego II Koncert fletowy op. 148 zabrzmi w interpretacji Łukasza Długosza – laureata wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych oraz zdobywcy czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych.

Po przerwie zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa, która przyniosła kompozytorowi znaczny rozgłos i pozostaje jedną z najbardziej znanych jego kompozycji. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej wykona utwór pod batutą Robertasa Šervenikasa – absolwenta Konserwatorium Petersburskiego, dyrygenta Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/koncert-symfoniczny-44/ 

Opole | Polska muzyka zapomniana

FORepertuar ostatniego z marcowych koncertów 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich.

Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów, i w 1943 roku powstała „krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura, którą wykona podczas marcowego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur, który opolska publiczność usłyszy w wykonaniu Bartosza Koziaka. W finale tego wieczoru usłyszymy Obrazkami z wystawy Musorgskiego zinstrumentowane przez Ravela – niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Michał Grocholski

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-2/ 

Łódź | Koncert symfoniczny poświęcony pamięci Dominika Połońskiego

FL29 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce pierwszy koncert pamięci Dominika Połońskiego.

Znakomity wiolonczelista, doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej, był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. zdobył Grand Prix na International Europhony Competition w Bukareszcie. W 2003 roku został laureatem nagrody „Paszport Polityki” za „indywidualność i konsekwentne doskonalenie osobowości artystycznej”. Pełnił funkcję adiunkta w dwóch akademiach muzycznych: prowadził klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, a poza działalnością koncertową prowadził klasy wiolonczeli także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Od 2004 roku zmagał się z chorobą nowotworową mózgu. Był jedynym wiolonczelistą w historii, który używał podczas gry tylko prawej ręki.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; w roli solistki wystąpi mezzosopranistka Aleksandra Opała. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego. Koncert zostanie połączony z projekcją filmu o artyście Wariacja na wiolonczelę solo.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Andrzej Sułek poprowadzi spotkanie z Izą Połońską, Aleksandrą Rek (reżyserką filmu) i z Bartoszem Pankiem (autorem reportażu o Dominiku Połońskim „Chcę więcej”, nagrodzonego Prix Italia).

Tego wieczoru będzie też miała miejsce premiera płyty Mała Trylogia, która prezentuje zapis ostatniego występu Dominika przed publicznością w marcu ub. roku, gdy improwizował do tekstów Antona Czechowa czytanych przez aktora Bronisława Wrocławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-poswiecony-pamieci-dominika-polonskiego 

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz.

Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Wrocław | Wiosenne melancholie

NFMOstatni marcowy wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki 28 marca 2019 roku o godz. 19:00 będzie w całości poświęcony twórczości polskiej. W programie koncertu nie zabraknie miejsca dla cieszącej się powrotem do repertuarów koncertowych twórczości Mieczysława Wajnberga. Przypomniane zostanie również najcenniejsze polskie dzieło kameralne doby romantyzmu, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego.

Talent pianistyczny i kompozytorski Mieczysława Wajnberga wielokrotnie podkreślał Dymitr Szostakowicz, a urokowi muzyki Wajnberga ulegali również inni współcześni mu artyści. Do grona entuzjastów jego twórczości należał chociażby Mścisław Rostropowicz, na którego prośbę powstała pochodząca z 1959 roku II Sonata wiolonczelowa op. 63. W obszarze muzyki kameralnej Wajnberga istotne miejsce zajmują także trzy tria przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne. Pierwsze z nich powstawało jeszcze w czasie wojny, a ukończone zostało w 1945 roku.

Drugim z bohaterów wieczoru będzie Juliusz Zarębski – żyjący w drugiej połowie XIX stulecia pianista i kompozytor, który solidne wykształcenie muzyczne zdobył w ramach studiów w konserwatorium w Wiedniu (otrzymując przy okazji złoty medal za doskonałe wyniki w nauce). Z zachowanego do dziś dorobku Zarębskiego na pierwszy plan wysuwa się niezwykle oryginalny Kwintet fortepianowy g-moll, który zachwyca znakomitymi rozwiązaniami kompozytorskimi. Układają się one w przykuwające uwagę słuchacza dzieło pełne instrumentalnej wirtuozerii, interesujących współbrzmień i poruszających serce melodii.

Utwory Wajnberga i Zarębskiego zaprezentują wspaniali soliści i kameraliści: skrzypkowie Agata Szymczewska i Radosław Pujanek, altowiolista Michał Micker, wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6696 

Łódź | Koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego

Filharmonia Łódzka26 marca 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Podczas koncertu jubileuszowego na scenie Filharmonii Łódzkiej Kwartet Śląski zaprezentuje Wielką fugę z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 Mieczysława Weinberga. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk – wszechstronny, kreatywny pianista cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki. W 2018 roku otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” i Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, przyznaną przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-z-okazji-40-lecia-dzialalnosci-kwartetu-slaskiego 

Kraków | I Festiwal „Szymanowski / Polska / Świat”

FKFilharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 

Łódź | Moniuszkowy zawrót głowy

TW Łódź25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Stanisława Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświęcone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291