Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Festiwal Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej

POLMICFestiwal Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej 2022, organizowany przez Polski Chór Kameralny, odbędzie się w dniach 6 – 7 maja 2022 w gdańskim Kościele św. Katarzyny. Podczas festiwalu dzięki dofinansowaniu w ramach programu programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, będziemy świadkami pierwszego wykonania utworu Regina Caeli Aleksandry Chmielewskiej.

Pierwszego dnia Festiwalu zabrzmi Carmina Crucis Stanisława Moryto do 14 wierszy Ernesta Bryla z tomu Golgota Jasnogórska. Niezwykłość, oryginalność i współczesność tego utworu wyraża się w zestawieniu brzmień instrumentów perkusyjnych z recytacją aktorską oraz w tym, że perkusista i recytator będą poruszali się w przestrzeni sakralnej wzdłuż stacji Drogi Krzyżowej.

7 maja publiczność będzie świadkiem zderzenia muzyki najnowszej z kompozycjami, które już uzyskały uznanie krytyków, wykonawców i widowni. W pierwszej części koncertu Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprezentuje wybór utworów a cappella Andrzeja Koszewskiego, który w tym roku obchodziłby setne urodziny. W drugiej części koncertu zabrzmi utwór Regina Coeli Chmielewskiej na chór, dwoje skrzypiec, altówkę, perkusję i obój, który powstał na specjalne zamówienie Festiwalu.

Więcej informacji: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 

Opole | Metropolis Piano Quartet

POLMICPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 maja 2022 roku o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Opolskiej wystąpi Metropolis Piano Quartet. Czwórkę przyjaciół, na co dzień związanych z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz katowicką Akademią Muzyczną, połączyło zamiłowanie do muzyki kameralnej i potrzeba podejmowania nowych, artystycznych wyzwań. W ich interpretacji usłyszymy utwory Aleksandra Tansmana i Johannesa Brahmsa.

Podczas koncertu zabrzmi Suite-Divertissement na kwartet fortepianowy Aleksandra Tansmana, który stał się współtwórcą neoklasycyzmu w muzyce światowej i pierwszym reprezentantem tego nurtu w muzyce polskiej. Jego suita powstała w 1929 roku, a prace nad nią prawdopodobnie trwały podczas drugiego tourneé koncertowego kompozytora po Stanach Zjednoczonych.

Bardzo mocno przywiązany do tradycji Johannes Brahms uchodził wręcz za „romantycznego konserwatystę”. Znany z wielkich dzieł symfonicznych kompozytor cenił równie wysoko muzykę kameralną. Jego I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 jest jednym z trzech utworów przeznaczonych na ten skład wykonawczy. Przepełniona dramatyzmem i wielkimi emocjami czteroczęściowa kompozycja jako jedna z pierwszych przedstawia dojrzały styl kompozytora.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 

Pabianice, Wiaderno i Krośniewice | „Z klasyką przez Polskę": Krzysztof Jakowicz i Robert Morawski

NIMiTTrzy najbliższe koncerty z cyklu „Z klasyką przez Polskę" odbędą się 6 maja o godz. 18.00 w Miejskim Ośrodku Kultury im. Zbigniewa Herberta w Pabianicach, 7 maja o 17.00 w Gminnym Domu Kultury w Wiadernie oraz 8 maja 2022 roku o 19.00 w Kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Krośniewicach. Wystąpią wybitny polski skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszącym mu na fortepianie Robertem Morawskim!

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Podczas najbliższych koncertów zabrzmią Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Pieśń polska, Dudziarz, Obertas i Polonez koncertowy Henryka Wieniawskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fritza Kreislera, Astora Piazzolli i Pabla de Sarasate.

Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/ 

Warszawa | Nadanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Piotrowi Palecznemu

POLMICŚwiatowej sławy pianista – Maestro Piotr Paleczny otrzyma tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczystość odbędzie się 5 maja 2022 roku o godz. 12.00 w sali koncertowej UMFC przy ul. Okólnik 2. Laudację wygłosi Maestro Krystian Zimerman, wystąpi również dziekan Wydziału Instrumentalnego UMFC prof. dr hab. Tomasz Strahl. Część artystyczną uświetni występ ucznia Profesora Palecznego, laureata II nagrody w ostatnim Konkursie Chopinowskim – Kyōheia Sority.

Usłyszymy utwory Fryderyka Chopina: Largo Es-dur „Boże, coś Polskę” op. posth., Rondo à la Mazur F-dur op. 5 oraz Poloneza As-dur op. 53.

Profesor Piotr Paleczny urodził się 10 maja 1946 roku w Rybniku. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie prof. Jana Ekiera. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Sofii (1968), Monachium (1969), Warszawie (1970), Pleven (1971) i Bordeaux (1972). Wyróżniony prestiżowymi nagrodami i odznaczeniami: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, meksykańskim orderem Águila Azteca, japońskim Orderem Wschodzącego Słońca, Złote Promienie ze Wstęgą, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Fryderykiem i Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Dzieło życia”.

Czytaj więcej: Warszawa | Nadanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Piotrowi...

Łódź | 200 lat Polskiego Romantyzmu i Święto Konstytucji 3 Maja!

POLMICRecital fortepianowy Julii Kociuban z okazji obchodów Roku Romantyzmu Polskiego i Święta Narodowego Trzeciego Maja odbędzie się 3 maja 2022 w Filharmonii Łódzkiej. Ponadto koncert można będzie obejrzeć na portalu streamingowym www.drzwidokultury.pl 

Polonez jest naszym najważniejszym i najstarszym tańcem narodowym o bogatej historii. W epoce romantyzmu polonezy były komponowane m. in. przez Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Marię Szymanowską, a nade wszystko przez Fryderyka Chopina, który tworzył już nie tylko stylizowane tańce, lecz także – szczególnie w ostatnim okresie twórczości – poematy taneczne utrzymane w charakterze poloneza. Na pograniczu okresu warszawskiego i paryskiego stoi opus 22 Chopina czyli brawurowy, wirtuozowski i zarazem elegancki Polonez Es-dur, skomponowany jeszcze w Warszawie, a dokończony w Wiedniu oraz melancholijny, rozmarzony wstęp, dopisany kilka lat później w Paryżu – Andante spianato.

Czytaj więcej: Łódź | 200 lat Polskiego Romantyzmu i Święto Konstytucji 3 Maja!

Warszawa | Finał Konkursu Młody Muzyk Roku już 2 maja!

POLMIC2 maja o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej, odbędzie się finał konkursu Młody Muzyk Roku 2022. Podczas uroczystej gali zostanie wyłoniony najlepszy młody muzyk grający na instrumencie klasycznym. Zwycięzca będzie reprezentować Polskę na jubileuszowym 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji w lipcu 2022 roku.

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, bo po raz pierwszy odbędzie się na scenie Filharmonii Narodowej, a po drugie – na żywo i już bez obostrzeń pandemicznych. Młodym artystom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego.

Na uroczystym koncercie zaprezentują się: skrzypaczka Milena Pioruńska (OSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu), oboistka Małgorzata Cieszko (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej), akordeonista Józef Wajdzik (Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu), klarnecista Paweł Libront (Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy) oraz pianista Krzysztof Wierciński (OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie).

Współorganizatorami tegorocznej edycji konkursu Młody Muzyk Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura. Koncert na żywo będzie transmitować TVP Kultura, a retransmitować TVP 1.

Materiały prasowe organizatorów

Bilety do nabycia na stronie Filharmonii: https://filharmonia.pl/repertuar/final-konkursu-mlody-muzyk-roku-2022 

Lusławice | Wiosenny Festiwal De Natura Sonoris

POLMICFestiwal De Natura Sonoris odbędzie się w dniach 1-3 maja 2022 roku zarówno w lusławickim dworze, jak i w nowoczesnej sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki. Wydarzenie odwołuje się do twórczości, idei i pasji Krzysztofa Pendereckiego, a także do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980.

Wówczas, tuż po podpisaniu porozumień w Stoczni Gdańskiej i po powstaniu Solidarności, w odrestaurowanym dworze nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej „Lusławice – Dwór”. Festiwal realizowany w nowej odsłonie, podobnie jak De natura sonoris, utwór Mistrza, niech stanie się udanym poszukiwaniem nowych, oryginalnych dróg w świecie dźwiękowych struktur.

Wiosną tego roku, w czasie kiedy lusławicki park rozpoczyna kolejny cykl swojego życia zachwycając feerią kolorów i zapachów, dźwięki wspaniałych kompozycji łączyć się będą z brzmieniem natury – tak ważnej dla Krzysztofa Pendereckiego przestrzeni, z której nieustannie czerpał inspiracje: jak mawiał, zawarł z naturą pakt szczęśliwości. Kwartet Śląski i kontrabasista Jan Kotula wykonają oryginalną wersję Kwintetu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Kwartety Knapika i Pendereckiego. Iwona Hossa i Robert Marat zaprezentują pieśni Szymanowskiego, Dvořaka, Pendereckiego, Ogińskiego, Gablenza i Żeleńskiego. Odbędzie się również recital Aimi Kobayashi – laureatki 4. nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej: https://penderecki-center.pl/aktualnosci#44429 

Gdańsk | XIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka fortepianowa”

POLMICW dniach 5–6 maja 2022 Katedra Teorii Muzyki we współpracy z Katedrą Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku organizuje XIX edycję Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”.

Konferencja odbywać się będzie stacjonarnie w murach uczelni, tym bardziej cenny jest szeroki rezonans środowiska muzykologów, teoretyków muzyki i wykonawców, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie. Debata będzie toczyła się wokół szerokiego spektrum zagadnień wykonawczych, interpretacyjnych, twórczych, analitycznych i kulturowych dla których osią jest muzyka fortepianowa.

Swój udział w Konferencji zapowiedziało blisko 40 prelegentów z wielu ośrodków. Honorowe Przewodniczenie Komitetu Naukowego sprawuje prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina). Wydarzenie wpisuje się w utrwaloną markę wieloletnich spotkań konferencyjnych, które stanowią symbol gdańskiego środowiska teoretyków muzyki.

W ramach Konferencji 5 maja o godz. 19.00 odbędzie się Koncert monograficzny poświęcony twórczości Joanny Bruzdowicz. Jej utwory zaprezentuje pianista dr hab. Tomasz Jocz.

Szczegółowy program: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/xix-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-muzyka-fortepianowa,721 

Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR2022 to niezwykły rok dla polskiej kultury – mija w nim 200 lat od pierwszego wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, dzieła uznawanego za manifest rodzimego romantyzmu. Chór Polskiego Radia także postanowił wziąć udział w jubileuszowej rozmowie o polskim romantyzmie i przygotował niezwykły koncert „Do słów”, będący muzyczną próbą ukazania szerokiego wachlarza idei wyrażonych w poezji polskich romantyków oraz ich następców. Koncert będzie miał miejsce 30 kwietnia o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia, we współpracy ze znakomitymi kompozytorami muzyki najnowszej, wypełnia w ten sposób zauważalną lukę w polskiej kulturze, polegającą na znikomej liczbie muzycznych opracowań tej poetyckiej tradycji na wykonania chóralne.

Do projektu zaproszonych zostało czterech kompozytorów: Joanna Wnuk-Nazarowa, Paweł Łukaszewski, Piotr Tabakiernik oraz Szymon Godziemba-Trytek, którzy mierzą się z Sonetami krymskimi Adama Mickiewicza, poezją Cypriana Kamila Norwida i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Dopełnieniem jest kompozycja Joanny Wnuk-Nazarowej do poezji Bolesława Leśmiana, która pojawia się w tym zestawieniu nieprzypadkowo. Wszakże formacja kulturowa Młodej Polski, której przedstawicielem był Leśmian, manifestowała konieczność zwrotu ku romantycznej tradycji, a przede wszystkim ku twórczości Adama Mickiewicza. Nie bez powodu Leśmian w szczególny sposób umiłował sobie tradycję ballady (Dusiołek, Dziewczyna), z właściwym jej repertuarem bohaterów fantastycznych, przedstawianych w aurze tajemnicy, na pograniczu jawy i snu.

Czytaj więcej: Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”