Polmic - FB

aktualności

Katowice | Koncert u Boguckiej Pani i Świętego Szczepana

FS27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 

Szczecin | Styczniowy SoundLab z Anną Zaradny

FSzWystęp Anny Zaradny w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB to więcej niż koncert elektroniczny. Artystka zaprasza do udziału w wydarzeniu inkorporującym dźwięk i obraz, ciszę i ciemność 26 stycznia 2019 roku o godz. 19:00.

Program koncertu otwiera krótkometrażowy Octopus (2012). Wykorzystując medium kojarzone z muzyką popularną – wideoklip, teledysk – Zaradny czerpie z formatu wideo, łącząc go z muzyką eksperymentalną. Przesuwa obrazy pod dyktando dźwięków, bawiąc się nimi, zmieniając konteksty i budując spójne, muzyczno-wizualne dzieło.

Octopus będzie wstępem do drugiej części – solo koncertu „Go Go Theurgy”. Pod tym tytułem kryje się ostatni album studyjny artystki, w którego centrum znów lokuje się improwizacja. Zaradny starannie selekcjonuje dźwięki, niektórym nadając leniwe, rozlane brzmienie, innym zaś – pośpiech i dynamizm muzycznego stanu wyjątkowego. Ta dźwiękowa narracja to esencja muzycznego stylu Anny Zaradny, naginającej zasady gatunkowe, oddanej improwizacji, którą rozpina na jasnej i przemyślanej strukturze. Prezentacja Go Go Theurgy w przestrzeni czarnej sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie to niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe, nawiązujące zarówno do natury, jak i kultury.

Finałowe Enjoy the silence, co można przetłumaczyć jako „Ciesz się ciszą”, to krótkometrażowy film, który rejestruje rozbłyski materii rozbijającej się przed naszymi oczami na tle nieprzeniknionej czerni. Te migoczące, pozbawione oprawy dźwiękowej konstelacje są wezwaniem do medytacji, chwilowej kontemplacji dzieła. Kolejne obrazy i przytłaczająca cisza rodzić może wreszcie niepokój – łatwo nasuwając refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości hałasu.

Maciej Skrzetuski

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/989-Anna_Zaradny__Lab_4_El-sono 

Jelenia Góra | Siła dźwięków

FD25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert w ramach programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. Zabrzmią utwory Gioacchino Rossiniego, Antonína Dvoŕáka, a także Mikołaja Majkusiaka.

Sięgając po autentyczną historię służącej, niesłusznie oskarżonej o kradzież rodowych sreber, mistrz włoskiej opery Gioacchino Rossini wytyczył nowy szlak tematyki operowej. Operę Sroka złodziejka, powstałą na jej kanwie, otwiera Uwertura ceniona nie tylko ze względu na dynamiczność, barwność czy oryginalność instrumentacji. Rossini, jak nikt inny, potrafił w krótkiej formie operowego prologu przenieść nastrój i siłę wymowy scenicznego dzieła.

Po ukończeniu pierwszej części swej VII Symfonii Antonín Dvoŕák napisał do przyjaciela znamienne słowa „Niech Bóg sprawi, że ta czeska muzyka poruszy świat”. Pobożne życzenia się ziściły. Utwór, napisany na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, wzniósł się na wyżyny doskonałości formy i jej przekazu, stając się jednym z największych osiągnięć autora.

Ciekawym punktem odniesienia dla dzieł dwóch romantycznych mistrzów będzie Concerto classico na akordeon i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka. Rzadko występujący w połączeniu z siłą orkiestry symfonicznej instrument solowy oraz współczesna polska kompozycja podkreślą moc muzycznego przekazu.

Dzieła wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą greckiego dyrygenta Georgiosa Balatsinosa. W roli solisty wystąpi jeden z najbardziej znanych polskich akordeonistów Paweł Zagańczyk.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/sila-dzwiekow,2721?did=3780 

Gdańsk | Pogłosy. Poezja w muzyce

Chor kameralnyPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert „Pogłosy. Poezja w muzyce”, który odbędzie się 26 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 we wnętrzach Gdańskiego Dworu Artusa.

Poezja zawsze pozostawała w bliskim związku z muzyką. Kompozytorzy różnych epok chętnie sięgali do tekstów lirycznych, opracowując wersy, które wyszły spod pióra najznakomitszych literatów. Podczas koncertu usłyszymy utwory, które powstały na przestrzeni ponad 150 lat. Wszystkie napisane zostały do poezji romantycznej; nawet jeśli Adama Asnyka nie zalicza się do twórców stricte romantycznych, to jego poezje wyraźnie czerpią z ducha tej epoki, a jego samego literaturoznawcy określają mianem epigonu romantyzmu.

Koncert otworzą Pięć pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na chór mieszany a cappella Andrzeja Koszewskiego. Utwory pochodzą z opusu 74, który jest zbiorem 19 pieśni skomponowanych oryginalnie na sopran i fortepian, powstały do tekstów Stefana Witwickiego, Bohdana Zaleskiego i Wincentego Pola. Drugim kompozytorem, którego utwory usłyszymy w Dworze Artusa, jest Ignacy Jan Paderewski. Jego pieśni tworzą ważne ogniwo pomiędzy twórczością kompozytorów pomoniuszkowskich, jak Żeleński i Noskowski, a przedstawicielami Młodej Polski, jak Karłowicz czy też Szymanowski. Paderewski skomponował 22 pieśni na głos z fortepianem. Wykonane zostaną te pochodzące z opusu 7: Cztery pieśni do słów Adama Asnyka, zadedykowane poecie, które powstawały w Berlinie, Wiedniu i Warszawie od 1882 do 1885 roku. Na zakończenie koncertu zabrzmi cykl utworów Nachklänge (niem. pogłosy) Heinricha Poosa uznawanego powszechnie za jednego z najwybitniejszych współczesnych niemieckich kompozytorów muzyki chóralnych.

Więcej – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/jevents/9/poglosy-poezja-w-muzyce?Itemid=105 

Kielce | Wokół tanga

FS25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Wokół tanga” pod patronatem honorowym Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: gitarzysty, pedagoga i menadżera Pawła Kwaśnego, a także Bartosza Kołsuta – akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Z tego repertuaru zabrzmią Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.

W programie koncertu znajdą się również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra.

Koncert objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!", który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Olga Antas

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_25.01.19.html

 

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Nie żyje pierwszy dyrektor Polskiej Opery Królewskiej

PerytReżyser, aktor, doktor sztuk teatralnych i profesor Akademii Teatralnej w Warszawie Ryszard Peryt zmarł 23 stycznia 2019 roku w wieku 71 lat.

Był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie: ukończył wydziały aktorski i reżyserski. Z Małgorzatą Dziewulską i grupą absolwentów PWST założył Puławskie Studio Teatralne, a następnie współtworzył jego warszawską kontynuację – Studio Teatralne Stołecznej Estrady. W latach 1970-tych był aktorem Teatru Współczesnego i współpracował z Jerzym Grotowskim w jego Teatrze Laboratorium. Za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza pełnił funkcję reżysera w Teatrze Narodowym. Już wówczas zadebiutował jako reżyser operowy: w 1977 roku w Słupsku zrealizował swój pierwszy spektakl mozartowski złożony z dwóch małych oper – Dyrektora teatru i Bastien i Bastienne. Od lat 1980-tych reżyserował tylko w teatrach operowych. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, piastował stanowiska dyrektora artystycznego warszawskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, reżysera Warszawskiej Opery Kameralnej za czasów dyrekcji Stefana Sutkowskiego, dyrektora Polskiej Opery Królewskiej. Zajmował się także pracą dydaktyczną w swojej Alma Mater, gdzie był jednym ze współtwórców Instytutu Opera. Jego celem było łączenie działań studentów Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Sztuk Pięknych.

Bardzo zasłużony dla polskiej kultury reżyser zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta (jako jedyny na świecie), a także wszystkie dzieła sceniczne Monteverdiego. Był jednym ze współtwórców Festiwalu Mozartowskiego. Wielokrotnie reżyserował również opery barokowe i współczesne. Zrealizował wiele przedstawień za granicą: w Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Szwecji, Danii, Norwegii, Egipcie, Turcji, Libanie, Japonii i Emiratach Arabskich. W 2018 roku Ryszard Peryt został uhonorowany doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii „Muzyka”.

Cześć jego pamięci!

Festiwal Kręgi Sztuki – wielkie zakończenie w Polsce

Kregi SztukiKoncertami w Warszawie i Gdańsku zakończy się III Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach. Wydarzenia przybliżą polskiemu widzowi ideę odbywającej się od kilku lat w Państwie Środka imprezy kulturalnej.

23 stycznia 2019 roku w Studiu S1 w Warszawie wystąpi jazzband Circles of Art Orchestra. Grupa zadebiutowała podczas III edycji Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki koncertami w Pekinie, Changshy oraz w Kunmingu. Formacja powstała z inicjatywy dyrektora Fundacji Kręgi Sztuki Wojciecha Majewskiego. Na czele Circles of Art Orchestra stoi kompozytor i wizjoner polskiej muzyki jazzowej Wojciech Konikiewicz.

25 stycznia w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku z chińskim i polskim repertuarem wystąpi Grzegorz Niemczuk. Podczas koncertu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz chińskiego kompozytora Wanga Jianzgonga. Grzegorz Niemczuk należy do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych młodego pokolenia. Muzyk wystąpił dotychczas z ponad 400 recitalami i koncertami, odwiedzając 31 krajów na wszystkich sześciu kontynentach. Podziwiany jest za wrażliwość, poetykę i wirtuozerię, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki.

Gościem specjalnym obu koncertów będzie Anna Krysztofiak – artystka Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka. Wykonuje partie dzieł oratoryjnych, muzykę dawną, koncertując w kraju i za granicą. Gra na szeregu instrumentów chińskich i japońskich. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską nanguan w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi.

Oba koncerty mają charakter zamknięty. Wstęp możliwy jest wyłącznie na podstawie imiennych zaproszeń.

Karolina Wanat

Aby zdobyć zaproszenie należy napisać na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wrocław | Repercussion

Repercussion24 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert Repercussion i prawykonanie utworów członków tego zespołu.

Zespół jest znany melomanom z aktywnego promowania kompozycji przeznaczonych na instrumenty perkusyjne. W repertuarze grupy odnajdziemy dzieła różnorodne pod względem stylistycznym – od muzyki klasycznej, przez rozrywkową, aż po etniczną. Tym razem kolektyw zaprasza do Narodowego Forum Muzyki na niezwykłe spotkanie z utworami autorstwa zarówno rodzimych, jak i zagranicznych kompozytorów, będących w większości również perkusistami.

Dzięki starannie dobranym programom koncertów grupy Repercussion słuchacze mogą się zapoznać z niesamowitymi możliwościami zespołu perkusyjnego. Każdy z muzyków może się bowiem pochwalić umiejętnością gry na imponującej liczbie instrumentów – nie tylko na tych od lat wykorzystywanych przez kompozytorów, lecz także na nowych, ciągle pojawiających się na rynku muzycznym (takich jak chociażby stworzony w 2000 roku hang). Podczas styczniowego występu artyści zrzeszeni w kolektywie Repercussion zaprezentują się zarówno w roli wykonawców, jak i piszących muzykę. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z dziełami autorstwa Bartłomieja Dudka i Miłosza Rutkowskiego. Pierwszy z tych artystów postanowił stworzyć utwór na cajón – pochodzący z Peru instrument w formie skrzyni perkusyjnej, chętnie wykorzystywany przez muzyków flamenco. W Asian Dreams Rutkowskiego odnajdziemy zaś, zgodnie z tytułem dzieła, nawiązania do muzyki krajów azjatyckich.

Agnieszka Frei

Szczegółowy program – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6649