Polmic - FB

aktualności

Zwycięzcy XIII Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców

PTMWJury XIII Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ogłosiło laureatów tegorocznej edycji.

W kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia trzy równorzędne Nagrody w wysokości 2700 złotych każda, dzielone po połowie pomiędzy laureatów i ich nauczycieli, otrzymali: Hanxiang Chen (wiolonczela), uczeń Complex of Silesian International Schools, w klasie Anny Banaś; Maciej Kasperek (flet), uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Beaty Kierzkowskiej; Kacper Puczko (saksofon), uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk-Raniszewskiej.

W kategorii studentów uczelni muzycznych trzy równorzędne Nagrody w wysokości 5000 złotych każda, dzielone pomiędzy laureatów i ich nauczycieli, otrzymali: Łukasz Dyczko (saksofon), student UMFC w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara; Tomasz Herisz (perkusja), student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie Wojciecha Herzyka; Jagoda Krzemińska (flet), studentka Royal Academy of Music w Londynie w klasie Williama Bennetta.

W kategorii studentów uczelni muzycznych jedno Wyróżnienie w wysokości 2400 złotych, dzielone pomiędzy laureata i jego nauczyciela, otrzymał Wojciech Chałupka (saksofon), student UMFC w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara.

Nagrodę rzeczową PWM za najlepsze wykonanie utworu z katalogu wydawnictwa – voucher w wysokości 500 zł na zakup publikacji PWM do wykorzystania w księgarni internetowej – otrzymał Tomasz Herisz (perkusja), student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie Wojciecha Herzyka za wykonanie utworu Bogusława Schaeffera Konstrukcje.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://ptmw.art.pl/wyniki-xiii-konkursu-muzyki-xx-i-xxi-wieku-dla-mlodych-wykonawcow-2020/ 

Polski Chór Kameralny: Koncert w 100. rocznicę urodzin św. Jana Pawła II

PChK30 października 2020 o godz. 19.00 w gdańskim Kościele św. Trójcy odbędzie się koncert Polskiego Chóru Kameralnego „Z ziemi Polskiej” z okazji 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II. Koncert bez udziału publiczności będzie transmitowany na stronie www.gdansk.pl oraz www.polskichorkameralny.pl. 

Setną rocznice urodzin św. Jana Pawła II Polski Chór Kameralny pragnął uczcić organizując cykl trzech koncertów ułożonych w formułę mini festiwalu muzyki sakralnej. Niestety przez szalejącą pandemię organizatorzy zostali zmuszeni do skompresowania tryptyku do jednego wydarzenia.

W wykonaniu znakomitego zespołu pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego usłyszmy głównie muzykę polską, m.in. utwór niedawno zmarłego kompozytora Juliusza Łuciuka do słów Wielkiego Rodaka O ziemio polska, od którego pochodzi tytuł koncertu, a także dzieła nagrodzone w Międzynarodowym Konkursie Musica Sacra Nova 2020 oraz światowe prawykonania utworów Pawła Łukaszewskiego Sub Tuum praesidium i Corpus Christi Hymnus wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w bieżącym roku.

Udział w koncercie wezmą również znakomici instrumentaliści: saksofonista Paweł Gusnar, perkusista Leszek Lorent oraz organiści Michał Sławecki i Andrzej Szadejko.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 

Katowice | „Podróż długa” Eugeniusza Knapika – prawykonanie!

FS30 października 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego będzie miało miejsce prawykonanie najnowszego utworu Eugeniusza Knapika Podróż długa, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jest to kontynuacja skomponowanej przed wielu laty przez Eugeniusza Knapika pieśni Przystępuję do ciebie, która była dedykacją dla prof. Mieczysława Tomaszewskiego z okazji jego 80. urodzin. Warstwa słowna cyklu oparta jest na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Chór Filharmonii Śląskiej oraz Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz, a w partiach solowych premierowo wykonywanego utworu zaprezentują się sopranistka Monika Sendrowska oraz baryton Tomasz Rak.

W interpretacji muzyków usłyszymy również utwory Gustava Mahlera, Ralpha Vaughana Williamsa, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonia Vivaldiego. Adagietto z V Symfonii cis-moll Mahlera to część wykonywana wyłącznie przez instrumenty smyczkowe i harfę. Otworzy ona piątkowy koncert przepięknym, głęboko emocjonalnym i lirycznym brzmieniem. Następnie zabrzmi Five Variants of Dives and Lazarus Williamsa – kompozycja, w której usłyszymy reminiscencje starodawnych melodii angielskich. Na zakończenie, po Ave verum corpus Mozarta, zaprezentowane zostaną fragmenty Glorii Vivaldiego, hymnu pochwalnego, pełnego blasku i barokowego bogactwa barw i brzmienia.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Olsztyn | Scena dla muzyki polskiej

FWM30 października 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie będzie miał miejsce koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” z udziałem znakomitego duetu: Joanna Freszel (sopran) i Łukasz Chrzęszczyk (fortepian).

Wywodząca się z tradycji romantycznej pieśń solowa z akompaniamentem fortepianu zawsze stanowiła wyzwanie dla kompozytorów – jak oddać sprawiedliwość poetyckiej treści, a zarazem przykuć słuchacza własną, oryginalną oprawą muzyczną? Podczas kolejnej odsłony „Sceny dla muzyki polskiej” będziemy mogli przekonać się, jak radzili sobie z tym zadaniem najwybitniejsi polscy twórcy XX stulecia: Karol Szymanowski, Jerzy Lefeld, Grażyna Bacewicz, Szymon Laks i Zygmunt Mycielski.

Kiedy spotyka się dwóch geniuszy, takich jak ekwilibrysta poetycki Julian Tuwim i Karol Szymanowski, efekt musi być piorunujący. Słopiewnie intrygują już samym zagadkowym tytułem. Z kolei napisane do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Rymy dziecięce, urocze i proste pieśni, poświęcił Szymanowski pamięci swojej tragicznie zmarłej siostrzenicy, Alusi Bartosiewiczówny.

Wiersze Juliana Tuwima nie mają nic wspólnego z jego żydowskim dziedzictwem – dopiero po wojnie wielu ocalałych Żydów zaczęło nawiązywać do tradycji. Taki był wstrząsający przypadek Szymona Laksa: skrzypka, a potem dyrygenta orkiestry obozowej w Auschwitz-Birkenau. Będziemy mieli rzadką okazję wysłuchać jego Ośmiu ludowych pieśni żydowskich (Huit chants populaires juifs). Jak pisał syn kompozytora, „ojciec miał nadzieję, że «przeżyją» go co najmniej jego pieśni”.

Wielka dbałość o wydobycie znaczenia tekstu poetyckiego i kunsztownie kontrapunktyczną partią fortepianu cechuje pieśni Grażyny Bacewicz, Jerzego Lefelda i Zygmunta Mycielskiego.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

„Escape from the shadow” – premiera online

SPAMPremiera koncertu „Escape from the shadow” online z dziełami polskich kompozytorów pochodzenia żydowskiego odbędzie się 29 października 2020 roku o godz. 21.30 na platformie YouTube oraz na Facebooku.

Zapis audio-video projektu jest zbiorem polskich i międzynarodowych premier fonograficznych wybitnych twórców w interpretacji altowiolistki oraz kuratorki projektu Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, i pianisty Wojciecha Pyrcia. Koncert został zarejestrowany w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Polska premiera koncertowa projektu odbyła się w ramach IV Festiwalu WarszeMuzik w 2020 roku.

Wykonawcy prezentują wartościowe, niemal zapomniane dzieła, pozostające w cieniu koncertowego wykonawstwa kameralnego, przeznaczonego na altówkę z fortepianem, m. in. Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga, Rapsodia Notturna op. 66 Karola Rathausa, Romans op. 32 Ignacego Friedmana, Serenadę Jerzego Fitelberga oraz Kaddish op. 6 Aleksandra Weprika.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Muzyka współczesna nie gryzie”: Anna Ignatowicz-Glińska

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 29 października 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Anną Ignatowicz-Glińską w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska ukończyła studia kompozytorskie w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie UMFC) w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego i cykl szkoleń w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej UMFC. Pełni funkcję adiunkta w macierzystej uczelni. Jej utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Czechach, Rosji, Austrii, Francji, Szwajcarii, Danii, USA, Ameryce Łacińskiej, w Chinach i na Ukrainie), nagrywane na płyty (Audite, DUX, Acte Préalable, Mons, Polonia Records) i wydawane (Norsk Musikforlag, PWM). Jest laureatką nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, członkiem ZAiKS, ZKP (od 2009 Sekretarz Oddziału Warszawskiego) i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektronicznej (PSEME). Ostatnio coraz ważniejsze miejsce w jej twórczości zajmują projekty multimedialne, wpisujące się w ideę syntezy sztuk i powstałe we współpracy z artystami innych dziedzin.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Anną Ignatowicz-Glińską i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do środy, 28 października włącznie, na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

XVIII Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum 2020 – edycja cyfrowa

SacrumNa 2020 rok przypada symboliczna, 18. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum. Festiwal wchodzi w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, pozostając przestrzenią eksperymentu, poszukiwania, łączenia starego z nowym, popularnego z niszowym. W dniach 28 października – 6 grudnia odbędzie się pierwsza cyfrowa odsłona festiwalu.

18. edycja festiwalu to 9 premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program tegorocznego Sacrum Profanum obejmuje utwory z Polski, Irlandii, Kanady, USA i Australii. Wśród 10 zamówień festiwalowych znajduje się m.in. inspirowany serialem Black Mirror: Bandersnatch hołd dla Krzysztofa Pendereckiego. Skomponowany przez Piotra Peszata PEnderSZATch to utwór z wielowariantowym biegiem wydarzeń. W ramach Festiwalu odbędą się również premiery światowe utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Muzyka i sport” usłyszymy utwór na 4 wykonawców z video i elektroniką Karola Nepelskiego, Box of Boxing Dominika Strycharskiego, natomiast 27 listopada będziemy świadkami prezentacji Random Check Marcina Rupocińskiego – części projektu audiowizualnego „Random Check” autorstwa artystów związanych z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta oraz z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

W programie 18. edycji Sacrum Profanum znalazło się miejsce nie tylko na koncerty, ale też wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym niż to zwykle bywa poziomie. Tegoroczne Sacrum Profanum zwieńczą soliści Hashtag Ensemble. Koncert #archi-solos potraktuje architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji.

Pełny program festiwalu dostępny na www.sacrumprofanum.com 

Sławomir Wojciechowski o komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję – spotkanie online

NOSPR28 października 2020 o godz. 19.00 Sławomir Wojciechowski, jeden z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych, poprowadzi w NOSPR wykład „Rhapsody in Deep Blue. O komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję”.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kulturalne wybory młodzieży" realizowanego przez NOSPR we współpracy z Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w ramach projektu „Bardzo młoda kultura". Podczas spotkania eksplorować będziemy związki muzyki i technologii. Przypominamy, że na stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online. Znany kompozytor i wykładowca Sławomir Wojciechowski podzieli się uwagami o perspektywach wykorzystania AI w muzyce.

„Swój pierwszy kwartet smyczkowy komputer napisał w 1957 roku. Już dwadzieścia lat później stworzył dość udane imitacje dzieł wielkich klasyków. Dziś stawia sobie bardziej ambitne cele. Potrafi na przykład zrozumieć „emocjonalną temperaturę" naszych czasów i na dowód tego pisze piosenkę, która w 48 godzin od premiery trafia na szczyty list przebojów. Mamy więc do czynienia z niewątpliwie inteligentną i użyteczną maszyną, której jednak coraz częściej zaczynamy się obawiać” – zaznaczają organizatorzy. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie konkurować z ludźmi w obszarach kreatywności, sztuki, kultury, i czy to ona właśnie będzie komponować arcydzieła XXI wieku?

NOSPR zaprasza na spotkanie na stronie www.nospr.org.pl,  na profilu FB oraz w serwisie YouTube.

49. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich współorganizowana przez Akademię Muzyczną w Krakowie

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza do wirtualnej Akademii Muzycznej w Krakowie, aby przysłuchiwać się obradom 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP w dniach 25–27 października 2020 roku. Hasło przewodnie konferencji – „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”.

Organizatorzy zaproponowali następujące tematy do podjęcia: „Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?”, „Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła”, Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni”, „Muzyka jako przesłanie”, „Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody”.

W Konferencji weźmie udział 29 prelegentów, usłyszmy dwa wykłady, 9 paneli, dwa koncerty. W ramach przedsięwzięcia odbędzie się prezentacja portalu droba.polmic.pl, poświęconego postaci i działalności Krzysztofa Droby. Podczas koncertu finałowego nastąpi prawykonanie utworu Zbigniewa Bargielskiego Clavertett na kwartet smyczkowy i klawesyn, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Obrady prowadzone będą na platformie wykładowej AMK ON-LINE stworzonej specjalnie dla uczestników Konferencji, natomiast całość posłuchać i zobaczyć będzie można na stronie Akademii Muzycznej w Krakowie: www.amuz.krakow.pl/49konferencjazkp 

Bądźmy razem! Jeśli tylko technologia nie zawiedzie zadość uczynimy tradycji i Konferencja Muzykologiczna zarezonuje, choć w przestrzeni nowej, co nie oznacza nieprzyjaznej – ot wyzwania współczesności!

dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.