Polmic - FB

aktualności

Przestrzeń dla młodych twórców – Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. H.M. Góreckiego

Filharmonia SlaskaNa rok 2020 przypada 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. By upamiętnić postać tego kompozytora oraz dać miejsce młodym twórcom na prawykonanie i promocję ich dzieł, Filharmonia Śląska organizuje konkurs kompozytorski imienia swojego Patrona, połączony z tegoroczną 8. edycją Międzynarodowych Dni H.M. Góreckiego.

Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40. roku życia. Przedmiotem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. H.M. Góreckiego jest skomponowanie utworu na chór a cappella o czasie trwania od 5 do 10 minut. Termin nadsyłania prac upływa 1 października 2020 roku, a oceniać je będzie Jury złożone z uznanych autorytetów: Eugeniusza Knapika, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna, Jarosława Wolanina oraz Adama Wesołowskiego.

Nagrodą w konkursie będzie premierowe wykonanie zwycięskiego utworu w trakcie wspomnianych Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, corocznie organizowanych przez Filharmonię Śląską oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna prawykonania.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły Konkursu, jego regulamin oraz niezbędne formularze dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej: https://filharmonia-slaska.eu/projekty/konkurs-kompozytorski/ 

Konkurs video o stereotypach wokół twórczych talentów kobiet w ramach europejskiego projektu „Musique est une femme”

FemmeFundacja TAK – Temat Aktualny Kultura – otwiera konkurs video będący częścią europejskiego projektu „Musique est une femme” współfinansowanego przez program europejski Kreatywna Europa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Termin nadsyłania filmów upływa 5 kwietnia 2020.

Temat konkursu jest szeroki: może to być refleksja na temat stereotypów dotyczących możliwości twórczych kobiet, podzielenie się osobistym odkryciem muzyki kompozytorek działających do pierwszej polowy XX wieku lub przedstawienie ciekawych detali ich biografii. Film może mieć formę memu lub bardziej poważną.

Pomimo faktu, że tuziny utalentowanych kobiet skomponowały przed 1. połową XX wieku wiele cennych dziel muzycznych, niestety były one zawsze wykonywane znacznie rzadziej niż kompozycje ich kolegów po fachu i w konsekwencji popadały często w niesłuszne zapomnienie. „Musique est une femme” próbuje zmierzyć się z konsekwencjami tego problemu.

Najciekawsze zgłoszenia konkursowe zostaną nagrodzone:

  • Nagroda publiczności – 650€
  • I miejsce – 550 €
  • II miejsce – 450 €
  • III miejsce – 350 €

Konkurs przewiduje również nagrodę internautów. 9 kwietnia zostanie otwarty konkurs online na nagrodę publiczności, który trwać będzie do 8 maja 2020.

Pozostali partnerzy projektu to Handelsbeurs Concert Hall (Belgia), Molyvos International Music Festival (Grecja), Cesis Concert Hall (Łotwa) oraz dodatkowo w Polsce Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna i Meakultura.

Patronat medialny nad konkursem „Musique est une femme" objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin konkursu „Musique est une femme” dostępny jest na stronie: https://fundacjatak.pl/ 

ZOBACZ: trailer Konkursu

62. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2020

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich ogłasza 62. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2020. Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.

Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpo¬śred¬nio do Jego idei kompozytorskich.

Przedmiotem Konkursu w roku 2020 jest utwór na cztery takie same instrumenty z następujących: 4 skrzypiec lub 4 klarnety (w stroju B) lub 4 trąbki (w stroju B). Czas trwania 8’-15’.

Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 28 lutego 2021 roku. Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów. Jury zdecyduje wówczas o podziale nagród. Publiczna prezentacja odbędzie się w czerwcu 2021 roku.

Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Olgi Hans.

Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2020 na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

POBIERZ: Regulamin Konkursu

Warszawa | 11. Interdyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie

NE11. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020 roku. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemba-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziemba-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu). To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali.

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/

Koronawirus: Zawieszenie działalności instytucji kultury i placówek szkolnictwa artystycznego

MKiDNW związku z podjęciem zdecydowanych kroków mających na celu zatrzymanie szerzenia się koronawirusa SARS-CoV-2 sztab kryzysowy z udziałem ministra kultury i dziedzictwa narodowego zdecydował o czasowym zamknięciu od 12 marca 2020 roku instytucji kultury, filharmonii, oper, operetek, teatrów, muzeów, kin, domów kultury, bibliotek, galerii sztuki oraz szkół, uczelni wyższych i placówek szkolnictwa artystycznego.

Komunikaty i zarządzenia w sprawie zawieszenia organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 zostały wydane przez wszystkich wojewodów. Minister kultury i dziedzictwa narodowego wydał rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania uczelni artystycznych. Szkoły artystyczne zostały objęte rozporządzeniem ministra edukacji narodowej w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.

Oznacza to zawieszenie organizacji wydarzeń kulturalnych z udziałem publiczności, w tym koncertów, spektakli, wernisaży oraz wydarzeń specjalnych, zamknięcie muzeów dla zwiedzających, ograniczenie dostępności instytucji dla interesantów zewnętrznych oraz zawieszenie zajęć w placówkach szkolnictwa artystycznego wszystkich stopni.

Szczegółowe informacje: https://www.gov.pl/web/kultura/zawieszenie-dzialalnosci-instytucji-kultury-i-placowek-szkolnictwa-artystycznego 

Zielona Góra | Dni Muzyki nad Odrą 2020

FZW dniach 28 luty – 5 kwietnia 2020 roku w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda odbędzie się międzynarodowy festiwal „Dni Muzyki nad Odrą” 2020. To szczególne wydarzenie jest przykładem pielęgnowania relacji dobrosąsiedzkich Lubuskiego i Brandenburgii.

Festiwal organizowany jest przez Filharmonię Zielonogórską przy współpracy Messe und Veranstaltungs GmbH Frankfurt (Oder) oraz Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Funkcję kierownika artystycznego Festiwalu pełni prof. dr hab. Czesław Grabowski.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znakomici wykonawcy z całej Europy, laureaci konkursów międzynarodowych, m. in. pianista Szymon Nehring, soliści Opery Lwowskiej, ukraiński saksofonista Andrij Ukrainets i niemiecka oboistka Mathilde Major, Kwintet dęty Uniwersytetu Muzyki, Teatru i Mediów z Hannoveru, łotewski pianista Paulius Andersson, zespół Armonia Quartett działający przy Teatrze Muzycznym w Cottbus. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą wystąpią pod batutą polskich dyrygentów Czesława Grabowskiego, Piotra Wacławika, a także Constantina Adriana Grigorego z Rumunii i maestro Rudolfa Tierscha (Niemcy).

Do udziału w Festiwalu została zaproszona również Orkiestra Kameralna Filharmonii im. Leoša Janáčka z Ostrawy, która wystąpi pod batutą Josefa Javory. Podczas tego koncertu specjalnego obok utworów Janáčka w rodzimym wykonaniu usłyszymy najsłynniejsze dzieło napisane na orkiestrę smyczkową przez Wojciecha Kilara – Orawę – oraz rzadziej wykonywane Choralvorspiel für Kammerorchester.

Ponadto w ramach Festiwalu odbędzie się VII Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniazg.pl/dni-muzyki-nad-odra-2020/ 

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filia w Białymstoku, zaprasza do udziału w III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku. Debata odbędzie się w Białymstoku w dniach 6-7 kwietnia 2020 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej i dyskusja praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku. Podczas przedsięwzięcia omówione zostaną takie zagadnienia, jak „Drogi rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, „Praktyka wykonawcza a współczesne techniki kompozytorskie w muzyce chóralnej, „Muzyka XX i XXI wieku jako materiał dydaktyczny dla zespołów chóralnych, „Konfrontacja zamierzeń kompozytorskich z praktyką pracy zespołu chóralnego”, „Promocja współczesnej muzyki polskiej”, „Prawykonanie kompozycji chóralnej – uwagi praktyczne”.

Do udziału w konferencji organizatorzy zapraszają dyrygentów, chórmistrzów, jak również kompozytorów, muzykologów, teoretyków oraz wszystkie osoby zainteresowane współczesną muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi.

Temat wystąpienia należy przesłać w terminie do 18 marca 2020 na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Opłata konferencyjna wynosi 300 zł.

Po pozytywnym zrecenzowaniu tekstu wystąpienia będzie możliwość jego wydania na warunkach określonych przez wydawnictwo.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Szczegółowy opis Konferencji

Warszawa | James Carter na Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii!

SVNa Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii 15 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpi uważany za jednego z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych na świecie, podopieczny legendarnego Lestera Bowie – James Carter. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Koncert na saksofony i orkiestrę Roberta Sierry. Tego wieczoru muzyków poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković.

Koncert na saksofony i orkiestrę (2002) Sierry, łączący jazz z muzyką klasyczną i latynoską, podkreśli długoletnią współpracę orkiestry ze środowiskiem jazzowym. Historia spotkania orkiestry z jazzmanem Jamesem Carterem sięga 2009 roku, kiedy w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbyło się nagranie napisanego dla niego Koncertu Sierry. Owocem współpracy Sinfonii Varsovii i amerykańskiego wirtuoza saksofonu okazał się album Caribbean Rhapsody, w całości wypełniony muzyką kompozytora z Portoryko. Wydany w 2011 roku nakładem prestiżowej wytwórni Universal Music Group wzbudził entuzjazm zagranicznych i rodzimych krytyków muzycznych.

Wykonanie Koncertu Sierry w Warszawie poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković, dobrze zanany warszawskiej publiczności z festiwalu Szalone Dni Muzyki. Ponadto w programie Koncertu urodzinowego Sinfonii Varsovii dzieło pojawiające się w filmie Lśnienie Stanleya Kubricka – Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry, oraz reprezentująca wielką rosyjską romantyczną symfonikę V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.

Anna Piecuch

Bilety w cenach 30–110 zł do nabycia na stronie https://butik.teatrwielki.pl/ 

Więcej informacji - http://sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Warszawa | „Scena dla muzyki polskiej”: sekstet wokalny proMODERN

proMODERN11 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej zabrzmią przepiękne i rzadko wykonywane utwory znanych polskich kompozytorów w wykonaniu sekstetu wokalnego proMODERN, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Program „Scena dla muzyki polskiej” – ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej – zyskała już aprobatę i zainteresowanie melomanów.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy 3 Sonety Stanisława Moryty, 2 motety Romana Padlewskiego, 10 pieśni ludowych na tematy żołnierskie i Lord Tennyson Song Witolda Lutosławskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Orfeusz w lesie Tadeusza Paciorkiewicza oraz pieśni Tadeusza Bairda.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/