Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert symfoniczny „Mistrzowie instrumentalistyki”

UMFC14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”

ECSEuropejskie Centrum Solidarności zaprasza na koncert 11 listopada 2018 roku o godz. 22.00 z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, wieńczący projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.

Koncert w Europejskim Centrum Solidarności będzie w tym dniu ostatnim z cyklu muzycznych wydarzeń. Zaprezentowane zostaną nagrania kompozycji stanowiących dorobek Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Muzycznego odniesienia do spuścizny studia dokonają na żywo Michał Jacaszek i Stefan Wesołowski w trzech 10-minutowych odsłonach (PRES Revisited I, II, III). Koncert wzbogacony zostanie o warstwę video przygotowaną przez artystów gdańskiej sceny audiowizualnej i sceny taneczne.

Usłyszymy utwory kompozytorów trzech dekad: Włodzimierza Kotońskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Dobrowolskiego, Bogusława Schaeffera, Eugeniusza Rudnika, Bohdana Mazurka, Wojciecha Michniewskiego, Tomasza Sikorskiego, Krzysztofa Knittla, Pawła Szymańskiego i Elżbiety Sikory. Obrazy video, aktywna instalacja świetlna LED, nowoczesna scenografia oraz ruch połączone z muzyką stworzą audio-wizualną przestrzenną kompozycję, w której zanurzeni będą muzycy na scenie. Opieką artystyczną akt I otoczył Sylwester Gałuszka, akty II i III – Robert Sochacki.

100 na 100. Muzyczne dekady wolności

100 na 100Największy projekt muzyczny wolnej Polski „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” wkracza w decydującą fazę! Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wraz z zaproszonymi do współpracy instytucjami kultury w kraju i za granicą, uczci 100. rocznicę odzyskania Niepodległości.

Podstawą przedsięwzięcia jest lista „100 na 100” arcydzieł polskiej literatury muzycznej, które powstawały od 1918 roku do dzisiaj. Trudnego wyboru, w którym kryterium artystycznej wartości było najistotniejsze, dokonała Rada Programowa złożona z autorytetów i przedstawicieli instytucji kultury.

Wśród utworów tworzących wielobarwny pejzaż ostatniego 100-lecia polskiej muzyki znalazły się dzieła takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Serocki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Eugeniusz Knapik, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel. Symbolicznym zwieńczeniem listy, ale i nowym otwarciem stanie się Fanfara „dla Niepodległej” na instrumenty dęte, napisana specjalnie na tę okazję przez Krzysztofa Pendereckiego.

Wszystkie kompozycje zostaną utrwalone na płytach. PWM we współpracy z wybitnymi artystami i najlepszymi polskimi orkiestrami, chórami i zespołami zrealizowało 60 nowych nagrań utworów z listy „100 na 100”, a pozostałe rejestracje, starannie wyselekcjonowane, pochodzą m.in. z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Projekt zakłada również przygotowanie nowych wydań nutowych utworów z listy „100 na 100” – zarówno kameralnych, jak i wielkoobsadowych.

Uroczystym zwieńczeniem projektu będą 22 koncerty odbywające się 11 listopada 2018 roku, część z nich z rejestracją radiowo-telewizyjną. W Polsce koncerty odbęda się w: Krakowie, Katowicach, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Rzeszowie, Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku. Polska muzyka zostanie wykonana przez zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej także na całym świecie, w miastach, które łączy szczególna więź z naszym krajem. Są to: Chicago, Frankfurt nad Menem, Kopenhaga, Londyn, Lwów, Mediolan, Melbourne, Nowy Jork, Paryż, Tokio, Wiedeń.

Muzyczne dekady w sieciwww.stonasto.pl 

„Sylfida” na żywo z Teatru Bolszoj 11 listopada w kinach

Bolszojnazywowkinach.pl zaprasza na nowy sezon transmisji kinowych najpiękniejszych baletów z moskiewskiej sceny. Podczas siedmiu wieczorów widzowie obejrzą wielką klasykę i balety XX-wieczne. Romantyczna Sylfida w oryginalnej XIX-wiecznej wersji choreograficznej otworzy 11 listopada 2018 roku sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16:00.

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippa Taglioniego. W 1839 roku swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa. Tę wersję, w opracowaniu Johana Kobborga, pielęgnuje w swoim repertuarze moskiewski Teatr Bolszoj.

Balet Filippo Taglioniego całkowicie zmienił baletową modę, baletową technikę i panowanie na tanecznej scenie. Przyznał pierwszeństwo kobiecie jako pięknej, delikatnej i nieziemskiej bohaterce, która jednak, również dzięki wynalazkowi point – usztywnionych baletek – mogła wykonywać niezwykłe taneczne ewolucje. To od premiery Sylfidy i tej postaci, jaką wykreowała Maria Taglioni, datuje się moda, a później tradycja baletowego białego, tiulowego kostiumu (zwanego paczką romantyczną), czy baletowego kobiecego uczesania z przedziałkiem i koczkiem.

W transmitowanym 11 listopada spektaklu w tytułową Sylfidę wcieli się pierwsza solistka Teatru Bolszoj Anastazja Staszkiewicz, a w zakochanego w niej Jamesa – Siemion Czudin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

OdkrywamyW dniach 11 listopada – 12 grudnia 2018 roku w Kijowie i Lwowie odbędzie się VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”.

Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie nieprzerwanie od 2012 r. Festiwal poświęcony jest pamięci wielkiego artysty, polityka i patrioty, a w roku stulecia Niepodległej ma wydźwięk szczególny: postać Paderewskiego ogłoszono ikoną niepodległości. Podstawą idei powstania Festiwalu była promocja wybitnych artystów polskich za granicą, a także stworzenie na mapie kulturalnej Europy stałego wydarzenia, pomostu artystycznego pomiędzy Polską a Ukrainą. Projekt ten, poprzez nawiązanie do postaci Paderewskiego – znakomitego artysty łączącego poprzez miejsce urodzenia Polskę i Ukrainę, promuje dobre relacje pomiędzy dwoma państwami oraz wzmacnia pozycję naszego kraju, pozwalając na trwałą i znaczącą obecność polskich osiągnięć w życiu kulturalnym Ukrainy.

Zainauguruje Festiwal polsko-ukraińska koprodukcja opery Ignacego Jana Paderewskiego Manru. 16 listopada Akademicka Orkiestra Symfoniczna Narodowej Filharmonii Lwowskiej pod batutą Hobarta Earle'a i pianistka Marianna Humetska zaprezentują utwory Szymanowskiego, Strawińskiego i Latoszyńskiego. 18 listopada wystąpi Polsko-Ukraińska Orkiestra Młodzieżowa „Paderewski", która składa się z młodych muzyków z Polski i Ukrainy. Wybrane fragmenty Śpiewów historycznych w specjalnie dla Festiwalu przygotowanej aranżacji Krzesimira Dębskiego zostaną zaprezentowane w Operze Lwowskiej 26 listopada. Uroczystym finałem Festiwalu będzie premiera nowej wersji opery Manru 12 grudnia w słynnym gmachu Opery Lwowskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu

POBIERZ: program Festiwalu.

Warszawa | Koncert Galowy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości

TW-ON11 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Koncert Galowy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Warszawska opera od wielu lat czciła Święto Niepodległości poprzez wykonywanie Hymnu państwowego przed koncertami 11 listopada. W tym roku Mazurek Dąbrowskiego otworzy Koncert Galowy pod dyrekcja Jacka Kaspszyka, podczas którego muzycy wykonają Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Podczas konferencji prasowej dyrektor TW – ON Waldemar Dąbrowski powiedział: „Głęboko wierze, że ten koncert będzie nie tylko manifestacją patriotyczną, ale również pięknym wydarzeniem artystycznym.

Utwory wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W roli solistów wystąpią: Ewa Vesin (sopran), Karolina Sikora (mezzosopran), Arnold Rutkowski (tenor), Mariusz Godlewski (baryton), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Garrick Ohlsson (fortepian).

Widzowie TVP2 będą mogli obejrzeć transmisję tego uroczystego wydarzenia.

Warszawa | Koncert Galowy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości

TW-ON11 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Koncert Galowy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Warszawska opera od wielu lat czciła Święto Niepodległości poprzez wykonywanie Hymnu państwowego przed koncertami 11 listopada. W tym roku Mazurek Dąbrowskiego otworzy Koncert Galowy pod dyrekcja Jacka Kaspszyka, podczas którego muzycy wykonają Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Podczas konferencji prasowej dyrektor TW – ON Waldemar Dąbrowski powiedział: „Głęboko wierze, że ten koncert będzie nie tylko manifestacją patriotyczną, ale również pięknym wydarzeniem artystycznym.

Utwory wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W roli solistów wystąpią: Ewa Vesin (sopran), Karolina Sikora (mezzosopran), Arnold Rutkowski (tenor), Mariusz Godlewski (baryton), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Garrick Ohlsson (fortepian).

Widzowie TVP2 będą mogli obejrzeć transmisję tego uroczystego wydarzenia.

Opera „Marnie” na motywach filmu Alfreda Hitchcocka 10 listopada na żywo z The Metropolitan Opera

MetMarnie to kolejne współczesne dzieło pojawiające się na scenie The Metropolitan Opera, które zostało zainspirowane scenariuszem filmowym. Nowa opera Nica Muhly’ego swój początek bierze w filmie Alfreda Hitchcocka i powieści Winstona Grahama. Transmisja do kin na całym świecie już 10 listopada 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku Marnie, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama z roku 1961. Libretto napisał Nicholas Wright. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Nowojorska inscenizacja została przygotowana we współpracy z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Inscenizacja autorstwa Michaela Mayera, ze scenografią i projekcjami Juliana Croucha i 59 Productions oraz kostiumami zaprojektowanymi przez Arianne Phillips, przenosi nas w lata 50. XX wieku. W tytułowej roli wystąpi amerykańska mezzosopranistka Isabel Leonard. Partneruje jej jako Mark Rutland brytyjski baryton Christopher Maltman. W pozostałych rolach zobaczymy Janis Kelly jako Panią Rutland, Denyce Graves jako Matkę Marnie i Iestyna Daviesa jako Terry’ego Rutlanda. Dyryguje Robert Spano.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Gdańsk | Premiera widowiska „Wyśniłem Sen o Niepodległej”

Teatr Otwarty w Gdańsku10 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Dworze Artusa w Gdańsku pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości odbędzie się premiera widowiska muzyczno-tanecznego Wyśniłem Sen o Niepodległej.

Teatr Otwarty w Gdańsku przez lata wypracował swój własny styl i profil działalności ukierunkowany przede wszystkim na spektakle muzyczne, słowno-muzyczne, widowiska, koncerty i koncerty inscenizowane. Wśród nich, od wielu lat prym wiodą koncerty i widowiska z muzyką polską. W widowisku Wyśniłem Sen o Niepodległej zaprezentowane zostaną pieśni patriotyczne w opracowaniu kompozytora Kamila Cieślika – kierownika muzycznego przedsięwzięcia. Autorem scenariusza i reżyserem widowiska jest dyrektor Teatru Otwartego Dariusz S. Wójcik.

Obok popularnych pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu instrumentalnego „Mea Patria” i solistów zabrzmią pieśni i muzyka fortepianowa Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego. W widowisku nie zabraknie poezji autorstwa C. K. Norwida, K. Wojtyły, M. Konopnickiej i Cz. Miłosza oraz występu Tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca „Jantar” Uniwersytetu Gdańskiego. Zaprezentowane zostaną ważne postacie historyczne tamtych czasów związane ze światem muzyki i polityki, a wśród nich postać Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, w którego wcieli się Jego prapraprawnuk – pianista Iwo hr. Załuski z Ogińskich, wywodzący się w prostej linii od Amelii Załuskiej z Ogińskich. Inne postacie historyczne, które ubarwią widowisko w inscenizowanych scenkach rodzajowych, to Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski i Marszałek Józef Piłsudski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program widowiska.