Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | 12. Dni Muzyki Nowej

POLMICGdański Klub Żak zaprasza w dniach 21–24 kwietnia 2022 na 12. Dni Muzyki Nowej, w podróż w kierunku najświeższych i zaskakujących połączeń stylistycznych, gdzie świat muzyki współczesnej nawiązuje elektryzujących kontakt z elektronicznymi eksperymentami, awangardą i szeroko rozumianą jazzową improwizacją. To lawirowanie między głębią instrumentów akustycznych a syntetyką brzmień elektronicznych, między duetem a kwartetem.

Tegoroczna edycja festiwalu będzie obfitować w znakomite składy smyczkowe z Polski i zagranicy. Podczas inauguracji Festiwalu odbędzie się premiera albumu NeoQuartet String Theory, który ukaże się 21 kwietnia nakładem wydawnictwa Requiem Records. To pierwszy album z autorską muzyką członków zespołu, dźwiękowa opowieść wiodąca przez współczesną klasykę, jazz, minimal, rock, fusion, trans i techno.

Czytaj więcej: Gdańsk | 12. Dni Muzyki Nowej

Warszawa | Premiera „Psalmu" Walentyna Sylwestrowa w Filharmonii Narodowej

POLMIC26 kwietnia 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie dzieła wybitnego ukraińskiego kompozytora – Walentyna Sylwestrowa – w obecności jego autora, który w ostatnich tygodniach schronił się przed okrucieństwem wojny w Berlinie. Sylwestrow przyjął zaproszenie Andrzeja Boreyki i potwierdził swój przyjazd do Warszawy. Jego dzieło jest zamówieniem kompozytorskim Instytutu Adama Mickiewicza, realizowanym ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentuje najnowszą kompozycję tego twórcy – Psalm na wielki chór mieszany a cappella. Kompozycja została ujęta w formę ośmiu wariacji na temat ukraińskiej pieśni ludowej Oj z’za gori kam’janoj…. Udział w prawykonaniu dzieła kompozytora tak wielkiej klasy i światowej sławy zawsze jest wyjątkowym przeżyciem zarówno dla muzyków, jak i dla melomanów. Przyjazd Sylwestrowa do Warszawy w obliczu wojennej tragedii Ukrainy będzie miał dodatkowy, szczególny wymiar.

Najbardziej znanym ze średniowiecznych tekstów opisujących grozę Sądu Ostatecznego jest sekwencja Dies irae. O tym samym traktuje hymn Apparebit repentina dies, który w roku 1947 posłużył Paulowi Hindemithowi do skomponowania motetu na chór i zespół instrumentów dętych blaszanych. To niezwykle efektowne, przejmujące w wyrazie, pełne kontrastów i doskonale wykorzystujące pełną paletę brzmieniowych możliwości użytego zespołu dzieło jest stosunkowo rzadko wykonywane, tym ciekawsza będzie jego prezentacja w programie koncertu. Zabrzmi również In the Beginning Aarona Coplanda.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-choralny-736721830 

Dzieła polskich kompozytorów w międzynarodowych wykonaniach

NIMiTIII Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej odbędzie się w dniach 2-9 lipca 2023 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. To jeden ze sztandarowych projektów Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Dzięki niemu muzyka polska i jej twórcy są promowani na szeroką, międzynarodową skalę. Rozpoczęcie naboru zgłoszeń planowane jest na początek 2023 roku.

„Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zaprasza muzyków wszystkich narodowości do udziału w III edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej. To unikalne wydarzenie adresowane do pianistów i zespołów kameralnych, bez ograniczeń wiekowych, stawia sobie za cel ukazanie różnorodności i bogactwa muzyki polskiej” – mówi Lech Dzierżanowski – zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca i dyrektor artystyczny wydarzenia. „W programie uczestnicy mogą prezentować wyłącznie dzieła 60 kompozytorów polskich, takich jak np.: Grażyna Bacewicz, Roman Maciejewski, Henryk Pachulski, Zygmunt Stojowski czy Maria Szymanowska. Mamy nadzieję, że Konkurs przyczyni się do poszerzenia wiedzy międzynarodowej publiczności na temat muzyki polskiej, zwłaszcza XIX i pierwszej połowy XX wieku”.

Czytaj więcej: Dzieła polskich kompozytorów w międzynarodowych wykonaniach

Laureaci Złotych Fryderyków 2022 – muzyka poważna

polmicAkademia Fonograficzna ogłosiła laureatów Złotych Fryderyków 2022 w muzyce poważnej. Ta szczególna nagroda za całokształt osiągnięć artystycznych w 2022 roku została przyznana: Januszowi Olejniczakowi – jednemu z najwybitniejszych współczesnych chopinistów oraz Stanisławowi Gałońskiemu – uznanemu dyrygentowi i popularyzatorowi muzyki dawnej.

polmicZłoty Fryderyk uznawany jest za wyróżnienie niezwykle cenne, przyznawane za całokształt twórczości artystom szczególnie zasłużonym dla polskiej kultury muzycznej. Co roku Rada Akademii Fonograficznej przyznaje złote statuetki w kategorii muzyki rozrywkowej, jazzowej oraz poważnej. Nagrody wręczane są podczas Gali Muzyki Poważnej oraz Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu.

W tym roku Rada Akademii sekcji muzyki poważnej zdecydowała o przyznaniu Złotego Fryderyka dwóm wybitnym artystom. W piątek 22 kwietnia, podczas Gali Muzyki Poważnej, Złoty Fryderyk zostanie wręczony Januszowi Olejniczakowi i Stanisławowi Gałońskiemu.

Do tej pory nagrodą Złotego Fryderyka w kategorii muzyki poważnej uhonorowani zostali: Agnieszka Duczmal, Jan Ekier, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Jakowicz, Jacek Kaspszyk, Wojciech Kilar, Kazimierz Kord, Konstanty Andrzej Kulka, Bernard Ładysz, Jan Łukaszewski, Jerzy Maksymiuk, Ewa Michnik, Piotr Paleczny, Krzysztof Penderecki, Jadwiga Rappé, Władysław Szpilman, Antoni Wit i Krystian Zimerman.

Organizatorami wydarzenia są Związek Producentów Audio Video oraz Akademia Fonograficzna.

Katarzyna Kowalewska

Więcej: https://fryderyki.prowly.com/186301-laureaci-zlotych-fryderykow-2022-muzyka-powazna 

Warszawa | Nadzwyczajny koncert symfoniczny: Kyiv Symphony Orchestra, Luigi Gaggero i Janusz Wawrowski

NIMiT21 kwietnia 2022 roku o godz. 19.00 Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie stanie się miejscem nadzwyczajnego koncertu symfonicznego: muzycy Kyiv Symphony Orchestra rozpoczynają europejską trasę koncertową. W wykonaniu orkiestry, prowadzonej przez Luigiego Gaggera, zabrzmią utwory kompozytorów ukraińskich: Maksima Berezowskiego, Myrosława Skoryka i Borysa Latoszynskiego. Wieczór uświetni znany polski skrzypek Janusz Wawrowski w roli solisty. Koncert z Filharmonii Narodowej będzie transmitowany przez Program Drugi Polskiego Radia.

Ponad 100-osobowa grupa muzyków, pracowników orkiestry i ich rodzin przyjechała do Polski by tu, we współpracy z Filharmonią Narodową oraz Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, przygotowywać się do zagrania po raz pierwszy od początku wojny. Spotykając się ze słuchaczami Unii Europejskiej muzycy będą opowiadać o swojej walce o niepodległość i dramacie tych, którzy zginęli. Muzycy, od początku wojny walczący w Wojskach Obrony Terytorialnej i pracujący jako wolontariusze, uzyskali specjalną zgodę władz ukraińskich na wyjazd z kraju – Ministerstwa Kultury i Polityki Informacyjnej oraz Ministerstwa Obrony. Dzięki temu zarówno kobiety jak i mężczyźni wyruszyli w podróż, w czasie której zagrają m.in. w Łodzi, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie.

Wystąpią pod dyrekcją Luigiego Gaggera, który prowadzi Kijowską Orkiestrę Symfoniczną jako główny dyrygent od 2018 roku. Podczas koncertu zabrzmią utwory prezentujące ukraińską muzykę orkiestrową – od jej początków w latach 70-tych XVIII wieku do arcydzieł XX wieku – ale nie zabraknie też polskich akcentów. Janusz Wawrowski wykona Fantaisie brillante sur des motifs de l’opéra „Faust” de Gounod op. 20 Henryka Wieniawskiego na skrzypce i orkiestrę .

Pobyt muzyków w Polsce organizowany jest przez Filharmonię Narodową oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zapewni muzykom również wsparcie psychologiczne.

Bilety na koncerty można kupić w kasach i na stronach Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Więcej: https://nimit.pl/aktualnosci/muzycy-z-kijowa-sa-juz-w-polsce/ 

Wrocław | Na początek i koniec czasu

NFMPodczas koncertu 21 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w NFM z udziałem wybitnych instrumentalistów – Annelien Van Wauwe, Radosława Pujanka, Benedicta Klöcknera oraz José Gallarda – zabrzmią dwa wyjątkowe kwartety autorstwa Zygmunta Krauze i Oliviera Messiaena. Dzieła związane z głębokimi osobistymi przeżyciami zajmują szczególne miejsce zarówno życiorysach kompozytorów, jak i całej historii muzyki.

Quatuor pour la naissance na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian powstał w szczególnych okolicznościach – jego skomponowanie zainspirowane zostało narodzinami syna Zygmunta Krauze. Premiera dzieła, charakteryzującego się rozmaitymi ekspresyjnymi zwrotami oraz romantyczną poetyką, odbyła się w 1985 roku w Paryżu. Od tamtego czasu często pojawia się w repertuarze obok powstałego ponad czterdzieści lat wcześniej Kwartetu na koniec czasu Messiaena.

Quatuor pour la fin du temps należy do najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku, a zarazem stanowi jedno z najważniejszych kompozytorskich dokonań Messiaena. Artysta skomponował kwartet zimą na przełomie 1940 i 1941 roku, będąc osadzonym w niemieckim obozie Stalag VIII A w Görlitz. Partytura utrzymanego w mistycznym charakterze dzieła miała zawierać inskrypcję samego autora, który sygnował ją słowami: „Pamięci Anioła Apokalipsy, który wznosi ramię ku niebiosom, mówiąc »Nie będzie już czasu«”. Krytyk muzyczny Alex Ross określił dzieło w następujący sposób: „Czasem muzyka współczesna jest tak piękna, że ludzie, słysząc ją, wpadają w bezgraniczny zachwyt. Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, ze swymi wspaniałymi, śpiewnymi liniami melodycznymi i łagodnie dźwięczącymi akordami – ilekroć jest wykonywany – sprawia, że czas się zatrzymuje”.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Warszawa | Spotkanie promocyjne z Teresą Bochwic, autorką książki „W rytmie Polski. Witold Rudziński – życie twórcy (1913-2004)”

POLMICKatedra Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zapraszają na spotkanie promocyjne z córką kompozytora Teresą Bochwic, autorką książki W rytmie Polski. Witold Rudziński – życie twórcy (1913-2004), które będzie miało miejsce 23 kwietnia 2022 w Sali Audytoryjno-Kinowej im. K. Szymanowskiego UMFC o godz. 12.00.

Spotkanie poprowadzą: dr hab. Maria Pokrzywińska, prof. UMFC, dr hab. Alicja Gronau-Osińska, prof. UMFC oraz ad. dr hab. Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk.

W części artystycznej spotkania usłyszymy kompozycje Witolda Rudzińskiego: 1. część Suity polskiej na fortepian w interpretacji prof. dr hab. Marcina Łukaszewskiego oraz Wariacje i fugę na perkusję w wykonaniu ad. dr hab. Leszka Lorenta.

Podczas spotkania będzie można nabyć książkę po promocyjnej cenie!

Czytaj więcej: Warszawa | Spotkanie promocyjne z Teresą Bochwic, autorką książki „W rytmie Polski. Witold...

„Wanda” – premiera słuchowiska muzycznego Radia Kraków i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

POLMICWydarzenie w świątecznym programie Radia Kraków: już w Poniedziałek Wielkanocny 18 kwietnia o godz. 19.05 czeka nas premiera słuchowiska muzycznego Wanda, na podstawie opery Joanny Wnuk-Nazarowej. Reżyseruje Anna Wieczur, a w roli Starca usłyszmy obchodzącego w tym roku 80. urodziny Jerzego Trelę. Wanda to wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków. A już od godz. 18.05 odbędzie się specjalna audycja, dokumentująca kulisy powstawania spektaklu.

Premiera Wandy to jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Norwida w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Wielokrotnie nagradzana reżyserka Anna Wieczur sięga po muzykę operową, skomponowaną przez Wnuk-Nazarową, jednak opowiada własną historię, w oparciu o oryginalny tekst Norwida. Operowe partie, interpretowane podczas wawelskiej prapremiery przez śpiewaków, w radiowej realizacji powierza Jerzemu Treli, aktorkom z Teatru im. Słowackiego (Agnieszce Kościelniak i Katarzynie Zawiślak-Dolny). Wystąpią także Radosław Krzyżowski, Juliusz Chrząstowski, Jacek Romanowski, Łukasz Stawiarczyk, Szymon Czacki i Adam Nawojczyk ze Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej.

Niezwykle istotne dla koncepcji radiowej Wandy było połączenie oryginalnego tekstu Norwida z muzyką. Przestrzeń dźwiękowa odnosi się do miejsc akcji i tworzy realistyczną warstwę opowieści. Słuchowisko zrealizował akustycznie Wojciech Gruszka, współtwórca wielu radiowych słuchowisk, nagradzanych na Festiwalu Dwa Teatry.

Karolina Grysiak

Patronat medialny nad premierą opery objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://pwm.com.pl/ 

Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej”: Cracow Golden Quintet

NIMiTW Filharmonii Narodowej w Warszawie 19 kwietnia 2022 o godz. 10.00 wystąpi Cracow Golden Quintet w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. W interpretacji zespołu usłyszymy kompozycje Józefa Świdra, Tadeusza Paciorkiewicza, Grażyny Bacewicz i Tadeusza Szeligowskiego.

Na formalny obraz Mini-Quintetto Józefa Świdra na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię składa się szereg autonomicznych ogniw które bez problemu można uznać za cykl kameralnych miniatur. W Kwintecie Tadeusza Paciorkiewicza na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię na równych prawach do głosu dochodzą elementy czysto klasycznej formy, jak i epizody wskazujące na zainteresowanie Paciorkiewicza techniką ewolucyjną.

Kwintet Grażyny Bacewicz na instrumenty dęte jest jednym z pierwszych dojrzałych dzieł, w których język muzyczny kompozytorki uznać można za w pełni ukształtowany. Mimo budowy sugerującej inspiracje neoklasycyzmem, dzieło posiada szereg indywidualnych znamion świadczących o jego wyjątkowości. Pogodny, zdradzający wielką radość komponowania Kwintet Tadeusza Szeligowskiego na instrumenty dęte, napisany z dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, zaraża optymizmem i imponuje lekkością brzmienia: bezpretensjonalne, piękne tematy, różnorodna i przejrzysta faktura.

Więcej - na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/cracow-golden-quintet-scena-muzyki-polskiej-2/