Skip to main content

Chybiński Adolf

  • Publications:

    books

    Teoria menzuralna w polskiej literaturze muzycznej pierwszej połowy XVI wieku, [Traktaty teoretyczne Sebastiana z Felsztyna, Stefana Monetariusa, Marcina Kromera], „Rozprawy Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności w Krakowie”, tom 48, nr 4, Akademia Umiejętności, Kraków 1911

    Beiträge zur Geschichte des Taktschlagens, Drukarnia Narodowa, Kraków [1912]

    O muzyce górali podhalańskich, Muzeum Tatrzańskie, Zakopane 1927

    Grzegorz Gerwazy Gorczycki (Przyczynek do historii muzyki w Krakowie), 1: Życie, działalność, dzieła, druk. „Ostoja”, Poznań 1928

    Mieczysław Karłowicz (1876-1909), Sekcja im. Karłowicza Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Warszawa 1939

    Słownik muzyków dawnej Polski do roku 1800, PWM, Kraków 1949

    Od Tatr do Bałtyku, cz. 1: Śpiewnik krajoznawczy. Wybór 218 polskich melodii ludowych, PWM, Kraków 1950

    Od Tatr do Bałtyku, cz. 2: Lud polski gra. Wybór 125 polskich melodii ludowych, PWM, Kraków 1951

    Karol Szymanowski a Podhale,, przygotował do druku L. Bielawski, PWM, Kraków 1958

    W czasach Straussa i Tetmajera. Wspomnienia,, opr. A. i Z. Szweykowscy, PWM, Kraków 1959

    articles & papers

    Smutna statystyka, „Głos Narodu” 11 XI 1899 nr 257

    Historia estetyki muzycznej, „Podwawelanin” 1902 nr 1-2

    Przegląd muzyczny. Kraków, „Krytyka” 1903, tom 1, s. 172-173, 328-329, 402-403

    Opera w Krakowie, „Krytyka” 1903, tom 2, s. 75-76

    Melodie gregoriańskie w świetle najnowszych badań, „Przegląd Powszechny” 1904 tom 83, s. 43-61

    Przegląd muzyczny. Ruch muzyczny w Krakowie, „Krytyka” 1904 tom 1, s. 246-248, 410-411

    Korespondencje. Monachium, „Lutnista” 1905 nr 4/5, s. 62-63; nr 7/8, s. 102-103; nr 9/10, s. 122-124; nr 20/24, s. 238-240

    Nowości fortepianowe 1, [Utwory Debussy’ego, Cleve’go, Sjögrena, Förstera i Novaka], „Nowości Muzyczne” 1905 nr 10/11

    Pierwsza polska szkoła fortepianowa J. Drozdowskiego, „Gazeta Lwowska” 1905 nr 10

    Powagnerowski dramat muzyczny w Niemczech, „Hasło” [Paryż] 1905 nr 1, s. 25-37

    Uroczystości wagnerowskie w Monachium (Luźne uwagi o dzisiejszym wagneryzmie), „Gazeta Lwowska” 18-19 VIII i 16-17 IX 1905 nr 187, 188, 211, 212; „Lutnista” 1905 nr 20/24, s. 230

    Z czasopism muzycznych w Niemczech, „Lutnista” 1905 nr 14/15, s. 199

    Z nowszej francuskiej muzyki fortepianowej, [Utwory C. Debussy’ego i P. Dukasa], „Nowości Muzyczne” 1905 nr 9

    Zadania teraźniejszej muzyki, 1: Reforma programów koncertowych, 2: Podróżujący kapelmistrze, „Lutnista” 1905 nr 14/15, s. 181-183; 1906 nr 3, s. 35-39

    Z najnowszej polskiej fortepianowej twórczości, „Nowości Muzyczne” 1906 nr 3-5

    „Bogurodzica” pod względem historyczno-muzycznym, „Przegląd Powszechny” 1907, tom 94, s. 373-392; tom 95, s. 65-87, 213-225, 370-386

    Stosunek muzyki polskiej do zachodniej w XV i XVI wieku, „Przewodnik Naukowy i Literacki” 1908, s. 792-801, 893-901, 993-1009, 1096-1111

    O metodach zbierania i porządkowania melodii ludowych, „Lud” 1908 tom 13

    Grzegorz Fitelberg, „Młoda Muzyka” 1908 nr 2, s. 4-6; nr 3, s. 4-7; nr 5, s. 1-3

    Henryk Opieński jako pieśniarz, „Młoda Muzyka” 1908 nr 4, s. 1-5

    Grzegorz Fitelberg, „Młoda Muzyka” 1909 nr 19, s. 1-3; nr 20, s. 5-8

    Ludomir Różycki jako twórca dramatu muzycznego „Bolesław Śmiały”, „Młoda Muzyka” 1909 nr 7, s. 7-9; nr 8, s. 1-2

    Z poszukiwań historyczno-muzycznych w klasztorach krakowskich, „Przegląd Powszechny” 1909, tom 104, s. 437-449

    Materiały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów na Wawelu,, cz. 1: 1540-1624, Kraków 1910

    Die jüngste polnische Orchestermusik, [Od Żeleńskiego do Młodej Polski], „Die Musik” 1910/11 Bd. 40 nr 22, s. 194-206

    W obronie melodii ludowych, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 11, s. 8-10

    Ze studiów nad stosunkiem muzyki polskiej do niemieckiej od XVI do XVIII wieku, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 16, s. 1-6; nr 17, s. 1-5

    Ze studiów nad polską muzyką wokalną wielogłosową w XVI stuleciu, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 6-12, 15-17, 20, 22

    Materiały do dziejów król[ewskiej] kapeli rorantystów na Wawelu,, cz. 2: 1624-1694, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 14-19

    Jacek Różycki, nadworny kapelmistrz i kompozytor Jana III., Odczyt wygłoszony na posiedzeniu Wydziału Filologicznego A.U., „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 4, s. 3-4; nr 5, s. 3-5

    Młoda Polska w muzyce, „Museion” 1911 nr 3, s. 17-39

    Z inwentarzy krakowskich 1550-1600. Przyczynek do dziejów kultury muzycznej w dawnym Krakowie, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 19, s. 9-10

    Krakowskie inwentarze muzyczne z XVI wieku, „Kwartalnik Muzyczny” 1912 nr 3, s. 253-262

    Mikołaj Gomółka i jego psalmy (1580) w świetle najnowszych badań, „Miesięcznik Kościelny” 1912, tom 8, nr 11, s. 340-351

    Z dziejów muzyki krakowskiej., 1: Organizacja kapeli jezuickiej w 1. połowie XVII w., 2: Inwentarze instrumentów i muzykaliów z XVII i XVIII w., 3: Przyczynek do historii organistów i organmistrzów od XV do XVIII w., „Kwartalnik Muzyczny” 1913 nr 1, s. 24

    Die polnische Klaviermusik der Gegenwart, „Die Musik” 1914 Bd. 50 nr 9, s. 144-151

    Współczesna polska muzyka fortepianowa, „Przegląd Muzyczny” 1914 nr 8, s. 6-10

    W sprawie zbierania instrumentów muzycznych na Podhalu, „Przegląd Muzyczny” 1919 nr 11/12, s. 9-10

    Potrzeba organizacji pracy w zakresie folkloru muzycznego, „Słowo Polskie” 1921 nr 98, 100, 102

    O organizację pracy nad melodiami ludowymi, „Lud” 1922, tom 21, s. 29-39

    Instrumenty muzyczne ludu polskiego na Podhalu, „Prace i Materiały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne”, tom 3, 1924, s. 1-141

    Muzyka górali tatrzańskich, w: Pamiętnik XI Wielkopolskiego a II Wszechpolskiego Zjazdu Kół Śpiewaczych, Poznań 1924

    Dzwony pasterskie ludu polskiego na Podhalu, „Prace i Materiały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne”, tom 4, część 3, 1925, s. 29-57

    Nowe materiały do dziejów królewskiej kapeli rorantystów w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu, w: Księga pamiątkowa ku czci Oswalda Balzera, Lwów 1925

    Mazurki fortepianowe Karola Szymanowskiego, „Muzyka” 1925 nr 1, s. 12-15; nr 2, s. 61-64

    O kilku domniemanych, znanych i nieznanych kompozytorach polskich XVII i XVIII wieku, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 13/14, s. 1-7; nr 15/16, s. 1-7; sprostowanie: nr 17/18, s. 9

    W sprawie dawniejszych kompozytorów polskich, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 20, s. 6

    Przyczynki do historii krakowskiej kultury muzycznej w XVII i XVIII wieku., 1: Założenie i pierwsze lata kapeli mariackiej, 2: Uzualiści, 3: Materiały do dziejów kapeli katedralnej krakowskiej od śmierci G. G. Gorczyckiego (1734) do końca XVIII w., 4: Iter musicum Cisterciense (Przyczynek do historii muzyki w klasztorze mogilskim), „Wiadomości Muzyczne” 1925 nr 5/6-9, s. 133-147, 179-186, 218-224, 246-250; 1926 nr 10, s. 2-7, nr 11

    Wskazówki zbierania melodii ludowych, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 1, s. 6-12; nr 2, s. 1-9

    Motet pastoralny Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (Wyjątek z obszerniejszej pracy), „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 1, s. 4-6

    Muzycy włoscy w krakowskich kapelach katedralnych (1619-1657)., 1: Życie, działalność, dzieła, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 11, 12; 1927 nr 1-5, 7, 8

    Od Fierszewicza do Gorczyckiego (1681-1697). Z dziejów muzyki wawelskiej z końcem XVII wieku, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 2, s. 1-4

    Przyczynki bio- i bibliograficzne do dawnej muzyki polskiej., 1: Stanisław Sylwester Szarzyński, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 1, s. 2-4

    Przyczynki bio- i bibliograficzne do dawnej muzyki polskiej., 2: Jacek (Hyacinthus ) Różycki, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 4, s. 1-4; nr 5, s. 1-7

    Stosunki muzyczne w katedrze wawelskiej za czasów G. G. Gorczyckiego, „Muzyka Kościelna” 1927 nr 3-7/8, s. 52-61, 80-83, 104-107, 123-126, 151-156

    Trzy przyczynki do historii muzyki w Krakowie w pierwszej połowie XVII wieku (Nowe materiały do biografii Tomasza Szadka; Inwentarz muzyczny [księgarni Z. Kasserna] z r. 1602, Do historii kapel jezuickich), w: Prace polonistyczne ofiarowane Janowi Łosiowi, Warszawa 1927

    Canzona instrumentalna Marcina Mielczewskiego (1651), „Myśl Muzyczna” 1928 nr 1, s. 1-3; nr 2, s. 13-14; nr 3, s. 20-24; sprostowanie: nr 1, s. 8

    Martinus Paligonius., Przyczynek do historii muzyki polskiej w XVI-XVII wieku, „Hosanna” 1928 nr 4, s. 55-59; nr 5, s. 72-76

    Stosunki muzyczne Polski z Francją w XVI stuleciu, „Przegląd Muzyczny” 1928 nr 3, s. 1-6; nr 4, s. 1-8

    Msza pastoralna Tomasza Szadka, „Muzyka Kościelna” 1928 nr 1-9, nr 11/12 i 1929 nr 1, nr 3, nr 5

    O koncertach wokalno-instrumentalnych Marcina Mielczewskiego, „Kwartalnik Muzyczny” 1928/29 zeszyt 1-3, s. 34-50, 144-152, 246-251 i 1929/30 zeszyt 5, s. 10-14, zeszyt 8, s. 306-313

    Sonata triowa Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (1706), „Śpiewak” 1928 nr 1-3, s. 1-2, 16-19, 26-29

    Założenie i pierwsze lata kapeli mariackiej w Krakowie., Przyczynek do historii muzyki krakowskiej w XVII w., „Myśl Muzyczna” 1928 nr 4, s. 25-28

    O instrumentach muzycznych ludu polskiego, „Muzyka” 1929 nr 6, s. 307-310

    Przyczynki bio- i bibliograficzne do dawnej muzyki polskiej., [3:] O. Damian, pijar, „Przegląd Muzyczny” 1929 nr 2, s. 5-6

    Przyczynki bio- i bibliograficzne do dawnej muzyki polskiej., [4:] Jacek Szczurowski, „Przegląd Muzyczny” 1929 nr 11, s. 2-5

    O źródłach i rozpowszechnieniu dwudziestu melodii ludowych na Skalnym Podhalu, „Kwartalnik Muzyczny” 1933 zeszyt 17/18, s. 48-65

    O symfonice Mieczysława Karłowicza, w: Mieczysław Karłowicz. W 25. rocznicę śmierci, Poznań 1934

    „Harnasie” Karola Szymanowskiego, „Dziennik Polski” [Lwów] 28 IV - 2 V 1936 nr 117-121

    Do genezy „Harnasiów” Karola Szymanowskiego., Epizody z życia wielkiego artysty, „Muzyka Polska” 1936 nr 3, s. 184-196

    Ziemia Czerwieńska w polskiej kulturze muzycznej XVI wieku, [Grzegorz z Sanoka, Sebastian z Felsztyna, Marcin Leopolita], „Ziemia Czerwieńska” [Lwów] 1936 nr 1-2

    Karol Szymanowski. Wspomnienia i impresje, „Muzyka Polska” 1937 zeszyt 4, s. 185-189

    Karol Szymanowski a Podhale, „Wierchy” 1938 , tom 16, s. 1-35

    Z nie wydanych listów Karola Szymanowskiego, [do A. Chybińskiego z lat 1922-1930], „Muzyka Polska” 1938 zeszyt 6, s. 258-265

    O losach polskiej muzyki ludowej, „Odrodzenie” 1945 nr 33, s. 9

    Wojenne losy polskich zabytków muzycznych, „Ruch Muzyczny” 1945 nr 1, s. 9-11

    Zbieracz melodii ludowych na usługach nauki, „Teatr Ludowy” 1946 nr 1/2, s. 22-24 i 1947 nr 1/2, s. 26-31

    O Karolu Szymanowskim, „Śpiewak” 1947 nr 3, s. 2-5

    O nieznanym notatniku muzycznym Szymanowskiego, [z lat 1922-1923 zawierającym melodie góralskie], „Ruch Muzyczny” 1947 nr 5, s. 9-13

    O potrzebach polskiej etnografii muzycznej., 1: Zagadnienia kolbergowskie, 2: Zagadnienia pokolbergowskie, „Polska Sztuka Ludowa” 1947 nr 1/2, s. 16-19 i 1948 nr 1, s. 6-8

    Jan Józef Dunicz (1910-1945), „Ruch Muzyczny” 1948 nr 8, s. 10-11

    Wacław z Szamotuł, „Kwartalnik Muzyczny” 1948 nr 21/22, s. 11-34, nr 23, s. 7-22, nr 24, s. 100-131

    Mieczysław Karłowicz (1876-1909). Kronika życia artysty i taternika, PWM, Kraków 1949

    Do kwestii reminiscencji w dziełach Chopina, „Kwartalnik Muzyczny” 1949 nr 28, s. 142-148

    Rejestracja i zabezpieczenie zabytków muzyki polskiej, „Kwartalnik Muzyczny” 1949 nr 25, s. 183-190

    Chybiński Adolf Eustachius, [Autoreferat] w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Bd 2, Kassel 1952

    Ludomir Różycki jako twórca dramatu muzycznego „Bolesław Śmiały”, w: Jarociński S. Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX w. [przedruk], Kraków 1955

    W obronie melodii ludowych, w: Jarociński S. Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX w. [przedruk], Kraków 1955

    Od Tatr do Bałtyku. Wybór polskich melodii ludowych,, zestawił A. Chybiński, opr. wyboru T. Strumiłło, PWM, Kraków 1958

    critical & collective editions

    „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”,, Kierownik Wydawnictwa: A. Chybiński, zeszyt 1-22, Warszawa - Kraków 1928-51

    „Kwartalnik Muzyczny”., Organ Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki poświęcony teorii, historii i etnografii muzyki, pod red. A. Chybińskiego i K. Sikorskiego, Rocznik 1-5, zeszyt 1-20, Warszawa 1928-33

    Szarzyński Stanisław Sylwester, Sonata a due violini con basso pro organo (1706),, wydali z rkp. i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 1, Warszawa 1928

    Mielczewski Marcin, Deus in nomine tuo. Concerto a 4,, wg druku z r. 1659 wydali i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 2, Warszawa 1928

    Różycki Jacek, Hymni ecclesiastici,, wg rkp. wydali i oprac. A. Chybiński i B. Rutkowski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 3, Warszawa 1929

    Szarzyński Stanisław Sylwester, Pariendo non gravaris. Concerto a 3,, wydali z rkp. i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 5, Warszawa 1930

    Gorczycki Grzegorz Gerwazy, Missa paschalis,, z rkp. wydali i oprac. A. Chybiński i B. Rutkowski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 7, Warszawa 1930

    Szarzyński Stanisław Sylwester, Iesu spes mea. Concerto a 3 de Deo,, wg rkp. z r. 1698 wydali i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 10, Warszawa 1931

    Zieleński Mikołaj, Vox in Rama. Communio,, wg druku z r. 1611 wydali i oprac. A. Chybiński i B. Rutkowski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 12, Warszawa 1933

    „Muzyka Polska”., Kwartalnik poświęcony zagadnieniom życia muzycznego w Polsce, Organ Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej, komitet red.: A. Chybiński, K. Sikorski, T. Zalewski, Rocznik 1-2, Warszawa 1934-35

    Damian P., Veni Consolator. Concerto a 2,, wg rkp. z r. 1703 wydali i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 13, Warszawa 1934

    Gorczycki Grzegorz Gerwazy, Illuxit sol. Motetto de martyribus,, wg rkp. z r. ok. 1700 wydali i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 14, Warszawa 1934

    „Polski Rocznik Muzykologiczny”, tom 1-2, Wydawnictwo Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki, Warszawa 1935-1936

    Różycki Jacek, Magnificemus in cantico. Concerto de sanctis a 3 voci,, wg rkp. wydali i oprac. A. Chybiński i K. Sikorski, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 16, Warszawa 1937

    Podbielski Jan, Preludium,, wg rkp. z r. ok. 1660 wydali i oprac. A. Chybiński i J. Hoffman, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 18, Kraków 1947

    „Kwartalnik Muzyczny”., Organ Sekcji Muzykologów przy Związku Kompozytorów Polskich, red. naczelny A. Chybiński, Rocznik 6-8 nr 21/22-28, Kraków 1948-50

    36 tańców z Tabulatury organowej Jana z Lublina,, wydał z rkp. i oprac. A. Chybiński, „Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej”, zeszyt 20, Kraków 1948

    „Analizy i objaśnienia dzieł wszystkich Fryderyka Chopina”, tom 1, praca zbiorowa pod red. A. Chybińskiego, PWM, Kraków 1949

    „Analizy i objaśnienia dzieł wszystkich Fryderyka Chopina”, tom 9, praca zbiorowa pod red. A. Chybińskiego, PWM, Kraków 1950

  • Source literature:

    Chomiński Józef, Adolf Chybiński, „Muzyka” 1953 nr 3-4, s. 15-22

    Chybiński Adolf, W czasach Straussa i Tetmajera. Wspomnienia, PWM, Kraków 1959

    Winowicz Krystyna (opr.), Troski i spory muzykologii polskiej 1905-1926. Korespondencja między Adolfem Chybińskim i Zdzisławem Jachimeckim, PWM, Kraków 1983

    Szweykowski Zygmunt M., Chybiński Adolf, t. „cd”, PWM, Kraków 1984

    Winowicz Krystyna, Adolf Eustachy Chybiński, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999

  • Professional category: musicologist
musicologist, music historian, music ethnographer, teacher, founder of musicological studies at the universities in Lviv and Poznań; b. 29th April 1880 in Kraków; d. 31st October 1952 in Poznań. He took his first piano lessons in Kraków with Jan Ostrowski, Antoni Szybalski and Alfons Szczerbiński. In 1891-1898 he received private lessons on piano and music theory from Jan Drozdowski. Contrary to his musical interests, he took up legal studies at the Jagiellonian University in Kraków in 1898-99. In 1899-1901 and 1902-04 he also studied classical philology (with Kazimierz Morawski and Leon...

Read more …Chybiński Adolf

Moss Piotr

  • Work:

    Piotr Moss’s oeuvre is extremely vast and varied. It comprises all kinds of musical forms and genres, including numerous works for the film and theatre, which dominated in his early art, and which he still continues to write, though they are no longer in the centre of his interest. The breakthrough point in his artistic development came during his Parisian studies in 1976-77, when he made contact with Nadia Boulanger. “It was a real shock to me,” Piotr Moss recalled; “I was 27 years old and was enjoying much professional success in Poland. I received numerous commissions for music for the theatre and the radio. Still, the contact with Nadia Boulanger completely changed my way of thinking, and influenced my artistic ethics. Thanks to Nadia Boulanger, who at that time was already a living legend of the world’s music, I became aware of the artist’s responsibility for his talent, which belongs not only to the author. The artist’s responsibility consists, among others, in practising his profession in the strictest possible way, so as not to squander the gift – not to squander what does not belong to us.”
    Nadia Boulanger was a true guardian spirit for many a Polish composer, and contact with her usually resulted in a radical re-evaluation of artistic attitudes. In Piotr Moss, his studies with Nadia Boulanger kindled an interest in autonomous music. His works are characterised by a great freedom in applying various composition techniques, drawing upon tradition and the use of a modern musical language. He frequently includes quotations from his own and other works.
    Piotr Moss’s music, its emotionality, is romantic in spirit. The composer himself stresses the link between his music and Romanticism as well as neo-Romanticism. He also discusses the “man-centred” aspect of his compositions, which probably refers to the accessibility of his music and his avoidance of hermetic writing of the kind that is common among contemporary composers.

  • Works:
    • Tre istanti per arpa sola (1972)
    • “Charon” Symphony (1972)
    • Szkice o miłości na sopran i orkiestrę (1972-73)
    • Trio for violin, cello and piano (1974)
    • Concerto for cello and orchestra (1975)
    • Music in Three Parts for harpsichord and 3 groups of instruments (1975)
    • Dialogues for violin and piano (1977)
    • Piece for four trombones (1977)
    • Quartetto per quattro violoncelli (1978)
    • Trois pensées... for clarinet and chamber ensemble (1978)
    • Sinfonia in dieci parti (1978)
    • A Handful of Willow Leaves for baritone, 3 cellos and 3 double-basses (1978)
    • Concerto for harpsichord and two string orchestras (1980)
    • Salve Regina for children’s choir and organ (1981)
    • Sonata for solo cello (1981)
    • Incontri per orchestra (1982)
    • Chants d’antan for flute and piano (1982)
    • Petites histoires for solo bassoon (1982)
    • Silence for orchestra (1982)
    • Gloria for men’s choir, 3 trumpets and 3 trombones (1982)
    • Musique en trois mouvements for cello and chamber ensemble (1982)
    • Cinq impromptus for solo guitar (1982)
    • Sonata for string quartet (1983)
    • Nostalgies I for clarinet (bass clarinet) and two string quartets (1983)
    • Magnificat I for children’s choir and organ (1983)
    • Cinque intermezzi for two violins (1983)
    • Musique concertante for piano and four instruments (1983)
    • Little Stories for 3 bassoons (1983)
    • Concertino for two violins, two string quartets and double-bass (1984)
    • Nuits... String Quartet No. 3 (1984)
    • Der Du bist drei in Einigkeit for mixed choir and string quintet (1984)
    • Stances, trio for clarinet, cello and piano (1984-85)
    • Suite na flet i fortepian (1984-87)
    • Symphonie concertante for flute, piano and orchestra (1985)
    • Hymne for orchestra (1985)
    • Magnificat III per soli e coro (1985)
    • Solo II for cello (1985)
    • Thèmes variés na róg i fortepian (1985)
    • Musique élégiaque for bassoon and string quintet or string orchestra (1986)
    • Form III for two bass clarinets (1986)
    • Elegia – Alexandre Tansman in memoriam for 2 cellos (1986)
    • Aus der Tiefe, kantata na bas, chór mieszany i zespół instrumentalny (1986)
    • Form V for flute, cello and piano (1987)
    • Elegy No. 2 for cello and string orchestra (1987)
    • Stylisations II for horn and string orchestra (1987)
    • Défets, oratorio (1987)
    • Maillons for harpsichord and string quartet (1987)
    • Expériences na orkiestrę (1987)
    • Suite na harfę celtycką i mandolinę (1987)
    • Maximen und Reflexionen for piano and string quintet (1988)
    • Angst und Form. Concerto pour saxophone alto et orchestre avec soprano obligé (1988)
    • Scènes pour ensemble instrumental (1988)
    • Veillée for oboe and string orchestra (1988)
    • Métaphores for alto saxophone and piano (1989)
    • D’un silence... Concerto pour clarinette (prenant clarinette basse) et orchestre (1989)
    • Form VI pour baryton, kontrabas i chór mieszany (1989)
    • Sonate pour saxophone alto et piano (1990)
    • Espressioni varianti. Concerto for harp, 2 flutes, 2 percussions and strings (1990)
    • Sueños , oratorio for soloists, choir and orchestra (1990)
    • Quartettsatz for piano and string trio (1990)
    • Scherzo na zespół instrumentalny (1990)
    • Quartettino na trio instrumentów dętych drewnianych i akordeon (1990)
    • Récit pour violoncelle seul (1991)
    • Mélancolies d’automne pour saxophone alto et orchestre ŕ cordes (1991)
    • Novella for orchestra (1991)
    • Pantum for mezzo-soprano, cello and piano (1992)
    • Solo IV for alto saxophone (1992)
    • Ragtime II for 8 cellos (1992)
    • Form IX for piano (1992)
    • Tissages na orkiestrę (1992-93)
    • Intrada for orchestra (1993)
    • Ugui for reciting voice and orchestra (1993)
    • Capriccio for piano and strings (1994)
    • Duos pour 2 violons (1994)
    • De l’amour, five songs for tenor and orchestra (1994)
    • Form XI for two alto saxophones (1995)
    • Adagio II for organ and strings (1996)
    • Fantaisie for cello and strings (1996)
    • Concerto-Rhapsodie for trombone and orchestra (1996)
    • Karla, opera in two acts (1996)
    • Gédéon, oratorio (1996)
    • Les Ailes de Jean-Pierre, opera in one act (1997)
    • Le cirque de Giuseppe na recytatora i orkiestrę (1997)
    • Fresque pour orchestre (1998)
    • Dzień-Noc, kantata na kontralt i orkiestrę (1998)
    • Visages. Concerto pour hautbois et orchestre (1999)
    • Episodes na orkiestrę (1999)
    • Concerto “Voyage” for two harps and orchestra (2000)
    • Misterioso for 2 cellos (2000)
    • Tempo di tango for flute, guitar and viola (2000)
    • Tango for choir and orchestra (2000)
    • Le petit singe bleu for reciting voice and orchestra (2000)
    • Weihnachtskantate for soprano, women’s choir, organ and strings (2000)
    • Form XIII for 4 horns (2000)
    • Suite LA for orchestra and choir (ad libitum) (2001)
    • Cinq pièces for flute, harp and strings (2001)
    • Quatre improvisations for solo harp (2001)
    • Meditation und Psalm for choir and orchestra (2001)
    • Stabat Mater for mezzo-soprano, choir and 8 cellos (2002)
    • Ombres for 10 violins and piano (2002)
    • Sternlicht-Sonate for piano (2002)
    • Piano Concerto “Portraits” (2003)
    • Concerto “Prièeres” No. 2 for cello and orchestra (2003)
    • Rhapsody for orchestra (2003)
    • Etude de concert for piano (2003)
    • Intermède for two wind orchestras (2003)
    • Passage for choir, wind orchestra and symphony orchestra (2003)
    • Et Dieu couvrit son visage for mezzo-soprano and chamber ensemble (2004)
    • Cinq airs d’opéra for mezzo-soprano and orchestra (2004)
    • Solo V for clarinet (2004)
    • Récit II for violin and orchestra (2005)
    • Récit III for violin and instrumental ensemble (2005)
    • La malédiction de Noémia, music play for reciter, soprano, mezzo-soprano, children's choir, chamber ensemble, electronic sounds and orchestra (2005)
    • Drei elegische Gesänge für Frauenchor und Streicher (2006)
    • Elegy No. 3 for viola and piano (2006)
    • Partita for orchestra (2006)
    • Elegy No. 4 for strings (2006)
    • Méditation et danse pour petite clarinette en mib (2006)
    • Cinq tableaux de Caspar David Friedrich for orchestra (2007)
    • Form XIV for voice and cello (2007)
    • Breviary for baritone and strings (2008)
    • Entre les jours for mezzo-soprano and string quartet  (2008)
    • Niké hésitante for tenor and strings (2008)
    • Septembre for mezzo-soprano, cello and piano (2008)
    • Chagall. String Quartet No. 4 (2008)
    • Masques, concerto for flute and orchestra (2009)
    • Introduction et Rondino for flute and piano (2009)
    • Passions – Concerto for 2 Cellos and Orchestra (2009-2010)
    • Hymne III for wind quartet and organ (2010)
    • Hymnes et invocations for flute and string trio or string quartet  (2010)
    • Prélude for piano (2010)
    • Alleluja for children's choir, mixed choir and orchestra (2010)
    • Concerto-Sérénade for 2 flutes and small orchestra (2010)
    • ...et seul le silence après eux... for soprano and orchestra (2011)
    • Poèmes de Kawafis for baritone and orchestra (2011)
    • Za chwilę… for baritone and piano trio  (2012)
    • Sonata for Cello and Piano (2012)
    • Form XV for flute and organ (2012)
    • Berceuses pour Hugo for 2 flutes (2012)
    • Duettino IV for clarinet and cello (2012)
    • Récit IV for viola and strings (2012)
    • Moment musical III for oboe, violin and harp (2012/2013)
    • Valse sentimentale for harp (2012/2013)
    • Dédicace V for instrumental ensemble (2013)
    • Les Adieux, trio for 2 violins and viola (2013)
    • Dédicace VI for violin and viola (2013)
    • Angst und Vertrauen - flute quartet  (2014)
    • Ophélie, trio for flute, viola and harp (2014)
    • Pezzo elegiaco for violin and harp (2014)
    • Moments musicaux IV for 2 flutes (2014)
    • Drôle de valse for piano (2014)
    • Hommage à Toruń for orchestra (2015)
    • Tenebroso - concerto for 2 flutes and orchestra (2015)
    • Przemijanie for alto and 4 cellos to the words by Maciej Wojtyszko (2015)
    • Trio for violin, viola and cello (2015)
    • Suite française for guitar and accordion (2016)
    • Musique pour cordes  (2016)
    • Bromba i muzyka for actors and orchestra to the words by Maciej Wojtyszko (2016)
    • Nature morte for flute/piccolo flute, clarinet/bass clarinet and cello (2016)
    • Concerto élégiaque for viola and orchestra (2016)
    • Dédicace VII for 4 guitars (2016)
    • Opole Concerto for violin and orchestra (2017)
    • Dédicace VIII for orchestra (2017)
    • Kołysanka dla Mruczka for flute and harp (2018)
    • Offenbachiana II for 4 cellos (2018)
    • Variations sur un thème de Mozart for strings (2018)
    • Asnyk's Sonnets for soprano (mezzo-soprano) and orchestra (2018)
    • Laurka for orchestra (2018)
    • Symphonie nr 5 "La Bizarre" (2018)
    • Ein Lied an Gott for mezzo-soprano and 2 cellos to the words by Else Lasker-Schueler (2018)
    • Polonaise 1989 for orchestra (2018)
    • Valse pour quatre for piano quartet  (2018)
    • Te Deum for soprano, baritone, choir and orchestra (2019)
    • Elegy Suite for cello ensemble (2019)
    • Improvvisazione for harp solo (2019)
    • According to Memling, concerto for flute, organ and orchestra (2019)
    • Changes in the Weather, a cycle of songs for baritone and strings to the words by Janusz Szuber (2019)
    • Sombres lumières, concerto for cello, piano and orchestra (2020)
    • Seule, a cycle of songs for soprano and orchestra  to the words by Christine de Pisan (2020)
    • Form XVI for 3 accordions and organ (2021)
    • Tren pamięci zabitych górników z kopalni Wujek for 9 cellos, wind orchestra and symphony orchestra (2021)
    • Souvenir for cello and accordion (2021)
    • Concerto malinconico for tenor saxophone and orchestra (2021)
    • Suite concertante for guitar and strings (2021)
    • Tango variabile for viola and piano (2021)
  • Source literature:

    Lindstedt Iwona, Moss Piotr, In: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m” [PWM Music Encyclopaedia, biographical part ed. by Elżbieta Dziębowska], vol. “M”, t. „m”, PWM, Kraków 2000

    Lisiecka Anna, Laureat światowych nagród [Winner of International Awards], "Twoja Muza" 2003 nr 1, s.25-26.

    Piotr Moss: pociąga mnie artystyczna wszechstronność opery, "Muzyka21" 2008 nr 2, s. 8-9

  • Professional category: composer
composer; b. 13th May 1949 in Bydgoszcz. He studied composition with Piotr Perkowski at the State Higher School of Music in Warsaw, graduating with honours in 1972. In 1976-77 he continued his studies with Nadia Boulanger in Paris, where he received the Friends of Lili Boulanger Society Award for his entire oeuvre. He has also been awarded in national and international competitions for composers: in 1972 - 1st prize in the Competition for Composers in Cracow for Tre istanti per arpa sola (1972); in 1973 - 2nd prize in the Young Composers' Competition of the Polish Composers' Union for his...

Read more …Moss Piotr

XXII volume (2024) of the “Polish Musicology Yearbook", titled "Polish Music. Creators – Issues – Contexts"

The content of volume XXII (2024) of the “Polish Musicology Yearbook”, titled "Muzyka polska. Twórcy – problemy – konteksty" (Polish Music. Creators – Issues – Contexts), has been published in open access on the journal's website. The latest volume presents articles created in connection with the 52nd Musicological Conference of the Polish Composers' Union, which took place in 2023 in Rzeszów and Strzyżów. The first section of the volume (Creators) includes three articles. Maria Wilczek-Krupa revives the memory of Emil Łapczyński. Marta Szoka examines the complex relationship between...

Read more …XXII volume (2024) of the “Polish Musicology Yearbook", titled "Polish Music. Creators – Issues –...

Zygmunt Mycielski "Letters to Poles" (selection, introduction, and editing by Beata Bolesławska-Lewandowska)

Letters to Poles by Zygmunt Mycielski is the fourth volume of writings by the composer published by the PAN Institute of Art, edited by the researcher of his life and work, Dr. Beata Bolesławska-Lewandowska, Professor at the Institute of Art PAN. Among the numerous texts by Zygmunt Mycielski, three cycles hold a special place, collected in the 2025 volume. These are: Letters from the West, Notes from Israel, and Letters from Poland. This time, the author chose the form of letters or reports addressed to his fellow countrymen. He recounted his first trip to France and Switzerland after the...

Read more …Zygmunt Mycielski "Letters to Poles" (selection, introduction, and editing by Beata...

ZAiKS 2025 Music Awards

  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nie przypisano
On May 10, 2025, the Society of Authors ZAiKS – the most important collective management organization for copyright in Poland – once again presented its awards at the House Under the Kings. The circle of laureates has grown to include more outstanding Polish musicians. As stated during the awards ceremony by composer Miłosz Bembinow, President of the Society of Authors ZAiKS and a member of the Polish Composers’ Union (ZKP), "it is a great honor to recognize such distinguished individuals and such exceptional people, whose achievements are the best testament to the vitality of Polish...

dzieje się

Read more …ZAiKS 2025 Music Awards

Results of the Witold Maliszewski National Composition Competition announced!

  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nie przypisano
Jury of the Witold Maliszewski National Composition Competition, consisting of: Paweł Łukaszewski – Chair, Sławomir Czarnecki, and Piotr Komorowski, after reviewing the submitted scores, awarded the following three prizes: 1st Prize – Wojciech Chałupka for Quattro Pezzi 2nd Prize – Wojciech Chałupka for Tetra Luna 3rd Prize – Kacper Jastrzębski for String Quartet A total of 26 compositions were submitted, of which two were disqualified due to formal reasons and not considered for evaluation. As part of the 7th Witold Maliszewski Festival, a ceremonial concert marking the 100th...

nasze patronaty, dzieje się

Read more …Results of the Witold Maliszewski National Composition Competition announced!

21st International Choral Festival Mundus Cantat in Sopot

  • Event date: 2025-05-08
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Sopot
The 21st edition of the Mundus Cantat Festival is not only a celebration of choral music but also a festival of diversity — 18 choirs from three continents (Asia, South America, and Europe) will arrive in Sopot. From May 8 to 25, 2025, in addition to the traditional Choir Parade with Opening Ceremony, competition auditions, and the Final Concert, a number of wonderful accompanying concerts will take place. Admission to all festival events is free! The Festival Prologue will be a concert by the festival choir SANS Mundus Cantat, titled “What Matters in Life”, held on May 8 at the “Broadway”...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider

Read more …21st International Choral Festival Mundus Cantat in Sopot

Concert for Two Orchestras at the Silesian Philharmonic

  • Event date: 2025-05-16
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Katowice
A unique opportunity to hear a “duel” between two orchestras and a battle of string sabers in the world premiere of Dances and Songs of the Archangels by Adam Wesołowski, composed for two string orchestras! Capella Bydgostiensis and the Silesian Chamber Orchestra will perform at the Silesian Philharmonic on May 16, 2025, at 7:00 PM, conducted by Piotr Pławner. The concert will open with the Waltz from Serenade, Op. 2 by Mieczysław Karłowicz, one of the most beautiful works by the young composer, paired with the Waltz from Serenade, Op. 22 by Antonín Dvořák. Next on the program is...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Concert for Two Orchestras at the Silesian Philharmonic

Gdańsk Music Festival 2025

  • Event date: 2025-05-15
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Gdańsk
  • Slider:
The Gdańsk Music Festival 2025 will take place from May 15 to 24. World-renowned artists and leading Polish symphony orchestras have been invited to perform in this year’s concerts. Among the performers will be Kevin Chen – winner of the Arthur Rubinstein Piano Master Competition in Tel Aviv, the Concours de Genève, and the Franz Liszt International Piano Competition in Budapest; Alexander Gadjiev – laureate of the most recent edition of the International Fryderyk Chopin Piano Competition in Warsaw; and the legendary French pianist Michel Dalberto. Featured orchestras include the...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider gora

Read more …Gdańsk Music Festival 2025

Kaddish by Mieczysław Weinberg at the NFM

  • Event date: 2025-05-10
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Wrocław
The monumental Piano Concerto No. 2 by Johannes Brahms, one of only two such works he composed, is a piece that masterfully combines symphonic grandeur with intimate chamber-like qualities. On May 10, 2025, at 18:00, it will be performed by Sergei Babayan – the winner of the Cleveland International Piano Competition – together with the NFM Wrocław Philharmonic. The concert will be conducted by Maestro Jacek Kaspszyk, who, in the second part of the concert, will lead the Wrocław Philharmonic through Mieczysław Weinberg’s 21st Symphony “Kaddish”. The concert is part of an exchange between...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Kaddish by Mieczysław Weinberg at the NFM

Concert on the occasion of the 80th anniversary of the end of World War II at the NFM

  • Event date: 2025-05-09
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Wrocław
The concert of the Dresdner Philharmonie conducted by Krzysztof Urbański at the National Forum of Music on May 9, 2025, at 7:00 p.m. will provide an opportunity to hear two symphonic masterpieces separated by a century. The concert is part of an exchange between the Dresdner Philharmonie and the NFM Wrocław Philharmonic on the occasion of the 80th anniversary of the end of World War II. In the first part of the evening, pianist Boris Giltburg will perform Edvard Grieg's romantic Piano Concerto in A minor, Op. 46, alongside the orchestra. The program will also feature Henryk Mikołaj...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Concert on the occasion of the 80th anniversary of the end of World War II at the NFM

ICTUS in Warsaw: Andrea Centazzo in Hashtag Lab

  • Event date: 2025-05-10
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Warszawa
For the first time in Poland, a legend of the improvised music scene—Andrea Centazzo—will perform live! The concert will take place at Hashtag Lab in Warsaw on May 10, 2025, at 7:00 p.m. In accordance with his wishes, he will be joined by double bassist Ksawery Wójciński and trumpeter Olgierd Dokalski. The evening will open with an improvised concert by Marta Grzywacz—vocalist and improviser from Hashtag Ensemble. Andrea Centazzo—a percussionist, composer, and improviser—is the founder of the ICTUS label. The DAMS Department of the University of Bologna recently established the Fondo...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …ICTUS in Warsaw: Andrea Centazzo in Hashtag Lab

Premiere of the opera "Ajde" by Monika Kozakiewicz in Katowice

  • Event date: 2025-05-16
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Katowice
On May 16, 2025, at 7:00 p.m., the premiere of the opera Ajde by Monika Kozakiewicz—a fifth-year composition student in the class of Professor Aleksander Nowak—will take place in the Concert Hall of the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice. The production is directed by Grzegorz Eckert. The performance will feature the Academic Baroque Orchestra under the baton of Professor Szymon Bywalec, with a guest appearance by Jan Wójcik on electric guitar. The Chamber Choir of the Academy of Music in Katowice will also perform. Among the soloists playing the main roles are: Wiktoria...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Premiere of the opera "Ajde" by Monika Kozakiewicz in Katowice

13th International Festival of Contemporary Music NEW MUSIC

  • Event date: 2025-05-10
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Bydgoszcz
The 13th International Festival of Contemporary Music NEW MUSIC will take place from May 10 to June 15, 2025, in the Copernicanum Hall of Kazimierz Wielki University and in the Municipal Center for Culture in Bydgoszcz. Nine concerts featuring music exclusively by Polish composers from the 20th and 21st centuries are planned. The program will include over 20 world premieres! Separate concerts will be dedicated to the music of members of the Gdańsk branch of the Polish Composers’ Union and the compositional works of students from the Bydgoszcz Academy of Music. Works by Polish composers...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider

Read more …13th International Festival of Contemporary Music NEW MUSIC

Final Concert of the NFM Orchestral Academy

  • Event date: 2025-05-08
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Wrocław
The National Forum of Music invites you to a concert on May 8, 2025, at 7:00 p.m., marking the conclusion of this year's edition of the NFM Orchestral Academy. The performers will include the participants of the project alongside instrumentalists from the NFM, conducted by the esteemed conductor Jacek Kaspszyk. The soloist will be violinist Roksana Kwaśnikowska. The evening will open with a violin concerto composed by Mieczysław Karłowicz, whose work symbolically closes the Romantic era. The highlight of the program will be a performance of the piece sometimes referred to as the "Symphony...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Final Concert of the NFM Orchestral Academy

Monographic Concert of Katarzyna Brochocka in Gdynia & Preview of New Album

  • Event date: 2025-05-11
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Gdynia
A monographic concert dedicated to composer Katarzyna Brochocka will take place at the Church of St. Anthony of Padua in Gdynia (40 Ujejskiego Street, Gdynia) on May 11, 2025, at 2:00 PM. Most of the works performed by Tomasz Raff (bass) and Karol Kowal (double bass) will come from the new album titled Brochocka: Unquiet Heart. The concert thus serves as a preview of the album, which will be released on June 27. The titular “unquiet heart” represents a tension between affect and intellect—a symbol of the heart interpreted in the spirit of lectio divina, as the entire concert program is...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Monographic Concert of Katarzyna Brochocka in Gdynia & Preview of New Album

10th Johannes Brahms International Chamber Music Competition

  • Event date: 2025-05-14
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Gdańsk
From May 14 to 18, 2025, the Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk will host the jubilee 10th Johannes Brahms International Chamber Music Competition. Audiences can look forward to free competition auditions, a ceremonial opening concert, and, to conclude the event, the Laureates' Concert, presenting the best interpretations by the participants. Admission is free! This prestigious event, organized by the Academy since 1997, attracts young chamber musicians from around the world, offering them an opportunity to launch an international career. Since 2021, the position of Artistic...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …10th Johannes Brahms International Chamber Music Competition

37th Cracow International Festival of Composers

  • Event date: 2025-05-10
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Kraków
  • Slider:
The 37th Cracow International Festival of Composers will take place from May 10 to 18, 2025. The theme of this year’s Festival, organized by the Cracow Branch of Polish Composers’ Union is “Music in Music.” Admission to all concerts is free! Aleksander Nowak will be the Festival’s special guest. His works will be performed by the New Music Orchestra conducted by Szymon Bywalec, as well as by the Silesian String Quartet. Across nine festival concerts, audiences will hear music by composers from Poland, Slovakia, Austria, Argentina, Mexico, Ukraine, Italy, and China, South Korea, and...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider, slider gora

Read more …37th Cracow International Festival of Composers

39th Warsaw Music Encounters

  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nie przypisano
  • Slider:
During the 39th Warsaw Music Encounters, held from May 11 to 17, 2025, the capital’s audience will be able to take part not only in concerts, but also in the presentation of a spatial electroacoustic installation and a Music Theory Laboratory. Admission to all festival events is free. The first day of the festival falls on a Sunday—a day off from work—and will be dedicated to free improvisation. A concert at the PROM Kultury venue—organized in cooperation with the Polish Society for Contemporary Music and the Romanian Cultural Institute in Warsaw—will demonstrate that improvised music can...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider, slider gora

Read more …39th Warsaw Music Encounters

Camerata Silesia: "Totus tuus, Maria!" in Katowice

  • Event date: 2025-05-04
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Katowice
A special concert celebrating the 100th anniversary of the Parish of St. Joseph the Worker in Katowice will take place on May 4, 2025, at 7:00 PM. The Katowice City Singers Ensemble "Camerata Silesia," conducted by Anna Szostak, will perform works by both old masters and contemporary composers from various European countries—meditative and sacred music. Admission is free! Among the pieces performed will be Edward Elgar’s moving Lux aeterna, Pēteris Vasks’s contemplative The Fruit of Silence, and the exceptionally sparse yet inwardly luminous compositions of Arvo Pärt. There will also be...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się

Read more …Camerata Silesia: "Totus tuus, Maria!" in Katowice

10. Katowice Culture Nature Festival

  • Event date: 2025-05-08
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Katowice
  • Slider:
Eight Star-Studded Concerts and Paradise-Inspired Music for a Jubilant Edition! The 10th edition of the Katowice Culture Nature Festival will take place at the home of the Polish National Radio Symphony Orchestra (NOSPR) in Katowice from May 8–16, 2025. Guided by this year’s theme, “Echoes of Arcadia,” the festival will invite audiences on a journey to a mythical land of bliss and paradise. The stage will be taken over by artists who need no introduction. A dazzling lineup of world-renowned soloists will perform, including Joshua Bell, Ian Bostridge, Joyce DiDonato, Adam Ben Ezra, Sasha...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider, slider gora

Read more …10. Katowice Culture Nature Festival

21st Ada Sari International Vocal Art Competition in Nowy Sącz

  • Event date: 2025-05-18
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nowy Sącz
59 young singers from 15 countries, including 23 representatives from Poland, will take part in one of the oldest and most prestigious vocal events in Poland. The 21st Ada Sari International Vocal Art Competition will be held from May 17 to 24, 2025. The artists will present their skills before an international jury chaired by Małgorzata Walewska, a renowned mezzo-soprano and the Artistic Director of the Competition. The auditions will take place at the venue of the event’s organizer – the Małopolska Cultural Centre SOKÓŁ in Nowy Sącz. All stages of the competition will be available to...

nasze patronaty, wydarzenia, dzieje się, slider

Read more …21st Ada Sari International Vocal Art Competition in Nowy Sącz

Composition Competition "Piesomen Antropon" 2025

  • Event date: 2025-04-01
  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nie przypisano
  • Slider:
The I.J. Paderewski Pomeranian Philharmonic announces a Composition Competition for a symphonic work inspired by Jerzy Krechowicz's tapestry Piesomen Antropon (Let's Make a Man) "Ceta", in the collection of the Pomeranian Philharmonic. The competition is addressed to professional composers born before April 10, 1999. The deadline for submitting scores is April 1, 2025. The subject of the competition is a work for symphony orchestra in a composition of no more than: 3333|4331|tmp|hp|pf|str. Instruments such as gran cassa, tubular bells, cymbals, vibraphone, bells, piano or harpsichord or...

konkurs, nasze patronaty, dzieje się, slider gora

Read more …Composition Competition "Piesomen Antropon" 2025

Photo Report from the Presentation of the Project “Józef Koffler – A Composer of Lwów and Europe”

  • CUSTOM_FIELD_MIEJSCE_LABEL: Nie przypisano
For the first time, in the welcoming halls of the Faculty of Political Science and International Studies at the University of Warsaw, on March 29, 2025, the wider public was introduced to: A unique monographic website dedicated to Józef Koffler, one of the most outstanding figures in the musical life of the Second Polish Republic. The site reflects all aspects of Koffler’s activity: as a composer, educator, and publicist. Ms. Magdalena Borowiec, curator of the Archive of Polish Composers at the University of Warsaw Library, was the first in history to collect and analyze all articles...

Nasze eventy

Read more …Photo Report from the Presentation of the Project “Józef Koffler – A Composer of Lwów and Europe”

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media



© All rights reserved. POLMIC
Go to top